AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #1 Skrevet 13. september 2024 Jeg har nakke/ hodeskade etter kollisjon og ble lydsensitiv, og kan ikke lenger gå på byen, konserter eller tillstelningar der det er masse folk som snakker+musikk. Å kjøre bil, fly og buss er også slitsomt. Etter at jeg fikk Corona for to år siden ble det enda verre. Å bruke ørepropper hjelper ingenting. Mister kontakt med omverdenen når alle jeg kjenner deltar på ting som innebærer lyd som konserter, utesteder, fester og cafeer. Kino går av og til med ørepropper. Jeg er vel ikke den eneste? Anonymkode: fa1d6...802 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #2 Skrevet 13. september 2024 Jeg har vært sterkt lydsensitiv (og lys/lukt) og falt helt ut av samfunnet pga det. Men, jeg har blitt mye bedre. Ikke bra, men bedre. Jeg tror årsaken til bedring er sammensatt, både tilskudd av visse vitaminer særlig for nervesystem, kosthold, og fysiske behandlinger har alle vært bra. Mtp nakken din så kan det ha skadet vagusnerven, og det er flere måter å jobbe med den på. Alt fra øvelser til behandlinger hos kiropraktor, refleksolog, og sikkert andre ting. Anonymkode: 983fc...69b 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #3 Skrevet 13. september 2024 Så bra. Anonymkode: 5a69e...d14
AprilLudgate Skrevet 13. september 2024 #4 Skrevet 13. september 2024 Går utfra du har støpte ørepropper? Ikke vanlige?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #5 Skrevet 13. september 2024 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Går utfra du har støpte ørepropper? Ikke vanlige? Ikke meg du spør, men jeg har støpte ørepropper, og det er ikke alltid så lett å bruke. Og det er håpløst å bruke når man skal snakke med folk. Jeg syns de er ok når jeg skal ta offentlig transport, men de blokkerer ikke ut nok lyd til at en togtur med mye folk er annet uutholdelig på en dårlig dag. Anonymkode: 983fc...69b 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #6 Skrevet 13. september 2024 AprilLudgate skrev (9 minutter siden): Går utfra du har støpte ørepropper? Ikke vanlige? jeg har tinitus og har flere ørepropper jeg bytter mellom basert på hva jeg skal. Noen er formstøpte andre er ikke - ett sett ørepropper fungerer ikke for alle situasjoner for min del. Anonymkode: ffb14...a40 1
AprilLudgate Skrevet 13. september 2024 #7 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke meg du spør, men jeg har støpte ørepropper, og det er ikke alltid så lett å bruke. Og det er håpløst å bruke når man skal snakke med folk. Jeg syns de er ok når jeg skal ta offentlig transport, men de blokkerer ikke ut nok lyd til at en togtur med mye folk er annet uutholdelig på en dårlig dag. Anonymkode: 983fc...69b Nei, det merker jeg og nå som det er ekstremt. Men en togtur er ikke en sosial arena for min del. Man MÅ ikke på støyende festival, en spasertur med kaffe fremfor støyende cafe kan og gå. 1
AprilLudgate Skrevet 13. september 2024 #8 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg har tinitus og har flere ørepropper jeg bytter mellom basert på hva jeg skal. Noen er formstøpte andre er ikke - ett sett ørepropper fungerer ikke for alle situasjoner for min del. Anonymkode: ffb14...a40 Jo, men nå spurte jeg TS Jeg er ekstremt lydsensitiv, men min bruk er ikke relevant for TS.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #9 Skrevet 13. september 2024 Høres tøft ut. Har du prøvd støykansellerende hodetelefoner? Anonymkode: 3798a...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #10 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres tøft ut. Har du prøvd støykansellerende hodetelefoner? Anonymkode: 3798a...9aa Jeg bruker sånne, og de hjelper meg enormt. Men tror nok ts er mye verre enn meg. Det var ille før corona, men ble mye verre etterpå. Ringer nesten konstant i ørene. Anonymkode: d8cd1...c40
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #11 Skrevet 13. september 2024 AprilLudgate skrev (17 minutter siden): Går utfra du har støpte ørepropper? Ikke vanlige? Formstøpte ørepropper hjelper meg ikke i det hele tatt, da de ikke tar ned volumet. Jeg må ha lav lyd Ts Anonymkode: fa1d6...802
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #12 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres tøft ut. Har du prøvd støykansellerende hodetelefoner? Anonymkode: 3798a...9aa Jeg har støykansellerende headset som jeg bruker når jeg sitter på et bråkete fly, men har ikke prøvd de ute på byen Ts Anonymkode: fa1d6...802
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #13 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har støykansellerende headset som jeg bruker når jeg sitter på et bråkete fly, men har ikke prøvd de ute på byen Ts Anonymkode: fa1d6...802 Min sønn som har ADHD og er svært lydsensitiv har stor nytte av det når han er ute, på konserter og kino og i alle andre situasjoner med mye lyd. Anonymkode: 3798a...9aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #14 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har vært sterkt lydsensitiv (og lys/lukt) og falt helt ut av samfunnet pga det. Men, jeg har blitt mye bedre. Ikke bra, men bedre. Jeg tror årsaken til bedring er sammensatt, både tilskudd av visse vitaminer særlig for nervesystem, kosthold, og fysiske behandlinger har alle vært bra. Mtp nakken din så kan det ha skadet vagusnerven, og det er flere måter å jobbe med den på. Alt fra øvelser til behandlinger hos kiropraktor, refleksolog, og sikkert andre ting. Anonymkode: 983fc...69b Jeg har gått til behandlinger og styrketrening i åresvis hos en spesialist. Jeg har en fysisk skade i nakken /hodet som gjør at jeg er lydsensitiv, og denne skaden gir meg tinnitus og på grunn av tinnitus har jeg fått hyperakusis, som er overfølsomhet for lyder. Ts Anonymkode: fa1d6...802
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #15 Skrevet 13. september 2024 Ja, det er litt det samme her. Nå er jeg eldre enn deg, og jeg har flyttet på landet. Når jeg må til byen, så er det et helvete! Det er både inntrykk, kø, folk og lyder. Gud hjelpe meg, jeg vil bare bort! Det er mitt mareritt. Så du må bare velge bort det som du ikke liker. Skift venner. Anonymkode: 56631...032 2
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #16 Skrevet 13. september 2024 (endret) Jeg er kroniker, MS, og er lydsensitiv. Jeg gjør det slik. Jeg velger ett arrangement per uke og hviler meg opp til det. Jeg bruker loop ørepropper (du kan høre snakk greit i de) og briller med mørke glass (kjøpt hos optiker) slik at jeg får dempet også disse sanseinntrykkene. Så deltar på arrangementet så lenge jeg klarer. Fra 1 til 5 timer. De neste tre dagene har jeg fatigue og er sengeliggende. Jeg bruker TT-kort frem og tilbake. Dette har jeg fått innvilget nettopp på grunn av dette - buss tar energi og stjeler timer fra mitt sosiale liv. Kjipt. Men vi MÅ være sosiale. Forresten så klarer jeg mer når jeg har drukket alkohol til jeg er lett ruset. Da blir jo sansene bedøvet. Endret 13. september 2024 av Sveits
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #17 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er litt det samme her. Nå er jeg eldre enn deg, og jeg har flyttet på landet. Når jeg må til byen, så er det et helvete! Det er både inntrykk, kø, folk og lyder. Gud hjelpe meg, jeg vil bare bort! Det er mitt mareritt. Så du må bare velge bort det som du ikke liker. Skift venner. Anonymkode: 56631...032 Jeg er 50 så jeg er ikke såå ung, men har levd med dette i 20 år og det har blitt verre fordi jeg har utsatt meg for utendørs konserter som har gjort det verre. Alle jeg kjenner skal alltid ha musikk rundt seg, og det er omtrent ingen som går på besøk lenger men alle skal møtes på kafeér, ute på byen, på konserter eller så skal de reise på weekendturer rundt omkring i Europa/ verden og der faller jeg fra, for jeg blir så sliten av lyd og vibrering og å reise. Det som friske folk synes er så avslappende og herlig, blir jeg helt kaputt av Ts Anonymkode: fa1d6...802
Gjest Sveits Skrevet 13. september 2024 #18 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 50 så jeg er ikke såå ung, men har levd med dette i 20 år og det har blitt verre fordi jeg har utsatt meg for utendørs konserter som har gjort det verre. Alle jeg kjenner skal alltid ha musikk rundt seg, og det er omtrent ingen som går på besøk lenger men alle skal møtes på kafeér, ute på byen, på konserter eller så skal de reise på weekendturer rundt omkring i Europa/ verden og der faller jeg fra, for jeg blir så sliten av lyd og vibrering og å reise. Det som friske folk synes er så avslappende og herlig, blir jeg helt kaputt av Ts Anonymkode: fa1d6...802 Du kan be om f.eks apodorm. Da tar du ned stresset. Jeg gjør det når jeg MÅ noe - som å reise.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #19 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (3 minutter siden): Jeg er kroniker, MS, og er lydsensitiv. Jeg gjør det slik. Jeg velger ett arrangement per uke og hviler meg opp til det. Jeg bruker loop ørepropper (du kan høre snakk greit i de) og briller med mørke glass (kjøpt hos optiker) slik at jeg får dempet også disse sanseinntrykkene. Så deltar på arrangementet så lenge jeg klarer. Fra 1 til 5 timer. De neste tre dagene har jeg fatigue og er sengeliggende. Jeg bruker TT-kort frem og tilbake. Dette har jeg fått innvilget nettopp på grunn av dette - buss tar energi og stjeler timer fra mitt sosiale liv. Kjipt. Men vi MÅ være sosiale. Forresten så klarer jeg mer når jeg har drukket alkohol til jeg er lett ruset. Da blir jo sansene bedøvet. Jeg hadde tt-kort i mange år men så plutselig fikk jeg det ikke lenger fordi jeg var for sprek fysisk og klarte å gå lenger enn den distansen man må skrive inn på skjemaet. Jeg fikk ikke tt kort på grunn av at jeg har en alvorlig skade i nakken/hode og er lydsensitiv. Jeg bor i Bergen og der er det nok vanskeligere å få tt-kort enn i grisgrendte strøk. Ts Anonymkode: fa1d6...802
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #20 Skrevet 13. september 2024 Sveits skrev (1 minutt siden): Du kan be om f.eks apodorm. Da tar du ned stresset. Jeg gjør det når jeg MÅ noe - som å reise. Er ikke det sovemedisin? Ts Anonymkode: fa1d6...802
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå