AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Hei Er det noen med diagnosen her? Kunnskap om lav IgG… Anonymkode: 37425...d44
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Det er ulike typer primær immunsvikt som du kan lese om på nett. IgG har subklasser (4 subklasser), så hvis man har lav total igG uten at det er tatt blodprøver for å finne ut hvilken/hvilke subklasse man mangler så må det gjøres først og fremst. Man kan få substititusjonsbehandling av immunglobulin ved igG subklassedefekt. Jeg har selv primær immunsvikt, men en annen type. Du har ingen spesifikke spørsmål i HI og det er derfor vanskelig å hjelpe deg noe mer enn dette. Anonymkode: cc38b...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 Hei, nei, kom ikke helt på noe konkret. Barnet mitt dette gjelder. Skal starte med hemoglobin behandling om IgG går ned til 4, nå er den på 5. (vært på utredning, immunologisk avd) Han er ekstremt mye syk og masse rare infeksjoner og betennelser, vært siden fødsel. IgG kan ofte ligge og ulme litt, før den synker videre, særlig på barn. Gått ned endel det siste året. Lurer mest på dette med IgG, hvorfor man må vente til den er på 4. Ikke fått bekreftet diagnosen, måtte utelukke endel annet først. Det er nå utelukket, men ikke fått mulighet å prate med immunolog i etterkant. Har egentlig mange spørsmål, men alt er så nytt. Hvordan type immunsvikt har du? Anonymkode: 37425...d44
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Mener immunglobulin behandling (ts) Anonymkode: 37425...d44
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei, nei, kom ikke helt på noe konkret. Barnet mitt dette gjelder. Skal starte med hemoglobin behandling om IgG går ned til 4, nå er den på 5. (vært på utredning, immunologisk avd) Han er ekstremt mye syk og masse rare infeksjoner og betennelser, vært siden fødsel. IgG kan ofte ligge og ulme litt, før den synker videre, særlig på barn. Gått ned endel det siste året. Lurer mest på dette med IgG, hvorfor man må vente til den er på 4. Ikke fått bekreftet diagnosen, måtte utelukke endel annet først. Det er nå utelukket, men ikke fått mulighet å prate med immunolog i etterkant. Har egentlig mange spørsmål, men alt er så nytt. Hvordan type immunsvikt har du? Anonymkode: 37425...d44 Du mener da total igG regner jeg med? Har legen bestilt blodprøve for subklassene? Hvis ikke er jo dette noe du må spørre legen om. https://labhandbok.unn.no/immunologi-og-blodbank/igg-subklasser-igg1-igg2-igg3-igg4-article2796-864.html Vil ikke skrive hvilken type jeg har, da dette er sykdommer ikke mange i Norge har. Anonymkode: cc38b...7ca
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 Ja, selvfølgelig, d forstår jeg. Tenkte ikke på d, beklager. Alt er tatt, men jeg er ikke så god på d. IgA og IgM er greit. Er IgG og b-celler som er «avvik». Hva er subklasser? Anonymkode: 37425...d44
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #7 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, selvfølgelig, d forstår jeg. Tenkte ikke på d, beklager. Alt er tatt, men jeg er ikke så god på d. IgA og IgM er greit. Er IgG og b-celler som er «avvik». Hva er subklasser? Anonymkode: 37425...d44 Subklasser er det samme som "underklasser". Det er 4 ulike typer IgG i kroppen vår, de kalles IgG 1, IgG2, IgG3 og IgG4. Det er total IgG som vanligvis måles, men når man har lav total igG må man finne ut hvilken av disse 4 typene det er man mangler. Det kalles derfor ikke en "IgG mangel", men en "IgG subklassedefekt". Ved lav IgG1 er det snakk om sykdommen CVID. Her kan du lese om IgG subklassene: https://www.immunsvikt.no/no/hva+er+immunsvikt/diagnoser/igg+subklasse+defekt Anonymkode: cc38b...7ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå