AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #41 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men er ikke vennene dine klar over dette og dermed kan ta hensyn? Inviterer du de på besøk hjem til deg? Jeg hadde da aldri foreslått å dra på konsert eller støyende kafe om jeg hadde en venninne med lignende problemer. Anonymkode: 5af07...07c Selvsagt kan man det, men for en som er ekstremt lydsensitiv så er selv lyden av stemmen til èn person overveldende. Poenget til TS er nok det at lydsensitiviten ødelegger livet, og det vet jeg alt om hvordan er selv. Anonymkode: 983fc...69b 1
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #42 Skrevet 13. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du godeste, hadde aldri orket et sosialt arrangement hver uke og jeg feiler ingen ting. Anonymkode: b1e04...020 Jeg er uføretrygdet. Siden jeg er det er jeg helt nødt til å komme meg ut. Mennesket er sosiale dyr og blir syke av å være ensomme. En annen ting er å ikke stagnere mentalt. Om vi gjør det blir vi særlig utsatt for å få Alzheimer. Jeg tror du hoppet over at jeg blir sengeliggende i opp til tre dager. For nå skal du ta meg litt? Leser jeg deg rett? Endret 13. september 2024 av Sveits
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #43 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (1 minutt siden): Jeg er uføretrygdet. Siden jeg er det er jeg helt nødt til å komme meg ut. Mennesket er sosiale dyr og blir syke av å være ensomme. En annen ting er å ikke stagnere mentalt. Om vi gjør det blir vi særlig utsatt for å få Alzheimer. Jeg tror du hoppet over at jeg blir sengeliggende i opp til tre dager. For nå skal du ta meg litt? Leser jeg deg rett? Jeg tror nok ikke den personen prøvde å "ta deg". Mange er ikke sosiale dyr, og de som er i jobb og har barn har kanskje mindre overskudd til mye sosialt fordi kalenderen allerede er full av andre ting. Anonymkode: 983fc...69b
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #44 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men så har vel du også ADHD hvis jeg ikke husker feil? Da har man litt andre forutsetninger i forhold til hva slags medisiner som er bra. Å ta apodorm for å skulle takle lyd høres bare helt feil ut for meg, det finnes faktisk naturlige måter som fungerer bedre. Anonymkode: 983fc...69b Jepp. Stemmer. Joda, det finnes mange naturlige måter. Men disse fungerer ikke for meg. Men i samråd med fastlege fant vi jammen noe som fungerte. Og det er jeg glad for. Apodorm gir MEG ingen bivirkninger, bare positiv virkning.
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #45 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror nok ikke den personen prøvde å "ta deg". Mange er ikke sosiale dyr, og de som er i jobb og har barn har kanskje mindre overskudd til mye sosialt fordi kalenderen allerede er full av andre ting. Anonymkode: 983fc...69b Det virket bare slik. For hva var ellers hensikta med innlegget? Og ditt? Mennesket er et sosialt dyr. Jeg jobba med MS i nesten 35 år (noe sånt) før jeg måtte gi meg. Jeg vet godt hvor krevende arbeidslivet er.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #46 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har nakke/ hodeskade etter kollisjon og ble lydsensitiv, og kan ikke lenger gå på byen, konserter eller tillstelningar der det er masse folk som snakker+musikk. Å kjøre bil, fly og buss er også slitsomt. Etter at jeg fikk Corona for to år siden ble det enda verre. Å bruke ørepropper hjelper ingenting. Mister kontakt med omverdenen når alle jeg kjenner deltar på ting som innebærer lyd som konserter, utesteder, fester og cafeer. Kino går av og til med ørepropper. Jeg er vel ikke den eneste? Anonymkode: fa1d6...802 Audiopedagog er den rette å henvende seg til. Dekkes 100% med henvisning fra fastlege. Anonymkode: e959c...85a 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #47 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (4 minutter siden): Det virket bare slik. For hva var ellers hensikta med innlegget? Og ditt? Mennesket er et sosialt dyr. Jeg jobba med MS i nesten 35 år (noe sånt) før jeg måtte gi meg. Jeg vet godt hvor krevende arbeidslivet er. Jeg oppfattet det også som du! helt unødvendig å shame en syk person for å ville treffe noen en gang i uka. Jeg er også ufør og treffer mest helsepersonell🫣 Anonymkode: d8cd1...c40 1 1
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #48 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg oppfattet det også som du! helt unødvendig å shame en syk person for å ville treffe noen en gang i uka. Jeg er også ufør og treffer mest helsepersonell🫣 Anonymkode: d8cd1...c40 Ikke sant! Folk er freidige her inne, belærer voksne folk med kronisk sykdom. Vi kunne fortalt de en ting eller to om livet. Men de møter seg sjøl i døra til slutt. Å bli gammel f.eks. DA får alle det vondt. Men ja, det er viktig for TS å komme seg ut. Så får alle vi med dårlige ører idemyldre litt her.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #49 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (11 minutter siden): Jepp. Stemmer. Joda, det finnes mange naturlige måter. Men disse fungerer ikke for meg. Men i samråd med fastlege fant vi jammen noe som fungerte. Og det er jeg glad for. Apodorm gir MEG ingen bivirkninger, bare positiv virkning. Igjen, det er fint at apodorm ikke gir deg bivirkinger, men medisiner for en som har ADHD kan ofte ha en helt annen virkning for en som ikke har det. Apodorm er et veldig sterkt preparat, og skal ikke bare foreslås sånn uten videre. Det er heller ikke en god langvarig løsning å skulle ta et slikt preparat for å skulle klare lyd. Anonymkode: 983fc...69b 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #50 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (11 minutter siden): Det virket bare slik. For hva var ellers hensikta med innlegget? Og ditt? Mennesket er et sosialt dyr. Jeg jobba med MS i nesten 35 år (noe sånt) før jeg måtte gi meg. Jeg vet godt hvor krevende arbeidslivet er. Hva var feil med mitt innlegg? Du forstår jo ikke hva jeg mente. Ikke alle er like sosiale, mange er introverte og blir slitne av sosiale sammenkomster. Derfor syns da særlig de som er i jobb og allerede har fått sin dose folk gjennom uka, at sosialt 1 gang i uka er for mye. Den brukeren mente nok neppe noe vondt mot deg i den kommentaren, ikke alle forstår at andre har et økt sosialt behov, mens den andre siden ofte ikke forstår andre sitt sosiale behov nærmest ikke er tilstede. Anonymkode: 983fc...69b
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #51 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Igjen, det er fint at apodorm ikke gir deg bivirkinger, men medisiner for en som har ADHD kan ofte ha en helt annen virkning for en som ikke har det. Apodorm er et veldig sterkt preparat, og skal ikke bare foreslås sånn uten videre. Det er heller ikke en god langvarig løsning å skulle ta et slikt preparat for å skulle klare lyd. Anonymkode: 983fc...69b Greit. Det var bare et forslag, basert på egen erfaring. TS gjør akkurat hva hun vil med det. Jeg orker ikke diskutere det mer. Jeg har fått med meg hva du mener. Og meninga di bidrar. Vi er alle forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #52 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (4 minutter siden): Ikke sant! Folk er freidige her inne, belærer voksne folk med kronisk sykdom. Vi kunne fortalt de en ting eller to om livet. Men de møter seg sjøl i døra til slutt. Å bli gammel f.eks. DA får alle det vondt. Men ja, det er viktig for TS å komme seg ut. Så får alle vi med dårlige ører idemyldre litt her. Du overreagerer/misforstår det som blir sagt. Har forøvrig ikke vært arbeidsfør på snart 20 år selv, og lidd av ekstrem sensitivitet både for lyd, lys, lukt selv. Anonymkode: 983fc...69b 1
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #53 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva var feil med mitt innlegg? Du forstår jo ikke hva jeg mente. Ikke alle er like sosiale, mange er introverte og blir slitne av sosiale sammenkomster. Derfor syns da særlig de som er i jobb og allerede har fått sin dose folk gjennom uka, at sosialt 1 gang i uka er for mye. Den brukeren mente nok neppe noe vondt mot deg i den kommentaren, ikke alle forstår at andre har et økt sosialt behov, mens den andre siden ofte ikke forstår andre sitt sosiale behov nærmest ikke er tilstede. Anonymkode: 983fc...69b AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du overreagerer/misforstår det som blir sagt. Har forøvrig ikke vært arbeidsfør på snart 20 år selv, og lidd av ekstrem sensitivitet både for lyd, lys, lukt selv. Anonymkode: 983fc...69b Ok.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #54 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Igjen, det er fint at apodorm ikke gir deg bivirkinger, men medisiner for en som har ADHD kan ofte ha en helt annen virkning for en som ikke har det. Apodorm er et veldig sterkt preparat, og skal ikke bare foreslås sånn uten videre. Det er heller ikke en god langvarig løsning å skulle ta et slikt preparat for å skulle klare lyd. Anonymkode: 983fc...69b Jeg har også god effekt av Apodorm og andre benzo, og jeg har ikke ADHD. Skjønner ikke hvorfor det er så ille å fortelle om egne erfaringer ang hva som har hjulpet? Det er jo ikke sånn at TS nå plutselig kan gå til fastlegen og få ubegrenset mengde med Apodorm eller hva det måtte være. Leger er selvsagt klar over hva slags preparat det er og hvordan det brukes. Nei, men får ikke Apodorm helt uten videre, men det er ikke noe galt i å foreslå det. Hvis TS ikke har godt av det så kommer jo uansett ikke legen til å skrive det ut. Det er ingen god langvarig løsning, men det kan være en midlertidig hjelp til TS får på plass annen hjelp eller til å håndtere det verste feks. Anonymkode: 5af07...07c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #55 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har også god effekt av Apodorm og andre benzo, og jeg har ikke ADHD. Skjønner ikke hvorfor det er så ille å fortelle om egne erfaringer ang hva som har hjulpet? Det er jo ikke sånn at TS nå plutselig kan gå til fastlegen og få ubegrenset mengde med Apodorm eller hva det måtte være. Leger er selvsagt klar over hva slags preparat det er og hvordan det brukes. Nei, men får ikke Apodorm helt uten videre, men det er ikke noe galt i å foreslå det. Hvis TS ikke har godt av det så kommer jo uansett ikke legen til å skrive det ut. Det er ingen god langvarig løsning, men det kan være en midlertidig hjelp til TS får på plass annen hjelp eller til å håndtere det verste feks. Anonymkode: 5af07...07c Neida, men poenget er at det er feil å skulle måtte ta slike medisiner for å klare normale lyder, med mindre det er siste utvei. Anonymkode: 983fc...69b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #56 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Audiopedagog er den rette å henvende seg til. Dekkes 100% med henvisning fra fastlege. Anonymkode: e959c...85a Jeg har gått til audiopedagog behandling i fire år, men har kun blitt bittelitt bedre på visse lyder. Audiopedagogen sier at det er nakke/ hodeskaden min som ødelegger for progresjon i behandlingen. Ts Anonymkode: fa1d6...802
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #57 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men er ikke vennene dine klar over dette og dermed kan ta hensyn? Inviterer du de på besøk hjem til deg? Jeg hadde da aldri foreslått å dra på konsert eller støyende kafe om jeg hadde en venninne med lignende problemer. Anonymkode: 5af07...07c De er på besøk en sjelden gang men de aller fleste vil møtes på et spisested. Det er lenge siden jeg har sluttet å snakke om hva jeg sliter med, for det var kun interessant de første to- tre årene etter at jeg skadet meg, og etter at vi har sklidd mer og mer fra hverandre, så snakker vi mest om hverdagslige ting og ikke sykdom og skavanker når vi møtes. De har ikke den skaden og symptomene som jeg har, så de har ikke forutsetning for å forstå. Ts Anonymkode: fa1d6...802
Kassettspiller Skrevet 13. september 2024 #58 Skrevet 13. september 2024 Jeg har autisme og er lydsensitiv. Drar sjeldent ut og bruker hodetelefoner som hjelper noe. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #59 Skrevet 13. september 2024 butterfly28 skrev (5 timer siden): Det fins behandling mot overfølsomhet for lyd (hyperakusis). Du ber om henvisning til en audiograf og får noe som ligner høreapparat med white/pink noise, det heter en lydgenerator. Du går med dette hele tiden på så lav styrke at du ikke plages av det, og skrur opp lyden etterhvert når du blir vant med det. Det er for å gjøre nervesystemet vant til høyere lyd. Det tar liksom brodden av høye lyder ute. Dette har vært livsforandrende for meg. Det er synd det er så lite opplyst at det fins en behandling for dette. Det å bruke ørepropper og noise cancelling headset gjør bare tilstanden verre. Nå klarer jeg meg helt uten "høreapparatet" 😊 lykke til Jeg fikk en lydgenerator som lager lyder som bølgeskvulp eller lyden av regn for å venne meg til lyder om natten, men jeg har ikke fått noe tilbud om høreapparat med white noise lyd. Hörselen min er normal og siden tinnitusen min heller ikke er så høy at den er plagsom, så har jeg vet ikke fått tilbud om det? Det hadde vært interessant å få prøve det ut Anonymkode: fa1d6...802
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #60 Skrevet 13. september 2024 butterfly28 skrev (5 timer siden): Det fins behandling mot overfølsomhet for lyd (hyperakusis). Du ber om henvisning til en audiograf og får noe som ligner høreapparat med white/pink noise, det heter en lydgenerator. Du går med dette hele tiden på så lav styrke at du ikke plages av det, og skrur opp lyden etterhvert når du blir vant med det. Det er for å gjøre nervesystemet vant til høyere lyd. Det tar liksom brodden av høye lyder ute. Dette har vært livsforandrende for meg. Det er synd det er så lite opplyst at det fins en behandling for dette. Det å bruke ørepropper og noise cancelling headset gjør bare tilstanden verre. Nå klarer jeg meg helt uten "høreapparatet" 😊 lykke til Jeg skulle inn her og skrive nettopp dette. Vi har et barn med hyperakusi. Vi hadde enorm effekt av audiopedagog, påfølgende øvelser og lydgenerator. Det gikk fra å ikke takle rolige familieselskap til å nå bare slite ved høye lyder slik som tbaner osv. (Så ørepropper brukes nå kun ved tbane, nyttårsraketter osv). Og dette på bare 6mnd. Barnet gikk fra å ikke takle lyden i relativt stille timer til å nå takle gymsal! En helt helt ny verden fra i fjor til nå. Anonymkode: 000e4...b54 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå