Gå til innhold

Fredag den 13

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er fredag den 13 en ulykkesdag? Det at dagen ble forbundet med ulykke, er overtro.

I kristendommens tro sies det at det var på en fredag den 13 at Eva fikk Adamn til å spise et forbudt eple og både syndfloden og ødeleggelsen av Salomos tempel skal ha skjedd på en fredag. Gud skal også ha stoppet byggingen av tårnet i Babel denne dagen. Det var også på en fredag Jesus døde på korset, og langfredag har vært sett på som en spesielt uheldig dag. I norrøn mytologi var fredag i utgangspunktet en positiv dag, oppkalt etter gudinnene Frigg og Frøya, som symboliserte ekteskap og fruktbarhet. Men da kristendommen kom til landet, ble det sett på som en ond og kjettersk dag..

Opprinnelig er dagen fredag forbundet til gudinne frøya og symboliserer det feminine og fruktbarhet. Tallet 13 er opprinnelig et gudinne tall som hedrer feminine krefter, men har med kristendommen blitt demonisert...

Er fredag den 13 forbundet som ullykkes dag på grunnn av dagen opprinnelig sees på som feiring av feminine krefter? Feminine er ikke særlig godt mottat i det samfunnet lever i dag.

Anonymkode: 2cb50...cb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredag var alltid min favorittdag siden det er begynnelsen på helgen, men etter at kjæresten min døde på fredag den 13 i fjor, så har fredager blitt ødelagt og en dag jeg har problemer med.

I dag var det ekstra specielt at det var den 13.

Det er vel på grunn av det du skrev at fredag den 13 har blitt dagen for overtro.

Anonymkode: 9cff4...a99

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt til fredag 13. i 1307 arresterte kong Filip av Frankrike lederne for tempelridderordenen. Dette ble begynnelsen til slutten for den mektige ordenen. 
Jeg har alltid trodd at dette var opprinnelsen til det med fredag 13. som ulykkesdag. 
Men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Pappa hadde Ofte Fredag den 13 på rom nr 13 på sykehjemmet der han bodde skjedde ikke noe der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det betyr ulykke å bli overkjørt av bussen på fredag den 13.  …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag den 13. er den dagen i året hvor vi kan komme mest i kontakt med vår spirituelle side og det feminine. Veggene er tynnest. Lettest er det ute i naturen. Det ble demonisert av de abrahamske religionene (kristendommen, islan, jødedommen), for å forebygge at mennesker skulle opplyses. Å spise av kunnskapens tre (da Eva spiste eplet)  er jo at menneskene ble opplyst. Dette er meget demonisert i disse religionene, og de ønsker oss uopplyst. Derfor blir dette kalt en ulykkesdag og vi blir oppfordret til å holde oss inne. 

Anonymkode: 25081...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke på Fredag den 13. som en ulykkesdag. Jeg er født på Fredag den 13. også, så kanskje derfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste fredag  er den fredag den 13. desember 2024 :D

Det blir spenende dato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neste fredag  er den fredag den 13. desember 2024 :D

Det blir spenende dato...

uff takk for påminnelsen, på tide med påfyll av bobleplast.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...