AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #1 Skrevet 13. september 2024 Jeg er 100% alene med en 3åring som jeg tror er veldig viljesterk og selvstenfih. Hun kan bli ekstremt sint og skade meg når jeg må tvinge henne til å gjøre ting hun ikke vil. I dag skulle vi gå over et veldig trafikkert kryss. Jeg sa på forhånd at hun måtte holde meg i hånda her. Hun slet seg løs av all kraft flere ganger, og til slutt måtte jeg bære henne (hun er tung og veldig sterk). Jeg mista taket flere ganger fordi hun spreller vilt og kommer seg løs. Til slutt bet hun meg i leppa så jeg begynte å blø. Etter dette brukte vi rundt 1 time på å komme oss hjem de 10 minuttene det tar (uten barn). Dumme meg som ikke hadde med vogn. Jeg måtte bruke ekstremt mye krefter på å motivere henne, få henne til å ikke sparke folk på bussen osv, holde meg i hånda når vu skal av. Til slutt må vi gå opp 4 etasjer der vi bor. Da klarte jeg ikke mer da hun nekta å gå opp. Jeg ba "mamma er kjempesliten nå. Kan du være så snill å bare gå opp trappa?". Hun gjorde ikke det. Jeg var utslitt etter å ha bært henne tidligere, så jeg begynte å gråte da vi gikk oppover. For noen uker sida bet hun og spytta på meg, og da begynte jeg også å gråte fordi jeg blir så utmatta av at hun oppfører seg sånn. Vet ikke om dette er normalt for 3åringer. Og jeg kunne sikkert gjort mer for å forhindre sånn atferd (ikke dra på noe etter bhg, særlig ikke uten vogn/sykkel. Dårlig beslutning av meg i dag). Hun har også mye sinneanfall som varer typ 1 time. Det er så hardt å være alene med en sånn unge, skulle ønske jeg hadde noen som kumne avlaste meg ett minutt når vi kommer inn døra. Anonymkode: 1f974...243 1 28
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #2 Skrevet 13. september 2024 Vil bare si jeg føler med deg som er alene med barnet. Har en 2 åring som har begynt å få slike sinneutbrudd og ja det er grusomt krevende, særlig ute i offentligheten. Blir mye bæring og sprelling ja. Har ikke vært på gråten selv her bare oppgitt, men jeg er jo heldig som har en mann som er til stede også. 3 år er vel en vanskelig alder, så det blir nok bedre etterhvert. Synes ikke barnet ditt høres unormalt ut. Anonymkode: 14c8c...e53
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #3 Skrevet 13. september 2024 Det er klart du blir utmattet av å stå i alt alene hele tiden! ❤️ Høres ut som du er ekstremt tålmodig og god med jenta di, du gjør alt du kan på best mulig måte! Har knekt et par ganger med 2-åringen jeg også. Mannen min er svært lite hjemme og jeg tar som oftest de tøffeste takene alene. Prøver å tilrettelegge for å ha det enklest mulig - og en ting er sikkert, den vogna skal være med ut i lang tid fremover. Er 100% avhengig av å kunne stroppe han fast oppi der når det koker over for han 🙈 Har du ingen som kan avlaste deg litt? Familie? Venner? Anonymkode: 984aa...081 1 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #4 Skrevet 13. september 2024 Ville tatt en prat med helsesykepleier. Trass er vanlig, men slik voldelig oppførsel er ikke normalt. Jeg har full forståelse for at du er sliten. Hun sliter nok med noe så jeg tenker første steg er å finne ut av det via helsestasjonen. Anonymkode: d608a...5bc 21 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #5 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville tatt en prat med helsesykepleier. Trass er vanlig, men slik voldelig oppførsel er ikke normalt. Jeg har full forståelse for at du er sliten. Hun sliter nok med noe så jeg tenker første steg er å finne ut av det via helsestasjonen. Anonymkode: d608a...5bc Har tatt en prat med dem. Jeg har en strategi for det her hjemme nå som har hjulpet, men kan ikke gjøre det når vi er ute. Hun mente at det var normalt også.. hun er heldigvis ikke voldelig mot andre enn meg. Ts Anonymkode: 1f974...243 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #6 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er klart du blir utmattet av å stå i alt alene hele tiden! ❤️ Høres ut som du er ekstremt tålmodig og god med jenta di, du gjør alt du kan på best mulig måte! Har knekt et par ganger med 2-åringen jeg også. Mannen min er svært lite hjemme og jeg tar som oftest de tøffeste takene alene. Prøver å tilrettelegge for å ha det enklest mulig - og en ting er sikkert, den vogna skal være med ut i lang tid fremover. Er 100% avhengig av å kunne stroppe han fast oppi der når det koker over for han 🙈 Har du ingen som kan avlaste deg litt? Familie? Venner? Anonymkode: 984aa...081 Vanligvis sykler vi, det var dumt av meg å belage meg på å gå så langt etter bhg, så må ta den på meg selv. Har heldigvis barnevakt som kan avlaste i blant. Men blir jo ikke det samme som noen som kan steppe inn i øyeblikk man har behov for det. Anonymkode: 1f974...243 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #7 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har tatt en prat med dem. Jeg har en strategi for det her hjemme nå som har hjulpet, men kan ikke gjøre det når vi er ute. Hun mente at det var normalt også.. hun er heldigvis ikke voldelig mot andre enn meg. Ts Anonymkode: 1f974...243 "Sparke folk på bussen " Anonymkode: 9a31e...038 3 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #8 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har tatt en prat med dem. Jeg har en strategi for det her hjemme nå som har hjulpet, men kan ikke gjøre det når vi er ute. Hun mente at det var normalt også.. hun er heldigvis ikke voldelig mot andre enn meg. Ts Anonymkode: 1f974...243 Så bra du er i dialog med de og de har funnet strategier som fungerer hjemme. Hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt lista lavt. Dratt hjem etter barnehagen og heller funnet på noe trivelig der. Hun er sikkert overstimulert og sliter med å regulere seg. Anonymkode: d608a...5bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #9 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så bra du er i dialog med de og de har funnet strategier som fungerer hjemme. Hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt lista lavt. Dratt hjem etter barnehagen og heller funnet på noe trivelig der. Hun er sikkert overstimulert og sliter med å regulere seg. Anonymkode: d608a...5bc Ja.. var et unntak i dag heldigvis. Men av og til står hun opp på feil fot og kan være rasende fra morgenen av. Men har heldigvis blitt mindre av vold etter jeg endra strategi. Anonymkode: 1f974...243
KaraThrace Skrevet 13. september 2024 #10 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville tatt en prat med helsesykepleier. Trass er vanlig, men slik voldelig oppførsel er ikke normalt. Jeg har full forståelse for at du er sliten. Hun sliter nok med noe så jeg tenker første steg er å finne ut av det via helsestasjonen. Anonymkode: d608a...5bc Det er ikke voldelig oppførsel. Og det er helt normal oppførsel for en TREÅRING. Bare fordi dine unger kanskje ikke var sånn, så trenger du ikke komme med påstander om at et annet barn ikke er normalt i oppførselen. TS: Jeg skjønner deg kjempegodt, og hun tar ikke skade av å se at du har følelser du også. Prat om dem og jobb med tilknytningen etter en slik episode, så kan det heller bli noe positivt. Jeg tror du egentlig veit løsningen, for du har allerede skrevet den. Gjør hverdagen din enklere ved å ta med vogn og ikke finn på så mye etter barnehage. For mange er det mer enn nok den dagen. Masse lykke til! Enten går det bra, ellers så går det over ❤️❤️ 9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #11 Skrevet 13. september 2024 KaraThrace skrev (3 minutter siden): Det er ikke voldelig oppførsel. Og det er helt normal oppførsel for en TREÅRING. Bare fordi dine unger kanskje ikke var sånn, så trenger du ikke komme med påstander om at et annet barn ikke er normalt i oppførselen. TS: Jeg skjønner deg kjempegodt, og hun tar ikke skade av å se at du har følelser du også. Prat om dem og jobb med tilknytningen etter en slik episode, så kan det heller bli noe positivt. Jeg tror du egentlig veit løsningen, for du har allerede skrevet den. Gjør hverdagen din enklere ved å ta med vogn og ikke finn på så mye etter barnehage. For mange er det mer enn nok den dagen. Masse lykke til! Enten går det bra, ellers så går det over ❤️❤️ Å bite hull i leppa på andre og spytte ned ned er ikke normal oppførsel uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Det tyder på at barnet trenger hjelp og første skritt er å finne ut av hva det er. Jeg synes ikke du kommer med en god løsning om at hun skal godta å bli behandlet slikt, hun er jo kjempesliten forteller hun. Det må være rom for å bli sliten og lei seg uten at det skal hysjes ned på og bagatelliseres som helt normal oppførsel. Jeg synes derimot at det det flott at mor her har oppsøkt helsesykepleier for støtte og råd. Anonymkode: d608a...5bc 18 1 8
KaraThrace Skrevet 13. september 2024 #12 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å bite hull i leppa på andre og spytte ned ned er ikke normal oppførsel uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Det tyder på at barnet trenger hjelp og første skritt er å finne ut av hva det er. Jeg synes ikke du kommer med en god løsning om at hun skal godta å bli behandlet slikt, hun er jo kjempesliten forteller hun. Det må være rom for å bli sliten og lei seg uten at det skal hysjes ned på og bagatelliseres som helt normal oppførsel. Jeg synes derimot at det det flott at mor her har oppsøkt helsesykepleier for støtte og råd. Anonymkode: d608a...5bc Jeg bagatellisere slettes ikke, og selvsagt skal hun ikke godta å «bli behandlet sånn», men barnet er tre år. Det er ikke på noe vis voldelig eller ute etter å skade moren sin. Så det er ikke noe å «godta» eller noen som blir «behandlet» på noe vis. Det er overstimulert og har vanskeligheter med å styre og regulere følelser. Noe som er helt normalt. Men jeg er forøvrig helt enig i det du sier, det er alltid bra å be om hjelp. Og jeg skjønner særdeles godt at TS er sliten. 1
BobbySocks Skrevet 13. september 2024 #13 Skrevet 13. september 2024 Wow, med en sånn oppførsel på ungen hadde jeg og begynt å grine. Garantert. Og googlet sydentur for en. Heldigvis pleier de da bli folk etterhvert, men det er søren meg slitsomt. 9 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #14 Skrevet 13. september 2024 Er treåringer "værre" enn toåringer? Anonymkode: b03b4...fab
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #15 Skrevet 13. september 2024 KaraThrace skrev (28 minutter siden): Jeg bagatellisere slettes ikke, og selvsagt skal hun ikke godta å «bli behandlet sånn», men barnet er tre år. Det er ikke på noe vis voldelig eller ute etter å skade moren sin. Så det er ikke noe å «godta» eller noen som blir «behandlet» på noe vis. Det er overstimulert og har vanskeligheter med å styre og regulere følelser. Noe som er helt normalt. Men jeg er forøvrig helt enig i det du sier, det er alltid bra å be om hjelp. Og jeg skjønner særdeles godt at TS er sliten. Det er da ingen som har sagt at barnet er voldelig eller ute etter å skade sin mor. Oppførselen er voldelig. Jeg sier ikke at barnet er voldelig og slemt, men oppførselen er ikke normal. Det er et symptom på overstimulering eller andre ting som plager barnet og løsningen er å komme i bunn i hva det er og hvordan man kan gå frem med hjelpe barnet. Anonymkode: d608a...5bc 6 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #16 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Sparke folk på bussen " Anonymkode: 9a31e...038 Hun sparka ikke folk med vilje, men mer at hun er veldig fysisk aktiv og sitter og vrir seg og kravler på setet konstant, så jeg må hindre henne å sparke borti de som sitter mot oss (på en sånn 4-seters.) Hun er ikke alltid så urolig og kravlete, men kan bli sånn om hun f.eks. ikke har bæsja, overstimulert, osv osv. Da er det opp og ned og bare masse bevegelse, så må forhindre henne i å plage andre med det. Anonymkode: 1f974...243 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #17 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er 100% alene med en 3åring som jeg tror er veldig viljesterk og selvstenfih. Hun kan bli ekstremt sint og skade meg når jeg må tvinge henne til å gjøre ting hun ikke vil. I dag skulle vi gå over et veldig trafikkert kryss. Jeg sa på forhånd at hun måtte holde meg i hånda her. Hun slet seg løs av all kraft flere ganger, og til slutt måtte jeg bære henne (hun er tung og veldig sterk). Jeg mista taket flere ganger fordi hun spreller vilt og kommer seg løs. Til slutt bet hun meg i leppa så jeg begynte å blø. Etter dette brukte vi rundt 1 time på å komme oss hjem de 10 minuttene det tar (uten barn). Dumme meg som ikke hadde med vogn. Jeg måtte bruke ekstremt mye krefter på å motivere henne, få henne til å ikke sparke folk på bussen osv, holde meg i hånda når vu skal av. Til slutt må vi gå opp 4 etasjer der vi bor. Da klarte jeg ikke mer da hun nekta å gå opp. Jeg ba "mamma er kjempesliten nå. Kan du være så snill å bare gå opp trappa?". Hun gjorde ikke det. Jeg var utslitt etter å ha bært henne tidligere, så jeg begynte å gråte da vi gikk oppover. For noen uker sida bet hun og spytta på meg, og da begynte jeg også å gråte fordi jeg blir så utmatta av at hun oppfører seg sånn. Vet ikke om dette er normalt for 3åringer. Og jeg kunne sikkert gjort mer for å forhindre sånn atferd (ikke dra på noe etter bhg, særlig ikke uten vogn/sykkel. Dårlig beslutning av meg i dag). Hun har også mye sinneanfall som varer typ 1 time. Det er så hardt å være alene med en sånn unge, skulle ønske jeg hadde noen som kumne avlaste meg ett minutt når vi kommer inn døra. Anonymkode: 1f974...243 Jeg var alene fra mine to var 2 mnd gammel og 2.5 år, kjenner godt til den der. Men det verste er faktisk den alderen din er i nå. Den som da var 2 mnd har nå blitt 4 år og slike sinneutbrudd har jeg her også. Jeg fikk til et møte med barnehagen. De har også sett noe rart ift adferd og følelser, så jeg nevnte på at det er flere med adhd/add diagnoser på begge sider av familien. Blant annet min bror, mor, tanter og søskenbarn har slik diagnose. På andre siden har barnets far, brødre og mor diagnosen. Leder i bhg sa da at barnet mitt viser flere tegn til å ha add. De fikk lov til å hente ut informasjon og ha et samarbeid med helsestasjonen. Så det har blitt litt tatt tak i allerede. Det kan jo være noe for deg. Ellers har jeg bedt om cos kurs og har flere møter med helsestasjonen om utfordringer i blant. Det som har hjulpet mest er å finne roen i meg selv ved avlastning. Anonymkode: b71bd...f30 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #18 Skrevet 13. september 2024 3-4 årsalderen er den verste. Og jeg skjønner godt at du begynte å grine ❤️. Men jeg er enig med deg i at du nok burde hatt vogn. Små barn er utslitt etter en dag i barnehagen og da skal det lite til før de går i vranglås. Jeg pleide å handle inn det jeg kunne uten sønnen min og brukte vogn helt til han var nærmere 5 år, hvis vi skulle gå langt. Jeg hadde ikke bil, så jeg var avhengig av den vognen når jeg skulle ha med meg både sønnen min, hans ting, mine ting og matvarer hjem. Jeg måtte bare gi blaffen i at han egentlig var for stor til vogn. Har du mulighet til å handle inn mat før du henter henne i barnehagen? Lage middag for mange dager og fryse det ned sånn at middagen går kjapt de dagene du er sliten? Jeg vet ikke om barnet ditt blir stresset og trassig når dere skal dra noen steder eller dra fra barnehagen? Min sønn ble det, så da sørget jeg alltid for at all organisering og pakking (til og fra barnehage eller utflukter og turer ut) skjedde uten at sønnen min var involvert. Jeg lot ham leke mens jeg ordnet alt, så dermed gikk ting veldig fort når vi først skulle gå. Da var alt pakket og klart og klærne lagt frem, dermed kunne jeg si; ok, nå går vi, og så gikk vi. Ytterklær fikk han kjapt på seg på veien ut. Det sparte meg for mye stress. Anonymkode: 4110e...18e 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #19 Skrevet 13. september 2024 Du er mamma, voksen og du bestemmer! Du virker veldig skjør (ikke noe vondt ment) som begynner å gråte foran henne. Hun er nok viljesterk som du sier, men jeg syntes også hun virker urolig og usikker utifra hva du beskriver. Når du da får slike følelsesutbrudd foran henne så tror jeg at du forsterker hennes negative følelser og gjør henne ennå mer usikker og værre blir hun. Her må du sette hard mot hardt og du må begynne og gi skikkelige konsekvenser for slik oppførsel og være streng! Treåringer skjønner veldig mye og Ingen barn har det vondt av å ha strenge grenser og forholde seg til så lenge man er rettferdig. Anonymkode: f4250...e76 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #20 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du er mamma, voksen og du bestemmer! Du virker veldig skjør (ikke noe vondt ment) som begynner å gråte foran henne. Hun er nok viljesterk som du sier, men jeg syntes også hun virker urolig og usikker utifra hva du beskriver. Når du da får slike følelsesutbrudd foran henne så tror jeg at du forsterker hennes negative følelser og gjør henne ennå mer usikker og værre blir hun. Her må du sette hard mot hardt og du må begynne og gi skikkelige konsekvenser for slik oppførsel og være streng! Treåringer skjønner veldig mye og Ingen barn har det vondt av å ha strenge grenser og forholde seg til så lenge man er rettferdig. Anonymkode: f4250...e76 Hva var det i innlegget som fikk deg til å tenke at jeg ikke bestemmer eller setter grenser? Ts Anonymkode: 1f974...243 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå