Gå til innhold

Oppkast.. hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg har vært gravid 4 ganger. Aldri spydd før nå. En kveld for noen dager siden da jeg var rundt 7+3. Kjenner meg uvel men ikke sånn at jeg har mistet matlyst osv, feks enkelte ting jeg har mistet lysten på. Skulle legge meg for å sove her om kvelden etter jeg hadde pusset tenner og følte meg plutselig ekstremt kvalm, så løp på do og spydde sikkert opp alt jeg hadde spist de siste timene. Etterpå var jeg helt fin igjen. Nå er det tilbake til bare generelt litt uvel, ikke veldig kvalm. Er det mulig å bare kaste opp en gang? Eller bør jeg forvente at nå som det har skjedd en gang så kan det skje når som helst? Vet det sikkert er helt umulig å svare på vil bare høre andres erfaring (gjerne fra de som ikke kaster opp hele tiden).

Anonymkode: 66cc0...d8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du sier, umulig å svare på. Her er det store variasjoner. I mitt ene svangerskap kastet jeg aldri opp selv om jeg var kvalm hele første trimester, i andre svangerskap kastet jeg vel opp 2-3 ganger. Da kom det bare plutselig en voldsom kvalme. 

Anonymkode: e9dd8...930

• Liker 3
Skrevet

Det er umulig å svare på. 

Jeg kastet ikke opp en eneste gang i første svangerskap, bare var kronisk kjempekvalm. Men jeg er sånn som sliter med å klare å kaste opp selv om jeg stapper fingrene langt ned i halsen, da. 

Med andremann kastet jeg opp én morgen. Og ikke noe mer, bare ønsket at jeg kunne gjøre det, for jeg var så kvalm. 

Oppkast skjer som oftest om morgenen (tom mage = økt fare for at man faktisk kaster opp og ikke bare føler seg kvalm). Om du plutselig ble ekstremt kvalm, og om kvelden, kan det ha vært noe annet enn graviditeten som fremprovoserte det. 

Men det er uansett ikke noen indikasjon på at nå kommer du til å spy flere ganger. 

Anonymkode: 924ef...572

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg kastet ikke opp en eneste gang i første svangerskap, bare var kronisk kjempekvalm. Men jeg er sånn som sliter med å klare å kaste opp selv om jeg stapper fingrene langt ned i halsen, da. 

Med andremann kastet jeg opp én morgen. Og ikke noe mer, bare ønsket at jeg kunne gjøre det, for jeg var så kvalm. 

Oppkast skjer som oftest om morgenen (tom mage = økt fare for at man faktisk kaster opp og ikke bare føler seg kvalm). Om du plutselig ble ekstremt kvalm, og om kvelden, kan det ha vært noe annet enn graviditeten som fremprovoserte det. 

Men det er uansett ikke noen indikasjon på at nå kommer du til å spy flere ganger. 

Synes det er rart om det er noe annet enn graviditeten. Har ikke spydd på mange, mange år. Husker ikke siste gang før denne. På morgenen er jeg ikke ekstremt kvalm, for meg kommer det utover dagen. Gjerne etter matinntak. Ser det kan være vanlig å spy kun noen ganger, så satser på det var et unntak.

Skrevet

Jeg er 16 uker på vei og har spydd 3 ganger til nå, og alle gangene har vært på kvelden. Så jo, det er pga graviditeten. Det er ikke sånn at man BARE spyr om morgenen. For meg kom der og etter at jeg hadde spist på kveldene. 

Anonymkode: cd6b6...c39

• Liker 1
Skrevet

Jeg var superkvalm 24/7 i første trimester, og kastet vel opp først i uke 9-10 tror jeg. Noen av ukene rundt uke 12-14 ca, kastet jeg opp 2-3 ganger i uka (det kunne skje både på morgenen og på kveldstid, så ingen mønster her). Så stoppet det helt fra uke 16, men har fortsatt vært litt kvalm om morgenen, spesielt når jeg er sliten. I dag er jeg 23 uker og er supersliten og det endte med at jeg plutselig kastet opp igjen i morges. 

Så hos meg er det en tydelig sammenheng med å være sliten. 

Anonymkode: af41e...a34

• Liker 1
Skrevet

Det er så forskjellig, så jeg må også si at det er uvanlig å svare på. 

I det ene svangerskapet mitt var det sånn at jeg kastet opp hele tiden, og da ble det trigget av alt mulig rart, f.eks. at jeg gikk forbi panteautomaten i en dagligvarebutikk eller så en hundebæsj på bakken. I det andre svangerskapet kastet jeg opp på kveldstid når jeg var sliten.

Jeg hadde det ikke slik at jeg følte meg bra etter at jeg hadde kastet opp. Det er det som har vært mest typisk med svangerskapskvalme i motsetning til omgangssyke eller matforgiftning for akkurat meg, at det ikke hjalp på kvalmen å kaste opp. Men jeg har snakket med kvalme, gravide venninner som har følt seg bedre etter å ha kastet opp, så det er også noe som varierer. Noe annet som har vært typisk for meg er aversjon mot mat, og at ingenting fristet å spise, men at jeg kunne tolerere enkelte ting (sure plommer og brød uten pålegg). Mens jeg kjenner flere som syns kvalmen ble bedre av å spise lite og ofte. 

Anonymkode: 257f3...001

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er så forskjellig, så jeg må også si at det er uvanlig å svare på. 

I det ene svangerskapet mitt var det sånn at jeg kastet opp hele tiden, og da ble det trigget av alt mulig rart, f.eks. at jeg gikk forbi panteautomaten i en dagligvarebutikk eller så en hundebæsj på bakken. I det andre svangerskapet kastet jeg opp på kveldstid når jeg var sliten.

Jeg hadde det ikke slik at jeg følte meg bra etter at jeg hadde kastet opp. Det er det som har vært mest typisk med svangerskapskvalme i motsetning til omgangssyke eller matforgiftning for akkurat meg, at det ikke hjalp på kvalmen å kaste opp. Men jeg har snakket med kvalme, gravide venninner som har følt seg bedre etter å ha kastet opp, så det er også noe som varierer. Noe annet som har vært typisk for meg er aversjon mot mat, og at ingenting fristet å spise, men at jeg kunne tolerere enkelte ting (sure plommer og brød uten pålegg). Mens jeg kjenner flere som syns kvalmen ble bedre av å spise lite og ofte. 

Ikke uvanlig å svare på, vanskelig, mente jeg!

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Jeg har ikke spydd noe mer den her uka men føler meg veldig kvalm om dagen. Ikke så mye som frister men spiser allikevel siden jeg blir skrubbsulten bare kort tid etter å spist noe😅 Takk til alle dere som deler deres egne erfaringer❤️  Forstår at alt er helt individuelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg var kvalmere om ettermiddagen og kvelden i mine svangerskap. 

Anonymkode: e9dd8...930

Skrevet

Jeg var ekstremt kvalm og kastet opp  5 - 10 ganger om dagen i 8 uker. Nå har det roet seg, og jeg har det på den måten du har det tror jeg. Jeg kan være uggen uten å kaste opp, men også kaste opp uten å være kvalm. Jeg mistenker at brekningsrefleksen er veldig sensitiv akkurat nå. Når jeg blir uggen vil det typisk bygge seg opp over flere dager, og når jeg først kaster opp (når som helst på døgnet) så blir jeg helt fin etterpå.

Nå kaster jeg opp 1 gang i uka eller annen hver uke. Så ja, det kan være at du kaster opp igjen, men det er helt normalt å ikke kaste opp hver dag.

Anonymkode: f738a...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...