Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #21 Skrevet 13. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde tt-kort i mange år men så plutselig fikk jeg det ikke lenger fordi jeg var for sprek fysisk og klarte å gå lenger enn den distansen man må skrive inn på skjemaet. Jeg fikk ikke tt kort på grunn av at jeg har en alvorlig skade i nakken/hode og er lydsensitiv. Jeg bor i Bergen og der er det nok vanskeligere å få tt-kort enn i grisgrendte strøk. Ts Anonymkode: fa1d6...802 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er ikke det sovemedisin? Ts Anonymkode: fa1d6...802 Jeg bor i by. Om du ikke kommer deg på det du vil delta på klarer du ikke gå lengre enn til busstoppet. Det er 120 meter til mitt. Så da klarer jeg å gå bare 120 meter. Hvor langt er det til ditt? Jeg kan løpe langt med min MS. Beina er gode. Men ikke ørene. Det er derfor jeg har fått TT-kort. Kan du søke igjen? Apodorm virker beroligende. Du får sovet ut og så er du avslappet dagen etterpå. Det fungerer veldig bra for meg. Resepten sier jeg kan ta medisinen på morgenen også, for ekstra beroligende effekt. Det skjer sjelden at jeg behøver det. Har du fått pratet med sosionom om utfordringene dine? Endret 13. september 2024 av Sveits
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #22 Skrevet 13. september 2024 Nei, du er ikke den eneste! Men jeg føler ikke jeg har mista kontakt med omverdenen, jeg har bare laget en ny hverdag for meg selv. Jeg unngår byliv og støyende arrangementer. Jeg bruker ikke kantina på jobb en gang. Men jeg er mye ute og går tur i skogen, og holder på med hest og hund. Ro ute sammen med dyra gjør underverker for meg, og jeg har funnet venner som driver med det samme 😊 Anonymkode: 22cab...d26 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #23 Skrevet 13. september 2024 AprilLudgate skrev (1 time siden): Nei, det merker jeg og nå som det er ekstremt. Men en togtur er ikke en sosial arena for min del. Man MÅ ikke på støyende festival, en spasertur med kaffe fremfor støyende cafe kan og gå. TS nevner offentlig transport som et problem, derfor jeg nevnte tog. Er man ekstremt lydsensitiv så orker man knapt lyden av stemmer, så sosialt er vanskelig selv om det bare er 1 person. Anonymkode: 983fc...69b 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #24 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (47 minutter siden): Du kan be om f.eks apodorm. Da tar du ned stresset. Jeg gjør det når jeg MÅ noe - som å reise. Apodorm? Herregud. det er jo apedop. Jeg ble helt paralysert da jeg prøvde de medisinene, det er ikke noe du skal anbefale folk sånn uten videre. Anonymkode: 983fc...69b 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #25 Skrevet 13. september 2024 Dette virker kanskje nedlatende, så får påpeke med en gang at det ikke er ment slik, men som oppfordring til å tenke konstruktivt. For å overhodet ikke kunne være sosial er nedbrytende. Vi er mange som av ulike årsaker sliter med å være med på sosiale ting. Meg selv inkludert, på grunn av fysisk sykdom. Det lureste da er nok å lete etter muligheter, selv om man må "amputere" slikt delvis. Det mest vesentlige er å finne løsninger på å kunne være så sosial som mulig. For deg er lyd et problem, og jeg forstår veldig godt at å dempe all lyd er amputerende for deg, men ganske mange folk er helt faktisk døve, og er likevel sosiale. Om lyd er hva som hindrer deg, hva med å innstille deg og takle dette som døv? Ta bort lyd, lære deg tegnspråk og leppelesing? Der finnes dessuten øretelefoner og ørepropper som er profesjonelle ut fra ulike behov. Du har neppe prøvd alle muligheter. Let og søk, undrsøk og stå på. Løsningen finnes nok i den store verden, eller i å tenke utenfor boksen. Å melde seg ut og gi opp er tristere enn å akseptere at man ikke kan gjøre ting på samme måte som tidligere. Å gi opp er iallefall ikke et alternativ jeg tenker er aktuelt for meg. Det er mye jeg ikke kan på grunn av min helse, men jeg gjør det jeg kan, selv om jeg må tenke helt nytt nå, og tilpasse det jeg kan. Anonymkode: 3c2aa...82f 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #26 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette virker kanskje nedlatende, så får påpeke med en gang at det ikke er ment slik, men som oppfordring til å tenke konstruktivt. For å overhodet ikke kunne være sosial er nedbrytende. Vi er mange som av ulike årsaker sliter med å være med på sosiale ting. Meg selv inkludert, på grunn av fysisk sykdom. Det lureste da er nok å lete etter muligheter, selv om man må "amputere" slikt delvis. Det mest vesentlige er å finne løsninger på å kunne være så sosial som mulig. For deg er lyd et problem, og jeg forstår veldig godt at å dempe all lyd er amputerende for deg, men ganske mange folk er helt faktisk døve, og er likevel sosiale. Om lyd er hva som hindrer deg, hva med å innstille deg og takle dette som døv? Ta bort lyd, lære deg tegnspråk og leppelesing? Der finnes dessuten øretelefoner og ørepropper som er profesjonelle ut fra ulike behov. Du har neppe prøvd alle muligheter. Let og søk, undrsøk og stå på. Løsningen finnes nok i den store verden, eller i å tenke utenfor boksen. Å melde seg ut og gi opp er tristere enn å akseptere at man ikke kan gjøre ting på samme måte som tidligere. Å gi opp er iallefall ikke et alternativ jeg tenker er aktuelt for meg. Det er mye jeg ikke kan på grunn av min helse, men jeg gjør det jeg kan, selv om jeg må tenke helt nytt nå, og tilpasse det jeg kan. Anonymkode: 3c2aa...82f Herregud. Jeg vet ikke en gang hva jeg skal si. Anonymkode: 983fc...69b 4
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #27 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Apodorm? Herregud. det er jo apedop. Jeg ble helt paralysert da jeg prøvde de medisinene, det er ikke noe du skal anbefale folk sånn uten videre. Anonymkode: 983fc...69b Ikke for meg. Medisiner virker forskjellig på oss. Dette er et forslag ts kan ta opp med sin lege.
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #28 Skrevet 13. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette virker kanskje nedlatende, så får påpeke med en gang at det ikke er ment slik, men som oppfordring til å tenke konstruktivt. For å overhodet ikke kunne være sosial er nedbrytende. Vi er mange som av ulike årsaker sliter med å være med på sosiale ting. Meg selv inkludert, på grunn av fysisk sykdom. Det lureste da er nok å lete etter muligheter, selv om man må "amputere" slikt delvis. Det mest vesentlige er å finne løsninger på å kunne være så sosial som mulig. For deg er lyd et problem, og jeg forstår veldig godt at å dempe all lyd er amputerende for deg, men ganske mange folk er helt faktisk døve, og er likevel sosiale. Om lyd er hva som hindrer deg, hva med å innstille deg og takle dette som døv? Ta bort lyd, lære deg tegnspråk og leppelesing? Der finnes dessuten øretelefoner og ørepropper som er profesjonelle ut fra ulike behov. Du har neppe prøvd alle muligheter. Let og søk, undrsøk og stå på. Løsningen finnes nok i den store verden, eller i å tenke utenfor boksen. Å melde seg ut og gi opp er tristere enn å akseptere at man ikke kan gjøre ting på samme måte som tidligere. Å gi opp er iallefall ikke et alternativ jeg tenker er aktuelt for meg. Det er mye jeg ikke kan på grunn av min helse, men jeg gjør det jeg kan, selv om jeg må tenke helt nytt nå, og tilpasse det jeg kan. Anonymkode: 3c2aa...82f Jeg er enig i mye av det du skriver. Men tegnspråk og leppelesing? Ts er over 50 år, det samme er sikkert vennene hennes, og det mye forlangt av en godt voksen vennegjeng. Endret 13. september 2024 av Sveits
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #29 Skrevet 13. september 2024 Men er ikke vennene dine klar over dette og dermed kan ta hensyn? Inviterer du de på besøk hjem til deg? Jeg hadde da aldri foreslått å dra på konsert eller støyende kafe om jeg hadde en venninne med lignende problemer. Anonymkode: 5af07...07c 1
Ulven Skrevet 13. september 2024 #30 Skrevet 13. september 2024 Har du testet formstøpte ørepropper med støydemping fra Hantek.no? Vi vurderte slike ørepropper for vår datter da hun var veldig lydsensitiv pga lavt stoffskifte. 2
butterfly28 Skrevet 13. september 2024 #31 Skrevet 13. september 2024 Det fins behandling mot overfølsomhet for lyd (hyperakusis). Du ber om henvisning til en audiograf og får noe som ligner høreapparat med white/pink noise, det heter en lydgenerator. Du går med dette hele tiden på så lav styrke at du ikke plages av det, og skrur opp lyden etterhvert når du blir vant med det. Det er for å gjøre nervesystemet vant til høyere lyd. Det tar liksom brodden av høye lyder ute. Dette har vært livsforandrende for meg. Det er synd det er så lite opplyst at det fins en behandling for dette. Det å bruke ørepropper og noise cancelling headset gjør bare tilstanden verre. Nå klarer jeg meg helt uten "høreapparatet" 😊 lykke til 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #32 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har støykansellerende headset som jeg bruker når jeg sitter på et bråkete fly, men har ikke prøvd de ute på byen Ts Anonymkode: fa1d6...802 Jeg har long covid og er svært lydsensitiv. Blir veldig sliten av sosial samvær der mange snakker, bakgrunnsstøy, radio, musikk etc. Jeg bruker Loop. De kommer med 4 størrelser på proppene og det finnes flere typer til ulikt bruk. Jeg har modellen, som er beregnet for bakgrunnsstøy. Det funker bra på fly, tog, steder med mye folk. Men det er vanskelig å bruke når en skal snakke med folk. Og lyden blir enda mer voldsom når tar de av. Det skal også brukes med omhu, da en kan blir enda mer var. Det du sa om fly, jeg opplever etter jeg fikk long covid at motoren bråker sånn. Aldri latt merke til det før. Spurte mannen min, bråker nei…. . Det er rart sånn en suger til seg alt. Anonymkode: e578d...6f2 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #33 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (5 timer siden): Jeg bor i by. Om du ikke kommer deg på det du vil delta på klarer du ikke gå lengre enn til busstoppet. Det er 120 meter til mitt. Så da klarer jeg å gå bare 120 meter. Hvor langt er det til ditt? Jeg kan løpe langt med min MS. Beina er gode. Men ikke ørene. Det er derfor jeg har fått TT-kort. Kan du søke igjen? Apodorm virker beroligende. Du får sovet ut og så er du avslappet dagen etterpå. Det fungerer veldig bra for meg. Resepten sier jeg kan ta medisinen på morgenen også, for ekstra beroligende effekt. Det skjer sjelden at jeg behøver det. Har du fått pratet med sosionom om utfordringene dine? Jeg har vel cirka 120 til 150 meter til nærmeste butikk som går til sentrum, men det er jo ikke alltid den bussen går akkurat dit jeg skal så da må jeg gjerne ta både buss og bybane eller to busser. Har ikke snakket med sosionom. Kan de hjelpe? Ts Anonymkode: fa1d6...802
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #34 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har long covid og er svært lydsensitiv. Blir veldig sliten av sosial samvær der mange snakker, bakgrunnsstøy, radio, musikk etc. Jeg bruker Loop. De kommer med 4 størrelser på proppene og det finnes flere typer til ulikt bruk. Jeg har modellen, som er beregnet for bakgrunnsstøy. Det funker bra på fly, tog, steder med mye folk. Men det er vanskelig å bruke når en skal snakke med folk. Og lyden blir enda mer voldsom når tar de av. Det skal også brukes med omhu, da en kan blir enda mer var. Det du sa om fly, jeg opplever etter jeg fikk long covid at motoren bråker sånn. Aldri latt merke til det før. Spurte mannen min, bråker nei…. . Det er rart sånn en suger til seg alt. Anonymkode: e578d...6f2 På toppen av det hele fikk jeg også covid for to år siden, ble veldig dårlig og endte opp med long covid; utmattelse og mer lydsensitiv og reagerer mer på lyd enn hva jeg gjorde før covid. Jeg har loop men har ikke brukt de enda Ts Anonymkode: fa1d6...802
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #35 Skrevet 13. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har vel cirka 120 til 150 meter til nærmeste butikk som går til sentrum, men det er jo ikke alltid den bussen går akkurat dit jeg skal så da må jeg gjerne ta både buss og bybane eller to busser. Har ikke snakket med sosionom. Kan de hjelpe? Ts Anonymkode: fa1d6...802 Ja, en sosionom kan absolutt hjelpe. Denne vil hjelpe deg å finne frem til de riktige støtteordningene og hjelpe deg og søke. TT-kort og/eller grunnstønad kan være aktuelt for deg. Fordi å ta buss stjeler verdifulle timer fra deg. Så du kan gå bare 150 meter på dine dårligste dager. Denne vil også ha bedre oversikt over hvilke hjelpemidler som kan være aktuelle for deg. Fastlege kan henvise deg til sosionom. Endret 13. september 2024 av Sveits
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #36 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette virker kanskje nedlatende, så får påpeke med en gang at det ikke er ment slik, men som oppfordring til å tenke konstruktivt. For å overhodet ikke kunne være sosial er nedbrytende. Vi er mange som av ulike årsaker sliter med å være med på sosiale ting. Meg selv inkludert, på grunn av fysisk sykdom. Det lureste da er nok å lete etter muligheter, selv om man må "amputere" slikt delvis. Det mest vesentlige er å finne løsninger på å kunne være så sosial som mulig. For deg er lyd et problem, og jeg forstår veldig godt at å dempe all lyd er amputerende for deg, men ganske mange folk er helt faktisk døve, og er likevel sosiale. Om lyd er hva som hindrer deg, hva med å innstille deg og takle dette som døv? Ta bort lyd, lære deg tegnspråk og leppelesing? Der finnes dessuten øretelefoner og ørepropper som er profesjonelle ut fra ulike behov. Du har neppe prøvd alle muligheter. Let og søk, undrsøk og stå på. Løsningen finnes nok i den store verden, eller i å tenke utenfor boksen. Å melde seg ut og gi opp er tristere enn å akseptere at man ikke kan gjøre ting på samme måte som tidligere. Å gi opp er iallefall ikke et alternativ jeg tenker er aktuelt for meg. Det er mye jeg ikke kan på grunn av min helse, men jeg gjør det jeg kan, selv om jeg må tenke helt nytt nå, og tilpasse det jeg kan. Anonymkode: 3c2aa...82f Så vidt jeg vet finnes det ikke ørepropper eller hodetelefoner som tar bort all lyd slik at man kan bruke tegnspråk og lese på leppene, og det er heller ikke noe ønske for meg. Når man er på konsert eller på et utested hvor det spiller et band, er det ikke bare musikken som er problemet men også vibrasjonen fra bass/ diskant som går inn i skjelettet og opp til hjernen, har jeg fått forklart på nevrologen. Ts Anonymkode: fa1d6...802 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #37 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (1 minutt siden): Ja, en sosionom kan absolutt hjelpe. Denne vil hjelpe deg å finne frem til de riktige støtteorsningene og hjelpe deg og søke. TT-kort og/eller grunnstønad kan være aktuelt for deg. Fordi å ta buss stjeler verdifulle timer fra deg. Så du kan gå bare 150 meter på dine dårligste dager. Denne vil også ha bedre oversikt over hvilke hjelpemidler som kan være aktuelle for deg. Fastlege kan henvise deg til sosionom. Jøss, nå lærte jeg noe nytt. Takk🙂 Ts Anonymkode: fa1d6...802
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #38 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jøss, nå lærte jeg noe nytt. Takk🙂 Ts Anonymkode: fa1d6...802 Bare hyggelig🌸
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #39 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (3 timer siden): Ikke for meg. Medisiner virker forskjellig på oss. Dette er et forslag ts kan ta opp med sin lege. Ja, men så har vel du også ADHD hvis jeg ikke husker feil? Da har man litt andre forutsetninger i forhold til hva slags medisiner som er bra. Å ta apodorm for å skulle takle lyd høres bare helt feil ut for meg, det finnes faktisk naturlige måter som fungerer bedre. Anonymkode: 983fc...69b 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #40 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (6 timer siden): Jeg velger ett arrangement per uke Du godeste, hadde aldri orket et sosialt arrangement hver uke og jeg feiler ingen ting. Anonymkode: b1e04...020 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå