Gå til innhold

Kan universitetet kreve at jeg skal skrive masteroppgaven på nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trallalala skrev (19 minutter siden):

Uansett tullete at alle må lære to nesten klin like skriftspråk, man burde heller brukt tida på å lære borna nyttigare språk og ferdigheter.

Spørr om dei verkeleg kan kreve dette av deg, om du ikkje ser nokon nytteverdi for faget ditt (for eg reknar med du ikkje skal skrive master om språkhistorie eller norskundervisning)

Jo, faktisk. Jeg skal undervise norsk (bokmål, ikke nynorsk) til innvandrere. Nynorsk er helt urelevant for dette.

Anonymkode: 10a4c...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt at noen MÅ skrive på nynorsk? Det er helt fjernt for meg. 
Vi kunne velge mellom norsk/nynorsk, svensk, dansk og engelsk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (3 minutter siden):

Nynorsk er ikkje eit språk

Et skriftspråk er et språk. Et talespråk er et språk.

Anonymkode: 10a4c...527

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, faktisk. Jeg skal undervise norsk (bokmål, ikke nynorsk) til innvandrere. Nynorsk er helt urelevant for dette.

Anonymkode: 10a4c...527

Irrelevant. 
 

som sagt lykke til med masteren, håper du lærer mye før du skal undervise andre. 

Anonymkode: 153a6...1c1

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ikke et sidemål nei. Det er ganske mange av oss som har vokst opp utenfor Norge og dermed aldri hatt et minutts nynorsk I skolesammenheng. 

Anonymkode: fedc7...8f1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I Norge/på norsk har man et hovedmål og et sidemål. 
 

Hvis du har et annet morsmål påvirker ikke det noen ting. Enten har du bokmål som hovedmål, eller nynorsk som hovedmål. 
 

Du kan ikke bare finne på egne ord og meninger! 
 

 

Anonymkode: 153a6...1c1

Hovedmål og sidemål er begreper man bruker i skolen. De er skolefag.

Anonymkode: 10a4c...527

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle har ikke et sidemål nei. Det er ganske mange av oss som har vokst opp utenfor Norge og dermed aldri hatt et minutts nynorsk I skolesammenheng. 

Anonymkode: fedc7...8f1

Da er bokmål (mest sannsynlig, med mindre man har fått opplæring i nynorsk!) hovedmålet. 
 

Det er to mål i Norge. Bruker du ett, er det det andre som er sidemål. 

Anonymkode: 153a6...1c1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg føler ikke at jeg behersker nynorsk i det hele tatt, så forestill dere skuffelsen min når jeg fant ut at jeg måtte skrive masteroppgaven min på nynorsk for å oppfylle et teit språkkrav. Det burde ikke være mitt problem at universitetet ikke publiserer nok stoff på det språket 🫠

Jeg har klaget, men hvis det kommer til at jeg virkelig må skrive alt på fremmedmål, kommer jeg til å bruke maskinoversetter på hver setning. Hvis jeg prøver å skrive selv, vil teksten uten tvil ende opp med å bli helt gebrokken.

Anonymkode: 10a4c...527

Du mener hovedmål for mange?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at noen som har nynorsk som hovedmål klager hvis de må skrive noe på bokmål…

Anonymkode: ddf99...044

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, faktisk. Jeg skal undervise norsk (bokmål, ikke nynorsk) til innvandrere. Nynorsk er helt urelevant for dette.

Anonymkode: 10a4c...527

Jøss, nyttig fag!! Men ja heilt unødvendig at du skriv på nynorsk, og at innvandrere skal lære nynorsk. Kjenner eit par stk som syns det var svært forvirrande når dei måtte lære nynorsk og så er det meste anna i Norge på bokmål...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er bokmål (mest sannsynlig, med mindre man har fått opplæring i nynorsk!) hovedmålet. 
 

Det er to mål i Norge. Bruker du ett, er det det andre som er sidemål. 

Anonymkode: 153a6...1c1

Søk opp ordet sidemål på ordbokene.no

Anonymkode: 10a4c...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du leser ikke nyheter heller du da? Spesielt NRK skriver av og til artikler på nynorsk.

Anonymkode: 9a34f...238

Jeg hopper lett videre dersom en artikkel er på nynorsk, med mindre temaet er usedvanlig interessant. Det blir en treghet i leseropplevelsen for meg, som forstyrrer innholdet. Og jeg er en person som fikk 6 i nynorsk på skolen, og fint kan sette pris på et nynorskt dikt i ny og ne. Og nrk er omtrent eneste stedet jeg leser nyheter. Likevel er nynorsk noe jeg automatisk velger vekk om jeg kan.

Anonymkode: 15da4...f80

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hopper lett videre dersom en artikkel er på nynorsk, med mindre temaet er usedvanlig interessant. Det blir en treghet i leseropplevelsen for meg, som forstyrrer innholdet. Og jeg er en person som fikk 6 i nynorsk på skolen, og fint kan sette pris på et nynorskt dikt i ny og ne. Og nrk er omtrent eneste stedet jeg leser nyheter. Likevel er nynorsk noe jeg automatisk velger vekk om jeg kan.

Anonymkode: 15da4...f80

Kunne ikke sagt det bedre 👍

Anonymkode: 10a4c...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket universitet/høyskole er dette?

Anonymkode: b744d...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilket universitet/høyskole er dette?

Anonymkode: b744d...e60

UiB.

Anonymkode: 10a4c...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikkje om eg trur på dette. Eg skreiv masteroppgåva på nynorsk, men 90 % skreiv på engelsk. Sjølv om du studerer språkfag så må du få bestemma målform sjølv. 

Anonymkode: b134e...345

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har aldri hørt at noen som har nynorsk som hovedmål klager hvis de må skrive noe på bokmål…

Anonymkode: ddf99...044

Nynorskbrukere gjør ikke annet enn å klage.

Anonymkode: 87ec1...de9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er du på masternivå, men vet ikke forskjellen på begrepene sidemål og fremmedspråk? De er ikke subjektive beskrivelser ut ifra hvordan enkeltmennesker forholder seg til dem. Bokmål og nynorsk er sidestilte norske skriftspråk.   Forøvrig ser det ut til at universitetet kan kreve dette ja, men du har rett til å klage. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-74-l-20212022/id2906174/?ch=15

Anonymkode: cd3e1...b2a

Språkforståelse handler også om å ikke ta alt bokstavelig.

Nynorsk kalles også  "fjøslatin", men ingen at nynorsk bokstavelig talt er en form av latin som brukes i fjøset.

Anonymkode: cf4d0...a51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om universitetet kan kreve at masteroppgaven skrives på nynorsk kommer an på forskriften om studier for nettopp ditt universitet, pluss programplan, emneplaner osv. Det går ikke an å svare presist på spørsmålet ditt med den informasjonen vi har til rådighet. 

 

Anonymkode: 0d348...124

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nynorskbrukere gjør ikke annet enn å klage.

Anonymkode: 87ec1...de9

Vel, me har ein del å klaga over. 

Anonymkode: b134e...345

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...