Gå til innhold

Kollega forpester kontoret - ekstrem svette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gal. Har fått en ny kollega og vedkommende stinker ekstremt svette hver eneste dag. Digre svetteringer under armene og til tider er skjortene helt gule under armen. Ny svette lukter sjeldent, så det tyder jo på gammel svette. Det lukter i hele korridoren. 
Dette er en voksen person i en ledende stilling og jeg kan ikke skjønne hvordan vedkommende ikke merker det selv. 
Jeg kjenner jo veldig godt om jeg lukter svette eksempelvis eller blir fuktig under armene.

Jeg skjemmes på vedkommendes vegne når hen er i møter med offentlige virksomheter, eksterne parter etc. 

Hva skal man gjøre?

Anonymkode: 3d28f...1cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si ifra til leder, som tar det opp med vedkommende. 

Anonymkode: 4e200...d2c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er så vanskelig. En vil jo ikke være uhøflig, men samtidig er det jo ikke snilt å la folk gå rundt å stinke hvis de ikke er klar over det. Ta det opp med din nærmeste leder hvis du ikke ønsker å ta et høflig tilsnakk selv. 

Anonymkode: b3d06...7a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta en skikkelig dusj, ja. Dessuten så pleier jeg å ta en Deep Nuke Strike på mine skjorter - 60 grader, selv om det står at de enten skal vaskes på 30 eller 40 grader. Da er jeg sikker på at flekker og lukt er utryddet og det lukter fint og rent. Klærne blir slitt raskere, men sånn er det. Av og til får man "våt hund" lukt ut av å vaske på lavere grad som 30 og 40 grader, men jeg har bare fellesvaskeri tilgjengelig her jeg bor.

Siden han eller hun? er i ledende stilling, så er det nesten imponerende at hen-et 😂 kom såpass opp og frem med tanke på at det å svette for mye gjør gjerne at man trekker seg unna folk nettopp på grunn av svetten. Det er svært sjenerende i sosiale sammenkomster at man omtrent blir tvangs-introvert og det hindrer en karrieremessig. De fleste som svetter for mye er veldig klar over det, og unngår møter "tett med folk" om man ikke føler seg helt fresh, og man bruker selvsagt mer penger på dusjing som koster penger hvis man vil unngå å lukte foran folk. I tillegg blir det mye vasking av klær, gjerne på høyere temperatur enn oppgitt på skjorta blant annet. Det hender også ofte at jeg tar med meg ekstra skjorte i sekken for å bytte ut en skjorte som blir svett. 

Det er veldig mye "jobb" hvis man svetter for mye, og det er en forstyrrelse i kroppen som absolutt ikke er noe gøy å ha. Er overrasket over at hen-et ikke ser ut til å være klar over det selv at hen lukter under slike, "viktige" møter.

Anonymkode: b3cd5...dbb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kontakte verneombudet. dersom du ikke ønsker å ta det opp med vedkommende selv. Hvis dette er en godt voksen person kan det være kroppslukt også, ikke bare svette. Regner med at vedkommende er en mann. Min svigerfar stinker så jævlig at jeg kan kjenne lukta henger igjen i huset vårt etter at han er reist. Men selv merker han ingenting fordi han sikkert alltid har luktet som han gjør, og det unormale er blitt normalen...Kan være det samme gjelder din kollega.

Anonymkode: 359ca...b31

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svette kan lukte veldig vondt selv om den er ny, for eksempel ved angst så kan man svette veldig stinkende.

Anonymkode: 72098...3b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personen stresser kanskje mye? Vet at botox kan hjelpe ved overdreven svette. Legg en hyggelig, hjertefølt anonym lapp på plasen hans der du gir tips om å prøve dette dersom han plages av svetten?

Jeg får personlig så vondt av de som svetter mye da jeg pleide å gjøre det selv som ung. Det var fordi jeg hadde så mye angst og var i konstant "fight & flight- mode". Heldigvis har det blitt bedre for meg, hvis ikke hadde jeg vurdert botox.

Anonymkode: 3429a...bff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet at mange ikke kan noe for det. Er faktisk enkelte som ikke kan noe for det. Og for mange er dette flaut å slite med. Og blir i hvertfall ikke noe mer koselig hvis kollegaer begynner å gå rundt i ledelsen om det. Selv om de dusker bruker god duft osv vil det ikke hjelpe en hel dag hvis personen sliter med det

https://sandvikanevrosenter.no/hyperhidrose-svettesykdom/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Personen stresser kanskje mye? Vet at botox kan hjelpe ved overdreven svette. Legg en hyggelig, hjertefølt anonym lapp på plasen hans der du gir tips om å prøve dette dersom han plages av svetten?

Jeg får personlig så vondt av de som svetter mye da jeg pleide å gjøre det selv som ung. Det var fordi jeg hadde så mye angst og var i konstant "fight & flight- mode". Heldigvis har det blitt bedre for meg, hvis ikke hadde jeg vurdert botox.

Botox stopper svette kun på områdene som behandles, og i en begrenset periode. Og det er kun 
Jeg opplever i alle fall en MYE sterke lukt i periodene når botoxen begynner gå ut og frem til jeg får ny behandling. 

Hvis jeg hadde fått en anonym lapp om å teste botox på pulten min så hadde jeg levert lappen sammen med oppsigelse til HR. 

Anonymkode: 2c4f6...09d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Botox stopper svette kun på områdene som behandles, og i en begrenset periode. Og det er kun 
Jeg opplever i alle fall en MYE sterke lukt i periodene når botoxen begynner gå ut og frem til jeg får ny behandling. 

Hvis jeg hadde fått en anonym lapp om å teste botox på pulten min så hadde jeg levert lappen sammen med oppsigelse til HR. 

Såpass ja. Så du hadde vært komfortabel med å svette så ille at du plager kollegaene dine dag ut og dag inn, men dersom noen påpeker det åpenbare og prøver å hjelpe deg slik at alle kan få et bedre arbeidsmiljø, så er det oppsigelse neste? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Såpass ja. Så du hadde vært komfortabel med å svette så ille at du plager kollegaene dine dag ut og dag inn, men dersom noen påpeker det åpenbare og prøver å hjelpe deg slik at alle kan få et bedre arbeidsmiljø, så er det oppsigelse neste? 

Det er faktisk hyggeligere om noen sier "herregud som det stinker svette her" eller "jøss, er du litt varm i dag du da?" foran alle kolleger enn å legge en anonym lapp om botox på pulten... 

Og nei, feige anonyme lapper fra noen som har ett behov for å "påpeke det åpenbare" er ikke noe som hjelper på arbeidsmiljøet. 
Anonyme lapper for å påpeke åpenbare helseproblemer er for meg mobbing. 
Hvis mine kolleger mener mine helseproblemer er sjenerende, så kan de enten snakke med meg direkte, eller med min leder, ikke være så feig at de legger lapper på pulten. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke nødvendigvis være gammel svette. Jeg kjenner en som ikke bruker deodorant, og det skal jeg si deg er en dårlig idé. Men det er vanskelig å si ifra til folk om sånne kroppslige ting. Personen jeg kjenner er fullstendig klar over lukten og påpeker ofte selv at "oi nå lukter jeg skikkelig svette!", men gjør ikke noe med problemet.

Anonymkode: 45413...39d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er faktisk hyggeligere om noen sier enn å legge en anonym lapp om botox på pulten... 

Og nei, feige anonyme lapper fra noen som har ett behov for å "påpeke det åpenbare" er ikke noe som hjelper på arbeidsmiljøet. 
Hvis mine kolleger mener mine helseproblemer er sjenerende, så kan de enten snakke med meg direkte, eller med min leder, ikke være så feig at de legger lapper på pulten. 

Her er jeg helt uenig med deg. Hadde jeg stinket svette uten å vite om det, hadde jeg satt mer pris på en diskret lapp på pulten enn at det ble hengt ut i plenum. Hadde jeg fått en  "herregud som det stinker svette her" eller "jøss, er du litt varm i dag du da?" foran alle kolleger hadde jeg sunket gjennom gulvet og lurt på om jeg noen sinne våger å dra tilbake. For meg er det dette som er mobbing.

Man kan bli imun mot sin egen lukt og ikke alle vet de stinker. Har selv et barn som slet med kraftig svette lukt og kunne bekrefte at selv merket han ingen ting.

Anonymkode: 0bdb2...756

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er øverste leder i konsernet. Vedkommende er gift med helsepersonell og jeg synes det er meget rart om ikke partner har gitt beskjed om det. 
Min mann hadde hvertfall fått tydelig beskjed om han stinka svette hver dag. 

Vedkommende har jobbet sammen med flere i bygget tidligere og de sier at det var samme problem da. 

Noen dager ser jeg kun svetteringene uten at det lukter, men 90 % av tiden er det uholdbart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er faktisk hyggeligere om noen sier "herregud som det stinker svette her" eller "jøss, er du litt varm i dag du da?" foran alle kolleger enn å legge en anonym lapp om botox på pulten... 

Jeg hadde foretrukken anonym lapp fremfor direkte konfrontasjon any time. Da hadde jeg sluppet å stresse med tanken på at folk kanskje kom til å ta det opp med meg *når som helst*. Det hadde ikke akkurat hjulpet på svetten for å si det sånn. Dessuten hadde jeg følt en slags trygghet og verdighet i at mine kolleger lot meg få min space, men allikevel forsøkte å hjelpe. Så kunne jeg heller valgt å sende ut en felles mail med oppdatering eller ta en samtale med leder slik at den kunne videreformidle. Jeg hadde synes det vært fint å få mulighet til å være den som eier problemet ved å selv få bestemme når jeg valgte å ta det opp med andre muntlig.

Og jeg skrev forresten ikke; skriv en lapp der du håner og mobber, jeg skrev skriv en hjertefølt lapp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen er ikke god, men jeg ville mye heller hatt et arbeidsmiljø med div odører enn et psykisk gift arbeidsmiljø med baksnakking, one upper personaliteter med spisse albuer og smisking til ledelse eller de som forpester arbeidsmiljøet som "slimåler" som snur seg etter vinden. Det er verste sort i et arbeidsmiljø og håpløst å få bukt med, da ledelsen ofte "ikke ser" hva som foregår.

Ta vedkommende til siden, formidle at du selv er sensitiv på lukter og beklager at du derfor kjenner på vedkommendes lukt og spør om det er mulig om hen kan gjøre noe. Ha forståelse for at dette ikke er noe vedkommende selv egentlig styrer, mange kulturer har andre normer enn oss ift f.eks. svettelukt. Det skal vi akseptere på lik linje som vi håper på aksept for våres mening rundt det samme. Betyr ikke at jeg ikke forstår situasjonen og mener den skal være som den er, men hvis begge tilnærmer seg hverandre i en forståelse som begge kan "leve med i arbeidsmiljøet" så er vel det best?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykler vedkommende til jobb?

Anonymkode: d4ae6...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er jeg helt uenig med deg. Hadde jeg stinket svette uten å vite om det, hadde jeg satt mer pris på en diskret lapp på pulten enn at det ble hengt ut i plenum. Hadde jeg fått en  "herregud som det stinker svette her" eller "jøss, er du litt varm i dag du da?" foran alle kolleger hadde jeg sunket gjennom gulvet og lurt på om jeg noen sinne våger å dra tilbake. For meg er det dette som er mobbing.

Man kan bli imun mot sin egen lukt og ikke alle vet de stinker. Har selv et barn som slet med kraftig svette lukt og kunne bekrefte at selv merket han ingen ting.

Anonymkode: 0bdb2...756

Hvis du ikke vet om det, så er det nok ikke "ett åpenbart problem" ? 
Og selv om man kan bli immun mot lukt, så vil de aller fleste klare å kjenne at de har store svetteringer under armene. 

Hvis problemet er "ett åpenbart problem" så er du ett all sannsynlighet selv også fult klar over det, og da vil du fortsatt foretrekke at kolleger legger lapper til deg om det? 
Jeg ønsker en sjanse til å forklare eller forsvare meg når noen mener noe om meg. 

Jeg hadde foretrukken anonym lapp fremfor direkte konfrontasjon any time. Da hadde jeg sluppet å stresse med tanken på at folk kanskje kom til å ta det opp med meg *når som helst*. Det hadde ikke akkurat hjulpet på svetten for å si det sånn. Dessuten hadde jeg følt en slags trygghet og verdighet i at mine kolleger lot meg få min space, men allikevel forsøkte å hjelpe. Så kunne jeg heller valgt å sende ut en felles mail med oppdatering eller ta en samtale med leder slik at den kunne videreformidle. Jeg hadde synes det vært fint å få mulighet til å være den som eier problemet ved å selv få bestemme når jeg valgte å ta det opp med andre muntlig.

Og jeg skrev forresten ikke; skriv en lapp der du håner og mobber, jeg skrev skriv en hjertefølt lapp.

Hvordan vil du formulere deg for å foreslå medisinsk behandling på en hjertefølt og anonym måte? 
Det er dette med anonymt som jeg mener gjør hele greia til mobbing. 
For da blir man sittende igjen å lure på hvilke av kollegene som mener at en stinker såpass at en trenger medisinsk behandling, og om det er mange som sitter med den tanken. Er det noe alle kolleger har sittet å snakket om på pauserommet? Er det en lapp skrevet i plenum av alle? 

Hvis du hadde hatt omtanke for meg, så hadde du sagt det til meg, og gitt meg både mulighet til å forklare, og eventuelt stille spørsmål. Hva om det er svette som skyldes en annen sykdom og botox er prøvd uten hell? Hvordan skal mottaker kunne forsvare seg mot en anonym lapp? 

Jeg vet at jeg til tider lukter kraftig svette selv med botox-behandling. Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke ville syntes det var noe koselig å få en anonym lapp om å prøve noe jeg allerede vet ikke funker optimalt, og jeg i tillegg ikke får en minste lille sjanse til å forklare meg til avsender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du formulere deg for å foreslå medisinsk behandling på en hjertefølt og anonym måte? 
Det er dette med anonymt som jeg mener gjør hele greia til mobbing. 
For da blir man sittende igjen å lure på hvilke av kollegene som mener at en stinker såpass at en trenger medisinsk behandling, og om det er mange som sitter med den tanken. Er det noe alle kolleger har sittet å snakket om på pauserommet? Er det en lapp skrevet i plenum av alle? 

Hvis du hadde hatt omtanke for meg, så hadde du sagt det til meg, og gitt meg både mulighet til å forklare, og eventuelt stille spørsmål. Hva om det er svette som skyldes en annen sykdom og botox er prøvd uten hell? Hvordan skal mottaker kunne forsvare seg mot en anonym lapp? 

Jeg vet at jeg til tider lukter kraftig svette selv med botox-behandling. Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke ville syntes det var noe koselig å få en anonym lapp om å prøve noe jeg allerede vet ikke funker optimalt, og jeg i tillegg ikke får en minste lille sjanse til å forklare meg til avsender. 

Det går jo ikke an å skrive noe som er hjertefølt på generell basis. Dette er jo noe man må spisse det til individet man adresserer på en omsorgsfull og varm måte, så det blir vanskelig å gi et generisk eksempel her. Men jeg ville i alle fall ha passet på å nevne at jeg skriver en anonym lapp fordi jeg ikke ønsker å være invaderende eller tråkke over noen private grenser ved å ta det opp face to face. Hadde også tatt med at dette er noe som blir snakket om og lagt merke til og at jeg derfor ønsker at personen skal få vite om dette slik at den kan vurdere om han ønsker å gjøre tiltak. 

Dette med botox hadde jeg nevnt som en "dersom du ikke er klar over dette kan det kanskje hjelpe da jeg også har en annen venn som har hatt stor bedring av dette". Jeg vet nemlig at ikke alle er klar over at denne muligheten eksisterer.

Hadde også passet på å understreke at jeg varderer personen høyt som leder/kollega og jeg hadde også prøvd trekke frem noen andre spesifikke egenskaper jeg satte særlig pris på ved personen. Jeg tenker at en slik lapp bør skrives av noen som faktisk kjenner til og liker personen eller en person som er generelt omsorgsfull og varm.

Poenget er jo også at dersom problemet er av såpass karakter som ts beskriver i dette innlegget her, så vil jo alle være klar over dette uansett og alle vil jo på en måte stå bak denne lappen. Det er jo noe som blir snakket om bak personens rygg. Den er jo derfor ikke egentlig anonym, det er jo bare en måte å unngå og legge like mye press på personen ved å ikke "kreve" et svar tilbake på samme måte som en direkte mail eller en samtale face to face ville gjort. Særlig siden personen er leder. Det gjør det bare mindre offisielt og da kan leder selv velge om det skal gjøres offisielt.

Da kan heller personen få tenkt seg om, prosessert følelsene før den eventuelt velger om den ønsker å adressere dette videre eller forklare. Og da kan det enkelt la seg gjøre ved for eksempel en fellesmail eller å ta det med en kollega som lederen da velger ut selv og som kan videreformidle til de andre.

Jeg synes det er mer redelig å la personen få vite om at alle snakker om hans svetteproblematikk, heller enn å bare la det skure og gå. Men dersom man tar denne samtalen personlig, kan begge parter fort føle seg trengt opp i et hjørne og kanskje også ende opp med å ikke ta det så alvorlig som en forsvarsteknikk. Og da blir det jo enda vanskeligere å ta opp igjen. Det er også ikke bare enkelt å være den personen som skal stå der å si; Jo, det er så ille sjef, du forpester hele arbeidsmiljøet med den stanken.. Det kan fort eskalere i negativ retning. Med en anonym, hjertefølt lapp blir dynamikken litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg holder på å bli gal. Har fått en ny kollega og vedkommende stinker ekstremt svette hver eneste dag. Digre svetteringer under armene og til tider er skjortene helt gule under armen. Ny svette lukter sjeldent, så det tyder jo på gammel svette. Det lukter i hele korridoren. 
Dette er en voksen person i en ledende stilling og jeg kan ikke skjønne hvordan vedkommende ikke merker det selv. 
Jeg kjenner jo veldig godt om jeg lukter svette eksempelvis eller blir fuktig under armene.

Jeg skjemmes på vedkommendes vegne når hen er i møter med offentlige virksomheter, eksterne parter etc. 

Hva skal man gjøre?

Har samme problem, men han dekker over det med parfyme. Så det blir blanding av svette og parfyme 🤢

Anonymkode: c2d3b...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...