Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Er førstegang gravid og ved første konsultasjon hos lege har jeg valgt fødested Ullevål Sykehus fordi det er nærmere meg uten å ha undersøkt noe særlig. Etter prat med ei venninna, fortalte hun meg om flere venninner som hadde veldig dårlig opplevelser der, så jeg ble redd.

Tenkte å bytte fødested men er redd for at det er for sent (er i uke 7. Har ikke fått noe beskjed fra Ullevål for å gå i fosterdiagnostikk/ultralyd hos dem ennå). Går det an å bytte fødested underveis?

Har noen av dere erfaring å dele angående å føde i Bærum Sykehus eller i Riksohospitalet?

Endret av AnniaS
skrivefeil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste som føder på Ullevål er fornøyde. Og du finner folk som er misfornøyde med Bærum og Rikshospitalet også.

Anonymkode: 5a701...e55

Skrevet

OUS (Oslo universitetssykehus, både Ullevål sykehus og Rikshospitalet går under OUS), er virkelig en av landets mest høykompetente sykehus/helseinstitusjoner. Helt tullete å ville søke seg bort fra Ullevål sykehus.

En fødsel er en ekstrem erfaring. Det er smertefullt og risikabelt, både for mor og barn. Selvsagt har mange dårlige erfaringer med fødsel. Det betyr ikke at Ullevål er et dårlig sykehus å føde på. Jeg kjenner mange som har født på Ullevål som er fornøyde. Selv fødte jeg på Rikshospitalet og er fornøyd med det. 

Anonymkode: 7c397...b4c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

OUS (Oslo universitetssykehus, både Ullevål sykehus og Rikshospitalet går under OUS), er virkelig en av landets mest høykompetente sykehus/helseinstitusjoner. Helt tullete å ville søke seg bort fra Ullevål sykehus.

En fødsel er en ekstrem erfaring. Det er smertefullt og risikabelt, både for mor og barn. Selvsagt har mange dårlige erfaringer med fødsel. Det betyr ikke at Ullevål er et dårlig sykehus å føde på. Jeg kjenner mange som har født på Ullevål som er fornøyde. Selv fødte jeg på Rikshospitalet og er fornøyd med det. 

Anonymkode: 7c397...b4c

Det som min venninna sa var at etter fødsel det er ikke noe slags oppfølging og hvis man ikke klarer til å amme barnet at de ikke bryr seg ikke og ikke viser medfølelse og også dårlig kommunikasjon. Men ja, det kan variere. Kanskje er det meg som stressa for mye? Har følte meg veldig engstelig i det siste og alt føles veldig overveldende ut noen ganger. Det hjelper ikke heller at familien min og nærmeste venninner ikke er i Norge, så når jeg hører "storier" overdriver jeg kanskje for mye og har ikke mange nær meg med erfaring som kan gi meg råd. 

Skrevet
AnniaS skrev (4 timer siden):

Det som min venninna sa var at etter fødsel det er ikke noe slags oppfølging og hvis man ikke klarer til å amme barnet at de ikke bryr seg ikke og ikke viser medfølelse og også dårlig kommunikasjon. Men ja, det kan variere. Kanskje er det meg som stressa for mye? Har følte meg veldig engstelig i det siste og alt føles veldig overveldende ut noen ganger. Det hjelper ikke heller at familien min og nærmeste venninner ikke er i Norge, så når jeg hører "storier" overdriver jeg kanskje for mye og har ikke mange nær meg med erfaring som kan gi meg råd. 

På Ullevål blir du sendt på barselhotell hvis alt står bra til med både deg og babyen. Da er det litt dårligere tilgjengelighet på jordmødre og barnepleiere som kan hjelpe til med amming og andre ting du måtte lure på. Det er ikke slik at du ikke får hjelp, men hvis det dukker opp problemer må du nok være litt mer insisterende på at du trenger hyppig hjelp enn om du ligger på barselavdelingen. Som førstegangsfødende kan det være litt vanskelig og ubehagelig å be om den hjelpen, for man vet ikke helt hva som er normalt osv. Men så lenge du er forberedt på å faktisk be om hjelp hvis du føler at du trenger det, er det ikke noe problem. Fordelen med barselhotell er at far også kan være der hele tiden. På riksen må du normalt sett dele dobbeltrom med en annen kvinne. Far kan bare være der på dagtid, utenom to timer midt på dagen når det er siesta. Til gjengjeld er det normalt sett lav terskel for å få hjelp til amming og slikt, det kommer de innom og følger opp selv (med mindre det er veldig hektisk). Begge sykehus er bra, men de har litt fordeler og ulemper begge to når det kommer til barseloppholdet. 

Anonymkode: 9f97c...e72

Skrevet

Jeg ble godt ivaretatt på Ullevål (midt i fellesferien til og med), men har valgt Ahus neste gang for å ha mulighet for lystgass. Noe å vurdere hvis raske fødsler ligger til slekta så det er fare for å ikke rekke epidural. 

Anonymkode: 51826...0af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...