Gå til innhold

Hva er «vanninntak»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal installere vannmåler og har blitt bedt om å sende bilde av vanninntak. Hva er det og hvor er det? Er det samme som stoppekran? 

Anonymkode: a6160...49f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke det samme, men vanninntaket er rett før stoppekranen, dvs røret som fører vannet inn i bolig.

Anonymkode: f561b...0e8

Gjest jegerrinne
Skrevet

Er der vanne inn i huset/leilighet er. Ofte er hovedstopp krana der og

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke det samme, men vanninntaket er rett før stoppekranen, dvs røret som fører vannet inn i bolig.

jegerrinne skrev (8 minutter siden):

Er der vanne inn i huset/leilighet er. Ofte er hovedstopp krana der og

Så det er utenfor huset?

Skrevet

Inne i huset ditt. Der stoppekrana er. Nede ved gulvet f.eks. Ta bile av hele greia så er du sikker på at dem blir fornøyd😊

Anonymkode: c4ae1...e11

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Inne i huset ditt. Der stoppekrana er. Nede ved gulvet f.eks. Ta bile av hele greia så er du sikker på at dem blir fornøyd😊

Anonymkode: c4ae1...e11

Jeg har tre stoppekraner. En på badet, en på kjøkkenet og en under plattingen i hagen (!). Hvilken er det, logisk sett?

Varmtvannstanken er på kjøkkenet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tre stoppekraner. En på badet, en på kjøkkenet og en under plattingen i hagen (!). Hvilken er det, logisk sett?

Varmtvannstanken er på kjøkkenet. 

Den under plattingen.

Skrevet
endo skrev (12 minutter siden):

Den under plattingen.

Vet ikke om jeg tror på deg. Venter på flere svar. 

Tosken som bodde her før meg som la platting oppå stoppekran. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om jeg tror på deg. Venter på flere svar. 

Tosken som bodde her før meg som la platting oppå stoppekran. 

Vanligvis er stoppekran/hovedkrav inne. Er det en leilighet hvor du får vann fra flere stigeledninger, har du ingen hovedkrav. Da har du flere vanninntak, et på hver stigeledning.

Er det småhus er vanninntaket der vannledning fra kommunale vannrør kommer inn i boligen. Det kan tenkes at dette skillet mellom privat og kommunalt er under plattingen din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanligvis er stoppekran/hovedkrav inne. Er det en leilighet hvor du får vann fra flere stigeledninger, har du ingen hovedkrav. Da har du flere vanninntak, et på hver stigeledning.

Er det småhus er vanninntaket der vannledning fra kommunale vannrør kommer inn i boligen. Det kan tenkes at dette skillet mellom privat og kommunalt er under plattingen din.

Jeg hadde vannlekkasje på badet og vet derfor at stoppekran på badet stenger alt vann i hele huset. Holder derfor en knapp på at det er der. 

Å bryte opp plattingen for å finne en stoppekran er idioti. Men gjør det selvsagt om jeg må. 

Skrevet

Du spurte hva som var mest logisk. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde vannlekkasje på badet og vet derfor at stoppekran på badet stenger alt vann i hele huset. Holder derfor en knapp på at det er der. 

Å bryte opp plattingen for å finne en stoppekran er idioti. Men gjør det selvsagt om jeg må. 

Så hva er problemet? Du vet jo at stoppekranen på badet stenger alt vann!! 
Siden vann ikke magisk oppstår i huset ditt, men kommer utenfra, så er det jo selvsagt ikke det mest logiske at stoppekranen utendørs er hovedstoppekrana. (Selv om jeg nå heller mer og mer til at det er en vanlig vannkran og du ikke aner hva en stoppekran er)

Skrevet
endo skrev (1 minutt siden):

Så hva er problemet? Du vet jo at stoppekranen på badet stenger alt vann!! 
Siden vann ikke magisk oppstår i huset ditt, men kommer utenfra, så er det jo selvsagt ikke det mest logiske at stoppekranen utendørs er hovedstoppekrana. (Selv om jeg nå heller mer og mer til at det er en vanlig vannkran og du ikke aner hva en stoppekran er)

Jeg spør hva «vanninntak» er, ikke hva en «stoppekran» er. Hvis det er det samme, så skal jeg klare å finne ut av det. Hvis det derimot ikke er det, så er det vanskeligere. 

Det finnes da ikke logisk å ha en stoppekran under plattingen. Og en vanlig vannkran er det selvsagt ikke. 

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så det er utenfor huset?

Vanligvis inne. Der hovedkran gjerne i kjeller eller der vannet går inn i bygningen

Skrevet (endret)

Det er ikke uvanlig med en utvendig stoppekran og en innvendig stoppekran.

Om strømmen forsvinner over tid vinterstid og en ikke klarer holde boligen frostfri må den utvendige stoppekran benyttes, stenger vanntilførselen på frostfri dybde. 

Tilgang til stoppekran under plattingen kan gjerne etableres med en luke i plattingen.

Vannmåler må stå frostfritt innendørs. Den må kobles slik alt vann går via måler. Deler rørføring seg før egnet sted må denne delingen fjernes for å sikre alt vann passerer måler.

Endret av TBL12
Skrevet

Både hos meg og hos foreldrene mine er stoppekranen bak ei luke på bad/vaskerom i kjelleren.

Har du hustegningene? Den skal være merket av der.

Anonymkode: 3f6bd...79d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...