Gå til innhold

Laktulose/duphalac til barn. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fireåringen sliter med magen. Ble egentlig verre etter hn sluttet med bleie. Vil ofte ha bleie å bæsje i, for tar lang tid å få ut. Enten kommer en stor, massiv klump (så stor den kan være vanskelig å skylle ned i do) eller mange bittesmå klatter fordelt utover mange timer. Har fått anbefalt laktulose. På vitusapotekets sider står det at laktulose er helt ufarlig å bruke, også over tid. På pakningsvedlegget står det at det bare unntaksvis bør brukes til barn. At det kan ødelegge de naturlige tømme mekanismene. Hvorfor står det forskjellig?

Er det noen som vil fortelle om sine erfaringer med barn med "bæsje problemer" og bruk av laktulose? 

Anonymkode: 0afb1...34d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det funker likt for barn som for voksne. 

Snakk med lege eller apoteket om hvilken produkt de anbefaler, vil tippe duphalac.. Pakningsvedlegget er alltid "strengere" enn nødvendig for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: d04b4...25f

• Liker 1
Skrevet

Ville heller prøvd movicol først og så mikrolax

Skrevet

Jeg ville først og fremst prøvd å forandre hva han spiser. Lactulose fjerner bare symptomene. 

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis ungen ikke tåler sukkeralkoholer, som fks i sukkerfrie pastiller, så vil den få vondt i magen pga Sorbitolinnholdet.

Jeg rører ikke laktulose noe mer.

Anonymkode: d795e...660

Skrevet

Mitt barn brukte dette fast i over et år som 3 åring og det fungerte veldig fint. Problemet hos oss var vegring mot å bæsje etter mye magesmerter osv som baby, så barnet holdt seg konsekvent så lenge som mulig og fikk hard og smertefull avføring. Laktulose gjorde at avføringen kom mer regelmessig og var myk nok til at den ikke kom med smerter, som gjorde at vegringen etter hvert gikk over og barnet fikk et mer normalt og uanstrengt forhold til å bæsje og ikke lenger hadde behov. Til dette fungerte det veldig bra.

Anonymkode: 2f2fe...9ba

Skrevet

Husk at man må drikke mye hvis man skal bruke laktulose, ellers vil den gjøre vondt verre. 

Anonymkode: 4613a...159

Skrevet

Har brukt movicol etpar ganger da min slet med overgang fra bleie til toalett, og det hjalp.

Anonymkode: d0e92...cfe

Skrevet

Vesla mi på 5 år går på dette fast og har gjort det i over 2 år. Hun har kronisk forstoppelse. Lactulose fungerer veldig fint, og gjør at hun kommer seg på do "som normalt". Legene mener hun kommer til å vokse av seg forstoppelsen, så vi trapper litt ned innimellom for å se hvordan ting ligger an, men enn så lenge må hun fortsatt gå på det. Vi blander det inn i et halvt glass sjokolademelk hver morgen og det holder. 

Anonymkode: 796d4...2fb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har brukt movicol etpar ganger da min slet med overgang fra bleie til toalett, og det hjalp.

Anonymkode: d0e92...cfe

Leser at movicol øker volumet på avføringen? Noen ganger har avføringen veldig stort volum, slik at det er vanskelig å få ut (og skulle ned i do).

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Husk at man må drikke mye hvis man skal bruke laktulose, ellers vil den gjøre vondt verre. 

Anonymkode: 4613a...159

Hn er ganske flink til å drikke vann.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mitt barn brukte dette fast i over et år som 3 åring og det fungerte veldig fint. Problemet hos oss var vegring mot å bæsje etter mye magesmerter osv som baby, så barnet holdt seg konsekvent så lenge som mulig og fikk hard og smertefull avføring. Laktulose gjorde at avføringen kom mer regelmessig og var myk nok til at den ikke kom med smerter, som gjorde at vegringen etter hvert gikk over og barnet fikk et mer normalt og uanstrengt forhold til å bæsje og ikke lenger hadde behov. Til dette fungerte det veldig bra.

Anonymkode: 2f2fe...9ba

Så bra. Så da er det ingen fare for at laktulose skal gjøre problemet større på sikt/være vanedannende?

Skrevet
mommyaka skrev (9 timer siden):

Ville heller prøvd movicol først og så mikrolax

Microlax er vel klyster, og det bør vel ikke brukes ofte? Ubehagelig for barnet er det vel også?

Skrevet

Ville heller brukt movicol. Det finnes uten smak, og kan tilsettes annen drikke uten at barnet merker det. 

Anonymkode: 9538e...c19

Skrevet

Ville brukt movicol i stedet for laktulose, i min erfaring får flere mage-/luftsmerter av laktulose. Pære, aprikos og bringebær inneholder også mye kostfiber og kan hjelpe på å få i gang tarmene. 

Hvis du tenker at hen kan holde igjen, for å unngå å bæsje, så ville jeg tatt kontakt med legen for å få hjelp. Det er flere medikamenter som kan hjelpe, men ville ikke gitt noe annet enn movicol uten å snakke med lege først. 

Anonymkode: b8222...088

Skrevet

Anbefaler Movicol (junior). Det har "reddet" oss med vårt barn med lignende utfordring.

Anonymkode: cc65a...f61

Skrevet

Du spør ikke om råd utover laktulose og jeg vet ikke hva dere har prøvd ellers, men hos oss ble problemet gradvis bedre av å sette barnet regelmessig på do (morgen, etter måltider, før legging) og sitte i 5 min uansett om noe kom ut. Ha ro og tid til denne rutinen. Ikke sitte med bok, musikk, nettbrett, mobil. En annen kunne være på badet, men ikke noe mas/forstyrrelser. Stoppeklokke/alarm på 5 min. Klistremerkeark for de gangene det kom bæsj i do, enten litt eller mye. Stor premie da arket var fullt.

De klarte ikke å få til disse 5 min i barnehagen. Bedre å ikke halv-gjennomføre det i bhg, bare minnes på dobesøk som normalt der. men vi gjennomførte det utenom det. Ble gradvis bedre og løste problemet hos oss.

Anonymkode: 5e6dd...086

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du spør ikke om råd utover laktulose og jeg vet ikke hva dere har prøvd ellers, men hos oss ble problemet gradvis bedre av å sette barnet regelmessig på do (morgen, etter måltider, før legging) og sitte i 5 min uansett om noe kom ut. Ha ro og tid til denne rutinen. Ikke sitte med bok, musikk, nettbrett, mobil. En annen kunne være på badet, men ikke noe mas/forstyrrelser. Stoppeklokke/alarm på 5 min. Klistremerkeark for de gangene det kom bæsj i do, enten litt eller mye. Stor premie da arket var fullt.

De klarte ikke å få til disse 5 min i barnehagen. Bedre å ikke halv-gjennomføre det i bhg, bare minnes på dobesøk som normalt der. men vi gjennomførte det utenom det. Ble gradvis bedre og løste problemet hos oss.

En ting til, hun skulle fortelle oss etter de 5 min hva som hadde skjedd. Tiss, promp, romlet i magen, liten bæsj, stor bæsj, eller ingenting. Og alt skulle kommenteres som bra eller supert.

Fikk dette som råd fra barnelege forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...