Gå til innhold

Uvanlig dårlig kondisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil si at en gjennomsnittspuls på 175 er en ganske høy puls å ligge på om du tenker og løpe langt. Vet ikke hva makspulsen din er, men om 175 er gjennomsnittet er du jo helt sikkert opp i ganske mye mer i puls i løpet av turen også.  Jeg har trent mye før, men tok opp løping igjen i år. Har fortsatt dårlig kondisjon, men det løsnet litt da jeg fokuserte mer på å finne en puls jeg kunne løpe lenge på. Jeg spratt fort opp i høy puls og slet med å få den ned, selv om jeg løp sakte. Dermed senket jeg tempoet enda mer, nesten på gangfart, og fulgte med på pulsklokka hele tiden mens jeg løp. Da fant jeg ut at jeg kunne ligge på ca 150 i puls hvis jeg skulle klare og løpe lengre distanser uten å stoppe. Deretter kjørte jeg en del økter på den måten, før jeg sakte men sikkert har kunne økt tempoet litt uten at pulsen har blitt for høy. Merker nå at jeg kan løpe lengre på høyere puls en jeg klarte for et par måneder siden. 
Kan være verdt å forsøke dette. Terskeltrening kalles det :) 

Anonymkode: 1523a...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 14.33):

Hos meg sitter pulsen i hodet...altså, hvis jeg er stressa, har mye å tenke på, er nedfor eller har angst, så er det ikke noe gagn i å prøve å løpe. Pulsen fyker i været og energien renner ut. Greier 4 km en dag, og bare noen hundre meter andre dager.

Jeg setter på høy musikk eller annen distraksjon for å ikke greie å tenke mens jeg løper, prøver å forberede meg for treningen mentalt, rydder opp i ting før trening eller rett og slett driter i treninga de dagene som er verst (eller bare går de dagene).

Anonymkode: 015e9...542

Dette her! Jeg vet også at hvis jeg har mye å tenke på, eller ting som henger litt over meg, så får jeg ikke med meg bein eller pust. Bare å la være, rett og slett.

Anonymkode: b3b3a...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 8.13):

Tror du løper med for høy puls til å løpe såpass sakte. Kroppen klarer ikke å restituere seg og dermed blir du i dårligere og dårligere form.  Tar du ut for mye for ofte så blir ikke formen bedre. Du kan gjerne trene hver dag, men ikke med for høy intensitet, du får ikke restituert da. 

Anonymkode: e04c9...e78

Jeg er enig.  Jeg tror at slik høyintensitetstrening som gir snittpuls på 175 ikke bør gjøres mer enn to ganger i uka, og at man bør ha dobbelt så mange rolige som heftige treningsdager. Dersom makspulsen er på 200 så kan rolige økter ligge på puls lavere enn150, og det er ikke sikkert at det er løping. Det kan for eksempel være gode gåturer, eller sykling på el-sykkel. Gåturene kan gjerne være lange, f.eks. mer enn en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...