Gå til innhold

Jeg er lydsensitiv og faller helt utenfor sosialt

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle inn her og skrive nettopp dette. 

Vi har et barn med hyperakusi. 

Vi hadde enorm effekt av audiopedagog, påfølgende øvelser og lydgenerator. 

Det gikk fra å ikke takle rolige familieselskap til å nå bare slite ved høye lyder slik som tbaner osv. (Så ørepropper brukes nå kun ved tbane, nyttårsraketter osv). 

Og dette på bare 6mnd. 

Barnet gikk fra å ikke takle lyden i relativt stille timer til å nå takle gymsal! En helt helt ny verden fra i fjor til nå. 

Anonymkode: 000e4...b54

Hva gikk øvelsen ut på og hvor ofte måtte barnet ditt gjøre disse øvelsene?

Ts

Anonymkode: fa1d6...802

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skulle inn her og skrive nettopp dette. 

Vi har et barn med hyperakusi. 

Vi hadde enorm effekt av audiopedagog, påfølgende øvelser og lydgenerator. 

Det gikk fra å ikke takle rolige familieselskap til å nå bare slite ved høye lyder slik som tbaner osv. (Så ørepropper brukes nå kun ved tbane, nyttårsraketter osv). 

Og dette på bare 6mnd. 

Barnet gikk fra å ikke takle lyden i relativt stille timer til å nå takle gymsal! En helt helt ny verden fra i fjor til nå. 

Audiopedagogen var forøvrig tydelig på at absolutt alle kan bli lydsensitive på under en måned. Eneste man må gjøre er å bruke ørepropper/hørselsvern. 

Ørepropper er ikke løsningen, det forverrer ofte problemet. 

Litt som å drikke saltvann når man er tørst. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gikk øvelsen ut på og hvor ofte måtte barnet ditt gjøre disse øvelsene?

Ts

Vi har bl.a. på lyd i bakgrunnen når vi gjør kjekke ting barnet liker. Lyder barnet misliker spesielt/triggerlyder. 

Og så skrur vi opp lydstyrken etterhvert som barnet glemmer at lyden er der. 

Feks har vi på motorstøy i bakgrunnen mens vi spiller dataspill. 

Over kort tid så har vi sett stor forbedring. 

Men det er lurt å få øvelser som er tilpasset dine behov. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, men poenget er at det er feil å skulle måtte ta slike medisiner for å klare normale lyder, med mindre det er siste utvei. 

Anonymkode: 983fc...69b

Du er enda opp på barikaden og slåss for saken din? 

La du merke til at jeg også sa at å drikke seg full hjalp? Det er jo mer kontroversielt enn å ta et hypnotikum på resept? 

Men normale lyder. Normale lyder gjør MEG syk. Normale lyder gjør TS syk. 

Jeg har forsøkt ALT av fysiske hjelpemidler. Det fungerer bare ikke for støy over flere timer. Men en lavdose apodorm gir meg toleranse nok til å holde ut en f.eks 6 timer lang busstur (til min gamle svigermor). 

Ellers bruker jeg hørselvern. Slik som skogsarbeidere og anleggsarbeidere bruker. Jeg bruker loop ørepropper. Jeg bruker sov i ro når jeg er å svømmer. Jeg bruker headset med støvdemp på trening. 

Og ellers har jeg hatt MS i 30 år. Jeg vet da godt hva som er fornuftig og ikke, for MEG. 

Ts er en godt voksen kvinne, som meg. Hun oppsøker ikke plata for å kjøpe tabeletter. 

Skrevet
Sveits skrev (2 minutter siden):

La du merke til at jeg også sa at å drikke seg full hjalp? Det er jo mer kontroversielt enn å ta et hypnotikum på resept? 

Jeg har forsøkt ALT av fysiske hjelpemidler. Det fungerer bare ikke for støy over flere timer. Men en lavdose apodorm gir meg toleranse nok til å holde ut en f.eks 6 timer lang busstur (til min gamle svigermor). 

Ellers bruker jeg hørselvern. Slik som skogsarbeidere og anleggsarbeidere bruker. Jeg bruker loop ørepropper. Jeg bruker sov i ro når jeg er å svømmer. Jeg bruker headset med støvdemp på trening. 

Og ellers har jeg hatt MS i 30 år. Jeg vet da godt hva som er fornuftig og ikke, for MEG. 

Ts er en godt voksen kvinne, som meg. Hun oppsøker ikke plata for å kjøpe tabeletter. 

Jeg har lyst å prøve Apodorm, men tviler på at fastlegen min ikke skriver det ut, for hun er litt vanskelig.

Jeg har en god venn  som jobber på akuttpsykiatrisk (har gjort det i 30 år) og har veldig god peiling på forskjellige piller og deres fordeler eller ulemper.

Skal snakke med han om Apodorm.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har lyst å prøve Apodorm, men tviler på at fastlegen min ikke skriver det ut, for hun er litt vanskelig.

Jeg har en god venn  som jobber på akuttpsykiatrisk (har gjort det i 30 år) og har veldig god peiling på forskjellige piller og deres fordeler eller ulemper.

Skal snakke med han om Apodorm.

Ts

Fastleger er heldigvis litt vanskelig på å skrive ut sterke medisiner. Men om du nevner det for henne så vil hun helt sikkert hente frem lignende erfaringer fra hukommelsen, lese seg opp eller snakke med en kollega. De fleste fastleger liker å finne ut av ting.

Slik opplever jeg de fleste leger. Så ser du hva hun kommer frem til. Kanskje hun har en annen god idé. 

Jeg tror at grunnen til at apodorm fungerer er at det også er en medisin for epilepsi. Problemet er jo nevrologisk. 

Andre forslag herifra kan være neurontin, tegretol o.l. Også gode mot nerveskader (også i ørene). Dette er også sterke medisiner. 

Din situasjon er alvorlig. Jeg vet hvordan du har det. Jeg håper du finner gode løsninger. De finnes. Det vet jeg. Du må bare lete. 

All lykke til 🌸 det ordner seg til slutt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De er på besøk en sjelden gang men de aller fleste vil møtes på et spisested.

Det er lenge siden jeg har sluttet å snakke om hva jeg sliter med, for det var kun interessant de første to- tre årene etter at jeg skadet meg, og etter at vi har sklidd mer og mer fra hverandre, så snakker vi mest om hverdagslige ting og ikke sykdom og skavanker når vi møtes.

De har ikke den skaden og symptomene som jeg har, så de har ikke forutsetning for å forstå.

Ts

Det er dessverre vanlig at venner forsvinner, opplevde det selv. Det er helt greit at de ikke har forutsetninger til å forstå, men de burde likevel kunne lytte og høre på hva du har å si. "Jeg har dessverre fått sterk utmattelse og lydsensitivitet etter skaden. Jeg ønsker å møte dere, men jeg klarer ikke møte dere på samme måte som før."

Det er helt forferdelig at folk ikke kan ha nok empati til å legge til side sine behov for cafe og liv og røre, og ikke ta hensyn til at man har en syk venn. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sveits skrev (27 minutter siden):

Normale lyder gjør (eller gjorde) MEG syk også. I mange år. Lyder folk ikke hører, ga meg problemer. Jeg er også godt voksen kvinne, og må få lov til å svare ut ifra egne erfaringer og synspunkter. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er dessverre vanlig at venner forsvinner, opplevde det selv. Det er helt greit at de ikke har forutsetninger til å forstå, men de burde likevel kunne lytte og høre på hva du har å si. "Jeg har dessverre fått sterk utmattelse og lydsensitivitet etter skaden. Jeg ønsker å møte dere, men jeg klarer ikke møte dere på samme måte som før."

Det er helt forferdelig at folk ikke kan ha nok empati til å legge til side sine behov for cafe og liv og røre, og ikke ta hensyn til at man har en syk venn. 

Jeg er enig. Men har selv opplevd at de fleste ikke har den empatien. I dag har jeg kun en veninne, og tidvis er hun irritert på alle mine begrensninger. Som syk er det vanskelig å holde på det sosiale. Jeg måtte en periode ha terapi, som i utgangspunktet var for å lære å leve med kronisk sykdom, men endte med å handle kun om problemer rundt relasjoner. 

Anonymkode: d8cd1...c40

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig. Men har selv opplevd at de fleste ikke har den empatien. I dag har jeg kun en veninne, og tidvis er hun irritert på alle mine begrensninger. Som syk er det vanskelig å holde på det sosiale. Jeg måtte en periode ha terapi, som i utgangspunktet var for å lære å leve med kronisk sykdom, men endte med å handle kun om problemer rundt relasjoner. 

Anonymkode: d8cd1...c40

Det er det jeg også har erfart, dessverre er altfor mange mennesker empatiløse og egoistiske. Jeg holder mennesker flest på armlengdes avstand pga dette, der er ganske utrolig at andre skal bli irritert fordi VI har en begrensning som vi bare ikke kan noe for. 

Det koster så lite å ta hensyn, men betyr så ekstremt mye for den i andre enden (du). Men man får kanskje trøste seg med at det er greit å bli kvitt folk som likevel ikke er der når det stormer som verst, for de er ikke verdt å ha i lengden. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Normale lyder gjør (eller gjorde) MEG syk også. I mange år. Lyder folk ikke hører, ga meg problemer. Jeg er også godt voksen kvinne, og må få lov til å svare ut ifra egne erfaringer og synspunkter. 

De verste lydene er de lydene som er konstante, slik som balansert ventilasjon som vanlige folk ikke legger merke til, men som kan ta fra meg all nattesøvn og gjøre meg stresset og anspent.

Eller vifter på taket av bygården som jeg hører når jeg har vinduet åpent.å men også hører svakt når vinduet er igjen.

Ts

Skrevet

De er på besøk en sjelden gang men de aller fleste vil møtes på et spisested.

Det er lenge siden jeg har sluttet å snakke om hva jeg sliter med, for det var kun interessant de første to- tre årene etter at jeg skadet meg, og etter at vi har sklidd mer og mer fra hverandre, så snakker vi mest om hverdagslige ting og ikke sykdom og skavanker når vi møtes.

De har ikke den skaden og symptomene som jeg har, så de har ikke forutsetning for å forstå.

Ts

Jeg anbefaler deg å oppdatere vennekretsen din, altså å få nye venner. Vi er nok ganske mange som foretrekker rolige besøk hjemme med en kaffekopp ved kjøkkenbordet. Ikke radio eller tv, ikke masse trafikkstøy. Ikke matlukter som trenger seg på. Man kan høre hverandre godt uten å heve stemmer eller "lete i rommet" etter den andres stemme. 

Hadde noen skrevet i lokal facebookgruppe at de ønsket å bli kjent med flere lydsensitive som primært ønsket treffes i rolige fora ville jeg slått til😊

Anonymkode: d3274...2ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg å oppdatere vennekretsen din, altså å få nye venner. Vi er nok ganske mange som foretrekker rolige besøk hjemme med en kaffekopp ved kjøkkenbordet. Ikke radio eller tv, ikke masse trafikkstøy. Ikke matlukter som trenger seg på. Man kan høre hverandre godt uten å heve stemmer eller "lete i rommet" etter den andres stemme. 

Hadde noen skrevet i lokal facebookgruppe at de ønsket å bli kjent med flere lydsensitive som primært ønsket treffes i rolige fora ville jeg slått til😊

Anonymkode: d3274...2ab

Alle vennene/ kjæresten jeg har hatt de siste 20-30 årene har interesser som innbefatter høy lyd eller reising.

Jeg deltok også på slike aktiviteter før jeg skadet meg.

Jeg vil så veldig mye og har interesse for å gå på konserter, reise på festivaler, reise på storbyferier, kunne gå dager i fjellheimen, men jeg klarer det ikke, så personligheten min matcher ikke med mine skavanker. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De verste lydene er de lydene som er konstante, slik som balansert ventilasjon som vanlige folk ikke legger merke til, men som kan ta fra meg all nattesøvn og gjøre meg stresset og anspent.

Eller vifter på taket av bygården som jeg hører når jeg har vinduet åpent.å men også hører svakt når vinduet er igjen.

Ts

Helt enig. Vibrerende lyder, suselyder, pustelyder, klokker som tikker.  

Men dette har som sagt blitt veldig mye bedre hos meg med tiltakene jeg har gjort, og det er veldig sjeldent jeg bruker ørepropper nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...