AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Del Skrevet 12. september 2024 Har fått mer ansvar for en senior familie hund (pomeranian tispe). Snill og rolig. Men opplever noe motgang på tur Alt går fint så lenge vi ikke møter på andre hunder på tur. Ser hun en annen hund (kan være 100 meter i forveien), så fryser hun til. Hun blir bare stående å stirre på de til de har passert. Og dette tar tid. Når de har gått forbi så fortsetter hun turen som ingenting har skjedd. Tror hun blir usikker, og at hun føler seg litt klaustrofobisk at de kommer nærmere. Prøver jeg få fremgang så stritter hun i mot, jeg får null kontakt og selv ikke med godbit. Hun bryr seg egentlig ikke om andre hunder, men jeg vet hun ikke liker ha de innenfor 2 meter. En hund som går en annen vei ser hun ikke på i det hele tatt. Er kun når hun skjønner det blir en passering front mot front. Jeg vet ikke hvordan få hun fremover uten at hun skal føle at jeg presser hun inn i en ukomfortabel situasjon. Vet jeg heller ikke skal løfte henne. Noen tips? Anonymkode: ba5b3...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Del Skrevet 12. september 2024 Hva med å snu ryggen hennes til? Bedre enn å stirre, men dere blir sikkert stående allikevel. Kanskje hun klarer å snuse rundt eller fokusere på deg etter hvert. Å avlede eller gå annen vei før hun ser andre hunder (om du ser dem først) er hva jeg hadde gjort... Gått inn i en parkeringsplass e.l. slik at de andre kan passere med større avstand og mindre stirring Anonymkode: ab3b2...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 12. september 2024 #3 Del Skrevet 12. september 2024 Det at hun stopper slik forteller at hun ikke er komfortabel med å gå videre, dvs gå nærmere hunden som kommer mot henne. Det at hun ikke er mottakelig for kontakt eller godbiter forteller også at hun nok er ganske anspent. Da bør du ikke dra eller presse henne inn i en situasjon hun ikke er komfortabel med. Du kan heller, når du ser at det kommer noen med hund, gå litt ut av veien slik at hun får større avstand til den passerende hunden. Slik at hun ikke trenger å bli så anspent. Hvis hun kan få avstand som gjør at hun føler seg tryggere, så kan hun gradvis også få gode erfaringer med passeringer som gjør at hun over tid blir mindre redd. Så lenge hun må stå på kort avstand og være anspent i hver passering, så er sjansen stor for at hun er såpass utrygg i situasjonen at hun heller ikke blir bedre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Del Skrevet 12. september 2024 snu og gå andre veien, kryss veien, skap rom for hunden å fungere på i steden så du ikke tvinger frem det hunden viser den er ukomfortabel med og litt etter litt vil det bli bedre tror jeg. Anonymkode: 69bb6...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 13. september 2024 #5 Del Skrevet 13. september 2024 Det beste er vel å snu og gå en annen vei, men jeg vet jo at det ikke alltid er like lett. Jeg hadde bare løftet henne opp og gått videre jeg, om hun er komfortabel med å bli løftet. Det er sant at man blir rådet til å ikke gjøre det, men her ville jeg bare gjort det som var lettest for meg og hunden. En hund som utagerer mot andre ville jeg ikke løftet, eller en yngre hund som jeg ønsket å trene til gode passeringer. Men en eldre hund som i utgangspunktet bare vil unngå andre hunder? Da hadde jeg ikke tenkt at det var så nøye med passeringstreninga der og da, men at det er bedre for hunden at vi bare kommer oss videre på turen vår. Så opp på armen og gå videre ville vært min løsning. Så ville jeg nok fokusert på å bli tryggere rundt andre hunder i en bedre setting, hvor hun kanskje kan bli kjent med noen faste hunder dere kan møte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 13. september 2024 #6 Del Skrevet 13. september 2024 Myrmica skrev (1 time siden): Det beste er vel å snu og gå en annen vei, men jeg vet jo at det ikke alltid er like lett. Jeg hadde bare løftet henne opp og gått videre jeg, om hun er komfortabel med å bli løftet. Det er sant at man blir rådet til å ikke gjøre det, men her ville jeg bare gjort det som var lettest for meg og hunden. En hund som utagerer mot andre ville jeg ikke løftet, eller en yngre hund som jeg ønsket å trene til gode passeringer. Men en eldre hund som i utgangspunktet bare vil unngå andre hunder? Da hadde jeg ikke tenkt at det var så nøye med passeringstreninga der og da, men at det er bedre for hunden at vi bare kommer oss videre på turen vår. Så opp på armen og gå videre ville vært min løsning. Så ville jeg nok fokusert på å bli tryggere rundt andre hunder i en bedre setting, hvor hun kanskje kan bli kjent med noen faste hunder dere kan møte. Det er ikke noe problem å løfte en liten hund i passering hvis alternativet er at hunden blir redd. Da er det faktisk en bedre løsning. Det eneste problemet med å løfte hunden er at den ikke lærer noe av situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #7 Del Skrevet 13. september 2024 Tabris skrev (21 timer siden): Det at hun stopper slik forteller at hun ikke er komfortabel med å gå videre, dvs gå nærmere hunden som kommer mot henne. Det at hun ikke er mottakelig for kontakt eller godbiter forteller også at hun nok er ganske anspent. Da bør du ikke dra eller presse henne inn i en situasjon hun ikke er komfortabel med. Du kan heller, når du ser at det kommer noen med hund, gå litt ut av veien slik at hun får større avstand til den passerende hunden. Slik at hun ikke trenger å bli så anspent. Hvis hun kan få avstand som gjør at hun føler seg tryggere, så kan hun gradvis også få gode erfaringer med passeringer som gjør at hun over tid blir mindre redd. Så lenge hun må stå på kort avstand og være anspent i hver passering, så er sjansen stor for at hun er såpass utrygg i situasjonen at hun heller ikke blir bedre. Dette gjorde jeg med min hund som også stoppet og av og til utagerte i passeringer. Hver gang en hund kom imot tok vi en stor bue ut til siden eller evt gikk over på andre siden av veien. Han har slutta å utagere, helt uten sladretrening og andre mer avanserte ting. Hvis han stopper går jeg alltid ut til siden. Det at han har hatt mange opplevelser med at han ikke blir tvunget til å møte andre hunder rett på tror jeg har gjort han tryggere for han stopper neste aldri lengre. Anonymkode: e4354...10b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå