AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Klør meg litt i hodet av et godt og variert kosthold, med både mye fullkorn, frukt og grønt og melk/meieriprodukter men likevel har jeg til stadighet mangler på vitaminer og mineraler. En periode var det jern og folat, nå er det kalsium, kalium og B3 Niacin. Legen ramser opp matvarer jeg bør spise- men jeg spiser jo disse! Reagerer faktisk også på tenåringen som spiser disse matvarene men fortsatt får mangler. Flere med erfaring med vitamin mangler til tross for variert kosthold uten spesiell tarm sykdom? Jeg tenker at den autoimmune betennelsen kan påvirke (tyreoiditt) ? Eller Lavt stoffskifte? Gluten overfølsomhet? Anonymkode: 097b2...46c 1
powerpuffen Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Er du sikker på at du ikke har noe spesiell tarmsykdom da? Det er mange som f.eks går med cøliaki uten symptomer. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 Mange med diverse tarmsykdommer får jo problemer med opptak av det de spiser. Min mann har IBS og har lavt jern konstant og tåler ikke jerntilskudd, så vi har måttet kjøpe en jernpanne rett og slett for å lage mat i den. Men vi mennesker er litt selvforskylt i dette. Vi har avlet så mye på matvarene våre for at de skal tåle transport, ha bra utseende, og ha lang levetid før de blir dårlig, at det faktisk har gått utover næringsinnholdet. Tomater før og tomater nå har stor forskjell i næringsinnhold for eksempel, så vi må spise mer. Tar du noe tilskudd nå? For det er jo nesten noe du må vurdere om du hele tiden plages. Om du kvier deg, se om inntak av en ting kan hemme opptaket av noe annet. Kaffe f.eks. kan negativt påvirke jernopptak. Anonymkode: 94168...389
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Hvorfor opprette to tråder med akkurat det samme temaet? Anonymkode: c7837...602 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 Har du testet deg for cøliaki? Anonymkode: bcb12...0b0 1
Blåttvann Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 Men spiser du mat som er godt sammensatt av proteiner, karber og sunt fett sammen? For å ta opp fettløselige vitaminer trengs det fett i maten. Smør og olivenolje, talg, spekk eller fettholdige grønnsaker som avokado. Ikke planteoljer. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Klør meg litt i hodet av et godt og variert kosthold, med både mye fullkorn, frukt og grønt og melk/meieriprodukter men likevel har jeg til stadighet mangler på vitaminer og mineraler. En periode var det jern og folat, nå er det kalsium, kalium og B3 Niacin. Legen ramser opp matvarer jeg bør spise- men jeg spiser jo disse! Reagerer faktisk også på tenåringen som spiser disse matvarene men fortsatt får mangler. Flere med erfaring med vitamin mangler til tross for variert kosthold uten spesiell tarm sykdom? Jeg tenker at den autoimmune betennelsen kan påvirke (tyreoiditt) ? Eller Lavt stoffskifte? Gluten overfølsomhet? Anonymkode: 097b2...46c Jern og folat henger sammen. Mangler en folat så får ikke cellene fornyet seg, og jern får ikke bli laget. Så å behandle jernmangel når folat er problemet hjelper ikke. Samtidig er for mye folat og B vit. Skadelig da det gir økt fare for tarmkreft. Får ikke helt forståelsen av om dere er en eller to som har mangel? Men der er flere tarmsykdommer som viser seg ved stadig vitamin og mineralmangel. Så kan legen overse noe? Er der for eksempel Cøliaki i slekten? Anonymkode: aaa79...d51 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du testet deg for cøliaki? Anonymkode: bcb12...0b0 Kan aldri utvikle cøliaki visstnok, ut i fra noe prøver, så har ikke cøliaki. Men er gluten sensitiv, ja. Anonymkode: 097b2...46c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kan aldri utvikle cøliaki visstnok, ut i fra noe prøver, så har ikke cøliaki. Men er gluten sensitiv, ja. Anonymkode: 097b2...46c At du har gentype som ikke er klassisk for Cøliaki, betyr ikke at du aldri kan utvikle cøliaki. Men det vanligste er at mennesker med en spesiell gentype ikke utvikler cøliaki. Så her har du fått en dårlig forklaring. Er du gltensensitiv, så har du gjerne ikke et godt nok kosthold og derfor utvikler du vitamin og minrealmangel. Da er det kostholdet som er forklaringen, og kostholdet som er nøkkelen til løsning her. Ernæringsfysiolog bør kunne hjelpe deg. Anonymkode: aaa79...d51 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #10 Skrevet 13. september 2024 Hva har legen anbefalt deg å spise? Husk at leger lærer forbausende lite om ernæring på studiet. Anonymkode: 559a4...0fc 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #11 Skrevet 13. september 2024 Mulig kroppen din ikke klarer å ta opp vitaminer som den skal. Anonymkode: a64c6...e44 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #12 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): At du har gentype som ikke er klassisk for Cøliaki, betyr ikke at du aldri kan utvikle cøliaki. Men det vanligste er at mennesker med en spesiell gentype ikke utvikler cøliaki. Så her har du fått en dårlig forklaring. Anonymkode: aaa79...d51 Jeg tenker forklaringen er helt ok. Mange har problemer med å forstå sannsynlighet og da er det best hvis legen er tydelig heller enn å si "det er 1% sjanse for at du kan utvikle cøliaki". Noen vil henge seg opp i at det finnes en liten sjanse og kreve utredninger det ikke er behov for. Anonymkode: fa127...3e0
Rosinvin Skrevet 13. september 2024 #13 Skrevet 13. september 2024 Prøv å ete mindre korn, frukt, grønt, og meir animalsk, raudt kjøtt, egg, meierismør? Dei har mykje høgare innhald av næringstoffa du nevner du har mangla, og inneheld ikkje antinæringsstoff som reduserer opptak av vitaminer og mineraler, slik som fullkorn gjer..
Rosinvin Skrevet 13. september 2024 #14 Skrevet 13. september 2024 Pluss kanskje gi magen og tarmen litt fleire pauser frå mat og tid til reprasjon, om den kan ver litt betent/ irritert/ skada? Feks. Siste måltid kl.19 på kvelden, òg fyrste måltid neste dag lunsj kl.11
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #15 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker forklaringen er helt ok. Mange har problemer med å forstå sannsynlighet og da er det best hvis legen er tydelig heller enn å si "det er 1% sjanse for at du kan utvikle cøliaki". Noen vil henge seg opp i at det finnes en liten sjanse og kreve utredninger det ikke er behov for. Anonymkode: fa127...3e0 Men tenk her om det nettopp er cøliaki som er forklaringen? En annen sak jeg skrev her inne for ørten år siden er at når folk driver på på egenhånd og kutter ut ulike matvaregrupper uten å få hjelp til å sette sammen en kostholdsplan som innebærer tilstrekkelig med riktige næringsstoffer, så vil vi om en del år se at folk får mangler og helseplager knyttet til kostholdet. Nettopp dette ser vi her. TS har ikke fått hjelp med å erstatte de næringsstoffene/mineralene og vitaminene fra de matvaregruppene hun med sin angivelige glutensensitivitet har kuttet ut. B 3 vitamin, jern/folat M.m. Er typiske næringsstoffer man får fra korn og brød. Hun skriver ikke om hun mangler natrium, men det vil og vise seg ved at man ikke spiser brødmat/gluttenholdinge matvarer. Vi vil nok se enda mer av disse trådene i tiden som kommer, fordi folk nå over flere år har kuttet særlig gluten men også melk og melkeprodukter, uten å få hjelp med matvarer eller tilskudd som er stater de næringsstoffene som går tapt ved å spise glutenfritt og laktosefritt. (Og før noen iler til og skjeller meg ut fordi folk med cøliaki ikke får mangler, folk med cøliaki får hjelp fra ernærings spesialister med å sette sammen kostholdet sitt, slik at de unngår mangler). Rosinvin skrev (6 minutter siden): Pluss kanskje gi magen og tarmen litt fleire pauser frå mat og tid til reprasjon, om den kan ver litt betent/ irritert/ skada? Feks. Siste måltid kl.19 på kvelden, òg fyrste måltid neste dag lunsj kl.11 Hva skjedde når pasienter på sykehus og sykehjem fikk mat med så langt mellomrom? Jo, de ble dårligere når de reiste ut enn når de kom inn på grunn av lite mat med lange mellomrom mellom hvert måltid. Når sykehusene særlig begynte å gi mat senere på kvelden og tidligere på morgenen så kviknet pasientene til raskere. Så ditt råd virker mot sin hensikt, kanskje taler du og mot bedre viten? Anonymkode: aaa79...d51
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #16 Skrevet 13. september 2024 Kan det være at du ikke spiser nok? Anonymkode: 30cff...31c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #17 Skrevet 13. september 2024 Rosinvin skrev (26 minutter siden): Prøv å ete mindre korn, frukt, grønt, og meir animalsk, raudt kjøtt, egg, meierismør? Dei har mykje høgare innhald av næringstoffa du nevner du har mangla, og inneheld ikkje antinæringsstoff som reduserer opptak av vitaminer og mineraler, slik som fullkorn gjer.. Jeg er helt enig i dette. TS, jeg hadde en del problemer med opptak av næringsstoffer da særlig mineraler som kalium, jern, magnesium, og kalsium. Jeg fant ut at det var en del av maten jeg spiste som førte til det. Belgfrukter inneholder f.eks mye lektiner som mange ikke tåler, og som er kjent for å tulle til absorpsjon av næringsstoffer. I tillegg tror jeg også mye korn/stivelsesrik mat, og særlig ultraprosessert mat/frityrmat, er veldig uheldig for næringsopptak. Kalsium kan også svekkes hvis du ikke har nok d vitamin over tid, for kroppen er helt avhengig av d vitamin for å ta opp kalsium i tarmen. Jeg er også enig i de som nevner cøliaki, selv om du ikke har genet. Men om du ikke har cøliaki, så kan du likevel ha intoleranse. Jeg har ikke cøliaki, men kan ikke spise gluten. Les her: When the body's immune system overreacts to gluten in food, the reaction damages the tiny, hairlike projections, called villi, that line the small intestine. Villi absorb vitamins, minerals and other nutrients from the food you eat. If your villi are damaged, you can't get enough nutrients, no matter how much you eat. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/celiac-disease/symptoms-causes/syc-20352220#:~:text=When the body's immune system,matter how much you eat. Hvis jeg var deg, ville jeg bedt om gastroskopi. Husk, det er veldig viktig at du ikke kutter ut gluten før undersøkelsen er tatt, så spis glutenholdig mat inntil det er gjort. Hvis det ikke er noe funn, så prøv dere frem med kosthold. Dere kan jo også ta koloskopi for å utlelukke tarmsykdom. Jeg ville så begynt med å kutte ut gluten og ultraprosessert mat, spist godt med animalsk, men da rene og ikke-prosesserte produkter. Inntil da, så må dere ta tilskudd for å unngå å bli dårlige. Jeg tok en kombinasjon av d vitamin/magnesium/kalsium, samt kalium i en periode. Anonymkode: 1a077...c96 1 1
Eilis Skrevet 13. september 2024 #18 Skrevet 13. september 2024 Kutt ut korn og melk. Korn inneholder masse antibeitestoffer (gjelder også belgfrukter) som hindrer opptak av næring og skaper mikrobetennelser i kroppen. Melk/yoghurt inneholder kasein som er et protein, vi mangler enzymet for å spalte proteinet. Inneholder også myse som herjer med insulinproduksjonen vår og hormonbalansen. Så kutter du opplagte ting som sukker og ultraprossesert mat. Ikke kutt ut grønnsaker som noen foreslår. Test dette noen uker og ta nye prøver etter det. Overnevnte matvarer bidrar til dårlig tarmflora og dårlig opptak av næringsstoffer hos disponerte. Når du har testet og alt etter resultat: Hvis du absolutt må ha korn og belgfrukter i kosten, spis langtidshevet surdeigsbrød og kjøp tørre belgfrukter som vannes ut ca 48 timer hvor man bytter vann ca hver 10. Time. Da får man bort mye av antibeitestoffene. Men fremdeles mye kjappe karbohydrater som herjer med insulinet. 2
frivis Skrevet 13. september 2024 #19 Skrevet 13. september 2024 Blåttvann skrev (12 timer siden): Men spiser du mat som er godt sammensatt av proteiner, karber og sunt fett sammen? For å ta opp fettløselige vitaminer trengs det fett i maten. Smør og olivenolje, talg, spekk eller fettholdige grønnsaker som avokado. Ikke planteoljer. Dette. Har aldri hatt problemer så lenge jeg spiser nok rent kjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #20 Skrevet 13. september 2024 Eilis skrev (17 minutter siden): Kutt ut korn og melk. Korn inneholder masse antibeitestoffer (gjelder også belgfrukter) som hindrer opptak av næring og skaper mikrobetennelser i kroppen. Melk/yoghurt inneholder kasein som er et protein, vi mangler enzymet for å spalte proteinet. Inneholder også myse som herjer med insulinproduksjonen vår og hormonbalansen. Så kutter du opplagte ting som sukker og ultraprossesert mat. Ikke kutt ut grønnsaker som noen foreslår. Test dette noen uker og ta nye prøver etter det. Overnevnte matvarer bidrar til dårlig tarmflora og dårlig opptak av næringsstoffer hos disponerte. Når du har testet og alt etter resultat: Hvis du absolutt må ha korn og belgfrukter i kosten, spis langtidshevet surdeigsbrød og kjøp tørre belgfrukter som vannes ut ca 48 timer hvor man bytter vann ca hver 10. Time. Da får man bort mye av antibeitestoffene. Men fremdeles mye kjappe karbohydrater som herjer med insulinet. Antinæringsstoffer er vel et mer velkjent ord. Men ja, korn og belgfrukter er ikke nyttig mat slik mange tror. Det kan også ta mer enn noen uker å få fikset såpass omfattende mangler, og TS bør utelukke cøliaki før hun kutter ut korn. Anonymkode: 1a077...c96 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå