Trallalala Skrevet 14. september #61 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Om det er to like skriftspråk hadde TS ikke hatt denne utfordringen 🤦♀️ Anonymkode: e2c74...5a3 Nynorsk og bokmål er to skriftspråk som er nesten heilt like.. i alle fall så like at det er unødvendig å lære begge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #62 Del Skrevet 14. september Anonymbruker*** skrev (1 time siden): Verken jeg eller noen andre i tråden har hørt om fakultet som påkrever at man skriver master på nynorsk ihvertfall. Det dukker heller ikke opp noen slike retningslinjer eller artikler om krav til nynorsk med et kjapt googlesøk. Om det er noen skoler som har dette kravet, er det helt klart ikke normalt. Det vanligste er vell at man kan velge mellom de skandinaviske språkene og engelsk. Mye skrives på engelsk idag. Tydeligvis skrives under en prosent av master/doktorgrad på nynorsk. Da har du ikke lest tråden godt nok. Det er et krav i nordiskstudiet ved UiB med vurdering i begge målformer, og du finner også en link til studiet "Erfaringsbasert master med fordjupning i norsk" i tråden, der det tydelig blir beskrevet disse kravene (at dersom du ikke har skrevet nynorsk på noen av emnene i kursdelen, må man skrive nynorsk på masteroppgaven). Anonymkode: 70bc9...ab8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #63 Del Skrevet 14. september Trallalala skrev (8 timer siden): Godt å høyre at i alle fall nokon slepp den unødvendige tidsbruken det er å lære to kliss like skriftspråk. Dei fleste skriv bokmål i Norge, så nynorsk burde fasast ut og heller bli valfag for historiestudentar.. Det er nok ikkje alle som er samde i at skriftspråka er kliss like. På KG har eg sett folk skriva at dei hoppar over innlegg og nyhendeartiklar på nynorsk. Det trengst meir nynorsk i skulen, ikkje mindre. Meiner eg. Anonymkode: b134e...345 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #64 Del Skrevet 14. september Jeg har bokmål som hovedmål, jeg hadde fritak fra nynorsk på vgs. Men nynorsk er ikke så vanskelig, altså. Jeg leser nynorsk ofte, og noen ganger tenker jeg ikke engang over at det er nynorsk jeg leser. Man må bare bli vant med det. Hvis du TS, må skrive en master på nynorsk, må du jo bare henge i og lese nynorsk for å få det litt under huden. Jeg kan ikke tenke meg at det ikke har stått noe om sidemålskrav da du leste deg opp på hvilke rammer studiet ditt har. Og hvis det er norsk du studerer, bør det virkelig ikke komme som et sjokk at begge skriftspråkene skal beherskes. Ellers er jeg enig i at du ikke kan finne opp ord her. Hovedmål er hovedmål, og sidemål er sidemål. Spiller ingen rolle hvor fremmed eller ei nynorsk er for deg. Det er jo kun din egen feil, ikke systemets feil. Anonymkode: 7d628...2be 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trallalala Skrevet 14. september #65 Del Skrevet 14. september (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er nok ikkje alle som er samde i at skriftspråka er kliss like. På KG har eg sett folk skriva at dei hoppar over innlegg og nyhendeartiklar på nynorsk. Det trengst meir nynorsk i skulen, ikkje mindre. Meiner eg. Anonymkode: b134e...345 Kliss like blir feil ord ja, men eg meinar like nok til at det er unødvendig å lære begge. Mykje anna som er viktigare her i verden enn å lære to skriftspråk som man likevel forstår greit nok ved å kunne det eine.. totalt idiotisk at alle skal kunne skrive begge. Dei fleste skriv bokmål, ergo burde dette bli hovedmål for alle, og sidemål burde bli valfag/historie eller noko i den dur. Endret 14. september av Trallalala 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #66 Del Skrevet 14. september Trallalala skrev (3 minutter siden): Kliss like blir feil ord ja, men eg meinar like nok til at det er unødvendig å lære begge. Mykje anna som er viktigare her i verden enn å lære to skriftspråk som man likevel forstår greit nok ved å kunne det eine.. totalt idiotisk at man skal kunne skrive begge. Ehm, ja.. helt utrolig at en norsklærer må kunne begge skriftspråk. Eller hva med kunnskap om grammatikk, dialekter eller litteratur - hvorfor skal en norsklærer kunne noe om dette. Anonymkode: 70bc9...ab8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #67 Del Skrevet 14. september Trallalala skrev (13 minutter siden): Kliss like blir feil ord ja, men eg meinar like nok til at det er unødvendig å lære begge. Mykje anna som er viktigare her i verden enn å lære to skriftspråk som man likevel forstår greit nok ved å kunne det eine.. totalt idiotisk at man skal kunne skrive begge. Uenig. Når man er norsklærer skal man selvsagt kunne begge. Og da er det også naturlig at man gjennom grunnskolen er innom begge, slik at man er en noenlunde grei forståelse før man evt begynner å studere norsk. Jeg har personlig ikke noe imot noen av skriftspråkene, og jeg synes de er viktig å ha en viss kontroll på. Ikke bare norsklærere trenger begge, men skal man jobbe i offentlig sektor, må man kunne regne med at man blir møtt med begge fra tid til annen. Kjipt hvis du har bokmål som hovedmål, og så kommer det inn noe viktig du må lese, på nynorsk. Folk sier jo her i tråden at leseforståelsen går ned, og at det går treigere å lese hvis de blir presentert med en tekst på nynorsk. Da må man jo lese mer av det, for å trene seg opp. Mindre blir hvert fall helt håpløst. Man har også krav på å få besvarelse på hovedmålet sitt, hvis man sender inn noe til offentlige instanser. Så sender man inn noe på nynorsk, skal man også få svar på nynorsk. Blir tullete hvis kontor-folkene kun har ett av skriftspråkene innabords da, og aldri har skrevet et eneste ord på nynorsk. Anonymkode: 7d628...2be 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #68 Del Skrevet 14. september Er det ikke bare å skrive og så få noen som behersker nynorsk godt til å lese korrektur? Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet. Anonymkode: a6949...d56 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 14. september #69 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Er det ikke bare å skrive og så få noen som behersker nynorsk godt til å lese korrektur? Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet. Anonymkode: a6949...d56 Nei, jeg tenker dessuten at man er direkte uegnet til å være norsklærer med holdningen TS viser. Hilsen norsklærer. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 14. september #70 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har du ikke lest tråden godt nok. Det er et krav i nordiskstudiet ved UiB med vurdering i begge målformer, og du finner også en link til studiet "Erfaringsbasert master med fordjupning i norsk" i tråden, der det tydelig blir beskrevet disse kravene (at dersom du ikke har skrevet nynorsk på noen av emnene i kursdelen, må man skrive nynorsk på masteroppgaven). Anonymkode: 70bc9...ab8 Det har kommet en side til siden jeg skummet igjennom og kommenterte sist ser jeg. Om det er et slik studie ts har gått og ikke fått med seg det kravet er hen nok litt fjern 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trallalala Skrevet 14. september #71 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uenig. Når man er norsklærer skal man selvsagt kunne begge. Og da er det også naturlig at man gjennom grunnskolen er innom begge, slik at man er en noenlunde grei forståelse før man evt begynner å studere norsk. Jeg har personlig ikke noe imot noen av skriftspråkene, og jeg synes de er viktig å ha en viss kontroll på. Ikke bare norsklærere trenger begge, men skal man jobbe i offentlig sektor, må man kunne regne med at man blir møtt med begge fra tid til annen. Kjipt hvis du har bokmål som hovedmål, og så kommer det inn noe viktig du må lese, på nynorsk. Folk sier jo her i tråden at leseforståelsen går ned, og at det går treigere å lese hvis de blir presentert med en tekst på nynorsk. Da må man jo lese mer av det, for å trene seg opp. Mindre blir hvert fall helt håpløst. Man har også krav på å få besvarelse på hovedmålet sitt, hvis man sender inn noe til offentlige instanser. Så sender man inn noe på nynorsk, skal man også få svar på nynorsk. Blir tullete hvis kontor-folkene kun har ett av skriftspråkene innabords da, og aldri har skrevet et eneste ord på nynorsk. Anonymkode: 7d628...2be Poenget mitt er at det er unødvendig med to svært like skriftspråk for alle, dersom einaste grunnen til å lære nynorsk er å lese nynorsk litt raskare og lignande, så ser ikkje eg det som gode grunnar. Skriftspråk er alltid i utvikling, nynorsk og bokmål er ikkje det same som det var for nokre tiår sidan, så eg ser ikkje poenget med å tvihalde på to skriftspråk når det fins åsndre meir nyttige saker man kan lære born. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #72 Del Skrevet 14. september Trallalala skrev (38 minutter siden): Poenget mitt er at det er unødvendig med to svært like skriftspråk for alle, dersom einaste grunnen til å lære nynorsk er å lese nynorsk litt raskare og lignande, så ser ikkje eg det som gode grunnar. Skriftspråk er alltid i utvikling, nynorsk og bokmål er ikkje det same som det var for nokre tiår sidan, så eg ser ikkje poenget med å tvihalde på to skriftspråk når det fins åsndre meir nyttige saker man kan lære born. Ja, altså, om du mener at vi godt kunne kvittet oss med et, og at alle brukte det samme, er jeg til dels mer enig med deg. Bare tolket den forrige kommentaren din sånn at vi kunne hatt to, men ikke lært begge to. Men så er det jo noe med historien vår da, og da kommer jo begge skriftspråkene tydelig frem. Både den danske delen av historien, men også Ivar Aasen, er jo en stor del av det hele jeg ikke nødvendigvis ønsker å se så mye bort ifra. Om man kunne sikret at man lærer godt om begge sider likevel, så ser jeg ingen grunn til å ikke fjerne ett av skriftspråkene, hvis det er flertall for det. Husker bare tilbake på norskundervisningen jeg hadde for 20+ år siden, så syntes jeg det var interessant å også lære om hvorfor vi har to skriftspråk fra et historisk perspektiv. Kanskje jeg er i overkant interessert. Anonymkode: 7d628...2be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #73 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (17 timer siden): De med dysleksi har heler ikke nynorsk. Jeg hadde ikke. Og ingen av unga hadde det. De fikk da undervisning i bokmål. Og fritak for nynorsk Anonymkode: c5592...88a Og da er vel master i norsk neppe noe for dem? Anonymkode: 5be33...a1c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 14. september #74 Del Skrevet 14. september (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): . Blir tullete hvis kontor-folkene kun har ett av skriftspråkene innabords da, og aldri har skrevet et eneste ord på nynorsk. Anonymkode: 7d628...2be Tja, i min forrige jobb var det krav om å svare henvendelser på nynorsk, noe jeg ikke tenkte på da jeg søkte jobben, og leder heller aldri opplyste om på intervju. På dag 2 kommer leder og bare "men du kan vel nynorsk ja??". Øh, nei? Har aldri hatt et minutt undervisning i nynorsk. 😂 Men det gikk helt fint likevel altså, og jeg tror ikke jeg strevde mer med brevene mine enn mine kolleger med x antall år med nynorskundervisning. (Det kommer ganske klart frem av CV-en min at jeg ikke har hatt sidemål, ettersom jeg hadde 1. og 2. språk i grunnskole og vgs) Endret 14. september av issoras Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #75 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da har du ikke lest tråden godt nok. Det er et krav i nordiskstudiet ved UiB med vurdering i begge målformer, og du finner også en link til studiet "Erfaringsbasert master med fordjupning i norsk" i tråden, der det tydelig blir beskrevet disse kravene (at dersom du ikke har skrevet nynorsk på noen av emnene i kursdelen, må man skrive nynorsk på masteroppgaven). Anonymkode: 70bc9...ab8 Ouch. Hvis det hadde vært en annen master, hadde jeg sagt skriv på bokmål - oversett til nynorsk i Apertium. Men mulig det kan bli sett på som fusk på et studium hvor man også spesifikt må kunne nynorsk, selv om det sikkert er umulig å bevise… Anonymkode: d4f5c...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #76 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Uenig. Når man er norsklærer skal man selvsagt kunne begge. Og da er det også naturlig at man gjennom grunnskolen er innom begge, slik at man er en noenlunde grei forståelse før man evt begynner å studere norsk. Jeg har personlig ikke noe imot noen av skriftspråkene, og jeg synes de er viktig å ha en viss kontroll på. Ikke bare norsklærere trenger begge, men skal man jobbe i offentlig sektor, må man kunne regne med at man blir møtt med begge fra tid til annen. Kjipt hvis du har bokmål som hovedmål, og så kommer det inn noe viktig du må lese, på nynorsk. Folk sier jo her i tråden at leseforståelsen går ned, og at det går treigere å lese hvis de blir presentert med en tekst på nynorsk. Da må man jo lese mer av det, for å trene seg opp. Mindre blir hvert fall helt håpløst. Man har også krav på å få besvarelse på hovedmålet sitt, hvis man sender inn noe til offentlige instanser. Så sender man inn noe på nynorsk, skal man også få svar på nynorsk. Blir tullete hvis kontor-folkene kun har ett av skriftspråkene innabords da, og aldri har skrevet et eneste ord på nynorsk. Anonymkode: 7d628...2be «Kontorfolk» kan nå enkelt bruke Apertium eller lignende sider for å oversette til nynorsk. Men det blir jo litt verre for en norsklærer… Anonymkode: d4f5c...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #77 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (1 time siden): «Kontorfolk» kan nå enkelt bruke Apertium eller lignende sider for å oversette til nynorsk. Men det blir jo litt verre for en norsklærer… Anonymkode: d4f5c...134 Er selvfølgelig mulig, men det er også greit å heller bare kunne litt basic nynorsk. Anonymkode: 7d628...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #78 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er selvfølgelig mulig, men det er også greit å heller bare kunne litt basic nynorsk. Anonymkode: 7d628...2be Det går mye fortere. Jeg er ganske ok i nynorsk, men sparer enormt mye tid på å bruke Apertium. Jeg bare dobbeltsjekker at det er ok etterpå, det er ikke alltid fagterminologi etc blir riktig oversatt. Jeg har stort tidspress i jobben, så å spare en time på oversetting er viktig for meg. Og penger spart for arbeidsgiver. Anonymkode: d4f5c...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 14. september #79 Del Skrevet 14. september Aner ikke om de kan kreve det eller ikke, men det er virkelig dumt om de kan og gjør.. er vell vanskelig nok å skrive en master og gjøre det godt og riktig om man ikke må gjøre det på ett mål man ikke kan/ behersker i tillegg. 🙈 Akkurat i en masteroppgave så burde fokuset vært på innholdet i oppgaven, ikke hvilket språk eller mål man skriver på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #80 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det går mye fortere. Jeg er ganske ok i nynorsk, men sparer enormt mye tid på å bruke Apertium. Jeg bare dobbeltsjekker at det er ok etterpå, det er ikke alltid fagterminologi etc blir riktig oversatt. Jeg har stort tidspress i jobben, så å spare en time på oversetting er viktig for meg. Og penger spart for arbeidsgiver. Anonymkode: d4f5c...134 Og dette kan du gjøre nettopp fordi du har lært nynorsk🤓Hadde du aldri lært det, hadde du kanskje ikke sett om det var noe som ikke stemte. Maser mye om dette nå, men jeg synes jo det er viktig at man lærer begge Anonymkode: 7d628...2be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå