Gå til innhold

Diaré av iskaffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt avføringsprøve og har utslag på kalprotekin. Tatt koloskopi og det er ingen tegn til ibs eller noe annet. Fastlegen sier at jeg har betennelse i tarmen, men aner ikke hvorfor. Det eneste jeg merker at jeg ikke tåler er iskaffe mocca uten sukker. Hva kan være grunnen til dette? 

Anonymkode: 413d3...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melk?

Anonymkode: 23fed...620

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tatt avføringsprøve og har utslag på kalprotekin. Tatt koloskopi og det er ingen tegn til ibs eller noe annet. Fastlegen sier at jeg har betennelse i tarmen, men aner ikke hvorfor. Det eneste jeg merker at jeg ikke tåler er iskaffe mocca uten sukker. Hva kan være grunnen til dette? 

Jeg har tenkt på å skrive et lignende innlegg. For jeg har drukket iskaffe, kaffe mocca, latte etc på kafeer i årevis uten problemer. Begynte nylig å lage iskaffe hjemme, og herregud så dårlig jeg blir i magen! Veldig rart?!

Anonymkode: 552ad...b13

Skrevet

Jeg har tenkt på å skrive et lignende innlegg. For jeg har drukket iskaffe, kaffe mocca, latte etc på kafeer i årevis uten problemer. Begynte nylig å lage iskaffe hjemme, og herregud så dårlig jeg blir i magen! Veldig rart?!

Kan være kaffen du bruker?

Anonymkode: 7393c...226

Skrevet

Jeg kan reagere på melk. Ganske tilfeldig. Har merket at det er noe med melkepulver - så kaffe fra kaffemaskiner må jeg i alle fall unngå. Har ellers aldri sett noe mønster. Så vet ikke.. unngår bare drikker med melk i. 

Anonymkode: 81a12...8e0

Skrevet

Den «uten sukker», den har vel søtningsstoff i seg? 🤔

Den nye Lerum Solbærsirup Uten 😅😅 Ja den fikk skikkelkg fart på 💩💩💩 Drakk den flere ganger før jeg så sammenhengen. Trodde jeg hadde begynt å reagere på et eller annet gluten, melk ol. 😅

Anonymkode: 89ba2...26d

Skrevet

Kan være du reagerer på søtstoff eller stabilisator i iskaffen.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Melk?

Anonymkode: 23fed...620

Ts: Den er laktosefri så jeg tenker egt at det ikke kan være melka. Og jeg reagerer jo ikke ellers på melk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts: Ja det er veldig rart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan være kaffen du bruker?

Anonymkode: 7393c...226

Ts: Den er ferdiglaget på kartong fra Tine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den «uten sukker», den har vel søtningsstoff i seg? 🤔

Den nye Lerum Solbærsirup Uten 😅😅 Ja den fikk skikkelkg fart på 💩💩💩 Drakk den flere ganger før jeg så sammenhengen. Trodde jeg hadde begynt å reagere på et eller annet gluten, melk ol. 😅

Anonymkode: 89ba2...26d

Ts: Ja den har søtstoff, men det har jo mye annet også som jeg ikke reagerer på. Kan den ha en spesiell type søtstoff kanskje som kun er i den eller få andre ting? Evt at kombinasjonen dette søtstoffet, kaffe og melk skaper trøbbel! Veldig rart å kun reagere på en ting. 

Skrevet

Tilsetningstoffer, som karreganen, ting som slutter på -gummi, søtstoffer som xolitol, maltitol osv. 

hva inne holder kaffen du drikker du blir dårlig av?

Anonymkode: 34708...015

• Nyttig 1
Skrevet
Enni skrev (5 minutter siden):

Kan være du reagerer på søtstoff eller stabilisator i iskaffen.

Ts: Ja det må jo være noe kun denne matvaren har eller en kombinasjon som magen ikke liker. Skulle gjerne likt å vite hva for å prøve å unngå matvarer med dette og se om betennelsen forsvinner. 

Skrevet

Tilsetningstoffer, som karreganen, ting som slutter på -gummi, søtstoffer som xolitol, maltitol osv. 

lettmelk, 30 % kaffe, fyllstoff (polydekstrose av mais), mysepulver, kakao, surhetsregulerende middel (natriumsitrater), aromaer, stabilisator (gellan-gummi), søtstoff (acesulfam K)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts: Det står 30% kaffe, fyllstoff (polydekstrose av mais), mysepulver, kakao, surhetsregulerende middel ( natriumsitrater) , aromaer, stabilisator (gellan-gummi), søtstoff ( acelsulfam K) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts: Ja den har søtstoff, men det har jo mye annet også som jeg ikke reagerer på. Kan den ha en spesiell type søtstoff kanskje som kun er i den eller få andre ting? Evt at kombinasjonen dette søtstoffet, kaffe og melk skaper trøbbel! Veldig rart å kun reagere på en ting. 

Det er jo vanlig å reagere på kaffe og melk, feks min go-to løsning på treg hard mage er sterk kaffe med melk i, hadde jeg hatt i søtstoff i tillegg så hadde jeg gitt meg selv en real tarmskylling og sittet på skåla den dagen.. kunstig søtning setter hard fart på magen, er en grunn til at det står på en del ting med kunstig søtning i " lakserende effekt i større doser" 

Anonymkode: 9d768...919

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo vanlig å reagere på kaffe og melk, feks min go-to løsning på treg hard mage er sterk kaffe med melk i, hadde jeg hatt i søtstoff i tillegg så hadde jeg gitt meg selv en real tarmskylling og sittet på skåla den dagen.. kunstig søtning setter hard fart på magen, er en grunn til at det står på en del ting med kunstig søtning i " lakserende effekt i større doser" 

Ts: Ja, sett det på feks sukkerfrie pastiller, men det står ikke på iskaffe. Og det er jo ikke store mengder eller, en slik liten boks er vel 3 dl ca. Jeg har drukket det i mange år og er kun i senere tid jeg har begynt å reagere på nettopp denne iskaffen og ingen ting annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts: Ja, sett det på feks sukkerfrie pastiller, men det står ikke på iskaffe. Og det er jo ikke store mengder eller, en slik liten boks er vel 3 dl ca. Jeg har drukket det i mange år og er kun i senere tid jeg har begynt å reagere på nettopp denne iskaffen og ingen ting annet. 

Det er ikke uvanlig å begynne å reagere på matvarer og drikke, jeg kunne drikke vanlig cola i en årrekke og plutselig får jeg diaré av det

Kan bare drikke cola zero nå, og slik har det vært lenge. 

• Liker 1
Skrevet

En gang fikk jeg så diare av den iskaffen at jeg var oppe hver eneste time natta gjennom for å bæsje!! Det var intenst, altså. Men nå, sju år senere tåler jeg den greit igjen.

Anonymkode: ede54...7af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...