AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #1 Skrevet 13. september 2024 Hun er normal og oppegående. Men det som er uvanlig er at hun er redd for å sove alene. Jeg og mannen har tenkt at det kan være noe psykisk som vi ikke forstår. Selv sier hun at det ikke er noe hun har å dele med oss. Vi har altså spurt om det er noe som plager henne. Det ender med at jeg må ligge med henne og vente til hun sovner eller så sovner jeg hos henne. Dette begynte etter at vi noen måneder siden kom hjem tilbake fra en ferie der hun fikk eget hotellrom. Men klarer ikke å se sammenheng med ferie. Hun sier bare at hun blir veldig redd og har ingen forklaring. Hvis hun noen ganger må sove alene, blir hun redd. Noen som har opplevd lignede? Anonymkode: a63e4...b04
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #2 Skrevet 13. september 2024 Men man må da lære seg å stå ut med følelsen av redsel. Virker halt absurd at dere skal sove med henne for at hun ikke skal kjenne på redsel. Snakk om å lære ungdommen at visse følelser må unngås.. Anonymkode: 4313f...198 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #3 Skrevet 13. september 2024 jeg ville absolutt snakket med en psykolog, om ikke en annen voksen hun stoler på som ikke er foreldre. dette kan være alt fra en skummel film/video hun såg alene i mørket, eller noe som skjedde på ferien. uansett hvor ærlig man tror barnet er, er det ting de ikke sier, spesielt om de er flau/har gjort noe de egetnlig ikke skulle Anonymkode: 3352d...c71 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #4 Skrevet 13. september 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men man må da lære seg å stå ut med følelsen av redsel. Virker halt absurd at dere skal sove med henne for at hun ikke skal kjenne på redsel. Snakk om å lære ungdommen at visse følelser må unngås.. Anonymkode: 4313f...198 jeg selv ble helt traumatisert av noe som har skjedd på hotell, om det var ekle menn i gangen nede eller banking på dører av flere fulle ekle menn. man vet aldri hva noen har å jobbe med inni seg. og frykt som kommer "ut av det blå" skal man ikke se på som ingenting. Anonymkode: 3352d...c71 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #5 Skrevet 13. september 2024 Jeg hadde umiddelbart trodd det var snakk om seksuelt overgrep. Anonymkode: 905c6...5ec 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #6 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hun er normal og oppegående. Men det som er uvanlig er at hun er redd for å sove alene. Jeg og mannen har tenkt at det kan være noe psykisk som vi ikke forstår. Selv sier hun at det ikke er noe hun har å dele med oss. Vi har altså spurt om det er noe som plager henne. Det ender med at jeg må ligge med henne og vente til hun sovner eller så sovner jeg hos henne. Dette begynte etter at vi noen måneder siden kom hjem tilbake fra en ferie der hun fikk eget hotellrom. Men klarer ikke å se sammenheng med ferie. Hun sier bare at hun blir veldig redd og har ingen forklaring. Hvis hun noen ganger må sove alene, blir hun redd. Noen som har opplevd lignede? Anonymkode: a63e4...b04 Jeg hadde aldri klart å slappe av alene på hotellrom, har opplevd så mye rart (folk som har lusket foran døren, støy av fulle folk, en gang hørtes det ut som noen sloss på rommet over oss, og en annen gang var det en unge som skreik hele natten, hørtes sikkert mye værre ut enn det var). Så forstår godt at om hun har blitt urolig av noe… Jeg er godt voksen men kan bli skremt av sånne ting, syns det rett å slett er ubehagelig når man skal sove og være trygg. Anonymkode: 932cd...2b9 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #7 Skrevet 13. september 2024 Uff, dette hørtes ikke bra ut. Kan hende det har skjedd noe. Ikke overse dette. Jeg synes dette burde tas opp med noen profesjonelle. Om det har skjedd noe alvorlig, så kan det hende hun synes det er lettere å ta det opp med en profesjonell enn sine egne foreldre. Jeg kan også nevne at jeg har OCD, og som barn så hadde jeg en liten periode der jeg plutselig ble veldig skeptisk til søvn og hva det egentlig var. Jeg syntes det var skremmende at vi bare lå der bevistløse i flere timer - i en slags tilstand som lignet døden. Det freaket meg ut og da ville jeg ikke legge meg for å sove i frykt for å faktisk søvne. Det kan jo være en liten sjanse for at dette er tilfellet med datteren deres. Uansett hva det skulle være så håper jeg dere finner ut av det og at datteren deres eventuelt får det bra igjen!❤️ Anonymkode: f64e5...312
Nonish91 Skrevet 13. september 2024 #8 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men man må da lære seg å stå ut med følelsen av redsel. Virker halt absurd at dere skal sove med henne for at hun ikke skal kjenne på redsel. Snakk om å lære ungdommen at visse følelser må unngås.. Anonymkode: 4313f...198 For en tulling 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #9 Skrevet 13. september 2024 Det er ikke normalt at en 15 åring er redd for å sove alene, ikke over tid. Kan dere ta kontakt med helsesøster på skolen? Fortell ståa og be hun ta en samtale med henne? Anonymkode: da561...685 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #10 Skrevet 14. september 2024 Har du spurt hva hun er redd at skal skje? Mange kan skremme seg selv ved å krisemaksimere, kanskje hun synes det er flaut. Anonymkode: c4991...136 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #11 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men man må da lære seg å stå ut med følelsen av redsel. Virker halt absurd at dere skal sove med henne for at hun ikke skal kjenne på redsel. Snakk om å lære ungdommen at visse følelser må unngås.. Anonymkode: 4313f...198 Hæ? Hold kjeft. Du vet ikke årsaken bak denne plutselige frykten hennes. Dette må møtes med forståelse og åpenhet. Anonymkode: be1e1...5ce 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #12 Skrevet 14. september 2024 Tenker som flere her at det må ha skjedd noe som hun bevisst eller ubevisst har fått et traume for. Hva skjedde når dere var på ferie? Var dere på et hotell hvor det gikk mye fulle folk i gangen? Var de som bodde ved siden av hennes rom veldig høylytte? Skudd som hørtes utenfor? Var hun redd når hun våknet om natta og ikke turte gå inn til dere? Kan det være at noen har sagt noe fælt til henne, i gata/på stranda/på mobil? Det kan være at hun bare ikke tør å snakke med dere om det. Kanskje er hun redd for at dere dømmer henne hvis hun føler hun har gjort noe dumt. Ta dere en tur til fastlegen eller snakk med helsesøster på skolen. Det er ikke normalt for en 15-åring å ville sove med noen. Anonymkode: 80391...9e6 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #13 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hun er normal og oppegående. Men det som er uvanlig er at hun er redd for å sove alene. Jeg og mannen har tenkt at det kan være noe psykisk som vi ikke forstår. Selv sier hun at det ikke er noe hun har å dele med oss. Vi har altså spurt om det er noe som plager henne. Det ender med at jeg må ligge med henne og vente til hun sovner eller så sovner jeg hos henne. Dette begynte etter at vi noen måneder siden kom hjem tilbake fra en ferie der hun fikk eget hotellrom. Men klarer ikke å se sammenheng med ferie. Hun sier bare at hun blir veldig redd og har ingen forklaring. Hvis hun noen ganger må sove alene, blir hun redd. Noen som har opplevd lignede? Anonymkode: a63e4...b04 Kam det ha skjedd noe på hotellet? Hun hadde jo eget rom, hadde aldri vært aktuelt her i utlandet, da skal det være connection dører så de kan ha det åpent og føle seg trygg. Det skjer faktisk at folk kommer inn på rommene.. Anonymkode: 0ff95...c91 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #14 Skrevet 14. september 2024 Skaff profesjonell hjelp fort, før dette får festet seg veldig og blir en etablert vane. Noe må det jo være som plager den stakkars jenta. Anonymkode: 9796d...22e 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #15 Skrevet 14. september 2024 Kan ho fått noe i drikke si? Noen får en psykisk reaksjon i ettertid selv om alt gjekk bra. De har trudde de bere de va trøtt å forlate sted med venner/familie, uten å vite de va i fare. Anonymkode: f3edd...be2 1
Raven.Writingdesk Skrevet 14. september 2024 #16 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hun er normal og oppegående. Men det som er uvanlig er at hun er redd for å sove alene. Jeg og mannen har tenkt at det kan være noe psykisk som vi ikke forstår. Selv sier hun at det ikke er noe hun har å dele med oss. Vi har altså spurt om det er noe som plager henne. Det ender med at jeg må ligge med henne og vente til hun sovner eller så sovner jeg hos henne. Dette begynte etter at vi noen måneder siden kom hjem tilbake fra en ferie der hun fikk eget hotellrom. Men klarer ikke å se sammenheng med ferie. Hun sier bare at hun blir veldig redd og har ingen forklaring. Hvis hun noen ganger må sove alene, blir hun redd. Noen som har opplevd lignede? Anonymkode: a63e4...b04 Ja, jeg hadde det slik en periode som tenåring. Det er nok normalt, husk at tenåringshjernen driver å kobler seg sammen, den er ikke helt ferdig og det er mye som skjer. Til meg gikk det plutselig over. Jeg ville fokusert på å gjøre henne trygg, at soving ikke blir noe skummelt. At det oppsto under ferien kan bare skyldes at det var da hun begynte å bli redd, fordi hun lå alene på et fremmed rom, også setter tankene i gang når hun skal legge seg. Derfor er det viktig å snu dette, at det å legge seg representerer noe skummelt. Det skal representere noe godt. Jeg mener du/dere gjør helt riktig, dere ser hennes behov og gir henne omsorg.
Raven.Writingdesk Skrevet 14. september 2024 #17 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men man må da lære seg å stå ut med følelsen av redsel. Virker halt absurd at dere skal sove med henne for at hun ikke skal kjenne på redsel. Snakk om å lære ungdommen at visse følelser må unngås.. Anonymkode: 4313f...198 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skaff profesjonell hjelp fort, før dette får festet seg veldig og blir en etablert vane. Noe må det jo være som plager den stakkars jenta. Anonymkode: 9796d...22e AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke normalt at en 15 åring er redd for å sove alene, ikke over tid. Kan dere ta kontakt med helsesøster på skolen? Fortell ståa og be hun ta en samtale med henne? Anonymkode: da561...685 Samfunnet i dag er alt for sykdom og diagnosefiksert. Det er helt normalt at man kan kjenne på litt uro/bekymring, ja, til og med litt angst, uten at man er syk, unormal eller trenger profesjonell hjelp. Spesielt i tenårene. og nei: det er overhodet ikke bra å bare la henne «stå ut» følelsen av «redsel». Det skaper mest sannsynlig følelsen av «avvisning» og hun risikerer å grue seg til sengetid, dermed har man skapt en sirkel av frykt. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg hadde aldri klart å slappe av alene på hotellrom, har opplevd så mye rart (folk som har lusket foran døren, støy av fulle folk, en gang hørtes det ut som noen sloss på rommet over oss, og en annen gang var det en unge som skreik hele natten, hørtes sikkert mye værre ut enn det var). Så forstår godt at om hun har blitt urolig av noe… Jeg er godt voksen men kan bli skremt av sånne ting, syns det rett å slett er ubehagelig når man skal sove og være trygg. Anonymkode: 932cd...2b9 Dette er det beste svaret så langt!
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #18 Skrevet 14. september 2024 Jeg hadde sovet hos datteren min hver natt. Det kan ha skjedd noe du ikke har fanget opp. I huset. På skolen. På nett. Utvidet familie. Med en lærer eller annen leder. Venner, trusler. alt mulig. Tenk å utkjørt hun blir når hun ikke får nok søvn. Anonymkode: 3df5c...3fc
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #19 Skrevet 14. september 2024 Hvis datteren din hadde eget hotellrom på ferie. Kan det fort være at hun har blitt tatt på eller voldtatt. Enten ved at en av personalet har låst seg inn eller at hun har invitert noen inn. Det kan også være at hun kun ble redd og fikk et panikk anfall og derfor er redd for å sove alene. Du må nesten prøve å snakke med henne. Si at det ikke er hennes skyld hvis det skjedde noe. Anonymkode: 112fc...f8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå