Gå til innhold

Kan universitetet kreve at jeg skal skrive masteroppgaven på nynorsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er tror jeg ingenting på faktisk. Rent oppspinn 

Anonymkode: 2ba6b...f65

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det denne masteren? Dersom du ikkje seier kva for masterstudie dette er, så trur eg ikkje på det. Beklagar. Eg trur tråden er oppretta for å spre nynorskhat. 

Fritt fram om du vil skriva på nynorsk eller bokmål. https://www4.uib.no/emner/NORMAU655

Anonymkode: b134e...345

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste språkkravet er: "Minst ein skriftleg eksamen i kursdelen skal skrivast på det skriftspråket som ikkje er brukt i masteroppgåva."

Du unngår altså lett å skriva masteren på nn dersom du leverer éin av eksamenane på nynorsk. Dette klarar du :)

Anonymkode: b134e...345

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg slit med å mønstre sympati med TS rett og slett fordi det å skrive nynorsk ikkje er so vanskeleg som TS ser ut til å tru, eg har hatt bokmål som mitt hovedmål heile livet, brukar mest ikkje nynorsk til noko og likevel klarer eg fint å skrive på nynorsk - dersom TS har so store utfordringar med dette er kanskje ikkje den masteren det TS skal gå for.

Anonymkode: c91a7...a0a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer du erfaringsbasert norsk eller norsk som andrespråk - og sutrer over dettte? Klart du må mestre det norske språket særdeles godt i et slikt studie, eller målet bør være å bli god underveis i studiet (ja, både bokmål og nynorsk!). For en holdning, blir flau. Hvorfor studerer du dette? 

Og nei, master skriver du på valgfritt mål. Er det slik at du må skrive den på nynorsk fordi du har valgt det vekk tidligere, er det jo konsekvens av dine egne valg.

Har studert BA og MA Nordisk ved UiB selv. Noen eksamener skulle skrives på bokmål, noen skulle skrives på nynorsk, mens andre var valgfrie. Selve masteroppgaven har valgfritt mål. 

Husker forresten tilbud om ekstra kurs i nynorsk (uten studiepoeng) for de som ønsket dette. Så det finnes muligheter for å klare det.

Rart å studere språkfag med slik innstilling. Ingen lærer språk bedre slik. Man må pugge, lese, skrive og øve. Eller hva sier du til de du selv underviser som sliter? 

Anonymkode: 70bc9...ab8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dysleksi, og var fritatt for vurdering i sidemål på videregående. Jeg hadde selvsagt norsk, og to skriftlige eksamener, men begge i hovedmål, som var bokmål (som en nok skjønner her 😉). Jeg hadde slitt her. Jeg leser ikke nyheter på nynorsk heller, og hopper over svar her på KG på nynorsk om de er av lengre karakter, så jeg skjønner. 

Stod dette opplyst noe sted når du søkte? Det pleier ofte stå hvilke språk en kan levere på i ulike emner, men vet ikke om du sjekket det ut, eller bemerket deg det? Jeg har master innen offentlig administrasjon og ledelse, og kunne levere på norsk og engelsk. Tror ikke det var spesifisert noe på hvilken målform, men aldri hørt om noen hos oss som måtte skrive på annen målform enn de ønsket. Bokmål var normalen, men også noen på engelsk. 

Jeg har ikke lest alt her, men her hadde jeg prøvd å klage. At du vil skrive en så viktig oppgave på din foretrukne målform burde være selvsagt, med mindre du studerer nordisk, eller noe, og det er relevant for faget/graden. 

Anonymkode: 37e59...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som studieveileder syns jeg at du skal sende en epost til det instituttet du tilhører og høre hva som faktisk er fakta. Vedkommende har nok et bedre svar enn kvinneguiden.

Anonymkode: a3f9a...68f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjerringa mot strømmen og støtter reaksjonen til ts her. Jeg hadde definitivt klaget om jeg ble tatt på senga av et slikt krav. Å skrive nynorsk når man ikke har gjort det siden stilene på ungdomsskolen er en utfordring. Det er ingen tvil i mitt hode om at kvaliteten på en oppgaven jeg skulle skrive ville gått ned om jeg var nødt til å skrive på nynorsk. Ikke bare det språklige og grammatiske, men også andre elementer da jeg hadde viet en god del tid og arbeid på å skrive korrekt. Om jeg måtte velge mellom å skrive på nynorsk eller engelsk er det fort mulig at jeg hadde gått for engelsk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har dysleksi, og var fritatt for vurdering i sidemål på videregående. Jeg hadde selvsagt norsk, og to skriftlige eksamener, men begge i hovedmål, som var bokmål (som en nok skjønner her 😉). Jeg hadde slitt her. Jeg leser ikke nyheter på nynorsk heller, og hopper over svar her på KG på nynorsk om de er av lengre karakter, så jeg skjønner. 

Stod dette opplyst noe sted når du søkte? Det pleier ofte stå hvilke språk en kan levere på i ulike emner, men vet ikke om du sjekket det ut, eller bemerket deg det? Jeg har master innen offentlig administrasjon og ledelse, og kunne levere på norsk og engelsk. Tror ikke det var spesifisert noe på hvilken målform, men aldri hørt om noen hos oss som måtte skrive på annen målform enn de ønsket. Bokmål var normalen, men også noen på engelsk. 

Jeg har ikke lest alt her, men her hadde jeg prøvd å klage. At du vil skrive en så viktig oppgave på din foretrukne målform burde være selvsagt, med mindre du studerer nordisk, eller noe, og det er relevant for faget/graden. 

Men ts studerer norskfaget. I disse studiene er det ekstra høye krav til språkferdigheter. Språkføring, grammatikk, dialekt kunnskap, lingvistikk, norsk som andrespråk og så videre. Selvfølgelig innebærer det også å beherske begge målformer godt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ts studerer norskfaget. I disse studiene er det ekstra høye krav til språkferdigheter. Språkføring, grammatikk, dialekt kunnskap, lingvistikk, norsk som andrespråk og så videre. Selvfølgelig innebærer det også å beherske begge målformer godt.

Så det etterpå, men la det med nordisk inn på slutten som grunn for å avvike fra det jeg skrev 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (6 minutter siden):

Jeg er kjerringa mot strømmen og støtter reaksjonen til ts her. Jeg hadde definitivt klaget om jeg ble tatt på senga av et slikt krav. Å skrive nynorsk når man ikke har gjort det siden stilene på ungdomsskolen er en utfordring. Det er ingen tvil i mitt hode om at kvaliteten på en oppgaven jeg skulle skrive ville gått ned om jeg var nødt til å skrive på nynorsk. Ikke bare det språklige og grammatiske, men også andre elementer da jeg hadde viet en god del tid og arbeid på å skrive korrekt. Om jeg måtte velge mellom å skrive på nynorsk eller engelsk er det fort mulig at jeg hadde gått for engelsk. 

Men er det ikke merkelig å bli tatt på senga av det når man faktisk studerer norskfaget

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja, og dette er hvorfor studenter velger bort norsk framfor engelsk når de skriver akademiske tekster.

Anonymkode: 10a4c...527

Dette var litt dårlig norsk: «…hvorfor studenter velger bort norsk framfor engelsk…»

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trallalala skrev (22 timer siden):

Jøss, nyttig fag!! Men ja heilt unødvendig at du skriv på nynorsk, og at innvandrere skal lære nynorsk. Kjenner eit par stk som syns det var svært forvirrande når dei måtte lære nynorsk og så er det meste anna i Norge på bokmål...

De med dysleksi har heler ikke nynorsk. Jeg hadde ikke. Og ingen av unga hadde det. De fikk da undervisning i bokmål. Og fritak for nynorsk

Anonymkode: c5592...88a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan rett og slett ikke stemme. Har aldri hørt om noen som har blitt tvingt til dette, som regel er det valgfritt mellom de to norsk formene og engelsk. Om det har vært et krav om at en av de andre eksamenene di e skulle vært besvart på nn, ville jeg sendt inn en søknad om unntak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli lærer må du mestre nynors, for det undervises det i 

Anonymkode: e4774...6e2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De med dysleksi har heler ikke nynorsk. Jeg hadde ikke. Og ingen av unga hadde det. De fikk da undervisning i bokmål. Og fritak for nynorsk

Anonymkode: c5592...88a

Godt å høyre at i alle fall nokon slepp den unødvendige tidsbruken det er å lære to kliss like skriftspråk. Dei fleste skriv bokmål i Norge, så nynorsk burde fasast ut og heller bli valfag for historiestudentar..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom dette er et krav fra universitetet er det fordi det blir forventet at at du har denne kunnskapen når du er ferdig med master. Kanskje dette studiet rett og slett ikke er for deg? 

Anonymkode: e2c74...5a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trallalala skrev (13 minutter siden):

Godt å høyre at i alle fall nokon slepp den unødvendige tidsbruken det er å lære to kliss like skriftspråk. Dei fleste skriv bokmål i Norge, så nynorsk burde fasast ut og heller bli valfag for historiestudentar..

Om det er to like skriftspråk hadde TS ikke hatt denne utfordringen 🤦‍♀️

Anonymkode: e2c74...5a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men er det ikke merkelig å bli tatt på senga av det når man faktisk studerer norskfaget

Verken jeg eller noen andre i tråden har hørt om fakultet som påkrever at man skriver master på nynorsk ihvertfall. Det dukker heller ikke opp noen slike retningslinjer eller artikler om krav til nynorsk med et kjapt googlesøk. Om det er noen skoler som har dette kravet, er det helt klart ikke normalt. Det vanligste er vell at man kan velge mellom de skandinaviske språkene og engelsk. Mye skrives på engelsk idag. Tydeligvis skrives under en prosent av master/doktorgrad på nynorsk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 21.52):

Har aldri hørt om at masterstudenter blir presset til å skrive på sidemål. Skjønner at det kan være problematisk, masteroppgaven er jo rimelig viktig og man vil gjerne skrive på en målform man behersker.

Anonymkode: 5b5a2...09b

Det kommer an på studiet. På min master i nordisk måtte man skrive halvparten av innleveringene på hovedmål og halvparten på sidemål. Masteroppgaven måtte da skrives på den målformen man hadde minst av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...