Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånne type sjefer er ingen som vil ha, vil nok bedre mye på det hun anser som stort fravær i dag. Har vært borti i typen sjefer før, der dem sto og sa til en ansatt at dem trodde ikke på sykmeldingen. Hun var jo dårlig, hun sa hun hadde det også vært en egen mulighet for også at sjefen er en drittsekk så skulle jeg ført på det i tilegg. Aldri ledd så mye i hele mitt liv, ble mye oppsigelser fra ansatte etter det, og ledelsen ble flyttet til andre steder, da dem var to som holdt på. Men når ansatte sto sammen så gikk dem to løs på hverandre istedenfor. Nå ble det veldig avsporing her. Men ikke alle burde være sjefer ihvertfall ikke dem som har et stort maktbehov 

Anonymkode: c7105...fed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er høyt sykefravær der jeg jobber også, og vikarbudsjett brukt opp. Det betyr at vi som er på jobb får en ekstra belastning. Det at Norge har så høyt sykefravær må tas tak i. Det er ingen "premie" å dekke for sykefraværet. Hva er grunnen for at nordmenn er så mye mer syk enn resten av verdens befolkning. Det er en elegant i rommet her, som ingen tør å ta tak i. 

Anonymkode: 3ee35...883

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Sier absolutt ikke at dette er riktig fremgangsmåte, men. Det er ikke til å stikke under en stol at sykefraværet generelt i Norge er blitt et stort problem. Vi er et av få land med en fraværsordning som gir full lønn ved sykdom. Vi er også et av landene med høyest sykefravær i hele verden. Dette er jo neppe tilfeldig.

Anonymkode: 4e822...5cf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Neppe tilfeldig nei, det er mye mobbing i norsk arbeidsliv.

Anonymkode: 9129f...f9e

• Liker 2
Skrevet

hvor jeg jobber så er det også mye snakk om høyt sykefravær og at det rammer bedriften hardt. De er på bristepunktet med tanke på å få tak i egnede vikarer etc og tar opp nå sykefravær og tiltak for å redusere det. Er det muligheter for tilrettelegging enn full sykemelding/egenmelding etc

Kan mailen ha blitt tolket i verre mening enn det det er ment som?

Anonymkode: 79b64...0b6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Neppe tilfeldig nei, det er mye mobbing i norsk arbeidsliv.

Anonymkode: 9129f...f9e

Det tviler jeg ikke på, men på et nivå som overstiger alle andre land i verden? Dette er nok ikke hovedgrunnen akkurat.

Anonymkode: 4e822...5cf

• Liker 1
Skrevet

Det går jo utover de andre ansatte om det er høyt sykefravær så det er jo en fordel at det blir tatt tak i, men det er kanskje ikke lett å finne riktig fremgangsmåte om mye tolkes i negativ mening

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, bevares. Alle som er voksne skal visst bare la sjefene få skrike og herse som de vil. For det en del av voksenlivet..

Anonymkode: fa990...ecb

Det er en leders plikt å informere om problemer på jobb. Høyt sykefravær er et problem. Det er hverken å skrike eller herse. Velkommen til arbeidslivet om noen år. :)

Anonymkode: 10013...1d0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Sjefen har nok pes fra sin sjef igjen fordi sykefraværet er for høyt og hun har fått krav om å sette inn tiltak for å få det ned. Det er bare at i stedet for å gå i dialog med ansatte og/eller deres representanter, har hun selv laget et tiltak i form av en e-post og bommer kraftig på mål.

Alarmerende høyt sykefravær er et nasjonalt problem. Jeg tror ingen av nåværende tiltak vil hjelpe så lenge det er like godt betalt å være hjemme som å gå på jobb. 

• Liker 3
Skrevet

Uansett om det hun skriver er noe en sjef ikke skal gjøre, så har hun rett. Har du fire egenmeldinger på seks måneder så er du en jævla skulker. 

Anonymkode: 23487...c27

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Uansett om det hun skriver er noe en sjef ikke skal gjøre, så har hun rett. Har du fire egenmeldinger på seks måneder så er du en jævla skulker. 

Anonymkode: 23487...c27

Nei. 

Anonymkode: 693e0...ba6

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. 

Anonymkode: 693e0...ba6

Helt riktig. Alt over 1 egenmld på 6 mnd er antagelig skulking. 

Skrevet

Er ikke akkurat sånn at jeg blir mindre utsatt for forkjølelse, influensa, kikhoste, mykoplasma, omgangssyke eller andre sykdommer som svirrer i samfunnet av å få en mail der det strengt skrives, at det må jeg ikke finne på å få påført meg selv eller andre i husstanden. 

Kommer flere syke på jobb blir det jo e da større sykefravær på sikt. 

Er heller et grunnleggende bemanningsproblem enn et sykefraværsproblem. 

Anonymkode: a6e6d...a9c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Slike lederstiler bidrar ofte til høyere fravær.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke akkurat sånn at jeg blir mindre utsatt for forkjølelse, influensa, kikhoste, mykoplasma, omgangssyke eller andre sykdommer som svirrer i samfunnet av å få en mail der det strengt skrives, at det må jeg ikke finne på å få påført meg selv eller andre i husstanden. 

Kommer flere syke på jobb blir det jo e da større sykefravær på sikt. 

Er heller et grunnleggende bemanningsproblem enn et sykefraværsproblem. 

Nei. Vanskelig å ta ansvar for å prøve begrense det ved å ta vaksiner f.eks?? Eller liker du tasse rundt smitte familie og arbeidskollegaer? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Vanskelig å ta ansvar for å prøve begrense det ved å ta vaksiner f.eks?? Eller liker du tasse rundt smitte familie og arbeidskollegaer? 

Jeg tar åpenbart en vaksinedose hver dag for sikkerhets skyld

• Liker 2
Skrevet

Kjenner igjen sånne mailen fra adm.dir i bedriften jeg jobber.

Jobber ikke i helse, men jobber turnus. 

Vi har en ledelse som ikke vil høre på de på gulvet og bare styrer skuten som de føler for. Vi jobber i team og kjenner hverandre godt. Samarbeidet går på skinner fordi vi vet hva de andre skal gjøre. Allikevel sånspiltyer ledelsen teamene ved gjevne mellomrom selv om alle protesterer. Så må vi bli kjent med nye kolleger igjen og komme i rutine.

Dette er bare én måte ledelsen herser med de ansatte og dette fører til sykefravær. Vi har hatt sykefravær på opptil nærmere 20%.

Adm.dir skrev mail og direkte anklaget folk for å skulke jobben. Han mente de bare fikk kalle en spade for en spade og at folk skulker.

Mailen ble sendt til fagforeningene og de gjorde ikke noe med det. Skal sies at lederne i fagforeningene spiser lunsj med ledelsen daglig. Blir vanskelig å ta opp saker og kreve bedring da.

Hadde bedriften bare tatt litt hensyn til oss som driver bedriften, så ville sykefraværet falt drastisk. Vi har enorm gjennomstrømming av ansatte nettopp fordi de blandt annet ødelegger innarbeidende team hvor sykefraværene er lave.

Jeg holder meg hjemme om jeg føler meg dårlig. Hadde mye dårlig samvittighet for det tidligere, nå bryr jeg meg ikke engang. Ikke jobber jeg overtid selv om jeg selv ser at bedriften virkelig sliter med å dekke opp vakter. Det er ikke mitt problem og ved forespørsel så sier jeg feks: nei, jeg skal nyte sola idag eller at jeg skal bare slappe av, lese en bok etc etc

Anonymkode: 5decc...12d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hun poengterer også at ‘høyt sykefravær er 4 egenmeldingsdager i løpet av 6 måneder’ (Stemmer dette?!).

Anonymkode: 7e383...7cb

Ja. Det stemmer selvfølgelig. Om man konsekvent er syk med egenmelding 4 ganger i løpet av 6 mnd, så er dette et høyt fravær.

Anonymkode: 4f026...766

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Det stemmer selvfølgelig. Om man konsekvent er syk med egenmelding 4 ganger i løpet av 6 mnd, så er dette et høyt fravær.

Anonymkode: 4f026...766

Det står 4 dager, ikke 4 ganger i det du siterer. Stor forskjell.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du er klar over at det er veldig mye man ikke kan vaksineres for? Ingen av forkjølelsesvirusene kan man vaksinere seg for, heller ikke omgangssyke. 

Anonymkode: ada59...d3c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...