AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #1 Skrevet 13. september 2024 Svigerinne pyntet lokale for bursdagsfeiring og jeg betalte henne for dette siden hun tok ut tid spesielt og jeg selv var veldig opptatt. Man kan bare tjenene skattefrie 6000 kr for små jobber/private jobber. Jeg vet hun vil komme til å tjene mer fordi noen bekjente ble imponert og de vil hun skal pynte til større anledning. Totalt sett vil hun få over 6000. Jeg nevnte om hun er klar over at hun må skatte. Dette var ukjent for henne og hun tenkte ikke over dette. Hva er det riktige å gjøre? Anonymkode: b4e4d...051
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 13. september 2024 Gå videre med livet ditt. Anonymkode: e206a...445 38 23
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #3 Skrevet 13. september 2024 Herregud hva er det med sånne folk som deg. Det du skal gjøre er å gi totalt faen, det er ikke akkurat snakk om megasummer her. Sier som førstemann her- gå videre med livet ditt, det er familie for søren og du lurer på hvor drittsekk du skal være! Anonymkode: 6d81e...3a7 16 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #4 Skrevet 13. september 2024 Herregud! Enig med kommentaren over, hva er det med sånne som deg? Det er uansett snakk om småpenger, dette er flisespikkeri. Er du misunnelig fordi hun er flink med estetikk/pynt? Anonymkode: fe9d3...b22 13 3
Redneck82 Skrevet 13. september 2024 #6 Skrevet 13. september 2024 Jobber du hos Skatteetaten? Å hjelpe hverandre ved ulike tilstelninger og eks vipse penger til hverandre for diverse utlegg er ikke ulovlig. Dette kommer du ingen vei med. 4 4
nordlending Skrevet 13. september 2024 #7 Skrevet 13. september 2024 (endret) Send henne denne lenken, så får hun i alle fall informasjonen: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/ Hvis jeg forstår det riktig, må de som betaler penger til henne rapportere det inn for at det skal bli med på selvangivelse osv., om ikke vil vel ingen se det. Og som noen over sier, så kjøper man jo noen ganger ting for folk og får tilbake senere, så... Uansett, 1000 eller 6000 per oppdragsgiver, ikke 6000 totalt. Endret 13. september 2024 av nordlending 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #8 Skrevet 13. september 2024 Det er forresten mer enn 6000,- fra hver oppdragsgiver i året som er skattepliktig. Hun kan fint ha flere oppdragsgivere så lenge de holder seg under den summen. Anonymkode: 45487...114 3 4
nordlending Skrevet 13. september 2024 #9 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er forresten mer enn 6000,- fra hver oppdragsgiver i året som er skattepliktig. Hun kan fint ha flere oppdragsgivere så lenge de holder seg under den summen. Anonymkode: 45487...114 Faktisk bare 1000 om det ikke er i hjemmet, i følge lenken jeg postet over. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #10 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Svigerinne pyntet lokale for bursdagsfeiring og jeg betalte henne for dette siden hun tok ut tid spesielt og jeg selv var veldig opptatt. Man kan bare tjenene skattefrie 6000 kr for små jobber/private jobber. Jeg vet hun vil komme til å tjene mer fordi noen bekjente ble imponert og de vil hun skal pynte til større anledning. Totalt sett vil hun få over 6000. Jeg nevnte om hun er klar over at hun må skatte. Dette var ukjent for henne og hun tenkte ikke over dette. Hva er det riktige å gjøre? Anonymkode: b4e4d...051 Jeg skjønner jo at du prøøver å være et morsomt rart troll 🤦♀️ Men ellers bør du vel gå til politet og levere førerkortet ditt. Du har garantert brutt en del regler der oppigjennom 🤪 Anonymkode: f096e...e50 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #11 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Svigerinne pyntet lokale for bursdagsfeiring og jeg betalte henne for dette siden hun tok ut tid spesielt og jeg selv var veldig opptatt. Man kan bare tjenene skattefrie 6000 kr for små jobber/private jobber. Jeg vet hun vil komme til å tjene mer fordi noen bekjente ble imponert og de vil hun skal pynte til større anledning. Totalt sett vil hun få over 6000. Jeg nevnte om hun er klar over at hun må skatte. Dette var ukjent for henne og hun tenkte ikke over dette. Hva er det riktige å gjøre? Anonymkode: b4e4d...051 Det rette? Gå videre med livet ditt og slutte å være så pirkete og tåpelig. Move on, bry deg om deg selv, skaff seg en hobby annet en dårlige trolletråder.. Anonymkode: be81f...803 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #12 Skrevet 13. september 2024 Jeg ringte skattettem iht salg av en bok. Fikk beskjed om at ingen av inntjente penger på boken var skattepliktig. Skjønte ikke helt hvorfor det ikke var det, men det var nå det de sa. Anonymkode: 66abe...08f 1
Pippi Lotta Skrevet 13. september 2024 #13 Skrevet 13. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skjønner jo at du prøøver å være et morsomt rart troll 🤦♀️ Men ellers bør du vel gå til politet og levere førerkortet ditt. Du har garantert brutt en del regler der oppigjennom 🤪 Anonymkode: f096e...e50 Det finnes faktisk så vanskelige menesker! Jeg kjener en dame som kunne finne på og rapotere slike ting, hun er ikke spesielt populer da. Så det er nok størst problem for de som er slik, men veldig iriterende for oss rundt og. TS du bør jobbe med deg selv og prøve å bli litt rundere i kantenene. Kan ikke vøre lett å se verden så firkantet og du lider nok også sosialt av dette. Lyke til, jeg håper du får det lettere med deg selv ❤️ Endret 14. september 2024 av Pippi Lotta 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #15 Skrevet 13. september 2024 nordlending skrev (29 minutter siden): Faktisk bare 1000 om det ikke er i hjemmet, i følge lenken jeg postet over. Ser at i lenken du postet, så står det: Sitat For arbeidsoppdrag som ikke er i arbeidsgivers hjem, er grensen for skattefri lønn 1 000 kroner per år. Skattefritaket er utvidet til 6 000 kroner i de tilfeller lønnsmottakeren utfører arbeid i betalerens eget hjem eller fritidsbolig. Naboen vår er en eldre dame som brakk hoften for et par år siden, og derfor kan hun ikke lengre gå lengre turer med hunden. Hun klarer fint de kortere lufteturene, men jeg og den lille hunden hennes går en time eller to i skogen sånn 3-4 dager i uken. Jeg elsker å ha en turkamerat, men damen insisterer på å betale meg likevel. Jeg får rundt 5200 i året, får 100 kroner i uken. Også får jeg bursdagsgaver og julegaver av henne også. Men ikke penger, men regnes det også som lønn? Også får jeg middager før lufteturene mine på torsdager. Vanligvis har jeg ikke tjent nok til å komme over frikortgrensen, men i år har jeg for første gang tjent nok penger på sommerjobb og deltidsjobb, til at jeg skal betale skatt for første gang. Siden turene jeg går med hunden ikke er i hjemmet hennes men ute i skogen, skal jeg skatte av de pengene også? Jeg vil ikke gjøre feil, for det er første gang jeg skal skatte!! Anonymkode: 3f313...035 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #16 Skrevet 13. september 2024 Jeg må bare skrive. Rart at folk oppfordrer til å ikke gjøre det rette Ts Anonymkode: b4e4d...051
nordlending Skrevet 13. september 2024 #17 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser at i lenken du postet, så står det: Naboen vår er en eldre dame som brakk hoften for et par år siden, og derfor kan hun ikke lengre gå lengre turer med hunden. Hun klarer fint de kortere lufteturene, men jeg og den lille hunden hennes går en time eller to i skogen sånn 3-4 dager i uken. Jeg elsker å ha en turkamerat, men damen insisterer på å betale meg likevel. Jeg får rundt 5200 i året, får 100 kroner i uken. Også får jeg bursdagsgaver og julegaver av henne også. Men ikke penger, men regnes det også som lønn? Også får jeg middager før lufteturene mine på torsdager. Vanligvis har jeg ikke tjent nok til å komme over frikortgrensen, men i år har jeg for første gang tjent nok penger på sommerjobb og deltidsjobb, til at jeg skal betale skatt for første gang. Siden turene jeg går med hunden ikke er i hjemmet hennes men ute i skogen, skal jeg skatte av de pengene også? Jeg vil ikke gjøre feil, for det er første gang jeg skal skatte!! Anonymkode: 3f313...035 Skatteetaten lenket videre til denne siden: https://handlehvitt.no/smajobber/under-6-000-kroner/ Der regnes lufting av hund som en jobb i hjemmet 😊 1
nordlending Skrevet 13. september 2024 #18 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg må bare skrive. Rart at folk oppfordrer til å ikke gjøre det rette Ts Anonymkode: b4e4d...051 Men skrev ikke du at hun bikker 6000 totalt på to ulike oppdrag fra to ulike personer? Det er inntil 6000 per oppdragsgiver. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #19 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg må bare skrive. Rart at folk oppfordrer til å ikke gjøre det rette Ts Anonymkode: b4e4d...051 Lol. Du må være populær i familien. Hun snyter jo ikke en gang på skatten, du må lese deg opp på reglene. Anonymkode: 4c959...5da 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #20 Skrevet 13. september 2024 nordlending skrev (17 minutter siden): Skatteetaten lenket videre til denne siden: https://handlehvitt.no/smajobber/under-6-000-kroner/ Der regnes lufting av hund som en jobb i hjemmet 😊 Takk!! Fant også ut at man kunne få gaver opp til 4000 eller 5000 i løpet av året, så lenge det ikke var penger. Leste jo at man kunne få bøter og til og med havne i fengsel for skattesvik, så jeg ble litt redd for at politiet skulle komme å gi meg bot! Anonymkode: 3f313...035
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå