Gå til innhold

Kan man få ombygget ChaDeMo til CCS?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bytte ut ChaDeMo med CCS?

Anonymkode: 7fa7d...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det mulig å bytte ut ChaDeMo med CCS?

Hvis du med bytte ut mener å bygge om en bil som har Chademo (for eks Nissan Leaf) til CCS, så skal jeg ikke påberope meg tilstrekkelig teknisk innsikt til å si om det er fysisk mulig eller helt umulig. Det var jo mulig å oppgradere noen eldre Teslaer til CCS, men det var en oppgradering fra Teslas proprietære standard (som kanskje var nærmere CCS i utgangspunktet?), så det blir uansett ikke helt det samme.

Men jeg vil tro at en sånn ombygging hadde blitt så omfattende og dyr at den neppe hadde vært regningssvarende, da hadde det vært enklere og billigere å bytte ut bilen med en CCS-bil. Og så ser jeg for meg usikkerhetsmomenter ift. om bilprodusenter, ladeoperatører og myndigheter hadde akseptert sånne ombygginger. Kanskje bortfaller garantier hvis bilen er så ny at det er relevant, kanskje blir det full stopp og nektet godkjenning/avskilting på neste EU-kontroll, osv. osv.

Det har begynt å dukke opp adaptere som skal gjøre det mulig å lade Chademo-biler på CCS ladestasjoner (selvfølgelig produsert i Kina). Se for eksempel her. Men hvor godt disse fungerer og om de strengt tatt er lovlige å omsette og/eller bruke i Norge, er kanskje fremdeles noe uklart, det var i hvert fall det i begynnelsen da disse kom på markedet.

Anonymkode: e3e4e...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes adapter? Sykt!

Noen som har erfaring med det? Bruke en ChaDeMo med adapter i en CCS ladestasjon?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen Google-resultater. Du har hørt om Google?

Anonymkode: 90b79...117

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adapter løsningen er trolig mer aktuell enn ombygging, da kan adapter enkelt flyttes mellom biler og kostnad er lavere. 

Kan gjøre det mer fleksibelt på langtur med Leaf etterhvert som det blir stadig flere CCS ladere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe en adapter til din bil som går fra type 2 til ccs. Men denne koster ca 10.000 kroner og vet ikke om den er kommet til Norge ennå. Oh skulle noe skje mer at du bruker denne vil ikke noe forsikring dekker noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ombygging koster 20-30000 i Nederland, ulempen er at bilen ikke kan vises på EU-kontroll med den ombyggingen siden det ikke er godkjent av Nissan, adapter koster rundt 15000 inn til Norge men den er heler ikke godkjent så man vil ikke få noe fra forsikringsselskapet dersom det går galt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mangler for å få det godkjent? Noe man kan gjøre selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...