Gå til innhold

Spontanabort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå i helgen opplevde jeg spontanabort, uke 9-10, sliter enormt i etterkant med angst og tristhet. 

Startet med noe smerter og plutselig bare pøste blodet ut. Inn på legevakt hvor blødningen bare eskalerte. Legen var ute på utrykning, og sykepleierene gjorde så godt de kunne. Merket de stressa, selv om de prøvde å skjule det. De kontaktet både lege og ambulanse ofte. Min tanke var at nå får jeg ikke se min datter igjen, og nå dør jeg. I sjokkleie med intravenøst for jeg bare holdt på å besvime hele tiden og kjente det var vanskelig å puste. 

Inn på sykehuset på rødt, konstantert spontanabort. Legen dro ut noe greier for å stoppe blødningen antar jeg. Måtte bli over natten pga blødningen. Legevakten ringte tom sykehuset dagen etterpå og spurte spl om de kunne fortelle hvordan det hadde gått for jeg tror de var ganske bekymra. 

Nå klarer jeg ikke slutte tenke på at babyen er borte og alt blodet. Bare masse masse blod over alt og ingen baby. 

Anonymkode: 2383f...04a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer så mye med tapet av baby. ❤️ 

Mener du at du blødde for mye? Det er vanlig å blø ved spontanabort, det er for de fleste helt ufarlig selv om det er mye blod. 

Anonymkode: f83c8...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kondolerer så mye med tapet av baby. ❤️ 

Mener du at du blødde for mye? Det er vanlig å blø ved spontanabort, det er for de fleste helt ufarlig selv om det er mye blod. 

Anonymkode: f83c8...6f0

Takk ❤️ 

Ja, hb falt og falt. Om det går an å regne ut fra hb så er det ca 25-30% blodtap. Jeg tror ikke de hadde kjørt inn med blålys om det var en vanlig blødning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig leit å høre, det er vondt å miste et ønsket svangerskap. Det høres ut som det kan være lurt å snakke med noen om opplevelsen din, for eksempel Amathea. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (8 timer siden):

Veldig leit å høre, det er vondt å miste et ønsket svangerskap. Det høres ut som det kan være lurt å snakke med noen om opplevelsen din, for eksempel Amathea. ❤️

Takk ❤️ Ble rådet fra sykehuset om Amathea og, har ikke klart det enda. Begynner fortsatt å grine for mye, og får ikke til å snakke når jeg prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ❤️ Ble rådet fra sykehuset om Amathea og, har ikke klart det enda. Begynner fortsatt å grine for mye, og får ikke til å snakke når jeg prøver. 

Det gjør ingenting å bestille deg en time til Amathea selv om du bare gråter hele timen ❤️ Så kan du få oppfølgingstime senere evt. Bare ring de eller send mail og si at du ønsker time du! 

Anonymkode: 60c82...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det gjør ingenting å bestille deg en time til Amathea selv om du bare gråter hele timen ❤️ Så kan du få oppfølgingstime senere evt. Bare ring de eller send mail og si at du ønsker time du! 

Dette! Gjør det! Om du så gråter i 15 minutter før du får sagt det du trenger å si, så går det garantert greit.

Og husk det hormonelle som skjer etterpå. Det kan prege veldig og man kan knapt kjenne seg selv igjen reaksjonsmessig. I tillegg har du et traume, du fryktet for ditt eget liv. Det er per definisjon traumatisk. Du kan få ptsd, så hvis det ikke gradvis blir bedre må du kontakte fastlegen din. Ha lav terskel for det. 

Anonymkode: 4a416...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skal prøve. Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette! Gjør det! Om du så gråter i 15 minutter før du får sagt det du trenger å si, så går det garantert greit.

Og husk det hormonelle som skjer etterpå. Det kan prege veldig og man kan knapt kjenne seg selv igjen reaksjonsmessig. I tillegg har du et traume, du fryktet for ditt eget liv. Det er per definisjon traumatisk. Du kan få ptsd, så hvis det ikke gradvis blir bedre må du kontakte fastlegen din. Ha lav terskel for det. 

Var hos legen igår og fikk videre sykemelding. Fikk ikke snakket skikkelig med han igår, men kan nevne det neste gang om det ikke er bedre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Jeg har selv opplevd spontanabort, men det var aldri medisinsk dramatisk slik som i ditt tilfelle. Du har jo åpenbart mistet mye mer blod enn normalt, og det er naturlig at du føler deg medtatt både psykisk OG fysisk. Godt at du er sykmeldt litt, så du får kommet deg noe ovenpå. Amathea var et godt tips, ta kontakt med dem når du føler at du orker, det er jo ikke noen bråhast.

Anonymkode: 9a0f5...b8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår deg godt. Hvis du synes det er lettere å skrive kan du sende meg pm om du har lyst. ❤️❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skal prøve. Takk ❤️

Klemmer til deg ❤️ Jeg har mistet selv og vet hvor ufattelig vondt det er :( Jeg gråt og gråt i en hel uke. Da hadde vi og prøvd 1 helt år.. Tenk at det skal være så lett for noen og så vanskelig for andre å få barn 💔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Uff. Jeg har selv opplevd spontanabort, men det var aldri medisinsk dramatisk slik som i ditt tilfelle. Du har jo åpenbart mistet mye mer blod enn normalt, og det er naturlig at du føler deg medtatt både psykisk OG fysisk. Godt at du er sykmeldt litt, så du får kommet deg noe ovenpå. Amathea var et godt tips, ta kontakt med dem når du føler at du orker, det er jo ikke noen bråhast.

Anonymkode: 9a0f5...b8c

Er glad han sykemeldte meg, jeg fungerer ikke. Vonde drømmer og får så vidt i meg litt mat. Prøver å fungere litt når datteren min er hjemme, så knekker jeg bare igjen når hun er på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Klemmer til deg ❤️ Jeg har mistet selv og vet hvor ufattelig vondt det er :( Jeg gråt og gråt i en hel uke. Da hadde vi og prøvd 1 helt år.. Tenk at det skal være så lett for noen og så vanskelig for andre å få barn 💔

❤️ Uff, det høres veldig vondt ut. Håper det går bedre med deg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (1 time siden):

Forstår deg godt. Hvis du synes det er lettere å skrive kan du sende meg pm om du har lyst. ❤️❤️ 

Har sendt pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

❤️ Uff, det høres veldig vondt ut. Håper det går bedre med deg nå. 

Takk, venter en regnbuebaby i januar 💕 Så det går bra nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

JEg fatter ikke at dere gidder å bli gravide når det er så mye faneskap med det

Anonymkode: f1fcb...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 2.27):

JEg fatter ikke at dere gidder å bli gravide når det er så mye faneskap med det

Anonymkode: f1fcb...c16

For en ufølsom kommentar. For de fleste er graviditet en gledelig hendelse. Dessverre ender det ikke slltid slik. Etter tap kjenner de aller fleste på behov for å lage et nytt barn. Selv mistet jeg 17 uker på vei. Mistet så mye blod at jeg måtte ha jern intravenøst. To mnd senere ble jeg gravid igjen. Helt frivillig. Men i påfølgende graviditet er man ofte veldig redd, naturligvis. 

Anonymkode: ba411...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...