Gå til innhold

Kraftig anemi, møter liten forståelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt tomme jernlagre / anemi. Jeg ser jo ikke syk ut eller jo uten sminke gjør jeg det for huden min er gråhvit, store blå ringer under øynene etc. Jeg er utslitt hele tiden og orker ingenting så er 100% sykmeldt. Føler at jeg møter på lite foreståelse da det kan da vel ikke være så ille. Andre som har hatt/ har anemi som kan fortelle meg åssen de har det? Jobber du? 

Anonymkode: a39be...170

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt helt tomme jernlagre, og har fortsatt bare rundt 15 i ferritin etter ett år på 100 mg Niferex. Jeg er i full jobb. Jeg opplever riktignok en del hjernetåke som plager meg, og sover 9 timer hver natt.

Anonymkode: 15e63...fe9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har helt tomme jernlagre / anemi. Jeg ser jo ikke syk ut eller jo uten sminke gjør jeg det for huden min er gråhvit, store blå ringer under øynene etc. Jeg er utslitt hele tiden og orker ingenting så er 100% sykmeldt. Føler at jeg møter på lite foreståelse da det kan da vel ikke være så ille. Andre som har hatt/ har anemi som kan fortelle meg åssen de har det? Jobber du? 

Hvem er det som viser liten forståelse som du trenger mer forståelse fra?

• Liker 5
Skrevet

Får du intravenøs jern?

hvorfor er du anemisk? 

Anonymkode: 76aeb...5e4

• Liker 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (35 minutter siden):

Hvem er det som viser liten forståelse som du trenger mer forståelse fra?

Ts: Familie, arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Får du intravenøs jern?

hvorfor er du anemisk? 

Anonymkode: 76aeb...5e4

Ts: Nei kun tilskudd, men det gir meg store magesmerter. Jeg har veldig kraftig menstrasjon. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts: Nei kun tilskudd, men det gir meg store magesmerter. Jeg har veldig kraftig menstrasjon. 

Antar du tar noe c vitamin i lag med dette? Kjøp en jernpanne/kasserolle og lag mat i den?

Anonymkode: d55df...bd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Antar du tar noe c vitamin i lag med dette? Kjøp en jernpanne/kasserolle og lag mat i den?

Anonymkode: d55df...bd2

Ts: Verdiene mine er så lave at jernpanne vil nok ikke hjelpe. Jeg har tatt en kombinasjon av jern og c-vit ja, men fordi jeg blør rent blod under mens så er det som å fylle på ei lekk sil sa gynekologen. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt normalt at særlig kvinner får anemi en gang eller flere i løpet av fertil alder. 
Anemi er ubehagelig, men de fleste kommer seg godt opp i verdier igjen når de spiser jern og tenker over kostholdet sitt. Noen må og finne ut av hvorfor de får anemi igjen og igjen, for å rydde årsaken av veien, om mulig.

Anonymkode: 57dae...99a

Skrevet

Tar du Cyklokapron? Det bør du når du blør så mye.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kroppen er litt merkelig laget, når du har lite jern så blør du langt mer både ved mens og dersom du for eksempel skjærer deg. 
Vondt i magen kan du unngå ved å bytte til andre jernprodukter. Noen tåler det ene bedre enn det andre. Snakk med apoteket. 
For en del år siden var Floradix noe som ble anbefalt i tillegg til jernprodukter. Aner ikke om den fortsatt finnes.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kroppen er litt merkelig laget, når du har lite jern så blør du langt mer både ved mens og dersom du for eksempel skjærer deg. 
Vondt i magen kan du unngå ved å bytte til andre jernprodukter. Noen tåler det ene bedre enn det andre. Snakk med apoteket. 
For en del år siden var Floradix noe som ble anbefalt i tillegg til jernprodukter. Aner ikke om den fortsatt finnes.

Ts: Så rart, skulle jo tro det var motsatt slik at kroppen tok vare på det jernet den hadde igjen. 

Skrevet

Jeg ble veldig dårlig av anemi, men etter ca en uke på depottabletter (100mg) så ble det bedre. Nå er det tre uker siden, kan endelig gå trappa fra 1. til 2. etasje uten å måtte stoppe halvveis for pustepause! 

Magesmerter gjør meg ingenting så lenge jeg slipper utmattelsen av anemi. Pøs på med jern, og ta heller Paracet mot magevondten. 

Anonymkode: f8f71...44e

Skrevet

Spiser du rødt kjøtt?

Anonymkode: 3ae91...c33

Skrevet

Hva gjøres for å stoppe menstruasjon?

P piller uten pauser, hormonspiral, annet?

Anonymkode: e4e8d...633

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt helt tomme jernlagre, og har fortsatt bare rundt 15 i ferritin etter ett år på 100 mg Niferex. Jeg er i full jobb. Jeg opplever riktignok en del hjernetåke som plager meg, og sover 9 timer hver natt.

Anonymkode: 15e63...fe9

Tar du bare 100 mg per dag? Det er altfor lite når du ligger så lavt. Jeg hadde tomme lagre, og etter 4 måneder med 200 mg Duroferon (alltid tatt sammen med appelsinjuice) er jeg oppe i 43 ferritin. Om det er store blødninger som er problemet ditt bør du høre om du kan få resept på cyklokapron som reduserer blødningen, evt. prevensjon som gjør at du slipper blødninger.

Anonymkode: 2b4f9...db1

• Liker 2
Skrevet

Hormonspiral?

Anonymkode: 5c34f...936

Skrevet

Jeg hadde tommejernlagre og ferritin på 1.7. Var så utslitt at jeg sov 18 timer i døgnet og så vidt klarte å gå på do pga mangel på krefter. Men så ble jeg henvist til sykehuset for å få jern intravenøst og får det nå hver 2. mnd og nå holder verdiene seg normale og jeg kan fungere igjen. Kan det være et alternativ å høre om henvisning for å få det? 

Årsaken her var kraftige menstruasjonsblødninger. Tilskudd og injeksjon av jern hjalp nada. Eneste som har hjulpet her en infusjon.

Anonymkode: a8a87...222

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er kun du som kjenner hvordan kroppen din føles. Slutt å bry deg om hva familie og arbeidsgiver mener. Veldig enkelt men også vanskelig på samme tid. Har du venner eller bekjente du kan søke til for støtte?

• Liker 1
Skrevet

Har dere egentlig lest HI? Virker ikke sånn. Det er iallfall ikke mange som forholder seg til set TS faktisk tar opp. Istedet er  man opptatt av jernnivåer og å kommentere medisiner og at hun går på feil eller for lite ditt eller datt (som legene sikkert ikke kan nooooenting om...)

Anonymkode: aaf63...6bb

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...