AnonymBruker Skrevet 12. september #1 Del Skrevet 12. september Jeg kan ikke se den fra huset mitt, men jeg så den da jeg kjørte bil og fikk ikke tatt bilde. Måtte inn i medier for å se om noen har skrevet om den eller tatt bilde, men det virker jo som om ingen legger merke til den? Den var svææææær, og så ut som om den var maks 500 meter fra jorda. Noen som ser den nå og kan ta bilde for meg? ❤️ Anonymkode: 568ac...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 13. september #2 Del Skrevet 13. september (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kan ikke se den fra huset mitt, men jeg så den da jeg kjørte bil og fikk ikke tatt bilde. Måtte inn i medier for å se om noen har skrevet om den eller tatt bilde, men det virker jo som om ingen legger merke til den? Den var svææææær, og så ut som om den var maks 500 meter fra jorda. Noen som ser den nå og kan ta bilde for meg? ❤️ Anonymkode: 568ac...210 Jeg la ikke merke til den, og tok ikke bilde. Men hvis du hadde fått tatt bilde, ville du funnet ut at størrelsen kun er hjernen din som lurer deg, og at den er akkurat like stor som ellers. Vi er vant til at den er for seg selv høyt oppe på himmelen, men når den står lavt, ser vi trær og landskap sammen med den, og det lurer hjernen vår til å synes at den ser mye nærmere og mye større ut. Men hvis du tar bilder og måler, vil du kunne se at den er akkurat like stor. Månen går i en elliptiske bane, så avstanden varierer faktisk med ca. 10% fra den er nærmest til den er lengst unna, og vil jo dermed se litt større ut når den er på sitt nærmeste. Men dette er ikke i syklus med når den står lavt/høyt, og det er som sagt når den står lavt over jorda, vi oppfatter den som nærmest og størst, og akkurat nå er den bare en drøy prosent nærmere enn gjennomsnittet. Endret 13. september av Capitan Fracassa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 18. september #3 Del Skrevet 18. september Det var supermåne inatt. Som nevnt over, litt nærmere jorda enn vanlig. Det var også delvis måneformørkelse, synlig fra Norge. Så litt av hjørnet manglet i tidsrommet 0230 til 04 sånn ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå