Gå til innhold

Krystallsyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

jeg ble søndag kveld hentet av ambulanse grunnet ekstrem svimmelhet. Den kom da jeg satt på gulvet og brettet klær. Rommet snurret og jeg ble skikkelig dårlig!

legevakt fant ikke noe alvorlig, men kunne heller ikke se at det var krystallsyke på testene. Det eneste utslaget jeg hadde var at jeg slet med balansen hvis jeg gikk med hodet ned og øynene lukket. Er det flere som har hatt krystallsyken hvor den ikke har vært typisk? 

i ettertid føler jeg meg småsvimmel og skikkelig sjøsyk. Er kvalm og uvel, utmattet, kroppsverk og har øresus og dårlig matlyst. Er dette normalt etter anfall med krystallsyke? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det er krystallsyke? Hvor lenge var du svimmel? Har det skjedd før? Har du ellers noen øreproblemer?

Anonymkode: 77fec...94b

Skrevet
Christin91 skrev (6 minutter siden):

Hei! 

jeg ble søndag kveld hentet av ambulanse grunnet ekstrem svimmelhet. Den kom da jeg satt på gulvet og brettet klær. Rommet snurret og jeg ble skikkelig dårlig!

legevakt fant ikke noe alvorlig, men kunne heller ikke se at det var krystallsyke på testene. Det eneste utslaget jeg hadde var at jeg slet med balansen hvis jeg gikk med hodet ned og øynene lukket. Er det flere som har hatt krystallsyken hvor den ikke har vært typisk? 

i ettertid føler jeg meg småsvimmel og skikkelig sjøsyk. Er kvalm og uvel, utmattet, kroppsverk og har øresus og dårlig matlyst. Er dette normalt etter anfall med krystallsyke? 

Hei. 
Det kan være vanskelig å lokalisere hvilken buegang krystallene er, så anbefaler deg å komme til en kyndig behandler. Man kan få krystaller både i bakre, midtre og fremre buegang, men de fleste leger sjekker bare bakre fordi det er mest vanlig. Jeg har hatt mange ulike symptomer under og etter anfall, men jeg har stort sett hatt i bakre. Det kan utarte seg ulikt fra gang til gang. 

Hilsen meg som har hatt krystallsyke av og på i 15 år. 

Anonymkode: 3a233...567

Skrevet

Eller virus på balansenerven, som man kan oppleve omtrent på samme måte. FRYKTELIG opplevelse.

Men om jeg får det igjen, skal jeg forsøke å ta reisesyketablett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du sikker på at det er krystallsyke? Hvor lenge var du svimmel? Har det skjedd før? Har du ellers noen øreproblemer?

Har hatt krystallsyken et par ganger før, men da mer typisk fordi det kom da jeg snudde meg i sengen. Denne gangen kom det da jeg satt og så på tøyet jeg brettet og anfallet var mye sterkere. Ingen øreproblemer ellers, men har hatt vondt i venstre øre fra og til etter anfallet. 

Skrevet
Christin91 skrev (12 timer siden):

Har hatt krystallsyken et par ganger før, men da mer typisk fordi det kom da jeg snudde meg i sengen. Denne gangen kom det da jeg satt og så på tøyet jeg brettet og anfallet var mye sterkere. Ingen øreproblemer ellers, men har hatt vondt i venstre øre fra og til etter anfallet. 

For meg er det trolig vestibulær migrene.

Ble lenge diagnostisert med kronisk krystallsyke, men det var ikke (bare iallefall) det.

Neste gang kan du prøve å se om du blir lyd/lyssky i tillegg, får vondt i nakke osv.

Har hatt krystallsyke en gang tror jeg, klassisk vertigo når man snur seg i senga og over ganske kjapt. 

Migreneanfallene varer lengre. Anfallet liksom bare stopper ikke slik det gjorde med KS. 

Anonymkode: 6aa9f...a44

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg er det trolig vestibulær migrene.

Ble lenge diagnostisert med kronisk krystallsyke, men det var ikke (bare iallefall) det.

Neste gang kan du prøve å se om du blir lyd/lyssky i tillegg, får vondt i nakke osv.

Har hatt krystallsyke en gang tror jeg, klassisk vertigo når man snur seg i senga og over ganske kjapt. 

Migreneanfallene varer lengre. Anfallet liksom bare stopper ikke slik det gjorde med KS. 

Anonymkode: 6aa9f...a44

Skulle kommentere dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...