Gå til innhold

Forhøyede leververdier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blodprøvene viser leververdier litt utenfor referanse både alat, gamma m.fl. Ikke bare nå men tidligere også, så dette har nok vært slik over par tre år, tror jeg. Legen har ikke sagt noe, så det kan ikke være noe veldig galt, men jeg sjekker bloprøveresultatene selv og ser at de er utenfor referanse. Har sykdom som jeg lurer på kan påvirke leveren negativt- er gluten sensitiv (ikke cøliaki) har betennelse i skjoldkjertelen og lavt stoffskifte. Har jo hørt at autimmun sykdom kan påvirke leverprøvene, men legen forklarer ikke årsaken når jeg undrer over disse lever prøvene, mener de bare går rett vei (nedover) 

Har et moderat + alkohol inntak, ca 3- 4 fl.vin i mnd ish. Har ikke et fett fritt kosthold, men ikke noe fastfood eller  frityr mat eller smør i matlaging (kun olivenolje) men er glad i ost og "dessert menneske" (is, kake etc innemellom) Noe overvektig og har alltid hatt litt mage ,så jeg tenker muligens også fettlever, men  uten at jeg har utredet for det. Noe lavt på kalium og kalsium og B3, om det kan ha betydning er jeg også noe usikker på. 

Hva kan gjøres for ev fettlever ( slanking/trening og magrere kost, D- vitaminer og økologisk kost-  OK) Annet? Har trent en del kardio de siste årene med gå-turer i bratt terreng/litt jogging i ca 5 km ca annenhver dag og oftere  (ikke så mye det siste året)  Hører gjerne i fra andre med erfaring rundt forhøyede leverprøver. 

Anonymkode: 9f793...414

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akuratt samme😅 bare drikker mindre og hadde de leververdiene når jeg var både undervektig normalvektig og overvektig. Legen sier bare de er helt på kanten hver gang men aldri testet noe mer en det eller sagt noe mer 

Anonymkode: 3cb5b...a3d

Skrevet

Hei! Jeg har hatt/har forhøyede verdier litt av og på i flere år. Husk at referanseverdier er nettopp det. Referanser.

Jeg drikker nesten ikke, og jeg vil ikke si at 3-4 flasker med vin er utrolig mye heller.. men det blir jo fort 1 flaske i uka. Og om den flaska tas i løpet av én kveld, så er jo det hardt for leveren.

Tar du prøvene med minimum 1 uke opphold med alkohol og smertestillende?

Skrevet

Slutt å spis sukker i alle former. Fettlever kommer ikke av for mye fett, men sukker. 

Anonymkode: 8b9a7...847

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...