Gå til innhold

Hva ville gjort hjemmetjenesten mye mer attraktivt?

Lousia

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er drit lei det systemet som hjemmetjenesten oppererer i dag og vil derfor slutte så snart jeg kan. Jeg har stått i dette i 13 år nå og nå er det nok! Nå har jeg innmari lyst til å finne en løsning på hvordan oss sykepleiere kan drive en eldreomsorg på en ny måte. Kom gjerne med innspill så vet jeg mer og mer hva folk tenker! 

Endret av Lousia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har troen på demens / eldre-"landsbyer". Her bor de i egne leiligheter med mulighet for å bo med ektefelle også. Leilighetene skal være praktisk, men med mulighet for å male, bruke egne møbler osv (slik er det ikke på alle sykehjem eller omsorgsboliger). Hjemmesykepleien er stasjonert i et lokale, det er lege, fotpleier, frisør, butikk, kanskje en kafe. Fint uteområde som er lett å bruke. Har også troen på studentbyer like ved og at de kan bidra med samtaler/besøksvenn/lettere oppgaver mot feks redusert studielån. For vi har ikke nok helsearbeidere i fremtiden. Men kanskje det kunne blitt fine studentlandsbyer for studenter innen helsefag.

Når det er for få helsearbeidere må man se på muligheten for å samlokalisere de som trenger hjelp. Veien er kortere og det er mulig å ha pleiere tilstede i nærheten hele tiden. Og kanskje man kan få ned ensomheten blant eldre ved at de kan slå av en prat, gå på kafe, treffe hverandre på butikken, felles aktiviteter og kanskje dagsenter og middag.

Jeg jobber på sykehjem. Flere har sluttet og begynt i bofellesskap. De syns det er roligere, og noen kan jobbe langvakter slik de opparbeider seg flere friperioder. Ellers finnes det jo privat hjemmesykepleie, men jeg vet ikke hvordan det er å jobbe der. 

Anonymkode: b4f1d...c71

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har troen på demens / eldre-"landsbyer". Her bor de i egne leiligheter med mulighet for å bo med ektefelle også. Leilighetene skal være praktisk, men med mulighet for å male, bruke egne møbler osv (slik er det ikke på alle sykehjem eller omsorgsboliger). Hjemmesykepleien er stasjonert i et lokale, det er lege, fotpleier, frisør, butikk, kanskje en kafe. Fint uteområde som er lett å bruke. Har også troen på studentbyer like ved og at de kan bidra med samtaler/besøksvenn/lettere oppgaver mot feks redusert studielån. For vi har ikke nok helsearbeidere i fremtiden. Men kanskje det kunne blitt fine studentlandsbyer for studenter innen helsefag.

Når det er for få helsearbeidere må man se på muligheten for å samlokalisere de som trenger hjelp. Veien er kortere og det er mulig å ha pleiere tilstede i nærheten hele tiden. Og kanskje man kan få ned ensomheten blant eldre ved at de kan slå av en prat, gå på kafe, treffe hverandre på butikken, felles aktiviteter og kanskje dagsenter og middag.

Jeg jobber på sykehjem. Flere har sluttet og begynt i bofellesskap. De syns det er roligere, og noen kan jobbe langvakter slik de opparbeider seg flere friperioder. Ellers finnes det jo privat hjemmesykepleie, men jeg vet ikke hvordan det er å jobbe der. 

Anonymkode: b4f1d...c71

Det er fult mulig å starte opp for seg selv også, for å så hjelpe eldre i området rundt seg når det passer seg og for den eldre. Men så er det det å drive en bedrift som stopper meg og andre jeg kjenner. Stemmer det hos deg også? I tilegg finnes det ikke en god løsning på teknologi enda for de småe private som starter heller.. som jeg forstår?

Anonymkode: ac7fe...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er fult mulig å starte opp for seg selv også, for å så hjelpe eldre i området rundt seg når det passer seg og for den eldre. Men så er det det å drive en bedrift som stopper meg og andre jeg kjenner. Stemmer det hos deg også? I tilegg finnes det ikke en god løsning på teknologi enda for de småe private som starter heller.. som jeg forstår?

Du må tenke på jussen og forsikring om du skal drive selv. Hva du har lov til og ikke. Hvem som skal ta ansvar om det skjer noe. Det er ikke bare bare.

Anonymkode: fcac1...f29

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få assistenter inn på rengjøring. Jobber selv i hjemmetjenesten og vi gjør ikke annet enn å vaske boliger. Her går vi på høyskole for å utdanne oss til sykepleiere så er det vasking vi må gjøre. Vil nevne at hjelpepleiere/helsefagarbeidere vasker også. Brukerene får store vedtak som inkluderer rengjøring av boliger. Vi får ofte minst 3 slike pr dagvakt. #utslitt selv. 

Anonymkode: c40a6...fb0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Få assistenter inn på rengjøring. Jobber selv i hjemmetjenesten og vi gjør ikke annet enn å vaske boliger. Her går vi på høyskole for å utdanne oss til sykepleiere så er det vasking vi må gjøre. Vil nevne at hjelpepleiere/helsefagarbeidere vasker også. Brukerene får store vedtak som inkluderer rengjøring av boliger. Vi får ofte minst 3 slike pr dagvakt. #utslitt selv. 

Gjør du hjemmehjelpsoppgaver når du er utdannet sykepleier? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tøydokka skrev (2 minutter siden):

Gjør du hjemmehjelpsoppgaver når du er utdannet sykepleier? 

Ja, i vår kommune må vi det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, i vår kommune må vi det. 

Da hadde jeg sluttet om jeg var deg. Regner med dere har tatt det opp med ledelsen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen jeg jobbet i før var det vanlig stell, sykepleieroppdrag og medisiner før lunsj også var det husvask etter lunsj. Minst 1, ofte 2 vask. Jeg er også sykepleie. Sluttet etter 6 mnd. 

Anonymkode: cfa26...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig mange tunge arbeidsoppgaver, som man i stor grad står i alene siden man går alene til nesten alle brukere. 

For dårlig tid til å faktisk få ivaretatt hver bruker sine behov. 

Her vi bor: Noen elendige, små drittbiler som knapt kommer frem på vinterføret. 

Ikke-eksisterende arbeidstøy. Stamper rundt med private sko og jakker over sykepleieruniformen, hele året. Fryser meg skakk hvis jeg ikke investerer i ordentlig tøy selv. 

Anonymkode: 6089c...cb7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med husvask for sykepleiere og helsefagarbeidere kom i vår kommune etter at de slo sammen hjemmehjelpen og hjemmesykepleien til en avdeling. De skulle vel spare penger da.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode biler, mye høyere lønn, kortere arbeidslister. Å gjøre husvask når man er utdannet sykepleier er helt uhørt bruk av knappe ressurser. Hadde aldri i livet godtatt det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer fornuftig arbeidsfordeling. Mange steder i Storbritannia er det for eksempel slik at pleiere hjelper med stell, mens sykepleiere gjør sårstell, gir medisiner og lignende.

Anonymkode: d19c5...d1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mer fornuftig arbeidsfordeling. Mange steder i Storbritannia er det for eksempel slik at pleiere hjelper med stell, mens sykepleiere gjør sårstell, gir medisiner og lignende.

Anonymkode: d19c5...d1e

Kan du forklare mere? Det virket veldig interresant 👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at fremtiden kommer til å bli mer rettet mot en struktur som gjør det mulig for sykepleiere og andre å være mer selvstendige og bestemme selv. Tenk deg dersom en to til tre sykepleier kan gå sammen for å hjelpe 20-30 eldre som de selv organiserer etter behovene deres og seg selv! Så får du flere og flere sykepleiere som hjelper helt til at man gir eldreomsorg til hele området. Og da kan man også samarbeide med andre aktører og firma som driver renhold om å bidra der de kan, istede for oss sykepleiere / hjemmehjelpere!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at fremtiden kommer til å bli mer rettet mot en struktur som gjør det mulig for sykepleiere og andre å være mer selvstendige og bestemme selv. Tenk deg dersom en to til tre sykepleier kan gå sammen for å hjelpe 20-30 eldre som de selv organiserer etter behovene deres og seg selv! Så får du flere og flere sykepleiere som hjelper helt til at man gir eldreomsorg til hele området. Og da kan man også samarbeide med andre aktører og firma som driver renhold om å bidra der de kan, istede for oss sykepleiere / hjemmehjelpere!

Hva mener du med at sykepleiere går sammen? Tenker du på at de starter for seg selv, fordi det vet jeg fleste ikke vil. Og hva mener du med at får flere og flere sykepleiere som hjelper? Tenke du da på at det blir en gruppe som skalerer? Her skjønner ikke jeg helt, gjerne forklar mere fordi dette hørtes spennede ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du forklare mere? Det virket veldig interresant 👀

Les om TØRN prosjektet. Oppgavedeling. De har prøvd det noen steder i hjemmetjenesten, men det ble mye krangling når feks helsefagarbeiderne gjør stellet, men så må allikevel sykepleieren til den samme pasienten for å ta sårstellet eller gi en injeksjon osv. Da ble det jo to besøk av to forskjellige pleiere, så om det eeegentlig lønner seg…. Og det går jo i mot prinsippet om at pasientene skal ha så få pleiere å forholde seg til som mulig.. ekstra bilkjøring og venting for pasienten som må sitte hjemme og vente på ikke bare 1-2 besøk, men kanskje 3-4 besøk i døgnet av forskjellige pleiere og profesjoner… ikke uten problemer dette heller. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at sykepleiere går sammen? Tenker du på at de starter for seg selv, fordi det vet jeg fleste ikke vil. Og hva mener du med at får flere og flere sykepleiere som hjelper? Tenke du da på at det blir en gruppe som skalerer? Her skjønner ikke jeg helt, gjerne forklar mere fordi dette hørtes spennede ut!

Ja jeg tenker at fremtiden vil tillate at sykepleiere går sammen og hjelper eldre som trenger uten å måtte starte privat. Et slags system der man kan drive selvstendig hjelp uten å måtte starte et firma selv. - Litt som uber og foodora kanskje? Og da kan man også tillate høyere lønning samtidig som man selv velger hva og hvordan man skal gjøre omsorgen.

Så ser jeg for meg at det blir et økosystem der 2 sykepleiere passer 23 eldre blir til 2 nye sykepleiere på andre siden av byen også starter å passer helt andre 23 eldre. Og de samarbeider ikke på lag, men heller om at hver eldre i byen skal få omsorg. Skjønner du nå?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja jeg tenker at fremtiden vil tillate at sykepleiere går sammen og hjelper eldre som trenger uten å måtte starte privat. Et slags system der man kan drive selvstendig hjelp uten å måtte starte et firma selv. - Litt som uber og foodora kanskje? Og da kan man også tillate høyere lønning samtidig som man selv velger hva og hvordan man skal gjøre omsorgen.

Så ser jeg for meg at det blir et økosystem der 2 sykepleiere passer 23 eldre blir til 2 nye sykepleiere på andre siden av byen også starter å passer helt andre 23 eldre. Og de samarbeider ikke på lag, men heller om at hver eldre i byen skal få omsorg. Skjønner du nå?  

Hvem skal gi de lønn? Skal de være ansatt i det kommunale tenker du? Siden du skriver at de ikke trenger å starte privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

I kommunen jeg jobbet i før var det vanlig stell, sykepleieroppdrag og medisiner før lunsj også var det husvask etter lunsj. Minst 1, ofte 2 vask. Jeg er også sykepleie. Sluttet etter 6 mnd. 

Jeg tror virkelig vi hadde nådd langt med effektivisering av helsevesenet dersom man faktisk utnyttet den spesifikke kompetansen til hver enkelt yrkesgruppe. Hvorfor skal sykepleiere bruke mange arbeidstimer på oppgaver som smittevask, rydde vaskerom, hente varer på lager, enkelt stell, sengeskift, koke kaffe, servere mat å hva enn annet som en ufaglært assistent fint kan få til. Helsefagarbeider som på et sykehjem ender med hele vakter på at kjøkken blir også for dumt egt. Selv om det etter egen erfaring er godt for arbeidsmiljøet og team feelingen at man jobber litt mer på tvers med oppgaver, er det ikke god utnyttelse av de ansattes kompetanse. 

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det blir mot sin mening å kutte "overflødig" ansatte og legge mer over på helsepersonellet for å spare penger når resulterer i at de ansatte binder mye av arbeiddtiden sin til å gjøre oppgaver som krever null formell kompetanse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...