AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #1 Skrevet 13. september 2024 Jeg har alltid betalt for bhg, det gjør jeg fortsatt (far får likevel halvparten av skattetrekket). Når vi nå flytter fra hverandre og skal ha barnet halvparten av tiden hver, mener far han skal ha halve barnetrygden. Men han er ikke interessert i å betale for bhg, siden han er ufør og "ikke trenger" bhg når barnet er hos han. At jeg trenger bhg mens jeg er på jobb, er ikke hans problem. Og han mener han kunne hatt barnet på fulltid, siden han ikke "trenger" å jobbe... Kan han kreve halve barnetrygden når jeg betaler hele bhg, som koster mer enn barnetrygden? (En annen ting er om han holder barnet mye hjemme fra bhg mye i sine uker, så blir det vel mest at barnet ser på tv og spiser godteri mens pappa sitter på verandaen og røyker og ser på mobilen. Barnet har mye bedre av å bære i barnehagen.) Anonymkode: 5961c...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #2 Skrevet 13. september 2024 Hvis dere har ungen like mye så får dere jo hver deres barnetrygd , man får mer når man ikke bor sammen . Anonymkode: d8bd3...5d7 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #3 Skrevet 13. september 2024 Han er ufør, men har kapasitet og overskudd til å aktivisere et barn på fulltid? Anonymkode: 36c16...93f 2
Sefanja Skrevet 13. september 2024 #4 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er ufør, men har kapasitet og overskudd til å aktivisere et barn på fulltid? Anonymkode: 36c16...93f Arbeiduføre kan ikke være gode foreldre? 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #5 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er ufør, men har kapasitet og overskudd til å aktivisere et barn på fulltid? Anonymkode: 36c16...93f TS skriver ganske tydelig hva det innebærer for barnet å være hjemme på fulltid med far: tv og godteri. Ingen problem å ha et barn foran tv med godteri. Anonymkode: b1fcb...039 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #6 Skrevet 13. september 2024 Hvis han er ufør så får han barnetillegg på trygden som gjør at han både kan betale bidrag og kan holde seg langt unna barnetrygden. Det høres ikke ut som om det er særlig bra for barnet å være hos far hvis han ikke ser verdien av aktivisering utover tv og godteri. Anonymkode: 59b2a...54c 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #7 Skrevet 13. september 2024 Sefanja skrev (2 minutter siden): Arbeiduføre kan ikke være gode foreldre? Selvsagt kan utføre være gode foreldre, jeg har bare ikke den beste troen på han. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han er ufør, men har kapasitet og overskudd til å aktivisere et barn på fulltid? Anonymkode: 36c16...93f "Aktivisere" med godteri og TV mye av tiden. Har aldri tatt ansvar for klær, matpakker, tannpuss osv før, tviler på at det blir så mye bedre nå. Anonymkode: 5961c...d7d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #8 Skrevet 13. september 2024 Her er det jo mange muligheter og ikke noe rett svar. Han må søke via nav om å få halvparten av trygden. Dersom dere skal ha 50:50 skal den som tjener mest betale bidrag til den som tjener minst. Ang. Barnehageregningen sier du ifra til styrer at skal sendes halvparten til hver forelder. synes det hørtes fint ut at han ønsker å ha barnet hjemme fra bhg. Men prøv å finne en bedre løsning enn annahver uke fri. Kanskje kan han ha barnet hjemme en dag i uka? Da kan dere søke om feks 80% plass. Maxpris er uansett bare 2000 kr, pluss mat. Så det er ikke største utgiften, og ihvertfall ikke når den deles på to. Du kan også som enslig søke om redusert betaling. lykke til. Du har alt å vinne å være imøtekommende med han 😃 Anonymkode: 2880b...265 2
Sefanja Skrevet 13. september 2024 #9 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvsagt kan utføre være gode foreldre, jeg har bare ikke den beste troen på han. "Aktivisere" med godteri og TV mye av tiden. Har aldri tatt ansvar for klær, matpakker, tannpuss osv før, tviler på at det blir så mye bedre nå. Anonymkode: 5961c...d7d Uansett er bør det være i din interesse å få til ett godt samarbeid med barnets far. Du har her skrevet om det du er bekymret for, men fokuset i møter med familievernkontoret bør dreie seg om dette barnets beste. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #10 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis dere har ungen like mye så får dere jo hver deres barnetrygd , man får mer når man ikke bor sammen . Anonymkode: d8bd3...5d7 Fungerer det sånn? Trodde man måtte bli enig om hvordan barnetrygden skulle deles. Vet enslige forsørgere får en ekstra barnetrygd, men man er jo bare enslig forsørger om man har barnet på fulltid. Eneste man "sparer" på delt bosted er jo mat. Ellers så må jo barnet ha like mye klær (her har jeg også betalt så godt som alt, med unntak av gaver og arv) og utstyr og like egnet bolig enten hn bor her hver uke eller annenhver uke. Anonymkode: 5961c...d7d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #11 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her er det jo mange muligheter og ikke noe rett svar. Han må søke via nav om å få halvparten av trygden. Dersom dere skal ha 50:50 skal den som tjener mest betale bidrag til den som tjener minst. Ang. Barnehageregningen sier du ifra til styrer at skal sendes halvparten til hver forelder. synes det hørtes fint ut at han ønsker å ha barnet hjemme fra bhg. Men prøv å finne en bedre løsning enn annahver uke fri. Kanskje kan han ha barnet hjemme en dag i uka? Da kan dere søke om feks 80% plass. Maxpris er uansett bare 2000 kr, pluss mat. Så det er ikke største utgiften, og ihvertfall ikke når den deles på to. Du kan også som enslig søke om redusert betaling. lykke til. Du har alt å vinne å være imøtekommende med han 😃 Anonymkode: 2880b...265 Det er ikke mulig å fa 80% plass. Ikke 50% heller. Og far nekter å betale for bhg. Så da må jeg betale full plass for mine 50 % eller la barnet bo hos far på heltid. Er ikke så lett å være imøtekommende når han er som han er. Redusert betaling og alle andre fordeler som enslig forsørger gjelder vel bare når man har barnet på fulltid? Anonymkode: 5961c...d7d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #12 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis han er ufør så får han barnetillegg på trygden som gjør at han både kan betale bidrag og kan holde seg langt unna barnetrygden. Det høres ikke ut som om det er særlig bra for barnet å være hos far hvis han ikke ser verdien av aktivisering utover tv og godteri. Anonymkode: 59b2a...54c Han er ikke særlig bra av mange grunner som jeg ikke tenkte å komme inn på her. Anonymkode: 5961c...d7d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #13 Skrevet 13. september 2024 Sefanja skrev (19 minutter siden): Arbeiduføre kan ikke være gode foreldre? Det er det mest idiotisk jeg noen gang har hørt Anonymkode: d13d5...b1a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #14 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er ikke særlig bra av mange grunner som jeg ikke tenkte å komme inn på her. Anonymkode: 5961c...d7d Da bør du snakke med familievernkontoret og eventuelt barnevernet. Du sender ikke barnet ditt avgårde til noen som ikke er bra for det Anonymkode: 59b2a...54c 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #15 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Selvsagt kan utføre være gode foreldre, jeg har bare ikke den beste troen på han. "Aktivisere" med godteri og TV mye av tiden. Har aldri tatt ansvar for klær, matpakker, tannpuss osv før, tviler på at det blir så mye bedre nå. Anonymkode: 5961c...d7d Men det vet du jo ikke , må la han få en sjanse før du bare antar ting, mange som endrer seg når de flytter fra hverandre Anonymkode: 4e486...90d 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #16 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har alltid betalt for bhg, det gjør jeg fortsatt (far får likevel halvparten av skattetrekket). Når vi nå flytter fra hverandre og skal ha barnet halvparten av tiden hver, mener far han skal ha halve barnetrygden. Men han er ikke interessert i å betale for bhg, siden han er ufør og "ikke trenger" bhg når barnet er hos han. At jeg trenger bhg mens jeg er på jobb, er ikke hans problem. Og han mener han kunne hatt barnet på fulltid, siden han ikke "trenger" å jobbe... Kan han kreve halve barnetrygden når jeg betaler hele bhg, som koster mer enn barnetrygden? (En annen ting er om han holder barnet mye hjemme fra bhg mye i sine uker, så blir det vel mest at barnet ser på tv og spiser godteri mens pappa sitter på verandaen og røyker og ser på mobilen. Barnet har mye bedre av å bære i barnehagen.) Anonymkode: 5961c...d7d Han kan få halve ved delt bosted og du kan få redusert bhg betaling pga lav inntekt. Barnetrygd enslig er 4282, da koster ikke bhg mer enn barnetrygden lengre. Anonymkode: 27a93...b86 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #17 Skrevet 13. september 2024 Noen må jo si til denne faren at barnet ikke kan sitte og se på TV og spise godteri på hverdager. Det blir vel da helst de på familievernkontoret som må si dette til han. Anonymkode: c2c53...33a 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #18 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Her er det jo mange muligheter og ikke noe rett svar. Han må søke via nav om å få halvparten av trygden. Dersom dere skal ha 50:50 skal den som tjener mest betale bidrag til den som tjener minst. Ang. Barnehageregningen sier du ifra til styrer at skal sendes halvparten til hver forelder. synes det hørtes fint ut at han ønsker å ha barnet hjemme fra bhg. Men prøv å finne en bedre løsning enn annahver uke fri. Kanskje kan han ha barnet hjemme en dag i uka? Da kan dere søke om feks 80% plass. Maxpris er uansett bare 2000 kr, pluss mat. Så det er ikke største utgiften, og ihvertfall ikke når den deles på to. Du kan også som enslig søke om redusert betaling. lykke til. Du har alt å vinne å være imøtekommende med han 😃 Anonymkode: 2880b...265 Litt feil her. Hvis hun har bosted på seg så må ikke hun betale han, for det er bidragpliktige og bidragsmotaker. Den som er bostedsforelder blir ikke bidragspliktig den andre. Kun ved delt fast bosted så har den andre krav på halve barnetrygden så da må man skrive under på det for å få halvparten. Hvis samværsforelder ikke betaler barnebidrag skal han stå for egne klær og utstyr hjemme. Kun betaling av bidrag må bostedforelder sende med slikt til den andre. Å ha barnet hjemme annen hver uke kan føre til at barnet ikke får deltatt like mye sosialt, det er ikke sikkert barnehagen godtar dette. Anonymkode: 27a93...b86 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #19 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da bør du snakke med familievernkontoret og eventuelt barnevernet. Du sender ikke barnet ditt avgårde til noen som ikke er bra for det Anonymkode: 59b2a...54c Det er forskjell på omsorgssvikt og å være uenig i oppdragelse. Barnevernet kommer nok ikke på døra der pga noe så lite. Om barnet ellers følges opp av far så bryr de seg ikke om barnet får se på tv og spiser godis når det egentlig skulle vært i bhg. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Fungerer det sånn? Trodde man måtte bli enig om hvordan barnetrygden skulle deles. Vet enslige forsørgere får en ekstra barnetrygd, men man er jo bare enslig forsørger om man har barnet på fulltid. Eneste man "sparer" på delt bosted er jo mat. Ellers så må jo barnet ha like mye klær (her har jeg også betalt så godt som alt, med unntak av gaver og arv) og utstyr og like egnet bolig enten hn bor her hver uke eller annenhver uke. Anonymkode: 5961c...d7d Man kan ha delt fast bosted uavhengig av samværsprosent. Delt fast bosted kan være fint her som bidragpliktige ikke har høy nok inntekt til å bistå med barnebidrag. Som betyr at han selv må ha alt av klær, sko og utstyr. Han kunne spart mer på å få alt dette fra ts, men det tenker han ikke på. Så med 50% tid med barnet går det endel mat hos far også. Far tror vel at halv barnetrygd vil gjøre at han har bedre råd, men det stemmer jo ikke med utgifter til barnet ellers. Anonymkode: 27a93...b86 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #20 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er ikke mulig å fa 80% plass. Ikke 50% heller. Og far nekter å betale for bhg. Så da må jeg betale full plass for mine 50 % eller la barnet bo hos far på heltid. Er ikke så lett å være imøtekommende når han er som han er. Redusert betaling og alle andre fordeler som enslig forsørger gjelder vel bare når man har barnet på fulltid? Anonymkode: 5961c...d7d Redusert betaling går på bostedsforelder sin lønn, ikke noe annet. Jeg hadde 60%. Anonymkode: 27a93...b86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå