Gå til innhold

Hvordan dele barnetrygd med far når…

Anbefalte innlegg

Skrevet

…barnet er mest hos meg?

Far ønsker å dele den 50/50 og det har vi gjort til nå. (Dette gjelder den ordinære barnetrygden på 1510kr, jeg har utvidet bt i tillegg.) Jeg vipser 1510 kroner til far annenhver måned. Han betaler ikke barnebidrag selv om han har betydelig høyere årslønn enn meg, (ca200000).

Jeg er enslig, han er gift på ny med nye barn. 

Barnet vårt et blitt tenåring og synes det er best å være hos meg siden det er roligere her. Hos far er det småsøsken og litt mer kaotisk. For meg går dette helt fint. Faren sier ikke noe på det heller. Vi bor nær hverandre, gåavstand. 

Tenåringen er altså mest hos meg. I løpet av en måned sover/spiser/bor han hos meg ca.20 netter. 

Vi har i utgangspunktet 50/50. 

Nå kjenner jeg på at en tenåring spiser som en hest, krever mye lommepenger osv og jeg lurer på hvordan andre gjør det med barnetrygd i min situasjon? 

Deler dere 50/50 uansett samværsforfeling? Eller?

Anonymkode: 38f03...657

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag ny avtale og krev bidrag! Barnetrygden kan deles på antall dager i måneden tenåringen er hos hver av dere og fordeles deretter!

Anonymkode: b64ae...ced

• Liker 4
Skrevet

Så han slipper barnebidrag enda han ikke bidrar 50% (eller sørger for at ungen synes det er hyggelig å være hos han halvparten av tiden, det er jaggu hans ansvar å legge til rette for). Også får han likevel halvparten av barnetrygd? Ja da har han en snill ex, du har alle muligheter til å gjøre om på dette…

Anonymkode: 47730...eb7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Deler ikke barnetrygden når barnet ikke har delt bosted og faktisk praktiserer 50/50. 

Bidrag har du rett på. 

Far har ikke rett på barnetrygden når han ikke faktisk har barnet 50% eller delt bosted. 

Anonymkode: f0d35...f6c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Er barnet mest hos deg skal ikke barnetrygden deles, og send bidrag gjeonom nav, han slipper billig unna. 

Anonymkode: 08024...8b9

• Liker 4
Skrevet

Du skal ha barnebidrag fra far OG hele barnetrygden! Dere må i mekling å få ny avtale som er reell!! Dette er blodig urettferdig!

Anonymkode: 311ce...297

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

…barnet er mest hos meg?

Far ønsker å dele den 50/50 og det har vi gjort til nå. (Dette gjelder den ordinære barnetrygden på 1510kr, jeg har utvidet bt i tillegg.) Jeg vipser 1510 kroner til far annenhver måned. Han betaler ikke barnebidrag selv om han har betydelig høyere årslønn enn meg, (ca200000).

Jeg er enslig, han er gift på ny med nye barn. 

Barnet vårt et blitt tenåring og synes det er best å være hos meg siden det er roligere her. Hos far er det småsøsken og litt mer kaotisk. For meg går dette helt fint. Faren sier ikke noe på det heller. Vi bor nær hverandre, gåavstand. 

Tenåringen er altså mest hos meg. I løpet av en måned sover/spiser/bor han hos meg ca.20 netter. 

Vi har i utgangspunktet 50/50. 

Nå kjenner jeg på at en tenåring spiser som en hest, krever mye lommepenger osv og jeg lurer på hvordan andre gjør det med barnetrygd i min situasjon? 

Deler dere 50/50 uansett samværsforfeling? Eller?

Kjør det via nav. Så må han betale det de bestemmer.

Du skal også ha bidrag for dagene han ikke har etter avtale

Anonymkode: 6dccf...ede

• Liker 3
Skrevet

Søk bidrag gjennom nav basert på det faktiske samværet og slutt å vippse ham!

Skrevet

Ts her

Takk for svar alle! Jeg har nok ikke fulgt helt med i timen. 

Stemmer det virkelig at han ikke skal ha barnetrygd om barnet bor mest hos meg? Hvordan blir dette i tilfelle i forhold til kjøp av klær, frisør, fritidsaktiviteter osv?
Avtalen til nå har vært å dele dette, (men jeg ser at mest faller på meg uansett).  

Om han ikke får barnetrygd fra meg, er det jeg som betaler alt av klær etc da? I tilfelle tror jeg dette faktisk blir dyrere for meg enn å gi han halve barnetrygda. Hva tenker dere? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her

Stemmer det virkelig at han ikke skal ha barnetrygd om barnet bor mest hos meg? Hvordan blir dette i tilfelle i forhold til kjøp av klær, frisør, fritidsaktiviteter osv?
Avtalen til nå har vært å dele dette, (men jeg ser at mest faller på meg uansett).  

Om han ikke får barnetrygd fra meg, er det jeg som betaler alt av klær etc da? I tilfelle tror jeg dette faktisk blir dyrere for meg enn å gi han halve barnetrygda. Hva tenker dere? 

Han skal betale deg barnebidra. Det blir hans bidrag til disse utgiftene. Du får x antall tusen i mnd. Bare husk å gi beskjed hvor mange overnattinger han faktisk overnatter hos far. Lag avtale med far og ungdom. 

Anonymkode: 311ce...297

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, barnetrygd har ikke noe med det å gjøre. 

Betaling av klær og fritidsaktiviteter osv fordeles vanligvis ut i fra samværsprosent og barnebidrag. Hos oss har ikke far samvær, så jeg betaler alt, men han betaler bidrag (tvangstrekk). 

Er det 50/50 er det vanlig å dele alt i to. Den som tjener mest kan likevel måtte betale bidrag til den som tjener minst, det sjekker du på kalkulatoren til nav. 

Anonymkode: b6f7c...e93

Skrevet

Du innleder spørsmålet feil. Det burde være "Hvorfor i alle dager" først.

Anonymkode: 27d0a...9fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Nei, barnetrygden er for den barnet bor fast hos. 

Gå via nav og søk barnebidrag der. Dokumenter samværet som er slik at det kan beregnes ut fra det faktiske samværet, ikke hva som ble avtalt for x anfall år siden. 
Bidrag skal dekke kostnadene dine. Samværsforeldre skal dekke utgifter som er under samvær.

Særskilte utgifter som briller, konfirmasjon og regulering søkes det om utenfor og er ikke en del av bidraget. 

Anonymkode: b4f5f...ab7

Skrevet

Hvis det er avtale om delt bosted etter barneloven, så kan han kreve å få halve barnetrygden. Da må det foreligge en skriftlig avtale som han sender inn til nav. Barnetrygden har ingenting med samvær å gjøre, men med delt bosted. Ved delt bosted går man ut fra at foreldrene deler alle utgifter for barnet likt. 

Jeg tenker at hvis jeg hadde vært i din situasjon, hadde jeg først sendt en sms til far der jeg hadde skrevet at siden barnet nå bor mer hos deg, så beholder du hele barnetrygden for han fra nå av. Hvis far protesterer på det, hadde jeg søkt om barnebidrag gjennom nav. Så får de regne ut hvor mye han må betale til deg. Og da hadde jeg bedt om at de skal kreve det inn for deg og. 

Anonymkode: 1786e...f6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...