Gå til innhold

Deres beste oppskrift på laksefilet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bli litt sunnere, nå som vi har fått barn, og bli flinkere til å spise fisk.. Har derfor kjøpt inn lakesfileer! Noen som vet om noen god måte tilberede på? Jeg er helt blank og har ikke peiling..

:klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! Legg fileten på alufolie. ha på godt med sitronpepper og dill, og legg ved en klatt smør eller hell over litt olje. Pakk fisken inn i folien. Bak i ovnen på ca 180 grader i 20 min. Server med ris eller poteter og en god saus. Nam! :)

Skrevet

Jeg legger den også i folie, strør over godt med salt og sitronpepper. Legger inn forskjellige grønnsaker; purre, sopp, paprika, squash og lime. Deretter et par ss creme fraiche. Stekes i 180 grader ca 30 min. Pleier å ha kokte poteter til, evt stekte potetbåter. Nam!

Skrevet

Jeg har lagt inn denne tidligere, men gjentar den gjerne:

Laks med couscous.

Ta en laksefilet og smør den med en blanding av sitronsaft, dijonsennep, salt og pepper (gjerne også litt honning). Legg den i en ildfast form og sett den i stekeovnen. Stekes ved høy varme i 10-15 minutter (har aldri tatt tiden helt presis, det varierer jo også med tykkelse på fisken).

Veldig godt tilbehør til denne laksen er couscous med sitrus og kikerter.

Man tilbereder couscousen etter oppskrift på pakken, men i stedet for vann bruker du en blanding av grønnsakbuljong og presset appelsin/sitron (gjerne litt av begge deler).

Ferdigkokte eller hermetiske kikerter varmes i den kokende buljongen før man tilsetter couscousen og lar den trekke som beskrevet på pakken.

Jeg serverer dette med woket paprika og vårløk.

Som saus kan du bruke kesam tilsmakt med salt, pepper og gjerne noen ferske urter. Den litt friske couscousen gjør seg veldig godt til den fete fisken.

:)

Her er også noen tips (laks og ørret kan gjerne brukes om hverandre, uavhengig av hva oppskriften sier).

Skrevet

Jeg legger den også i folie sammen med purre, gulrøtter, løk, urter og krydder, sitronskive og en smørklatt. Lager en god saus til, enten fra pose eller bunn av med en god del grønnsaker i. Kjempegodt med en salat og pasta til :)

Skrevet

legg oppdelt filet (en til hver) på alu.folie, pensle med grillolje og stek i ovnen, det siste minuttet settes ovnen på grill og pass på så den ikke blir svidd.

server med ris, og grønnsaker som er stekt i stekepanne (løk, purre, paprika, sopp etc) og ha over litt soyaolje 30 sek. før du tar dem av plata.

mums.

Skrevet

Jeg legger oppskåret filet på et bakepapir og strør over salt og pepper/sitronpepper. (Nei, det blir faktisk ikke tørt av å ikke pakkes inn... i hvert fall ikke i min ovn... ;) )

Steker midt i ovenen på 200 grader i 15-20 min.

Serverer med poteter, fiskesaus, kokte babygulrøtter og cherrytomater.

:sikle:

Skrevet
Jeg legger oppskåret filet på et bakepapir og strør over salt og pepper/sitronpepper. (Nei, det blir faktisk ikke tørt av å ikke pakkes inn... i hvert fall ikke i min ovn... ;) )

Helt enig i det! Når man pakker inn fisken i folie av noe slag blir den jo mer kokt enn stekt, og da kjenner man veldig tydelig smaken av laksefett. Det unngår man hvis man steker fisken uinnpakket, dessuten får man en god stekeskorpe. Trikset er selvsagt å ikke steke den for lenge, og gjerne på litt sterk varme. Laksen blir saftigst og best dersom den ikke er heeelt gjennomstekt.
Skrevet

Skjær fileten i skiver, dryss på salt og peppermix og stek i panne. Server med poteter, erter og blomkålpuré (et blomkålhode i buketter kokt møre i ½ liter melk, mos i hurtigmikser med salt og pepper).

Legg laks i en smurt ildfast form, drypp litt sitronsaft over. Hell i litt fiskebuljong og strø over finhakket løk og loffsmuler. Stek ved 250 grader i 10 minutter, senk til 200 grader og stek 5 minutter til.

Finhakk laksekjøttet og bland med salt, pepper og gressløk. Form til burgere som stekes et par minutter på hver side. Server i hamburgerbrød med salat og grønnsaker, gjerne med en eple/selleriremulade som du lager av finrevet eple og sellerirot som blandes med litt sennep, litt sitronsaft, kesam/lettrømme og salt/pepper.

Lakselasagne: kokt laks i biter blandes med finstrimlet purre og brukes istedet for kjøttsaus, bruk ostesaus og lasagneplater som vanlig.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg steker den rett og slett i panne med sitronpepper på ;)

Skrevet

Tusen takk for deilige oppskrifter ;) De skal prøves ut!

Skrevet

Synes det er veldig godt å bare steke laksefiletene i panne med masse Skjærgårdskrydder på. Har potetbåter og en grønn salat ved siden av, sammen med sitronbåter og rømme.

Skrevet

Jeg syns også det er godt med pannestekt laksefilet. Jeg krydrer den med salt, pepper og natvigskrydder. Som tilbehør koker jeg poteter og brokkoli (brokkoli er nydelig til laks).

Saus lager jeg av fettet fra stekingen (smør/margarin). Det blander jeg med noen ts karri, en halv finhakka paprika og noen biter av finhakket eple. Jeg sper med ønsket mengde matfløte og tilsetter to finhakkede tomater. Namm... Ikke akkurat verdens sunneste saus, men veldig god. Fin som en variasjon til rømme og agurksalat.

Skrevet

Denne er uslåelig:

Ta en spiseskje honning og blande med en spiseskje sennep. Tilsett sitronsaft og bland sammen.

Ta salt og pepper på laksefileten, og pensle med honning- og sennepsblandingen.

Ha den i en ildfastform og stek den på 225 grader i ca 15 minutter.

Det kan rett og slett ikke bli bedre, det garanterer jeg!

PS! Jeg er ikke så glad i sennep, men denne er vidunderlig. :sikle:

Skrevet

Jeg pleier å dele den i skiver og steke den på pannen med salt og pepper. Og så tømmer jeg litt fløte og rømme over.

Skrevet

Kokt potet, hvit fiskesaus og agurksalat er et must til laksefilet i vårt hjem...;)

Skrevet

Jeg fant nettopp denne thai-inspirerte lakseoppskriften, og den skal ihvertfall jeg prøve ved første anledning.

Laks er jo veldig fett, og jeg synes derfor retter som involverer pannesteking eller fløte etc. kan bli litt vel tunge. Å dampe laksen i asiatisk marinade hørtes derfor friskt og deilig ut, synes jeg. :) Men hver sin smak, selvsagt.

Ellers er jeg, som jeg har nevnt før her, glad i tomat- og linsesalat til laks, sammen med masse bladpersille og olivenoljedressing med en god del sitron og dijonsennep. Syren i sitronen balanserer fettet i laksen, det samme gjelder bitterstoffene i sennepen, som dessuten hjelper til med å fordøye fet mat.

Skrevet

Går fint å bare pakke inn fisken i folie uten noe annet. Enklere blir det ikke.

Skrevet
Går fint å bare pakke inn fisken i folie uten noe annet. Enklere blir det ikke.

+ litt salt og pepper så blir det enda bedre :)

Skrevet
Denne er uslåelig:

Ta en spiseskje honning og blande med en spiseskje sennep. Tilsett sitronsaft og bland sammen.

Ta salt og pepper på laksefileten, og pensle med honning- og sennepsblandingen.

Ha den i en ildfastform og stek den på 225 grader i ca 15 minutter.

Det kan rett og slett ikke bli bedre, det garanterer jeg!

PS! Jeg er ikke så glad i sennep, men denne er vidunderlig.  :sikle:

Hva slags tilbehør passer til? Blir det en søt smak liksom..?Hørtes ut som en ting jeg har lyst til å teste:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...