AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Henter dere først i bhg eller på SFO? Og hvorfor gjør dere som dere gjør? Jeg prøver å finne ut hvordan det er mest hensiktsmessig å gjøre det. For min del har jeg like lang vei til begge stedene. Anonymkode: e5e02...4da
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Det varierte, fordelen med å hente på sfo først var å slippe å dra med søsken inn for å hente. Ble alltid mye styr. Men så begynte jeg å legge inn melding i appen til sfo om at eldste kunne gå ut til porten, da ventet jeg og lillesøster i bilen bare. Anonymkode: 72ae6...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 Vi henter bare i barnehage. Barnet i SFO går hjem selv. Anonymkode: 5a6be...4bb
Ny Bruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Bhg først fordi den ligger mellom jobben og SFO og så returnerer vi hjem som ligger ved bhg.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 Fra 2. klasse gikk eldste hjem selv, og da var vi sent ute, de fleste begynte å gå hjem i 1. så det er en rimelig liten periode det er snakk om… Anonymkode: 62cec...c02 2
Fru Uperfekt Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Henter dere først i bhg eller på SFO? Og hvorfor gjør dere som dere gjør? Jeg prøver å finne ut hvordan det er mest hensiktsmessig å gjøre det. For min del har jeg like lang vei til begge stedene. Anonymkode: e5e02...4da Har ikke egne i bhg nå men har barnebarn Skolen = gå hjem selv fra 1kl av (de går med andre søsken eller tante/onkelbarn. Bhg henter de selv, unntaket er de som går i bhg ene barnet mitt jobber i da går de til og fra med hen
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 Takk for innspill. Når kan barn gå hjem selv fra SFO, hvis de har 500 meter med ett krysningspunkt på vei? De må vel også greie å sørge for å få med seg det de skal hjem. Ts Anonymkode: e5e02...4da
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 Vi leverte i barnehagen først, så på skolen. Men ofte gikk skolebarna flere i følge, og så byttet vi voksne på å gå med dem første året. Ved henting var det skolen først og barnehagen etterpå. Dette var dels fordi barnehagen ligger nærmere hjemme enn skolen. Men mest fordi barnehagen åpnet før og stengte etter SFO. Barnehagen åpnet 07:30 og stengte 16:30. SFO åpnet 08:00 og stengte 16:00. Anonymkode: f552e...e50
Paulinetta Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 Vår har gått hjem selv fra første dag i første klasse, vi har flere krysningspunkt og rett rundt 1 km skolevei. Vi øvde i forkant og barnet var komfortabelt. Dermed henter vi kun i barnehage, og det letter ettermiddagen noe veldig!
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 Vi pleier å bytte på. Skolen og bhg ligger ved siden av hverandre. Anonymkode: 52eb3...b11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for innspill. Når kan barn gå hjem selv fra SFO, hvis de har 500 meter med ett krysningspunkt på vei? De må vel også greie å sørge for å få med seg det de skal hjem. Ts Anonymkode: e5e02...4da Det avhenger av barnet og hvor modent det er. Her vi bor tar de fleste buss pga farlig skolevei, og etappen fra bussen til huset er ca.400m med fortau og et overgangsfelt. Det går fint for vår 1.klassing, vi øvde litt før sommeren og han syns det er stas å slå følge med de andre barna. Men jeg vet om flere som sikkert må hente sine frem til jul. De minste er fortsatt mange måneder unna å fylle seks år. Anonymkode: 632fc...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #12 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for innspill. Når kan barn gå hjem selv fra SFO, hvis de har 500 meter med ett krysningspunkt på vei? De må vel også greie å sørge for å få med seg det de skal hjem. Ts Anonymkode: e5e02...4da Det kommer an på barnet/barna. Noen klarer dette tidlig første skoleår. Og klarer å følge med på kryssingspunktet hver gang. Andre trenger lengre tid. Både til å lære seg å gå rett hjem, og for å ikke bli revet med av noe annet som skjer ved kryssingspunktet. Om de går sammen, varierer det med om de distraherer hverandre så de glemmer å være oppmerksomme ved kryssingspunktet, eller om de har med noen som passer på at de er oppmerksomme hver gang. Våre har ikke kunnet gå hjem alene før de var i 3. klasse. Men de har kunnet gå til skolen (fordi det er mer voksne og barn ute da) fra de gikk i slutten av 2. klasse. Anonymkode: f552e...e50
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #13 Skrevet 12. september 2024 Som regel skole først Anonymkode: 05634...9e7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #14 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for innspill. Når kan barn gå hjem selv fra SFO, hvis de har 500 meter med ett krysningspunkt på vei? De må vel også greie å sørge for å få med seg det de skal hjem. Ts Anonymkode: e5e02...4da Kommer an på modenheten til barnet. Vårt barn er svært engstelig og takler ikke å gå alene, i 3. kl. Bestevennene har gått hjem siden 2. kl. Anonymkode: 52eb3...b11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #15 Skrevet 12. september 2024 Paulinetta skrev (1 minutt siden): Vår har gått hjem selv fra første dag i første klasse, vi har flere krysningspunkt og rett rundt 1 km skolevei. Vi øvde i forkant og barnet var komfortabelt. Dermed henter vi kun i barnehage, og det letter ettermiddagen noe veldig! Ja det hørtes jo helt fantastisk ut. Sikkert noe å tenke på. Vil bare ikke at noen skal synes jeg er uansvarlig 😅 Tror nok hun hadde klart det fint, men tror alle de andre blir hentet. Får de hjelp til å huske rett påkledning etter vær? Og feks å ta med svømmetøyet hjem igjen? Eller blir de sendt i garderoben alene? Er det lurt å ha telefonklokke hvis de skal gå hjem selv? Ts Anonymkode: e5e02...4da
Paulinetta Skrevet 12. september 2024 #16 Skrevet 12. september 2024 Her sendes de i garderoben alene, men det er en «vakt» der. Jeg kaller han vakt, for han passer mer på ro og orden enn at de feks kler seg og tar med seg diverse. Så det er definitivt en ting de er nødt til å mestre på egenhånd. Forøvrig: de gangene jeg triller tur forbi skolen på dagtid og det er friminutt, ser jeg ofte barn uten jakke i 10 grader og regn… det forventes at de er veldig selvstendige! For selvstendige syns jeg nok. Vi har ikke hatt bruk for klokke til nå, men jeg ser at mange har det. Skoleveien tar 15-20 min, men jeg er alltid mentalt innstilt på at den kan ta minst 40. Det er ikke mange her som hentes, de aller fleste går hjem selv. Skolen ønsker det sånn også, pga trafikksikkerheten.
Sandie Skrevet 12. september 2024 #17 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Henter dere først i bhg eller på SFO? Og hvorfor gjør dere som dere gjør? Jeg prøver å finne ut hvordan det er mest hensiktsmessig å gjøre det. For min del har jeg like lang vei til begge stedene. Anonymkode: e5e02...4da Her er vi heldige fordi skole og barnehage ligger side ved side. Henter først på SFO og deretter går vi over til barnehagen. For oss blir det minst stress. Da slipper jeg å dra 2-åringen med til skolen/SFO.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #18 Skrevet 12. september 2024 Skolen er nærmest, så henter i sfo først. Og enklere å ikke ha med toåringen, som syns alt er spennende.😅 Anonymkode: c747d...395
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #19 Skrevet 12. september 2024 Leverer i barnehagen først da skolebarnet ikke har sfo før skolen og starter først 8.30. Henter først skolebarnet på sfo før barnehagebarnet hentes. Er ca 500 meter mellom skole og barnehage. Anonymkode: d5714...6e9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #20 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja det hørtes jo helt fantastisk ut. Sikkert noe å tenke på. Vil bare ikke at noen skal synes jeg er uansvarlig 😅 Tror nok hun hadde klart det fint, men tror alle de andre blir hentet. Får de hjelp til å huske rett påkledning etter vær? Og feks å ta med svømmetøyet hjem igjen? Eller blir de sendt i garderoben alene? Er det lurt å ha telefonklokke hvis de skal gå hjem selv? Ts Anonymkode: e5e02...4da Du kjenner ditt eget barn. Tenker skolestart er en fin anledning til å gi en liten beng i hva andre syns, og gjøre det som passer deres familie:). Hos oss har jeg inntrykk av at de får hjelp i form av påminnelse om påkledning og bagasje, uten videre oppfølging. Plassen hans er kaotisk de gangene jeg er innom, så jeg har alliert meg med et par andre foreldre om at vi ser over "hverandres" hyller når vi først er innom skolen. Jeg prøver å levere mandag og hente fredag i hvertfall. Har de svømming allerede? Førsteklassingen her har en sånn klokke som ligger i sekken i tilfelle det oppstår et behov. Den er i skolemodus gjennom skoledagen og de har ikke lov å bruke dem på skolen. Avtalen vår er at den ligger i sekken, og at han ikke skal ta den opp så lenge han går rett til skolen eller rett hjem. Hvis han plutselig blir med noen hjem så må han ringe. Anonymkode: 632fc...7bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå