AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Unnskyld meg, men hvor mange mobbere finnes det egentlig i Norge? Når det ALLTID er unnskyldningen for å ikke invitere hele klassen i bursdag? Anonymkode: 1e690...4f9 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Maaange! Anonymkode: eadb2...647 20 11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Unnskyld meg, men hvor mange mobbere finnes det egentlig i Norge? Når det ALLTID er unnskyldningen for å ikke invitere hele klassen i bursdag? Anonymkode: 1e690...4f9 Mange. Har du ikke fått med deg alle ungdommene som tar livet sitt hvert år grunnet langvarig mobbing? Anonymkode: 03ee8...205 14 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 10-15 % av barna på skolen føler seg mobbet, på noen skoler enda flere. Så det er MANGE! Og jeg skjønner godt at man ikke vil ha de med i bursdag - er det én dag man bør få fri fra plageåndene sine, så er det vel når man har bursdag. Mobberne bør faktisk tåle å være utenfor, det har de fortjent. Anonymkode: 47ba4...b65 16 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 10-15 % av barna på skolen føler seg mobbet, på noen skoler enda flere. Så det er MANGE! Og jeg skjønner godt at man ikke vil ha de med i bursdag - er det én dag man bør få fri fra plageåndene sine, så er det vel når man har bursdag. Mobberne bør faktisk tåle å være utenfor, det har de fortjent. Anonymkode: 47ba4...b65 Men her er det foreldre so bruker dette som unnskyldning til å holde ALLE utenfor! Anonymkode: 1e690...4f9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 Heldigvis ikke vært noen problemstilling her. Veldig inkluderende og fint klassemiljø, og det har det vært hele veien. Anonymkode: d8830...843 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 De er overalt så helt legitimt det. Tror ikke jeg har vært borti et klassetrinn uten en mobber. Hvorfor det ikke går an å sette inn tiltak som får vekk den adferden der en gang for alle kan man lure på… Anonymkode: 49261...2fc 7
AllahBallah Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men her er det foreldre so bruker dette som unnskyldning til å holde ALLE utenfor! Anonymkode: 1e690...4f9 Jævla merkelig påstand. Så av for eksempel 14 gutter i klassen, så holdes 12 utenfor? Er vel mange mobbere da. Mobbere opptrer jo ofte i grupper. Men, for ordens skyld: Neida, sønnen din er nok ikke en av mobberne. Han er alltid bare så grei og snill atte. 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 Dette hadde ikke vært et problem dersom forelde til de som mobber tok tak i det, i stedet for å bortforklare og unnskylde gullungen sin. Eller prøve å snu bordet og legge skylda på mobbeofferet selv. Anonymkode: cf459...57b 12 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 Det er 2024. Alle barn er offer. Den lille prinsen/prinsessen må jo få lov til å bare invitere sine aller beste venner. Det er jo deres bursdag. Den viktigste dagen i året. Anonymkode: 10f4f...3df 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men her er det foreldre so bruker dette som unnskyldning til å holde ALLE utenfor! Anonymkode: 1e690...4f9 Hva mener du med alle, altså at barnet ikke ønsker klassebursdag i det hene tatt? Kan du ikke forestille deg hvordan det barnet har det i skolehverdagen da? Hva med å fokusere på å bedre klassemiljø og hjelpe det barnet i hverdagen heller, i stedet for å sutre over at de ikke vil ha feiring. Jeg ville heller ikke invitert til fest med en gjeng som enten var stygg med meg, eller lo med den dom var stygg, eller i beste fall overså meg. Anonymkode: cf459...57b 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #12 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er 2024. Alle barn er offer. Den lille prinsen/prinsessen må jo få lov til å bare invitere sine aller beste venner. Det er jo deres bursdag. Den viktigste dagen i året. Anonymkode: 10f4f...3df Ja, Gud forby. La oss heller tvinge mobbeofferet til å invitere bøllene med hjem og gi de kake. Så kan de få invadert det siste trygge stedet de har også. Hva med å heller oppdra barna deres til å ikke plage andre? Anonymkode: cf459...57b 11 2 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #13 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, Gud forby. La oss heller tvinge mobbeofferet til å invitere bøllene med hjem og gi de kake. Så kan de få invadert det siste trygge stedet de har også. Hva med å heller oppdra barna deres til å ikke plage andre? Anonymkode: cf459...57b Men hvem er det som VET at barnet sitt blir mobbet hver dag, og IKKE tar tak i barnets hverdag? Det er jo ikke det å invitere alle av samme kjønn i bursdag som er problemet. Man MÅ heller ikke ha bursdagen hjemme hvis man ikke vil ha de andre barna hjem. (Det er mulig med utebursdag, eller å låne lokale på skolen, eller annet som er "nøytral grunn".) Man fikser ikke et klassemiljø med mobbing med bursdager. Men man kan fort gjøre det dårlig ved å tillate "gjenger" som utestenger hverandre. Anonymkode: 203cd...ed7 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #14 Skrevet 12. september 2024 Min 12 åring har ikke ville hatt klassebursdag på 4 år. 50% av gutta er bøllete og tar ikke beskjeder. Så han inviterer helle et par gutter på kino el l . Anonymkode: e6c01...a23 4 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #15 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvem er det som VET at barnet sitt blir mobbet hver dag, og IKKE tar tak i barnets hverdag? Det er jo ikke det å invitere alle av samme kjønn i bursdag som er problemet. Man MÅ heller ikke ha bursdagen hjemme hvis man ikke vil ha de andre barna hjem. (Det er mulig med utebursdag, eller å låne lokale på skolen, eller annet som er "nøytral grunn".) Man fikser ikke et klassemiljø med mobbing med bursdager. Men man kan fort gjøre det dårlig ved å tillate "gjenger" som utestenger hverandre. Anonymkode: 203cd...ed7 Veldig snodig dersom det ikke har kommet signaler fra foreldrene utenom også, så det har det nok. Her høres det også ut som det hverken er første år eller første bursdag det gjelder. Desverre er mange ikke lydhøre for sånne ting før det «går ut over» deres egen. Dersom et barn ikke ønsker noen i klassen bortsett fra muligens 1, så er det ikke gjenger som utestenger hverandre. Det er de to «svake» som har funnet hverandre. Tror du det er gøyere å sitte i gymsalen og bli oversett da? Hvorfor angriper dere offeret? Det er ikke hens oppgave å please de som plager hen. Anonymkode: cf459...57b 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #16 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): 10-15 % av barna på skolen føler seg mobbet, på noen skoler enda flere. Så det er MANGE! Og jeg skjønner godt at man ikke vil ha de med i bursdag - er det én dag man bør få fri fra plageåndene sine, så er det vel når man har bursdag. Mobberne bør faktisk tåle å være utenfor, det har de fortjent. Anonymkode: 47ba4...b65 Det at 10-15 % FØLER seg mobbet betyr ikke at de BLIR mobbet, da… Mobbebegrepet blir tynnet ganske mye ut, nå er det jo enkelte som mener man blir mobbet bare man har en vanlig krangel med noen eller blir sett litt hardt på. Barn må bli litt mer robuste, de må rett og slett lære seg å tåle litt mer - så kan man bruke tid og energi på å hjelpe dem som FAKTISK blir mobbet, ikke snøflakene og foreldrene deres. Og det er ingen som fortjener å være utenfor. Anonymkode: c65ae...4ea 1 1
Paneera Skrevet 12. september 2024 #17 Skrevet 12. september 2024 Jeg ble mobbet og utsatt for reactive abuse i mange år på barneskolen. Slapp heldigvis bursdagsproblemet, da mobberen var av motsatt kjønn. Jeg husker derimot at han dukket opp i en bursdag uten invitasjon. Følte hele bursdagen ble ødelagt av hans nærvær. Ville absolutt ikke ha han der, men moren min nektet å sende han hjem. Synes absolutt barn skal få slippe å ha mobbere i bursdagen sin. 6 3
Bombasi Skrevet 12. september 2024 #18 Skrevet 12. september 2024 Jeg kjenner at jeg er glad jeg ikke har satt fram barn til verden... Ting virker komplisert.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #19 Skrevet 12. september 2024 Så disse mobberne har et sånn tydelig kjennetegn på seg da, og alle vet hvem de er? Noe skikkelig slemme unger som vi skal fryse ut så de får seg en lærepenge? Eller kan det hende at mobbing kan gå flere veier, og at det ikke alltid er så lett å definere hvilken rolle alle har? Bare spør jeg… Synes folk er så kategoriske når de snakker om mobbing, som om noen barn ER fødte mobbere liksom. Det er ikke alltid så enkelt. (Og nei, jeg er ikke en som mobber, og jeg forsvarer ikke mobbing.) Anonymkode: 7b696...81f 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #20 Skrevet 12. september 2024 Mange i hver eneste klasse. Anonymkode: a4dcd...218 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå