AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 ..selv om min venn har mange gode egenskaper så skorter det på oppmøte. Mye fravær. Vi jobbet sammen en kort stund før jeg fikk denne jobben og det var mye fravær på min venn. Dette plager meg og jeg ser mønsteret hele veien fra vi jobbet på grupper. Nå sitter jeg i en skvis. Det er nesten ikke fravær på min arbeidsplass og alle leverer 100%. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 1e808...fe7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Hadde ikke anbefalt venner generelt på arbeidsplassen. Spiller ingen rolle hvor dyktige de er eller hvor gode venner vi er. En vet aldri hvordan vedkommende er som kollega og ansatt Om du ikke klarer si nei til vennen, kan du si du har nevnt for sjefen at bla bla. Anonymkode: 696b6...b23 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 Om du legger inn ett godt ord, han kommer seg inn på din arbeidsplass, dette etter dine anbefalinger, og begynner med fravær, så vet du hvordan dette ender. Dette vil du ikke, du må si til han att du ikke har noen som helst innflytelse over ansettelsesforhold, og avstå fra å si noe som helst. Om ikke må du nok vere ærlig mot arbeidsgiver her og si att fyren er super han, men han har dessverre en tendens med fravær fra forrige arbeidsplass. I jobbsammenheng så må en nok vere lojal mot arbeidsgiver tenker jeg, ikke diverse bekjente med ett dårlig mønster. Anonymkode: 472ff...edc 8 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Bare si du har gjort det, men ikke gjør det. Anonymkode: 4ca98...f6f 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 Min kollega anbefalte en gammel kollega av henne. Han fikk jobben og etter det ble arbeidsmiljø dårlig. Han er ofte sur og vanskelig å samarbeide med. Jeg spurte henne om hun viste det før hun anbefalte han. Det gjorde hun. Han var sånn på forrige arbeidsplassen også. Men han hadde lovet at han ikke skulle være sånn her. Han var ikke sånn i begynnelsen, men så fikk han fast stilling og da forandret han seg Anonymkode: 8b617...a55 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 Hvis du vet at din venn har søkt på en stilling hos dere, så ville jeg fortalt til min leder at min venn ønsket at jeg la inn et godt ord, men at jeg dessverre ikke kan stå inne for det. Samtidig er denne personen en god venn som jeg setter pris på og mitt inntrykk av vedkommendes arbeidsinnsats er ikke relevant for hvorfor jeg setter pris på personen som venn. Håper derfor at leder kan holde denne informasjonen for seg selv. Hva leder velger å gjøre med informasjonen, kommer jeg ikke til å legge meg opp i. Anonymkode: 6251b...ab2 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Bare si du har gjort det, men ikke gjør det. Anonymkode: 4ca98...f6f Jeg elsker å lyve. Anonymkode: d5a11...b9c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 Kan ikke skjønne hva oppsiden ved det skulle være. Hvis ting klaffer, og vedkommende får jobben, vil det gå ut over både din trivsel på jobb, ditt omdømme på jobb og jobbens produktivitet. Hvis ting ikke klaffer, og vedkommende ikke får jobben, får du absolutt ingen pluss av noen. Jeg hadde aldri i verden gjort det. Overfor vennen hadde jeg nok ikke bløffet om at jeg hadde lagt inn et godt ord, men sagt at du kjenner jobben/sjefen/HR godt nok til å vite at en uoppfordret anbefaling fra deg nok heller vil tale imot søknaden fremfor å hjelpe den. At det derfor er lurest at man lar være. For min del ville det også vært sant, men jeg hadde nok sagt det uansett hvis jeg visste at vedkommende var en dårlig arbeidstaker. Anonymkode: c964d...d42 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #9 Skrevet 13. september 2024 Jeg har alltid vært litt godtroende, og å anbefale en venn er sikkert noe jeg kunne gjort. Men jeg ser jo hvor dumt det er. På nåværende arbeidsplass jobbet jeg sammen med en god venn (vi ble venner i studietiden, og ble ansatt samtidig). Hun laget er helvete uten like.. Hun sa opp på dagen, fikk sjefen sparket, snakker til dags dato masse dritt om min arbeidsgiver. Hun fikk ny jobb, og i starten var alt bre rosenrødt, før det samme skjedde der... Vi er fortsatt venner, men vi kommer aldri til å jobbe på samme sted flere ganger, for å si det sånn. Anonymkode: 1f134...8de 3
Gjest issoras Skrevet 13. september 2024 #10 Skrevet 13. september 2024 Jeg ville nok sagt at du har nevnt for leder at dere kjenner hverandre, og så sier du det til leder også. Så kan du si til leder at du egentlig ikke vil uttale deg noe mer om den saken, bare gjøre leder obs på at dere er venner. Å legge inn et godt ord på andres vegne passer dårlig mellom venner, bedre mellom folk man kjenner av profesjonelle årsaker. Og et godt ord legger man jo bare inn for folk som skiller seg positivt ut, det er jo ikke noe man gjør for hvem som helst.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #11 Skrevet 13. september 2024 Jug til vennen din. Anonymkode: a6d0f...656
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #12 Skrevet 13. september 2024 Jeg ville sagt til vennen at det er du ikke komfortabel med grunnet at du opplever at vennen hadde mye fravær forrige gang dere jobbet sammen og at dette ikke passer på din nåværende arbeidsplass. Mulig vennen blir sur, men jeg ville vært ærlig. Anonymkode: 4deb3...342 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #13 Skrevet 13. september 2024 Jeg ville nok ikke sagt noen ting, verken til leder eller til vennen. Har ikke venner som ville presset meg på ting som dette uansett... Det må være slitsomt. Anonymkode: d208c...844
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #14 Skrevet 13. september 2024 Si du syns vedkommende bør søke på eget initiativ og evt får jobben fordi de er kvalifisert ikke fordi noen åpner dører for dem, det er slik du har fått jobben så hvorfor skal det være noe annet for dem? Anonymkode: 872ab...bf8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #15 Skrevet 13. september 2024 " Det synes jeg er veldig vanskelig, for du pleier å ha så mye fravær, både i tidligere jobb og studier " På tide at noen sier ifra kanskje? Anonymkode: 00ce0...066 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #16 Skrevet 13. september 2024 Er dette en person du omgås mye i hverdagen? Studievenner kan være så mangt. Dersom det er en person du omgås mye og ønsker å være nær venn med i fremtiden ville jeg tatt en hvit løgn og sagt at du la inn et godt ord. Anonymkode: eb125...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #17 Skrevet 13. september 2024 "For å være helt ærlig så tror jeg ikke du vil passe inn i kulturen på jobb, du har nok ikke helt de samme holdningene når det gjelder oppmøte og fravær" Anonymkode: d0b9d...1dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå