Gå til innhold

Uvanlig dårlig kondisjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går rett på sak. Er det noen som kjenner seg igjen, eller vet hvorfor enkelte, som meg, har svært dårlig kondisjon selv om jeg trener den? Jeg er ei jente på 20 år, alltid likt å trene. Alltid likt fjellturer (da jeg var yngre vertfall). Men jeg har bare en elendig dårlig kondisjon, hvor jeg ikke kan løpe lengre enn 2 km før jeg må stoppe opp. Fjellturer, oppover bakker osv blir mer og mer et mareritt for meg, til og med å gå opp for mye trapper! Galskap. Jeg er 162 cm og veier 56 kg så ikke noe overvektig heller. Jeg løper og løper men føler ikke noe øker kondisjonen min, og dessuten er det uansett unormalt lite å kun løpe 2km enten man er trent eller ikke! Noen tanker eller noen som kjenner seg igjen? Blir sliten av så og si alt, veldig flaut når man er med andre venner/svigerfamilie osv.

Anonymkode: 7926d...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løper du for fort når du løper? Har du prøvd å senke farten for å se om du da klarer å holde lengre?

Anonymkode: 33e69...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, har en hvilepuls på ca 56, og når jeg løper ligger den på gjennomsnittlig 175. Ifølge sportsklokken min. Løper ganske sakte hehe😅 gjennomsnittstempo på 7’13”/km. 

Anonymkode: 7926d...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg går rett på sak. Er det noen som kjenner seg igjen, eller vet hvorfor enkelte, som meg, har svært dårlig kondisjon selv om jeg trener den? Jeg er ei jente på 20 år, alltid likt å trene. Alltid likt fjellturer (da jeg var yngre vertfall). Men jeg har bare en elendig dårlig kondisjon, hvor jeg ikke kan løpe lengre enn 2 km før jeg må stoppe opp. Fjellturer, oppover bakker osv blir mer og mer et mareritt for meg, til og med å gå opp for mye trapper! Galskap. Jeg er 162 cm og veier 56 kg så ikke noe overvektig heller. Jeg løper og løper men føler ikke noe øker kondisjonen min, og dessuten er det uansett unormalt lite å kun løpe 2km enten man er trent eller ikke! Noen tanker eller noen som kjenner seg igjen? Blir sliten av så og si alt, veldig flaut når man er med andre venner/svigerfamilie osv.

Anonymkode: 7926d...100

Det er noe som heter  "exercice low-responder", kort sagt, mennesker som  ikke får samme resultat på trening som andre.

https://iform.nu/trening/treningsmotivasjon/low-vs-high-responders-derfor-far-vi-forskjellig-effekt-av-trening

Kan du være en av oss?

Anonymkode: 4f9dc...abb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forsøkt å trene bakkeintervaller? Det er det eneste som har hjulpet på min kondisjon

Anonymkode: 5c0fc...03d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du forsøkt å trene bakkeintervaller? Det er det eneste som har hjulpet på min kondisjon

Anonymkode: 5c0fc...03d

^ støtter den, det samme hjalp meg.

Anonymkode: 13f91...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jern og hypotyreose er muligheter. Ellers kan man tenke at du er veldig uheldig med genene dine, eller at du rett og slett trener feil i forhold til din genetiske sammensetning. Noen mennesker har et naturlig godt kapillærnett mens andre må bygge det opp. For å bygge det opp må man trene rolig. Hvor ofte trener du med puls på 120-150- dersom ca 200 er maks? Ville utført 80% av treningen i denne intensiteten i et par måneders tid og sett hvordan det gikk. For hver gang du løper på deg melkesyre svekker du dette kapillærnettverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (35 minutter siden):

Jern og hypotyreose er muligheter. Ellers kan man tenke at du er veldig uheldig med genene dine, eller at du rett og slett trener feil i forhold til din genetiske sammensetning. Noen mennesker har et naturlig godt kapillærnett mens andre må bygge det opp. For å bygge det opp må man trene rolig. Hvor ofte trener du med puls på 120-150- dersom ca 200 er maks? Ville utført 80% av treningen i denne intensiteten i et par måneders tid og sett hvordan det gikk. For hver gang du løper på deg melkesyre svekker du dette kapillærnettverket.

Dette var nyttig kunnskap, takk som deler.

Hva med oss som ikke får melkesyre (eller altså, det tar ekstremt med innsats før det kommer antydning, og pust/hodeinnstilling gir seg lenge før noe slags mrlkesyre kommer. Må være noe genetisk(?), for det er slik på hele min fars side)

Anonymkode: 5c0fc...03d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du? Kan være mangel på noen essensielle næringsstoffer.

Anonymkode: 1b310...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løp intervaller for å forbedre kondisjon. Start med intervaller som passer ditt nivå, ikke gå for hardt ut. 

Løp sakte når du skal løpe uten intervaller. Farten din er ikke nødvendigvis så treg, jeg løper enda saktere når jeg ikke løper intervaller. 

Vurder pulsbelte og pulsmåling for å kontrollere at du ligger i riktig sone når du løper. Ligger du i for høy sone får du ikke god progresjon og må senke farten. 

Vurder å følge et mer strukturert løpeprogram. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping er den eneste sporten som folk tror de kan bare hoppe på, for så bli sjokkerte når de ikke klarer å løpe mer enn et par kilometer, "fordi jeg var jo aktiv som yngre!". Som om jeg skulle stilt i et eller annet ballspill og bli forferdet av at jeg ikke å holde tritt med de som trener det ballspillet fast...

Alle kan trene opp kondisjonen, men da må du trene regelmessigFlere ganger i uken over mange uker og måneder til kroppen blir vant med det. Ikke bare sporadisk. Du må legge inn en strukturert innsats. Begynn med et program f.eks couch to 5 k (finnes mange apper for det). 

Herlighet, kjenner mange som har gått fra å knapt kunne småjogge mer enn 500 meter til å delta i halvmaraton. Men da har de lagt inn den innsatsen som må til. Ingenting kommer gratis.

Anonymkode: 3df18...c74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette var nyttig kunnskap, takk som deler.

Hva med oss som ikke får melkesyre (eller altså, det tar ekstremt med innsats før det kommer antydning, og pust/hodeinnstilling gir seg lenge før noe slags mrlkesyre kommer. Må være noe genetisk(?), for det er slik på hele min fars side)

Anonymkode: 5c0fc...03d

En del genetikk ja. Noen kan ha veldig høy puls før de kommer opp til terskelen sin- opptil 90% av makspuls. Du er kanskje en av de heldige?:) Så har ca 60% av befolkningen en genvariant som gir omtrent 50% bedre laktattransport enn resten. Vi andre må bruke typ natron for å oppnå samme effekt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Både hjerte og kar-systemer krever REGELMESSIG utholdenhetstrening for å bedres, samme gjelder musklene, sener, binevev og løpesteg + teknikk. Fikk ikke inntrykk av at TS trener utholdenhet, mer at hun har oppdaget at den er dårligere enn hun trodde. Mulig jeg leste feil, i så fall er det bare å rette på meg. Det skal imidlertid ikke så mye til for å få bedring, ikke når utgangspunktet er 2 km løp med over 7’ min/km i pace. Det er rett og slett bare å begynne :) gå en kilometer, jogg en dritlangsom kilometer, løp en litt raskete kilometer, gå en kilometer, jogg en til. Og vipps har du fem km i bena. Bygg på derfra. Drit i puls og fart i starten. Å,løpe i riktig pulssone ifht mål og treningsmnåengde er nyttig, men i starten er det nok å bare løpe, særlig,om det er snakk om såpass korte avstander som dette og sjeldnere enn 2-3 økter i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være b12 mangel. Jeg har bedre kondis og pust etter jeg fikk opp b12 nivåene. 

Anonymkode: 2a79e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...