Gå til innhold

Hvor blir jobbtilbudene av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært på fem jobbintervju de siste ukene. 
Mine referanser ble oppringt i etterkant av alle intervju. 
Likevel ingen tilbud. 

Er dette vanlig? 
Tenkte man bare kontaktet referansene på én eller to av de mest aktuelle. Alt annet er tidkrevende.

Stillingene har alle vært kommunale. 

Det begynner å bli pinlig å kontakte mine referanser nå, da de sannsynligvis er lei av å bruke verdifull arbeidstid til å svare på spørsmål om meg.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 537d0...78c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått noen tilbakemeldinger fra noen av de jobbene du søkte på?

Har du snakket med referansene dine og spurt dem litt om hva samtalen gikk i?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (1 minutt siden):

Har du fått noen tilbakemeldinger fra noen av de jobbene du søkte på?

Har du snakket med referansene dine og spurt dem litt om hva samtalen gikk i?

Ja og ja. Ingenting å sette fingeren på. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja og ja. Ingenting å sette fingeren på. 
Ts

Nei, da må du jo bare fortsette å søke. Da er det kandidater deg foran i køa som de heller vil ha. Fikk du ingen tilbakemeldinger fra arbeidsgiver om hvorfor andre var foretrukket?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (1 minutt siden):

Nei, da må du jo bare fortsette å søke. Da er det kandidater deg foran i køa som de heller vil ha. Fikk du ingen tilbakemeldinger fra arbeidsgiver om hvorfor andre var foretrukket?

Fra to av de. Folk med mer erfaring. Ellers ikke fått tilbakemelding selv om jeg har etterlyst det. 

Noen som kan svare på det med referanser? Ringer man på alle som har vært til intervju i kommunale stillinger?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fra to av de. Folk med mer erfaring. Ellers ikke fått tilbakemelding selv om jeg har etterlyst det. 

Noen som kan svare på det med referanser? Ringer man på alle som har vært til intervju i kommunale stillinger?

Ts

Har ansatt en del i offentlig sektor. Vi pleide kun å ringe til de aktuelle, og da innstilte vi dem gjerne også på plass 1.-2. Pleide sjelden ringe referanser på noen lavere "rangert" enn det med mindre de to første sa nei.

Så du har nok vært maks uheldig med 5 referansesjekker uten å få napp.

MEN. Som jeg spurte om over - du skal aldri være helt sikker på referansene dine heller. En liten nøling på et de klassiske spørsmålene kan være nok til å bikke deg ned på lista. Og selv man ikke skal snakke om fravær, så er det mange måter rundt det - har du høyt fravær og referansene antyder det, da er det vanskelig å nå opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har vært på fem jobbintervju de siste ukene. 
Mine referanser ble oppringt i etterkant av alle intervju. 
Likevel ingen tilbud. 

Er dette vanlig? 
Tenkte man bare kontaktet referansene på én eller to av de mest aktuelle. Alt annet er tidkrevende.

Stillingene har alle vært kommunale. 

Det begynner å bli pinlig å kontakte mine referanser nå, da de sannsynligvis er lei av å bruke verdifull arbeidstid til å svare på spørsmål om meg.

Hva gjør jeg?

Sannsynligvis har du bare vært uheldig men kanskje du skulle prøve med noen andre referanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (26 minutter siden):

Har ansatt en del i offentlig sektor. Vi pleide kun å ringe til de aktuelle, og da innstilte vi dem gjerne også på plass 1.-2. Pleide sjelden ringe referanser på noen lavere "rangert" enn det med mindre de to første sa nei.

Så du har nok vært maks uheldig med 5 referansesjekker uten å få napp.

MEN. Som jeg spurte om over - du skal aldri være helt sikker på referansene dine heller. En liten nøling på et de klassiske spørsmålene kan være nok til å bikke deg ned på lista. Og selv man ikke skal snakke om fravær, så er det mange måter rundt det - har du høyt fravær og referansene antyder det, da er det vanskelig å nå opp.

Ja, jeg håper jeg bare er uheldig. 
Ikke hatt noe fravær, gjort jobben som forventet. 
Har sendt ny søknad nå. Krysser fingrene! 
Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (24 minutter siden):

Sannsynligvis har du bare vært uheldig men kanskje du skulle prøve med noen andre referanser?

Nei jeg bruker de tre aktuelle. Altså avdelingsleder fra tidligere og nåværende arbeidsplass. 
Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at fler ganger at det kan ta veldig lang tid før de er i mål. Har fått tilbakemelding om både tilbud og ikke etter flere uker. Stat/kommune.

Anonymkode: f51a5...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt fort, ser nå du har fått negativt svar på flere av jobbene.

Anonymkode: f51a5...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri oppgitt referanser før helt til slutt i prosessen, trodde ingen ringte flere referanser enn de 1-3 de innstiller. Jeg ville ventet med å oppgi referanser, si du vil komme med dem ved forespørsel og si du ikke vil at de kontaktes med mindre du er (veldig) aktuell for stillingen. Ikke fyll ut referanser i søknadsportaler OL.

Anonymkode: 845dc...f62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde byttet referanse. Noe skurrer med fem referanse sjekker som gir avslag på rappen.

Jeg er veldig selektiv på hvem jeg er referanse for, og ber gjerne om å se annonsen sånn at jeg er forberedt på spørsmål som går i retning av hva de sier de ser etter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...