Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun insinuerer at mange ansatte skulker seg syke ved å poengtere at det høye sykefravær i bedriften er en stor økonomisk utfordring og vil minne alle om at å bli ansatt i bedriften er en tillit bedriften viser den enkelte og at det går ut over kolleger, pasienter og økonomien i bedriften generelt når folk er syke. Hun poengterer også at ‘høyt sykefravær er 4 egenmeldingsdager i løpet av 6 måneder’ (Stemmer dette?!). Hun sier videre at denne mailen ikke er rettet mot ‘dere som sliter med å melde dere syke pga dårlig samvittighet og gruer dere til å ta den telefonen…Men alle dere andre!» Hun sier egentlig rett ut: «Jeg tror dere svindler bedriften».  Når jeg vil velge å tro at de aller aller fleste melder seg syke fordi de ER syke.

Jeg følte meg ikke truffet av mailen da jeg kun har hatt en fraværsdag siste 6 mnd. Syns likevel mailen var svært provoserende på de stakkars kollegene mine som har vært mye syke sine vegne. Flere av dem vet jeg har vært syke med god grunn. Kjenne også jeg har begynt å frie meg til høsten og vinteren med to små barn som neppe slipper unna sesongen uten noen virus og feber.

Har ikke sjefene fått med seg at det har vært økt sykefravær generelt i samfunnet etter pandemien?! Vil velge å påstå at de aller fleste har fått nedsatt immunforsvar etter pandemien og vi har Corona bølger i ett sett, inkl i sommerferien. Sjefen har vel derfor reagert på at flere enn ellers har vært syke også sommersesongen, men da da bør hun nesten få med seg hva som skjer i samfunnet rundt seg mht sykdom..

Hvordan ville dere reagert om sjefen deres sendte ut sånn ‘kjeftemail’ til alle sine ansatte etter sommerferien?

Anonymkode: 7e383...7cb

• Liker 3
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun insinuerer at mange ansatte skulker seg syke ved å poengtere at det høye sykefravær i bedriften er en stor økonomisk utfordring og vil minne alle om at å bli ansatt i bedriften er en tillit bedriften viser den enkelte og at det går ut over kolleger, pasienter og økonomien i bedriften generelt når folk er syke. Hun poengterer også at ‘høyt sykefravær er 4 egenmeldingsdager i løpet av 6 måneder’ (Stemmer dette?!). Hun sier videre at denne mailen ikke er rettet mot ‘dere som sliter med å melde dere syke pga dårlig samvittighet og gruer dere til å ta den telefonen…Men alle dere andre!» Hun sier egentlig rett ut: «Jeg tror dere svindler bedriften».  Når jeg vil velge å tro at de aller aller fleste melder seg syke fordi de ER syke.

Jeg følte meg ikke truffet av mailen da jeg kun har hatt en fraværsdag siste 6 mnd. Syns likevel mailen var svært provoserende på de stakkars kollegene mine som har vært mye syke sine vegne. Flere av dem vet jeg har vært syke med god grunn. Kjenne også jeg har begynt å frie meg til høsten og vinteren med to små barn som neppe slipper unna sesongen uten noen virus og feber.

Har ikke sjefene fått med seg at det har vært økt sykefravær generelt i samfunnet etter pandemien?! Vil velge å påstå at de aller fleste har fått nedsatt immunforsvar etter pandemien og vi har Corona bølger i ett sett, inkl i sommerferien. Sjefen har vel derfor reagert på at flere enn ellers har vært syke også sommersesongen, men da da bør hun nesten få med seg hva som skjer i samfunnet rundt seg mht sykdom..

Hvordan ville dere reagert om sjefen deres sendte ut sånn ‘kjeftemail’ til alle sine ansatte etter sommerferien?

høres ut som et absolutt drittkjerring. noen som har maktproblemer eller noe sånt. syk er syk. dette skal hun aboslutt IKKE kommentere på, ihvertfall ikke felles mail

Anonymkode: e6579...b22

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde henvendt meg til HR.

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Håper dere er organisert og kan snakke med tillitsvalgt. Verneombud er muligens og noen dere kan høre med, da dette ikke sikkert er lovlig engang det hun skriver i den mailen.

Anonymkode: ada59...d3c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hah! En tillitserklæring å bli ansatt der? Høres ut som noe min forrige sjef (helsevesenet, klin gal kjerring) kunne sagt. Dønn useriøst. En proff leder i en seriøs bransje vet derimot at slavetiden er over for en stund siden og at ansattes rettigheter har blitt oppgradert siden da. 

Anonymkode: d7fe8...f53

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper dere er organisert og kan snakke med tillitsvalgt. Verneombud er muligens og noen dere kan høre med, da dette ikke sikkert er lovlig engang det hun skriver i den mailen.

Anonymkode: ada59...d3c

Kontakt Arbeidstilsynet og fagorganisasjonen din og sjekk om dette er lovlig. 

Anonymkode: 6d3f9...1a4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde en sjef i kommunen som var sånn. Hun lot hodene rulle og sparka og ansatte folk etter humøret. Fikk meg jobb et annet sted.

Anonymkode: 18912...28f

• Liker 3
Skrevet

Hun der er jo ikke normal. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Høres ut som ei real helsefitte med maktbehov 

Anonymkode: 4b33a...a52

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om man ikke tåler å høre sannheten om at det er mye fravær i bedriften som voksen arbeidstaker. Så bør man kanskje flytte hjem til mor og far igjen, slik at de kan starte på oppdragelsen på nytt. 

Skulle seriøst likt å vite hvor mange av dere som lager slike oppkonstruerte problemer faktisk har vært i arbeidslivet. 

Oppfører seg som treåringer i trassalderen. "Jammen lederen min er ikke enig med meg. Buuhuu" 

Anonymkode: 10013...1d0

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Videresend mail til hovedverneombud og leder i fagforening, siden det er helse vil jeg tro både nsf, fagforbundet og muligens delta er aktuelle. 

Anonymkode: 777eb...05c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror ikke eposten er ulovlig, men den er ikke veldig fornuftig!

Er dette et privat sykehjem eller en annen privat aktør, siden hun klager over økonomien til bedriften?

Jeg skjønner at høyt sykefravær er utfordrende.

Det er nok andre måter å få ned sykefraværet. Arbeidsmiljø, fysisk og psykisk belastning har lett for å påvirke. Jo høyere belastning og stress jo større sjanse for at man blir reelt syk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg må tilføye noe, det er supert at leder tar tak i sykefraværet. Men dette er feil måte å gjøre det på, bedre å ta det på et møte hvor leder legger frem hvorfor det er viktig å vite noe om sykefraværet og at det gagner alle å forebygge det, la alle komme med forslag og komme til FELLES forståelse. Da kan også de ansatte komme med opplysninger om at det er umulig å unngå med små barn i bhg. 

Det blir veldig ovenfra og ned holdning, enveiskommunikasjon og nesten hersketeknikk det hun gjør. Den setningen "det gjelder dere andre" bør bli kjent for verneombud og foreninger. 

Anonymkode: 777eb...05c

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde en sjef i kommunen som var sånn. Hun lot hodene rulle og sparka og ansatte folk etter humøret. Fikk meg jobb et annet sted.

Anonymkode: 18912...28f

Sparka folk? I kommunen?

Anonymkode: 4e211...563

• Liker 10
Skrevet

Hvis du var leder, hvordan hadde DU håndtert situasjonen?

Ser det som forebyggende arbeid, selv om ikke du misbruker ordningen er det mange som gjør det.

Anonymkode: 9129f...f9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

4 ganger på ett halvt år er mye! Vi kaller inn folk på samtale om de er syke (spiller ingen rolle om det er egenmelding eller sykemelding) 4 ganger på ett år. 

Anonymkode: d6288...5f3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Om man ikke tåler å høre sannheten om at det er mye fravær i bedriften som voksen arbeidstaker. Så bør man kanskje flytte hjem til mor og far igjen, slik at de kan starte på oppdragelsen på nytt. 

Skulle seriøst likt å vite hvor mange av dere som lager slike oppkonstruerte problemer faktisk har vært i arbeidslivet. 

Oppfører seg som treåringer i trassalderen. "Jammen lederen min er ikke enig med meg. Buuhuu" 

Anonymkode: 10013...1d0

Nei, bevares. Alle som er voksne skal visst bare la sjefene få skrike og herse som de vil. For det en del av voksenlivet..

Anonymkode: fa990...ecb

• Liker 7
Skrevet

Sparka folk? I kommunen?

Anonymkode: 4e211...563

Neppe kommune eller stat, du skal omtrent ha drept noen for å få sparken i det offentlige. Arbeidstakere er ekstremt beskyttet og når man får utrolige 25 betalte fraværsdager per år uten legeerklæring så ja, da er faktisk ansettelsesforholdet tillitsbasert.

Anonymkode: 85c9a...cc5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

4 ganger på ett halvt år er mye! Vi kaller inn folk på samtale om de er syke (spiller ingen rolle om det er egenmelding eller sykemelding) 4 ganger på ett år. 

Anonymkode: d6288...5f3

4 dager, ikke 4 ganger.

Anonymkode: 88afd...eb6

• Liker 7
Skrevet

Eneste merkelige er at hun sender dette skriftlig. Jeg hadde en psykopat mellomleder, og av henne lærte jeg at man aldri ga kritikk skriftlig. Dette fordi ingen skulle kunne ta henne på noe. Hun ødela forresten alle som jobbet der.

Anonymkode: 90914...46c

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...