Gå til innhold

Langhåret collie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket gemytt har en langhåret collie? Lassie hunden. Er det mye pelsstell om man skal ha den i utstillingskondisjon? Hvilken rase kan de sammenlignes med?

Anonymkode: e56b1...bd7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvilket gemytt har en langhåret collie? Lassie hunden. Er det mye pelsstell om man skal ha den i utstillingskondisjon? Hvilken rase kan de sammenlignes med?

Anonymkode: e56b1...bd7

Har ikke stilt ut, men har hatt to collier. Det var mye pelsstell, men jeg tok de med til hundefrisør jevnlig.

Den ene var dessverre ganske aggressiv mot fremmede. Den andre var helt utrolig snill. Begge var ekstremt lojale, skjønne hunder.

Anonymkode: 0a60a...7d3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med collie, mange, og har hatt collie selv. Det første man må undersøke nøye er hvordan avlsdyrenes gemytt er. Det har vært en del dårlig og nervøst gemytt i en god stund. Pass også på at oppdretter avler på HD/AD frie dyr. Men finner du en god oppdretter, er det fantastiske hunder å ha med å gjøre, og jeg savner veldig å ha en collie i huset. Forøvrig er korthåret collie et godt alternativ hvis man vil ha collie, men uten pelsstellet.

Så er det pelsstell. Det er mye pelsstell enkelt og greit. Og man må ta seg tid til skikkelig pelsstell for pelsen kan fort tugge seg og bli smertefull. Så man må beregne en time tid i uka og noe mer i røytesesongen. Når det kommer til pelsstellet er min erfaring at tricolor collier er lettere å holde pelsen vedlike hos. Kvaliteten på pelsen er litt annerledes enn på sobel og blue merle. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 time siden):

Jeg er oppvokst med collie, mange, og har hatt collie selv. Det første man må undersøke nøye er hvordan avlsdyrenes gemytt er. Det har vært en del dårlig og nervøst gemytt i en god stund. Pass også på at oppdretter avler på HD/AD frie dyr. Men finner du en god oppdretter, er det fantastiske hunder å ha med å gjøre, og jeg savner veldig å ha en collie i huset. Forøvrig er korthåret collie et godt alternativ hvis man vil ha collie, men uten pelsstellet.

Så er det pelsstell. Det er mye pelsstell enkelt og greit. Og man må ta seg tid til skikkelig pelsstell for pelsen kan fort tugge seg og bli smertefull. Så man må beregne en time tid i uka og noe mer i røytesesongen. Når det kommer til pelsstellet er min erfaring at tricolor collier er lettere å holde pelsen vedlike hos. Kvaliteten på pelsen er litt annerledes enn på sobel og blue merle. 

Er det ikke sånn at korthåret er sunnere, både mentalt og fysisk, enn langhåret?

Jeg har i alle fall fått det inntrykket av de jeg har møtt i hundesporten. Men jeg har ingen personlig erfaring med rasen. 

Anonymkode: 42f73...753

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den langhårede varianten virker til å bli mer og mer fluffy, noe som vil kreve mer av deg mtp stell. Gjennombørsting med kam bør skje minst 1 gang i uka, men det er kjekt å børste litt etter tur for å unngå floker i armhule, bryst, lår og bak ørene. Samt børste vekk det som sitter fast i pelsen av kvist og annet rusk.

Den langhårede varianten har slitt med gemyttet som andre har nevnt, noe som ikke er uvanlig når en rase blir populær. Noen individer er lett stressa, bjeffete, noen veldig utagerende. Hårsåre individer finnes også!

Den korthårede varianten har holdt seg mer til "originalen", men pga at det er færre individer så er det ikke alltid mange å velge mellom, og psykisk veike individer kan bli avlet på.

Å møte på foreldredyrene og gjøre ordentlig research er smart uansett hvilken rase eller variant du ser etter!

Colliene er ikke så krevende psykisk som man forventer av gjeterhunder, da de blir avlet mest som selskapshund nå enn bruks. De er fortsatt ikke en ren sofahund da. Noen gode turer og hjernetrim ila dagen. De er fortsatt smarte og arbeidsvillige hunder, og virker til å ha mer ro i sinn og kropp enn hva man kanskje tenker når man ser for seg en gjeterhund.

Anonymkode: de45e...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...