Gå til innhold

Kan universitetet kreve at jeg skal skrive masteroppgaven på nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler ikke at jeg behersker nynorsk i det hele tatt, så forestill dere skuffelsen min når jeg fant ut at jeg måtte skrive masteroppgaven min på nynorsk for å oppfylle et teit språkkrav. Det burde ikke være mitt problem at universitetet ikke publiserer nok stoff på det språket 🫠

Jeg har klaget, men hvis det kommer til at jeg virkelig må skrive alt på fremmedmål, kommer jeg til å bruke maskinoversetter på hver setning. Hvis jeg prøver å skrive selv, vil teksten uten tvil ende opp med å bli helt gebrokken.

Anonymkode: 10a4c...527

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter ikke fremmedmål. Det heter sidemål. 

Anonymkode: 153a6...1c1

  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det heter ikke fremmedmål. Det heter sidemål. 

Anonymkode: 153a6...1c1

Sidemål får det til å høres ut som noe jeg bruker ved siden av bokmål. Det er helt fremmed for meg. Ser det aldri i virkeligheten heller.

Anonymkode: 10a4c...527

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sidemål får det til å høres ut som noe jeg bruker ved siden av bokmål. Det er helt fremmed for meg. Ser det aldri i virkeligheten heller.

Anonymkode: 10a4c...527

Er du på masternivå, men vet ikke forskjellen på begrepene sidemål og fremmedspråk? De er ikke subjektive beskrivelser ut ifra hvordan enkeltmennesker forholder seg til dem. Bokmål og nynorsk er sidestilte norske skriftspråk.   Forøvrig ser det ut til at universitetet kan kreve dette ja, men du har rett til å klage. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-74-l-20212022/id2906174/?ch=15

Anonymkode: cd3e1...b2a

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, strø om deg med fantasiord som fremmedmål. Du høres skikkelig akademisk ut. De du klager til kommer til å bli kjempeimponert. Faren er at du virker så lynende skarp at de ikke kan fatte at du ikke fikser nynorsk og tror at du overdriver. For du skal være rimelig enkel i toppetasjen hvis du ikke evner å sette deg inn i nynorsk. Hvis de tror på deg derimot, så kan det være at de er forutinntatt om deg på andre områder også. Noe som kan slå dårlig ut i vurderingene av deg, eller så kan det være at du får fordeler for folk med lærevansker. Det finner du ut.

Anonymkode: fa6fd...9ca

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sidemål får det til å høres ut som noe jeg bruker ved siden av bokmål. Det er helt fremmed for meg. Ser det aldri i virkeligheten heller.

Anonymkode: 10a4c...527

Lykke til med masteren din! 

Anonymkode: 153a6...1c1

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må det vel stå noe om i programplanen?

Anonymkode: 5a41d...b93

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lykke til med masteren din! 

Anonymkode: 153a6...1c1

Hehe, ja de lykkeønskningene kan h*n trenge ;) 

Anonymkode: 318fe...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og dette er hvorfor studenter velger bort norsk framfor engelsk når de skriver akademiske tekster.

Anonymkode: 10a4c...527

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om at masterstudenter blir presset til å skrive på sidemål. Skjønner at det kan være problematisk, masteroppgaven er jo rimelig viktig og man vil gjerne skrive på en målform man behersker.

Anonymkode: 5b5a2...09b

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det heter ikke fremmedmål. Det heter sidemål. 

Anonymkode: 153a6...1c1

Det heter ikke sidemål nei, bokmål er sidemål. Det heter en av to målformer. 

Anonymkode: 1d656...0d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett tullete at alle må lære to nesten klin like skriftspråk, man burde heller brukt tida på å lære borna nyttigare språk og ferdigheter.

Spørr om dei verkeleg kan kreve dette av deg, om du ikkje ser nokon nytteverdi for faget ditt (for eg reknar med du ikkje skal skrive master om språkhistorie eller norskundervisning)

Endret av Trallalala
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg føler ikke at jeg behersker nynorsk i det hele tatt, så forestill dere skuffelsen min når jeg fant ut at jeg måtte skrive masteroppgaven min på nynorsk for å oppfylle et teit språkkrav. Det burde ikke være mitt problem at universitetet ikke publiserer nok stoff på det språket 🫠

Jeg har klaget, men hvis det kommer til at jeg virkelig må skrive alt på fremmedmål, kommer jeg til å bruke maskinoversetter på hver setning. Hvis jeg prøver å skrive selv, vil teksten uten tvil ende opp med å bli helt gebrokken.

Anonymkode: 10a4c...527

Hva i alle verden er det du studerer som krever noe slikt? Din oppgave har ingenting med hva universitetet publiserer å gjøre. Her tror jeg du misforstår, eller så er dette bare en tulletråd.

Anonymkode: 39869...4f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør om universitet tilbyr kurs i nynorsk, eller om du kan få dekka kurs.

Jeg tok kurs i nynorsk gjennom jobben min i nynorsk-fylke. Det var grundig, og vi fikk bok.

Anonymkode: 80528...bd1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sidemål får det til å høres ut som noe jeg bruker ved siden av bokmål. Det er helt fremmed for meg. Ser det aldri i virkeligheten heller.

Anonymkode: 10a4c...527

Du leser ikke nyheter heller du da? Spesielt NRK skriver av og til artikler på nynorsk.

Anonymkode: 9a34f...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du leser ikke nyheter heller du da? Spesielt NRK skriver av og til artikler på nynorsk.

Anonymkode: 9a34f...238

Fint lite nynorsk i media i forhold til bokmål, i tillegg skriv folk flest bokmål, så forstår godt at nynorsk er vanskelig for dei som har vore lite eksponert for nynorsk. Totalt unødvendig å bruke tid på å lære to nesten klin like skriftspråk uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det heter ikke sidemål nei, bokmål er sidemål. Det heter en av to målformer. 

Anonymkode: 1d656...0d0

Nei. Nynorsk er ts sitt sidemål. 

Anonymkode: 153a6...1c1

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Nynorsk er ts sitt sidemål. 

Anonymkode: 153a6...1c1

Det er ikke mitt sidemål. Det er ikke et av mine mål i det hele tatt.

Anonymkode: 10a4c...527

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg føler ikke at jeg behersker nynorsk i det hele tatt, så forestill dere skuffelsen min når jeg fant ut at jeg måtte skrive masteroppgaven min på nynorsk for å oppfylle et teit språkkrav. Det burde ikke være mitt problem at universitetet ikke publiserer nok stoff på det språket 🫠

Jeg har klaget, men hvis det kommer til at jeg virkelig må skrive alt på fremmedmål, kommer jeg til å bruke maskinoversetter på hver setning. Hvis jeg prøver å skrive selv, vil teksten uten tvil ende opp med å bli helt gebrokken.

Anonymkode: 10a4c...527

Nynorsk er ikkje eit språk

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke mitt sidemål. Det er ikke et av mine mål i det hele tatt.

Anonymkode: 10a4c...527

I Norge/på norsk har man et hovedmål og et sidemål. 
 

Hvis du har et annet morsmål påvirker ikke det noen ting. Enten har du bokmål som hovedmål, eller nynorsk som hovedmål. 
 

Du kan ikke bare finne på egne ord og meninger! 
 

 

Anonymkode: 153a6...1c1

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...