Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg haater å få det spørsmålet, og spesielt muntlig. Får jeg en sms kan jeg få tenkt meg om. Er kronisk syk, og fikk nylig en psykisk diagnose i tillegg til alt det andre; ptsd. Har mye angst, og sliter med andres impulsivitet. Kan hverken si om mage-tarm sykdom setter meg ut av spill fredag, eller noe annet. Alle avtaler ligger i elektronisk kalender, og med min hukommelse er jeg avhengig av å fysisk gå inn og se om jeg har time hos fastlege, spesialist, fysio, tannlege etc etc. Pga utallige slike tlf/ringing på døra(innvadering), har jeg gått rundt med en klump i magen nå i årevis. Jeg strever med å avvise andre, og blir lei meg når jeg leser på KG at slike som meg er både forstyrret og kalde mennesker. Jeg er nok forstyrret, men kald er jeg absolutt ikke. Prøver bare å overleve! Har egentlig ingen veldig konkrete spørsmål, men lurer på hvordan andre kronikere løser det når det feks forventes at man er klar for besøk kl 9.15, eller er sjåfør kl 08. Da har man gjerne sovnet kl 05 pga sterke smerter. Og vil bare være i fred.

Ønsker alle en god fredag🥰

Anonymkode: fe216...942

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vet ikke vennene dine at du er syk?? Det er jo et helt vanlig spørsmål og de aller fleste har jo behov for å planlegge å henge med deg litt tid i forkant. 
Gjelder vel ikke så mange mennesker så kanskje du kan snakke med de om at du er litt sart? Og gjelder det mange er du jo utrolig heldig som har så mange som vil henge med deg 💙

Anonymkode: ca049...528

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men vet ikke vennene dine at du er syk?? Det er jo et helt vanlig spørsmål og de aller fleste har jo behov for å planlegge å henge med deg litt tid i forkant. 
Gjelder vel ikke så mange mennesker så kanskje du kan snakke med de om at du er litt sart? Og gjelder det mange er du jo utrolig heldig som har så mange som vil henge med deg 💙

Anonymkode: ca049...528

Det er nærmeste familie og et par veninner; de er godt kjent med min helsetilstand. De som ikke kjenner meg godt har selvsagt et annet utgangspunkt, og da forklarer jeg min ustabile hverdag. Jeg har stor terskel for å avlyse, så det ender ofte ikke veldig godt for min del🫣Øver meg på å takle dette☺️Skal også ha en form for traumebehandling til neste år. Jeg er jo heldig som har mennesker i livet mitt, men samtidig innebærer det også nedlatende holdninger inndirekte mot meg når jeg må høre på negative uttalelser og syke og uføre. Og de som har angst får virkelig gjennomgå…så det merkes på kropp og sjel😌

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er blitt frisk nå, men var dårlig i mange år. 
Jeg svarte rett ut "jeg har ingen konkrete planer, må se an formen" 
Hvis det ble spørsmål om noe tidlig på dagen så svarte jeg "du vet at jeg sover dårlig til tider, jeg avtaler ikke noe før tidligst kl 12"

Anonymkode: 0bc44...dca

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er blitt frisk nå, men var dårlig i mange år. 
Jeg svarte rett ut "jeg har ingen konkrete planer, må se an formen" 
Hvis det ble spørsmål om noe tidlig på dagen så svarte jeg "du vet at jeg sover dårlig til tider, jeg avtaler ikke noe før tidligst kl 12"

Har gjentatt dette du sa til andre,  til det kjedsommelige uten gehør, og nå er det blitt så ille at jeg nesten skyr alle avtaler🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

(...) lurer på hvordan andre kronikere løser det når det feks forventes at man er klar for besøk kl 9.15, eller er sjåfør kl 08. Da har man gjerne sovnet kl 05 pga sterke smerter. Og vil bare være i fred.

Jeg lager ikke avtaler på tidspunkter jeg vet jeg høyst sannsynlig ikke kan. Er jo helt idiotisk. 

Anonymkode: 5063f...067

• Liker 2
Skrevet

Her tenker jeg det er greit med hvite løgner😂

Si du er opptatt rett og slett…!

Opptatt med legetimer, behandlinger, si du har begynt på svømming, si du har avtaler digitalt eller fysisk med nye bekjentskaper du har fått gjennom en facebook gruppe for ett eller annet! 

Så på muntlige spørsmål svarer du noe i duren; 

Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem, har kalenderen på PC’en.. 

Så sender du mld når du kommer hjem; 

Har en avtale da og da..

Er du hjemme, så svarer du; 

Jeg har allerede en avtale med (Noen av de nye bekjent skapende dine) den dagen, men vi har ikke avtalt tidspunkt, jeg kan svare når jeg har snakket med …… ! 

Anonymkode: 5c431...3eb

Skrevet

Når folk spør "Er du opptatt fredag?" (eller en annen ukedag) så har de som regel planer om å be deg gjøre noe for dem, en tjeneste. Dersom de har tenkt å invitere deg på noe, f.eks en middag eller lignende, spør de ikke om du er opptatt først, da inviterer de med "Har du lyst å komme/kan du komme på xxxx på fredag?"

Så begynn bare å svare ja, jeg er opptatt. Spør de hva, så svarer du bare "det er privat" eller "har med helsa å gjøre".

Anonymkode: f4318...ad9

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar alltid forbehold når jeg inngår avtaler og forklarer/minner om at jeg kan måtte avlyse på kort varsel om formen ikke samarbeider. Og så gjør jeg det i praksis når det trengs - avlyser, setter grenser, drar hjem tidlig, presser meg ikke fordi andre synes jeg bør. Mitt ansvar er først og fremst min egen helse (og motsatt - min helse er først og fremst mitt ansvar). 

Skrevet

Da spør jeg «Hvordan det»? 
Så får de si hva det gjelder, og da kan jeg svare enten ja eller nei.

Anonymkode: 7541f...6ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da spør jeg «Hvordan det»? 
Så får de si hva det gjelder, og da kan jeg svare enten ja eller nei.

Anonymkode: 7541f...6ee

Tenker også at du kan ta litt styring her 

Og hvis det er mer sannsynlig enn ikke at du kan treffes, så si at du mest sannsynligvis ikke kan. Så blir det enklere å forholde seg til. 

Så ikke 'ja, men jeg må se an formen", men heller "nei, jeg er mest sannsynligvis ikke i form, men jeg skal gi beskjed hvis det endrer seg" 

Anonymkode: 23a93...9f0

Skrevet

Enda verre; « hva gjør du på fredag?»

Anonymkode: 31d32...257

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg haater å få det spørsmålet, og spesielt muntlig. Får jeg en sms kan jeg få tenkt meg om. Er kronisk syk, og fikk nylig en psykisk diagnose i tillegg til alt det andre; ptsd. Har mye angst, og sliter med andres impulsivitet. Kan hverken si om mage-tarm sykdom setter meg ut av spill fredag, eller noe annet. Alle avtaler ligger i elektronisk kalender, og med min hukommelse er jeg avhengig av å fysisk gå inn og se om jeg har time hos fastlege, spesialist, fysio, tannlege etc etc. Pga utallige slike tlf/ringing på døra(innvadering), har jeg gått rundt med en klump i magen nå i årevis. Jeg strever med å avvise andre, og blir lei meg når jeg leser på KG at slike som meg er både forstyrret og kalde mennesker. Jeg er nok forstyrret, men kald er jeg absolutt ikke. Prøver bare å overleve! Har egentlig ingen veldig konkrete spørsmål, men lurer på hvordan andre kronikere løser det når det feks forventes at man er klar for besøk kl 9.15, eller er sjåfør kl 08. Da har man gjerne sovnet kl 05 pga sterke smerter. Og vil bare være i fred.

Ønsker alle en god fredag🥰

Måtte bare utheve det der. Det er vel de færreste av oss som vil ha besøk kl 9 om morgenen, eller stille opp som sjåfør kl 8 om det ikke er planlagt, eller krise?

Jeg er selv ufør og hjemme på dagtid, men uansett form, tillater jeg ingen å prøve seg med avtaler så tidlig på dagen. Det handler jo ofte om dårlig nattesøvn, og at jeg trenger morgenen for meg selv. Men uansett om jeg har sovet godt om natta, så vil jeg ikke at noen forventer noe av meg før tidligst kl 10 når det gjelder venner, bekjente eller familie. Avtaler med lege, sykehus, tannlege og sånt for meg selv, og også familie, kan jeg ta tidligere om jeg MÅ.

Jeg har gamle foreldre, som trenger endel hjelp fra meg nå. Jeg er aldri der før tidligst kl 10. Er der ca annenhver dag, handler og hjelper dem med diverse. Jeg følger dem også til lege og sykehus, og da må jeg jo stille opp, selv om det kan bli veldig tidlig. 

Det er greit. Og de forventer heller ikke at jeg står klar for å bidra eller stille opp hele tiden. Det er jo også sånn at jeg selv også vil ha tid med dem, så derfor besøker jeg såpass ofte. 

Men du sier at folk spør deg om du er opptatt på fredag? Hva forventer de av deg da? Du sier også at det blir forventet at du stiller opp som sjåfør kl 8 om morgenen, eller er klar for besøk kl 9. Hvem er det som spør om det? Er det de samme personene, er det slekt, venner, eller hva?

Anonymkode: f5c70...b82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har gjentatt dette du sa til andre,  til det kjedsommelige uten gehør, og nå er det blitt så ille at jeg nesten skyr alle avtaler🫣

Uten gehør? Hvis du sier du ikke lager avtaler før kl 12, så lager de avtaler med deg uten ditt samtykke? Tvinger de deg til å være sjåfør? Låser de seg inn selv og setter på kaffen selv om du har sagt nei til besøk?

Skrevet

Et nei er et nei. At de ikke respekterer det skal være deres problem.

Ignorerer de at du sier nei til kafé, så får de bare sitte i kafeen alene og klø seg i hodet.

Ignorerer de at du ikke vil være sjåfør, så skjønner de nok 8.20 at du ikke dukker opp. Da får de ringe taxi eller avlyse avtalen de trengte skyss til.

Ringer de, så avvis med en melding om hva det gjelder, og at du ikke vil snakke i telefonen akkurat nå.

Anonymkode: cc3f3...d2b

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å si til folk på et annet tidspunkt enn når de spør om sånt at jeg blir veldig glad for å bli spurt, og at jeg ofte har veldig lyst til å være med, men at de ikke bør stole på at jeg blir med. Altså, ikke avtal ting med meg som er avhengig av formen min, men jeg er gjerne med som nummer 3 eller 5 liksom. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er ikke syk, men jeg også hater det spørsmålet. 

Hva gjør du fredag/er du opptatt fredag... si nå hva det er du VIL! 

Med noen mennesker så vet du bare at de vil du skal gjøre et eller annet du ikke vil - så de spør først om du er ledig, sånn at du ikke har noen unnskyldninger når forespørselen kommer. 

Med dem så svarer jeg noe a la "hmm, usikker, hvordan det?". Så svarer de noe greier jeg absolutt ikke har lyst å bli med på, og så ser jeg ned i mobilen og bare ååååååå, det hadde jeg glemt, jeg skal jo noe helt annet den dagen. Det var synd.

Endret av Cuntzilla
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Uten gehør? Hvis du sier du ikke lager avtaler før kl 12, så lager de avtaler med deg uten ditt samtykke? Tvinger de deg til å være sjåfør? Låser de seg inn selv og setter på kaffen selv om du har sagt nei til besøk?

Ingen som tvinger meg, men det spilles på min samvittighet, som de vet er sterkere enn egenomsorgen min😌Jeg skjemmes også veldig mye av å være hjemme men ikke klare å ha besøk. Det samme gjelder tlf også; jeg har migrene, tinnitus osv, og det å snakke lenge i tlf kan gi meg ekstrem utmattelse, skjelveanfall og/eller oppkast. Fremdeles er folk forundret over at jeg ikke er tilgjengelig for prat når som helst. Har behov for mye fred, ro og forutsigbarhet. Nå går jeg med panikkfølelse hver dag, for å være en dårlig datter, søster, venn, tante osv.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enda verre; « hva gjør du på fredag?»

Anonymkode: 31d32...257

😂ja

Skrevet

Jeg skjønner at det er krevende å være kronisk syk men folk spør jo ikke for å være slemme. Mine venner i samme situasjon svarer gjerne: "Det er litt vanskelig for meg å planlegge siden jeg ikke vet hvordan formen er. Jeg må se det an". Og det er selvsagt helt ok. Men jeg slutter jo ikke å spørre for det! Det er jo kjekt  at noen ønsker å tilbring tid med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...