Gå til innhold

Venninne som inviterer andre til avtalene våre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har en venninne som til stadighet inviterer andre med når vi skal finne på noe. For eksempel forrige helg skulle hun og jeg og samboeren min på café, og når vi kom dit hadde hun invitert en venn vi aldri har møtt før. 

Det hender også at når jeg henter henne før vi skal på shopping/café/fjelltur etc, at når hun hopper inn i bilen så bare "kan vi dra å hente Anne, hun ville være med".

Er jeg sær som reagerer på dette? Skal sies at jeg er introvert og det krever mye energi av meg å møte nye folk, og jeg liker i det minste å være forberedt. Men mulig det er helt normalt å gjøre som hun gjør og at det er jeg som er rar. Jeg tenker jo hvertfall hun kan si ifra på forhånd..

Anonymkode: a2852...57c

Jeg tar som utgangspunkt at dere kjenner hverandre ganske godt. 

Sånn du beskriver det er det sært, ja. Jeg liker ikke å avtale noe med en eller noen få personer, og plutselig er det flere der. 

En venninne er sånn, hun kan spørre om det passer at hun kommer innom på lørdag. Når hun kommer har hun med seg begge barna. Skulle ønske jeg visste at de var med, det er litt forskjell. 

En annen jeg kjenner også, han kan plutselig dukke opp med broren sin når vi har invitert til middag. Uten forvarsel. Eller på hyttetur, med overnatting osv, så har han plutselig med seg en kompis ingen har møtt før. 

Ubehagelig. De to jeg beskriver over er ikke på noen måte rare eller påfallende. Ville ikke tenkt at de har dårlige sosiale antenner heller, så jeg får det ikke til å stemme. 

Eneste fellestrekk er at begge har adhd.. den hyperaktive / impulsive typen..... 

Anonymkode: 1e50d...2af

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg presiserer nok en gang: Dette var første gang samboer var med, det er ikke sånn at jeg drasser rundt på han. Det handler ikke om å være tredje hjul på vogna! 

Som regel er det kun hun og meg, helt til hun finner ut at hun skal ha med seg noen. Da er det jo i grunnen jeg som blir tredje hjul på vogna..

Ja men hun er bestevenninna di. Da sier du fra

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er upassende av henne å plutselig ta med andre uten at hun har spurt deg.

Anonymkode: 97182...dd6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winterchild

Jag tycker inte man bjuder in någon extra om ni inte har pratat om det innan och har kommit överens om att göra det. Inte alls okej 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å vedlikeholde en stor omgangskrets. Jeg kunne funnet på å "slå to fluer i en smekk" med å invitere flere venner med til en avtale.

Anonymkode: 1d93a...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være vanskelig å vedlikeholde en stor omgangskrets. Jeg kunne funnet på å "slå to fluer i en smekk" med å invitere flere venner med til en avtale.

Men da må du jo avtale det med vedkommende du har en avtale med

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Men da må du jo avtale det med vedkommende du har en avtale med

Tja, har jo ikke opplysningsplikt akkurat, men jeg ville nok nevnt det et par timer før at "xx joiner oss".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slik bare er veldig hyggelig. Er ikke så mange muligheter for å møte nye mennesker i voksen alder. 

Men vanlig høflighet å si fra. 

Anonymkode: 8b380...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstrovert og elsker å møte nye mennesker! Når det er sagt synes jeg det er helt bak mål å invitere andre mennesker uten å varsle. Jeg går jo ikke rundt og antar at absolutt alle er lik meg, eller liker de samme tingene som jeg gjør.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart å ta med seg flere, men like rart å ha med samboer på venninnetreff. 

Du kan jo snakke med henne, men samtidig da si noe om at du heller ikke tar med samboer. 

Å henge med et par er kjedelig 

Anonymkode: 306d9...d4c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en venninne som til stadighet inviterer andre med når vi skal finne på noe. For eksempel forrige helg skulle hun og jeg og samboeren min på café, og når vi kom dit hadde hun invitert en venn vi aldri har møtt før. 

Det hender også at når jeg henter henne før vi skal på shopping/café/fjelltur etc, at når hun hopper inn i bilen så bare "kan vi dra å hente Anne, hun ville være med".

Er jeg sær som reagerer på dette? Skal sies at jeg er introvert og det krever mye energi av meg å møte nye folk, og jeg liker i det minste å være forberedt. Men mulig det er helt normalt å gjøre som hun gjør og at det er jeg som er rar. Jeg tenker jo hvertfall hun kan si ifra på forhånd..

Men «du og venninna og samboeren din» er jo alt en utvidet gjeng. Selvsagt er det ålreit t hun har med en venn, når du har med en venn? Eller er du av typen som velger p se på deg selv og din nåværende kjæreste som «en enhet»?

Uansett kan du jo bare svare «nei, det passer ikke» når din venninne foreslår å hente «Anne». Om du sier nei da eller tidligere er jo ett fett, er det ikke? Eller ser du for deg et scenario der du inviterer, din venninne spør om hun kan ta med «Anne» og du ikke må gi et direkte avslag?

For det du ønsker av din venninne er at hun tar hensyn til at du er som du er. Og det er en ok ting å forvente av venner. Men om hun tar hensyn til deg, ser du, så må du også ta den samme mengden hensyn til henne. For det er, som du har luftet, en ok ting å forvente av venner. Hun tilpasser seg deg. Du tilpasser deg henne. Hun kan ikke alltid tilpasse seg at du er introvert uten at du også alltid tilpasser deg at hun er ekstrovert.

Anonymkode: 41d79...98e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du drar med samboeren din kan du ikke klage på at hun har med andre. neste gang får du presisere at du ønsker å møte henne alene. Men jeg tipper hun tar med en ekstra fordi du er vanskelig å holde flyten med alene, og da trengs en buffer.  

Anonymkode: 61e51...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG GJENTAR: DETTE VAR DEN ENESTE GANGEN SAMBOER VAR MED! Det har ingenting med samboer å gjøre, han er aldri med ellers. 

Jeg og hun har alltid avtaler alene, bortsett fra denne ene gangen.

Fint hvis folk kan svare på det jeg egentlig spør om og ikke henge seg oppi den ene gangen samboer var med.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler altså om når hun og jeg har en avtale og hun plutselig har invitert andre, som regel folk jeg ikke kjenner, uten å si ifra eller spørre. Nå skal vi på konsert i helga og hun har invitert en "date" med seg..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg tipper hun tar med en ekstra fordi du er vanskelig å holde flyten med alene, og da trengs en buffer.  

Merkelig uttalelse å komme med når du ikke kjenner meg, men okei 🤷‍♀️ Tydeligvis flere her som har konkludert med at jeg er slitsom og vanskelig å være sammen med så jeg får vel bare ta hintet..

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg presiserer nok en gang: Dette var første gang samboer var med, det er ikke sånn at jeg drasser rundt på han. Det handler ikke om å være tredje hjul på vogna! 

Som regel er det kun hun og meg, helt til hun finner ut at hun skal ha med seg noen. Da er det jo i grunnen jeg som blir tredje hjul på vogna..

Du skriver jo også at hun kjenner samboeren din godt, så da treffes de jo ganske ofte?

Anonymkode: 23fcb...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver jo også at hun kjenner samboeren din godt, så da treffes de jo ganske ofte?

Anonymkode: 23fcb...2d6

Ja fordi hun ofte er på besøk hos oss.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja, har jo ikke opplysningsplikt akkurat, men jeg ville nok nevnt det et par timer før at "xx joiner oss".

Njeei... Men det er jo vanlig høflighet. Spesielt om planen kun var dere to i utgangspunktet. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her. Et annet eksempel er forrige helg når vi to skulle på en slags "pubkveld", da inviterte hun også en venn i siste liten som jeg aldri har møtt før. Hun er supersosial og jeg tror rett og slett ikke hun tenker på at det er utfordrende for meg. 

Bare for å presisere: Selvfølgelig er det ok at hun av og til tar med seg noen, jeg bare liker å i det minste vite om det på forhånd..

Har du lest tråden? Samboer er sjelden med på ting, det var bare et eksempel. Hun gjør jo dette uavhengig av om det er med samboer eller bare oss to. 

Jeg skulle tydeligvis ikke ha nevnt dette med samboer, for det var ikke poenget. I 90% av tilfellene er det kun hun og jeg, og så plutselig dukker hun opp med en venn, som regel noen jeg ikke kjenner. 

Pubkveld er da greit å være flere på, det er jo ikke akkurat en venninnekveld? 

Anonymkode: 81998...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Pubkveld er da greit å være flere på, det er jo ikke akkurat en venninnekveld? 

Joda, jeg ser den. Som sagt har jeg ikke noe imot å være flere av og til, men når hun inviterer andre i siste øyeblikk og gjerne folk jeg ikke kjenner så blir jeg stressa. Jeg er som sagt introvert og blir tappet for energi av å møte fremmede. I tillegg har jeg kronisk sykdom så jeg har lite å gå på i utgangspunktet.

Nå har det blitt sånn at jeg vegrer meg for å avtale noe med henne siden jeg aldri vet om vi blir flere..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...