Gå til innhold

Når man skal øve på «på plass»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart hente valp og lurer på litt ting!

Har forstått at det er lurt at hunden har en fast plass som den kan gå til. Så da lurer jeg på om man feks er andre steder. Kan man bruke sengen/pleddet feks der også? Si jeg er på hytta og har med tingen som er plassen til hunden, vil den forstå det? Eller er det plassen i huset den lærer seg å være? 
Litt klønete forklart, men håper det var forståelig :) 

Anonymkode: 3e671...2c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har forstått at det er lurt at hunden har en fast plass som den kan gå til. Så da lurer jeg på om man feks er andre steder. Kan man bruke sengen/pleddet feks der også? Si jeg er på hytta og har med tingen som er plassen til hunden, vil den forstå det? Eller er det plassen i huset den lærer seg å være? 

Min hun har et teppe som ligger hjemme. Han kan også få samme kommando og jeg som peker på det meste som kan tenkes å ligne på et teppe når vi er ute, og behandler da dette på samme måte. Dette krever selvfølgelig trening med generalisering. 

Og så vil jeg sterkt anbefale å starte med å leke inn plassen når ting er hyggelig. Krav om å gå dit kan komme når hunden ser en verdi i å gå på plassen sin :) 

Anonymkode: 68d84...374

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min hun har et teppe som ligger hjemme. Han kan også få samme kommando og jeg som peker på det meste som kan tenkes å ligne på et teppe når vi er ute, og behandler da dette på samme måte. Dette krever selvfølgelig trening med generalisering. 

Og så vil jeg sterkt anbefale å starte med å leke inn plassen når ting er hyggelig. Krav om å gå dit kan komme når hunden ser en verdi i å gå på plassen sin :) 

Så hvis jeg har feks et teppe jeg velger å bruke fast, tror du jeg kan ta med det andre steder?

Høres ut som et godt råd, hvordan gikk du frem? Brukte du godbiter for å få hunden dit, så lek på plassen etterpå?

Skrevet

Klart du kan! Men jeg ville brukt en annen kommando på et objekt som skal flyttes på. Feks- gå på teppe 

- gå på pleddet 

Feks har jeg lært inn «på plass» som betyr at hunden min skal sette seg inntil min venstre side, ettersom vi trener lydighet. Ikke ha samme kommandoer som betyr ulike ting 😊
masse lykke til med valp og husk å tren ro-trening fra start! Da får man myyyye gratis senere 🥰 

Anonymkode: 36441...80e

• Liker 1
Skrevet

Et tips hvis du vil unngå hund som løper til døra og nærmest «overfaller» besøkende: lær hunden at lyden av dørklokka betyr at den skal gå til plassen sin og bli der til du gir kommandoen «fri». Skal love deg at alle kommer til å bli superimponerte. Jeg trodde ikke det var sant da jeg ringte på døra til ei venninne og gjorde meg klar til å bli veltet over ende av 4 overivrige hunder, og den eneste som kom til døra var venninna mi.

Anonymkode: efee3...54d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klart du kan! Men jeg ville brukt en annen kommando på et objekt som skal flyttes på. Feks- gå på teppe 

- gå på pleddet 

Feks har jeg lært inn «på plass» som betyr at hunden min skal sette seg inntil min venstre side, ettersom vi trener lydighet. Ikke ha samme kommandoer som betyr ulike ting 😊
masse lykke til med valp og husk å tren ro-trening fra start! Da får man myyyye gratis senere 🥰 

Anonymkode: 36441...80e

Tusen takk for hjelpen 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Et tips hvis du vil unngå hund som løper til døra og nærmest «overfaller» besøkende: lær hunden at lyden av dørklokka betyr at den skal gå til plassen sin og bli der til du gir kommandoen «fri». Skal love deg at alle kommer til å bli superimponerte. Jeg trodde ikke det var sant da jeg ringte på døra til ei venninne og gjorde meg klar til å bli veltet over ende av 4 overivrige hunder, og den eneste som kom til døra var venninna mi.

Anonymkode: efee3...54d

Imponerende 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis jeg har feks et teppe jeg velger å bruke fast, tror du jeg kan ta med det andre steder?

Høres ut som et godt råd, hvordan gikk du frem? Brukte du godbiter for å få hunden dit, så lek på plassen etterpå?

Godbiter.... 🙄 Vær klar over at godbitene bare er et substitutt for din manglende evne til å ha en positiv og nær kontakt med hunden. 

Folk som har god kontakt med hunden sin klarer å lære den masse greier uten at de er i stand til å forklarer "oppskriften" etterpå. Det bare kommer som resultat av god kontakt og samarbeid med hunden. 

Da valpene mine var små hadde de alltid en fast seng. Når jeg synes det var tid for å slappe av tok jeg den med (på en hyggelig måte) til senga dens og hver (!) gang den gikk oppi senga si så sa jeg "gå i senga di". Det ble etterhvert en vane. Så fikk jeg den til å legge seg. Jeg satt i starten ved siden av og leste. Hvis den ble rastløs, så fikk jeg den bare til å legge seg ned igjen, mens jeg så "gå i senga di". Husk at valper kjeder seg fort, så man kan ikke tøye strikken for langt om gangen. Det er en treningssak. Men de har godt av å hvile også så de ikke blir stressa og overstimulert. Den fikk ikke lov å gå fra senga uten at jeg sa "kom".

Etterhvert kunne den ligge der lenger om gangen og jeg sitte litt og litt lenger unna.  

Sånn holdt jeg på. Det var stort sett hyggelig for oss begge. Til sist kunne jeg fra hvor som helst be den gå i senga si og da tuslet det bort og la seg og slappet av. Ingen fikk mase på den mens den hvilte. Noen ganger gikk den dit på eget initiativ når den ville hvile (når den ble eldre). 

Anonymkode: c8e11...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Min har ett bur som jeg bruker til henne i bilen. Det står i stuen når vi ikke er ute å reiser. Hun elsker buret sitt!! Det er hennes sted. Når vi drar til hytta så har vi også med dette buret. :) Hun forstår det med engang! Hun har også eget kosepledd i buret sitt også. Buret står oppe altså. Vi låser henne ikke inn der. Hun foretrekker bare å ligge der. For da vet hun at hun får fred. Ingen av barnene får lov til å røre henne når hun er i buret sitt heller. Det er hennes fristed. Tror det er viktig for hunder at de har ett slikt sted hvor de kan trekke seg tilbake hvis de føler for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt. 

Jeg brukte en teknikk som kalles shaping. Det krever litt timing og tålmodighet, men hundene må tenke selv og lærer dermed bedre etter min erfaring. 

Jeg begynner med å legge ned teppet, si bra og belønne med godbit for at hunden ser på det. Går nærmere. Setter en labb på. Setter to labber på osv helt til hunden ligger på teppet. Jeg passer på å vente og ikke lede hunden, selv når det er fristende. Så ville jeg ignorert den som sier at hvis du bruker godbiter, har du ikke god nok kontakt med hunden. Mye i hverdagen går uten godbiter, men jeg kjenner få som har hunder som kan mange kommandoer som ikke er trent med enten godbit eller leke 😊

For min er kommandoen "oppå" gjeldende uansett hva det er jeg peker på. Greit hvis jeg glemmer teppet, da kan jeg bruke en jakke, en stol eller hva som helst som skiller seg fra bakken 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...