Gå til innhold

Småfluer på planter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt inn noen planter som har stått ute i sommer, og med dem en god del småfluer som har spredd seg! Nå har jeg tatt ut alle plantene igjen, renset pottene, og sprayet med grønnsåpe. Inne har jeg satt ut boller med edikk og zalo, det har tatt det meste. Men nå er jeg lite lysten på å ta inn plantene igjen, skal jeg bare la dem stå ute, og overlever de så overlever de? Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig har du fått inn sørgemygg/hærmygg. (Ta en titt på de som har havnet i bollene og se om det er det du har.) Det kan bekjempes effektivt biologisk med Nemablom. Ville vannet med det når du tar inn plantene igjen, så forsvinner de i løpet av noen uker. Eneste som har tatt knekken på de her, anbefaler veldig!

Anonymkode: db58f...135

Skrevet

Strø litt kanel i jorden, fluene liker ikke kanel.

Anonymkode: 5881b...0d8

Skrevet

Limfeller, som nevnt tidligere, er veldig effektive. Biltema har noen billige. 

Larvene til hærmygg spiser på røtter og trives i fuktig jord, så ved å la plantene tørke ut mellom hver vanning hjelper også på. I tillegg kan du vanne fra bunn av, hærmygg legger egg på toppen av jorda. 

Jeg bruker limfeller og har 1cm sand på toppen av jorda. Jeg får de inn på høsten, men de forsvinner ganske raskt. 

Anonymkode: 6cd80...e4c

Skrevet

Tusen takk for gode tips! 

Det skal prøves ut! Lar dem stå på verandaen så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...