AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Jeg sliter veldig med søvn for tiden fordi jeg sliter med masse uro og konstant "tankekjør". Når jeg legger meg for å sove og lukker øynene ser jeg for meg masse ekle ting som er veldig ubehagelig, og jeg klarer ikke å ligge i ro fordi jeg føler på en veldig uro i kroppen og i hodet. Jeg er så sinnsykt trøtt og sliten, men likevel sover jeg under 3 timer per natt den siste uka, og den søvnen jeg får er full av urolige drømmer. Jeg har fått både beroligende og sovetabletter av legen, men de har ikke tilstrekkelig effekt sånn som det er nå (og det er B-preparat så må uansett passe på å ikke ta for mye av det). I perioder med litt mindre uro har jeg hatt god effekt av de. Jeg har også Zyprexa som jeg kan ta mot uro og for å sove ved behov, men den gjør at jeg får mer drømmer og mer mareritt, og da gruer jeg meg til å legge meg også får jeg ikke sove skikkelig likevel. Jeg er utrolig anspent i kroppen og klarer ikke å slappe av, og hodet mitt klarer heller ikke å slappe av. Jeg har prøvd å "meditere" eller bare sitte med tankene mine, men da blir jeg så urolig at jeg ikke klarer å sitte stille. Jeg prøver så godt jeg kan å følge alle søvnhygiene-råd; prøver å legge meg og stå opp til samme tid, men det er vanskelig da jeg ikke klarer å sovne og jeg våkner alt for tidlig. Jeg er mye ute og beveger meg mye i løpet av dagen (usikker på om det gjør uroen bedre eller verre, men klarer ikke å slappe av noe særlig), men prøver å roe ned på kvelden ved å ta en dusj, drikke noe varmt. Jeg prøver å unngå skjerm en time før jeg tenker å legge meg, men det er vanskelig siden jeg bruker TV for å avlede tanker. Jeg sliter med depresjon, som nok er årsaken til at det er sånn her nå, men lite søvn går også depresjonen verre, så det blir en ond sirkel. Er det noen som har noen gode råd? Anonymkode: 23520...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Høres ut som om problemet ditt egentlig ikke er søvn, men å skru av tankekjøret ditt som igjen forhindrer deg i å sove. Jeg hadde selv liknende problemer i mange år. Du må lære deg å si "stopp" til tankene dine. Og så må du påminne deg selv om å slappe av i hele kroppen. Kjenne etter at du slapper av i bena, i overkroppen, i nakken osv. Du må fortelle deg selv at det går fint om det er noe du tenker på, og at du heller kan tenke på det i morgen. Men nå, nå skal du slappe av og sove. Dette må du trene deg opp til, og vil ta tid, men det blir enklere og enklere etterhvert. Vil anbefale deg å gå av medisiner, for selvfølgelig kan det hjelpe noe, men det er ikke en varig løsning. En ting som hjalp meg, var faktisk å scrolle på mobilen før jeg la meg til å sove. Fordi jeg slappet av når jeg scrollet. Fordi da ble det ikke så anstrengt å ligge i sengen og skulle sove som "i militære", men heller så ble sengen et sted jeg assossierer med å slappe av. Ser ikke alltid på videoer lenger, og sovner mye raskere enn noen gang før. God søvnhygiene er selvfølgelig viktig, men pass på at det ikke blir et militærregime som bidrar til mer stress. Det viktigste er faktisk at du slapper av mens du er i sengen. At du tillater deg selv å slappe av. Anonymkode: b3fdf...43b 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som om problemet ditt egentlig ikke er søvn, men å skru av tankekjøret ditt som igjen forhindrer deg i å sove. Jeg hadde selv liknende problemer i mange år. Du må lære deg å si "stopp" til tankene dine. Og så må du påminne deg selv om å slappe av i hele kroppen. Kjenne etter at du slapper av i bena, i overkroppen, i nakken osv. Du må fortelle deg selv at det går fint om det er noe du tenker på, og at du heller kan tenke på det i morgen. Men nå, nå skal du slappe av og sove. Dette må du trene deg opp til, og vil ta tid, men det blir enklere og enklere etterhvert. Vil anbefale deg å gå av medisiner, for selvfølgelig kan det hjelpe noe, men det er ikke en varig løsning. En ting som hjalp meg, var faktisk å scrolle på mobilen før jeg la meg til å sove. Fordi jeg slappet av når jeg scrollet. Fordi da ble det ikke så anstrengt å ligge i sengen og skulle sove som "i militære", men heller så ble sengen et sted jeg assossierer med å slappe av. Ser ikke alltid på videoer lenger, og sovner mye raskere enn noen gang før. God søvnhygiene er selvfølgelig viktig, men pass på at det ikke blir et militærregime som bidrar til mer stress. Det viktigste er faktisk at du slapper av mens du er i sengen. At du tillater deg selv å slappe av. Anonymkode: b3fdf...43b Takk! Jeg prøver å slappe av i kroppen, men det er helt utrolig vanskelig. Jeg har gått en stund til psykomotorisk fysioterapeut for å prøve å lære meg å slappe av, men klarte det egentlig ikke da heller, også sluttet hun så jeg fikk ikke fortsette. Står på venteliste, men det tar lang tid. Jeg prøver hver gang jeg legger meg å gå gjennom alle delene av kroppen og konsentrere meg og prøve å få de til å slappe av mest mulig. Problemet med tankene mine er at jeg egentlig ikke tenker så mye, men det kommer masse tanker inni hodet mitt som jeg egentlig ikke tenker, men likevel må forholde meg til. Noen ganger blir det så mye at jeg snakker med meg selv konstant for hvis ikke vet jeg egentlig ikke hva jeg tenker, men samtidig blir det for fullt inni hodet, men det er heldigvis ikke så ofte da. Jeg blir bombardert med tanker, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til å stoppe uten å feks avlede. I andre perioder er det motsatt, da sliter jeg med å få frem en eneste tanke eller en eneste setning når jeg skal si eller skrive noe. Da kan jeg plutselig sove i 14-15 timer. Har heldigvis også litt mer normale perioder innimellom, men er mest av enten alt for mye tanker, anspenthet og lite søvn eller ingen tanker eller tilstedeværelse og masse søvn. Disse periodene kan vare fra uker til måneder. Scrolling på mobilen gjør meg bare mer stressa, men det har hjulpet å prøve å lese. Men nå sliter jeg veldig med å konsentrere meg om lesing. Får kanskje prøve en bok jeg har lest før eller noe. Anonymkode: 23520...3d6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Problemet med tankene mine er at jeg egentlig ikke tenker så mye, men det kommer masse tanker inni hodet mitt som jeg egentlig ikke tenker, men likevel må forholde meg til. Noen ganger blir det så mye at jeg snakker med meg selv konstant for hvis ikke vet jeg egentlig ikke hva jeg tenker, men samtidig blir det for fullt inni hodet, men det er heldigvis ikke så ofte da. Jeg blir bombardert med tanker, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til å stoppe uten å feks avlede. Uten å være helt sikker vil jeg tro at det er tankjekjør du referer til her. Det blir oppfattet av oss som en strøm av tanker vi ikke klarer å styre som fortsetter og fortsetter, som er vanskelig å komme ut av. Tankespinn. Det er vanlig at det kommer når en er veldig stresset, eller sliter med angst, depresjon etc. Det kan i noen tilfeller være greit å avlede litt, men samtidig er det en forskjell på avledning og unngåelse. Kan godt hende det er for vanskelig for deg å begynne om natten fordi tankespinnet kanskje allerede er der før du legger deg til å sove. Det er ubehaglig å ha vonde tanker, men det er ikke farlig. Om du unngår alle vonde tanker hele dagen så vil du sitte med de på slutten av dagen når du ikke kan unngå de lengre. Kanskje du bør sette deg ned litt hver dag og bare kjenne på det som er ubehagelig? Mener ikke dagdrømme, men mulig begynne med mindfullness ? Samt gjøre det til en rutine når du legger deg at "nei nå er det stopp" - du vil nok ikke ha så mye suksess i starten, men over tid vil det rolig hjelpe. Anonymkode: b3fdf...43b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Scrolling på mobilen gjør meg bare mer stressa, men det har hjulpet å prøve å lese. Men nå sliter jeg veldig med å konsentrere meg om lesing. Får kanskje prøve en bok jeg har lest før eller noe. Anonymkode: 23520...3d6 Såfremt det er noe som gjør at du slapper av spiller det ingen rolle Bare ikke velg noe som øker stresset ditt. Anonymkode: b3fdf...43b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uten å være helt sikker vil jeg tro at det er tankjekjør du referer til her. Det blir oppfattet av oss som en strøm av tanker vi ikke klarer å styre som fortsetter og fortsetter, som er vanskelig å komme ut av. Tankespinn. Det er vanlig at det kommer når en er veldig stresset, eller sliter med angst, depresjon etc. Det kan i noen tilfeller være greit å avlede litt, men samtidig er det en forskjell på avledning og unngåelse. Kan godt hende det er for vanskelig for deg å begynne om natten fordi tankespinnet kanskje allerede er der før du legger deg til å sove. Det er ubehaglig å ha vonde tanker, men det er ikke farlig. Om du unngår alle vonde tanker hele dagen så vil du sitte med de på slutten av dagen når du ikke kan unngå de lengre. Kanskje du bør sette deg ned litt hver dag og bare kjenne på det som er ubehagelig? Mener ikke dagdrømme, men mulig begynne med mindfullness ? Samt gjøre det til en rutine når du legger deg at "nei nå er det stopp" - du vil nok ikke ha så mye suksess i starten, men over tid vil det rolig hjelpe. Anonymkode: b3fdf...43b Det er egentlig ikke vonde tanker, det er bare alt for mange. Og noen kan jeg bli litt vel opphengt i. Ofte er det alt og ingenting; det er fascinerende at kengruer har ungen i en pung og hopper rundt, det er fascinerende at kroppen trenger både jern og kalsium, men at kalsium hemmer opptak av jern, noe som er upraktisk. Hvorfor er det slik? Det er valg i USA 5. november, som er Guy Fawkes night, er det en tilfeldighet? Bare masse hverdagslige og teite tanker for det meste. Men jeg tenker også litt for mye på hva som er ekte, om jeg faktisk eksisterer, om jeg egentlig er et menneske eller om jeg er noe annet, om jeg egentlig er død, at tid ikke finnes, osv. Disse tankene kan jeg fort bli litt opphengt i og nesten "tvangstenke" på, da jeg føler at jeg "må" finne ut av det og få tenkt på alt slik at jeg ikke glemmer å tenke på noe som kan være viktig for å finne et svar på dette. Men jeg har blitt relativt god på å klare å stoppe opp etter en stund og la andre typer tanker ta over for disse. Bortsett fra når det enkelte ganger bikker litt over, en gang hadde jeg så mye av disse tankene og bare disse tankene at jeg gikk og snakket med meg selv konstant mens jeg var våken. Men det endte med tvangsinnleggelse så jeg prøver hardt å ikke ende opp der igjen. Du har et godt poeng i det med rutine, at jeg må egentlig få en skikkelig fast rutine når jeg skal legge meg og inn i den rutinen få på plass at hodet må få fred og at kroppen skal slappe av og bare få dette til en rutine og vane, for da blir det vel enklere og enklere. (Sorry at jeg skriver så mye og sikkert irrelevant og uinteressant, men jeg tenker veldig mye nå og da ender jeg opp med å skrive mye også) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Såfremt det er noe som gjør at du slapper av spiller det ingen rolle Bare ikke velg noe som øker stresset ditt. Anonymkode: b3fdf...43b Akkurat nå føler jeg at nesten alt øker stresset mitt, eller at jeg ikke klarer å skille i alle fall. Anonymkode: 23520...3d6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er egentlig ikke vonde tanker, det er bare alt for mange. Og noen kan jeg bli litt vel opphengt i. Ofte er det alt og ingenting; det er fascinerende at kengruer har ungen i en pung og hopper rundt, det er fascinerende at kroppen trenger både jern og kalsium, men at kalsium hemmer opptak av jern, noe som er upraktisk. Hvorfor er det slik? Det er valg i USA 5. november, som er Guy Fawkes night, er det en tilfeldighet? Bare masse hverdagslige og teite tanker for det meste. Men jeg tenker også litt for mye på hva som er ekte, om jeg faktisk eksisterer, om jeg egentlig er et menneske eller om jeg er noe annet, om jeg egentlig er død, at tid ikke finnes, osv. Disse tankene kan jeg fort bli litt opphengt i og nesten "tvangstenke" på, da jeg føler at jeg "må" finne ut av det og få tenkt på alt slik at jeg ikke glemmer å tenke på noe som kan være viktig for å finne et svar på dette. Men jeg har blitt relativt god på å klare å stoppe opp etter en stund og la andre typer tanker ta over for disse. Bortsett fra når det enkelte ganger bikker litt over, en gang hadde jeg så mye av disse tankene og bare disse tankene at jeg gikk og snakket med meg selv konstant mens jeg var våken. Men det endte med tvangsinnleggelse så jeg prøver hardt å ikke ende opp der igjen. Når jeg holder på å sovne kan jeg også tenke urealistiske tanker som dine. Først tenkte jeg det kan hende du prøver å kontrollere tankene dine for mye? Du kan styre over fra store verdensspørsmål til noe annet mindre krevende å tenke på. Men: AnonymBruker skrev (5 minutter siden): (Sorry at jeg skriver så mye og sikkert irrelevant og uinteressant, men jeg tenker veldig mye nå og da ender jeg opp med å skrive mye også). Er det episodevis du opplever mer tankestrøm? Eller er dette noe du generelt sliter med hver dag hvert år? Anonymkode: b3fdf...43b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når jeg holder på å sovne kan jeg også tenke urealistiske tanker som dine. Først tenkte jeg det kan hende du prøver å kontrollere tankene dine for mye? Du kan styre over fra store verdensspørsmål til noe annet mindre krevende å tenke på. Men: Er det episodevis du opplever mer tankestrøm? Eller er dette noe du generelt sliter med hver dag hvert år? Anonymkode: b3fdf...43b Det er egentlig ikke bare nå jeg holder på å sovne, tankene er for det meste av den typen hele tiden i de periodene det er sånn som nå. Men ja, det med kontroll er nok et viktig stikkord. Jeg har nok generelt et alt for stort behov for kontroll, som også gjør at jeg stresser generelt. Men jeg føler liksom at jeg ikke har noen kontroll på de, og for å til å kunne stoppe opp iblant må jeg ha en viss kontroll. Men jeg har også prøvd meditasjon og det å bare slippe tankene helt, men det er veldig vanskelig og noen ganger stresser det meg bare enda mer når jeg ikke får det til. Det er i perioder; enkelte perioder med alt for mange tanker, mens andre perioder med for lite tanker (føler jeg da). Og litt mer normale perioder også av og til. Anonymkode: 23520...3d6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 Har du andre utfordringer i hverdagen enn tankekjør? Jeg fant ut i godt voksen alder at mitt tankekjør var ADHD. Da er det ikke bare å skru av tankene, for å si det sånn. Anonymkode: a42d8...ffc
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 Ville snakket med legen, fortalt at beroligende og sovetabletter ikke hjelper deg akkurat nå fordi uroen er for sterk. Om du kan ta høyere dose en periode, eventuelt hvor lenge. Hvis du har såpass tankekjør at beroligende og sovetabletter ikke hjelper, så vil du neppe greie å tenke deg utav dette. Du trenger litt ekstra hjelp for å få hvile og søvn og få det litt bedre før du kan jobbe med det - tror jeg da! Anonymkode: c29b3...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 Slitt med søvn "hele livet". Så kjenner meg igjen i mye. Ingenting biter på. Har vært på kurs, prøvd medikamenter, men Ingenting har hatt ønsket effekt. I de periodene gir jeg meg bare over litt. Ser på serier til jeg sovner av, eller døgner. Det er i mot alle råd, men det er det eneste som fungerer når tankespinnet er som verst. I det siste har jeg funnet ut at å ligge å høre på lydbok fungerer. Det må være passe monotont gjerne en mannsperson som leser, ikke for spennende, men heller ikke så kjedelig, at jeg stopper å følge med. Da sovner jeg ofte av mellom 30 min til en time etterpå. (Det er superrask i min bok 🤣) Anonymkode: 30a5c...f14
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #12 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du andre utfordringer i hverdagen enn tankekjør? Jeg fant ut i godt voksen alder at mitt tankekjør var ADHD. Da er det ikke bare å skru av tankene, for å si det sånn. Anonymkode: a42d8...ffc Ikke andre enn de depresjonen gir meg, som dessverre kan være en del da. ADHD har jeg nok ikke da jeg aldri har slitt med dette før jeg ble syk for 2-3 år siden. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ville snakket med legen, fortalt at beroligende og sovetabletter ikke hjelper deg akkurat nå fordi uroen er for sterk. Om du kan ta høyere dose en periode, eventuelt hvor lenge. Hvis du har såpass tankekjør at beroligende og sovetabletter ikke hjelper, så vil du neppe greie å tenke deg utav dette. Du trenger litt ekstra hjelp for å få hvile og søvn og få det litt bedre før du kan jobbe med det - tror jeg da! Anonymkode: c29b3...b3d Jeg må kanskje det, og om ikke medisiner så har vel kanskje legen noen tips. Er ikke så enkelt å komme i kontakt med legen min, legekontoret er litt utilgjengelig, men skal prøve å ringe kanskje selv om de vil at man bestiller time på helsenorge (men da ender jeg alltid opp med å få time om en mnd elns, som jo er greit når det ikke haster så veldig). Skal også ta dette opp med psykologen på timen neste uke, men det er ikke før i slutten av uken og jeg føler meg litt desperat nå. Derfor skrev jeg her, så setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tips! Anonymkode: 23520...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #13 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke andre enn de depresjonen gir meg, som dessverre kan være en del da. ADHD har jeg nok ikke da jeg aldri har slitt med dette før jeg ble syk for 2-3 år siden. Jeg må kanskje det, og om ikke medisiner så har vel kanskje legen noen tips. Er ikke så enkelt å komme i kontakt med legen min, legekontoret er litt utilgjengelig, men skal prøve å ringe kanskje selv om de vil at man bestiller time på helsenorge (men da ender jeg alltid opp med å få time om en mnd elns, som jo er greit når det ikke haster så veldig). Skal også ta dette opp med psykologen på timen neste uke, men det er ikke før i slutten av uken og jeg føler meg litt desperat nå. Derfor skrev jeg her, så setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tips! Anonymkode: 23520...3d6 Jeg fikk ikke tankekjøret før godt voksen alder, men hadde en del adhd-symptomer fra tidlig alder som ikke forstod var adhd. Er jo selvsagt ikke sikkert det er relevant for deg, men ville bare nevne det. Har du tatt blodprøver og sjekket at du har gode verdier av b12, d vitamin, etc? Anonymkode: a42d8...ffc 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #14 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slitt med søvn "hele livet". Så kjenner meg igjen i mye. Ingenting biter på. Har vært på kurs, prøvd medikamenter, men Ingenting har hatt ønsket effekt. I de periodene gir jeg meg bare over litt. Ser på serier til jeg sovner av, eller døgner. Det er i mot alle råd, men det er det eneste som fungerer når tankespinnet er som verst. I det siste har jeg funnet ut at å ligge å høre på lydbok fungerer. Det må være passe monotont gjerne en mannsperson som leser, ikke for spennende, men heller ikke så kjedelig, at jeg stopper å følge med. Da sovner jeg ofte av mellom 30 min til en time etterpå. (Det er superrask i min bok 🤣) Anonymkode: 30a5c...f14 Uff, det er ikke godt, kjipt at det skal være sånn. Jeg hører av og til på musikk, hardrock faktisk, og for noen høres sikkert det helt grusomt ut, men det tar på en måte bort litt av støyen i hodet mitt og jeg har sovnet til det flere ganger! Jeg har prøvd å legge meg fra rundt 23-00, men ligger i 1-2 timer uten å sovne før jeg står opp igjen, før jeg rundt kl 03 er så utslitt at jeg bare må legge meg, og da sover jeg frem til ca kl 06. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk ikke tankekjøret før godt voksen alder, men hadde en del adhd-symptomer fra tidlig alder som ikke forstod var adhd. Er jo selvsagt ikke sikkert det er relevant for deg, men ville bare nevne det. Har du tatt blodprøver og sjekket at du har gode verdier av b12, d vitamin, etc? Anonymkode: a42d8...ffc Jeg tror ikke jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av adhd (inkl for kvinner), og psykologen har heller aldri sagt noe om det. Hun har nevnt mulig bipolar, som jeg har fortstått kan ligne litt på adhd i noen tilfeller? Alle blodprøver er helt fine ifølge legen, men jeg tar alltid D-vit tilskudd på høsten/vinteren. Anonymkode: 23520...3d6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #15 Skrevet 12. september 2024 Få resept på valium som kan hjelpe deg over den verste tiden. Varme bad og sex kan også hjelpe, om du har mulighet for slikt. Anonymkode: 058e4...94c 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #16 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Få resept på valium som kan hjelpe deg over den verste tiden. Varme bad og sex kan også hjelpe, om du har mulighet for slikt. Anonymkode: 058e4...94c Har resept på både Valium og Imovane, men det har ikke noe særlig effekt for tiden. Andre perioder kan det hjelpe, men nå er det på en måte for mye. Jeg prøver å få tatt en varm dusj på kvelden. Anonymkode: 23520...3d6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #17 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Uff, det er ikke godt, kjipt at det skal være sånn. Jeg hører av og til på musikk, hardrock faktisk, og for noen høres sikkert det helt grusomt ut, men det tar på en måte bort litt av støyen i hodet mitt og jeg har sovnet til det flere ganger! Jeg har prøvd å legge meg fra rundt 23-00, men ligger i 1-2 timer uten å sovne før jeg står opp igjen, før jeg rundt kl 03 er så utslitt at jeg bare må legge meg, og da sover jeg frem til ca kl 06. Jeg tror ikke jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av adhd (inkl for kvinner), og psykologen har heller aldri sagt noe om det. Hun har nevnt mulig bipolar, som jeg har fortstått kan ligne litt på adhd i noen tilfeller? Alle blodprøver er helt fine ifølge legen, men jeg tar alltid D-vit tilskudd på høsten/vinteren. Anonymkode: 23520...3d6 Jeg var hos flere terapeuter som aldri plukket opp ADHD. Gikk dit pga depresjon, angst, og langvarig insomnia. ADHD og bipolar har en del overlappende symptomer ja. Jeg kjente meg heller ikke igjen i ADHD, men det var nok fordi jeg ikke kunne så mye om det. Du kan jo se litt på likheter og forskjeller her? Anonymkode: a42d8...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #18 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var hos flere terapeuter som aldri plukket opp ADHD. Gikk dit pga depresjon, angst, og langvarig insomnia. ADHD og bipolar har en del overlappende symptomer ja. Jeg kjente meg heller ikke igjen i ADHD, men det var nok fordi jeg ikke kunne så mye om det. Du kan jo se litt på likheter og forskjeller her? Anonymkode: a42d8...ffc Kjenner meg nok mer igjen i den bipolar enn adhd. Føler ikke den for adhd stemmer noe. Jeg har aldri opplevd mani, men muligens hypomani. Men jeg har også prøvd SSRI uten å bli manisk, men også uten effekt. Har prøvd flere antidepressiva uten noen effekt, og psykologen nevnte at det kan være et mulig tegn på bipolar. Men venter på time hos psykiater for å snakke litt mer om det og ev medisiner da. Anonymkode: 23520...3d6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #19 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner meg nok mer igjen i den bipolar enn adhd. Føler ikke den for adhd stemmer noe. Jeg har aldri opplevd mani, men muligens hypomani. Men jeg har også prøvd SSRI uten å bli manisk, men også uten effekt. Har prøvd flere antidepressiva uten noen effekt, og psykologen nevnte at det kan være et mulig tegn på bipolar. Men venter på time hos psykiater for å snakke litt mer om det og ev medisiner da. Anonymkode: 23520...3d6 Da er det nok også riktig Jeg tenker at du kanskje bør få i gang en utredning. Med riktig diagnose, og hvis det er bipolar, så vil du kanske få bedring når du kommer i gang med behandling, selv om den delen også kan ta tid og være krevende. Jeg får helt ville reaksjoner på sovemedisiner, selv milde preparater, og jeg tror det er pga ADHD. Så få en utredning mtp bipolar, slik at du kan få riktig oppfølging. Nytter i hvert fall ikke så skru av tanker når man har det. Men jeg tenker at aktivitet og kosthold er veldig viktig, slik som det også er for ADHD. Anonymkode: a42d8...ffc 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #20 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da er det nok også riktig Jeg tenker at du kanskje bør få i gang en utredning. Med riktig diagnose, og hvis det er bipolar, så vil du kanske få bedring når du kommer i gang med behandling, selv om den delen også kan ta tid og være krevende. Jeg får helt ville reaksjoner på sovemedisiner, selv milde preparater, og jeg tror det er pga ADHD. Så få en utredning mtp bipolar, slik at du kan få riktig oppfølging. Nytter i hvert fall ikke så skru av tanker når man har det. Men jeg tenker at aktivitet og kosthold er veldig viktig, slik som det også er for ADHD. Anonymkode: a42d8...ffc Ja, jeg ble henvist til behandling av depresjon av fastlegen, og så er det det jeg har fått uten noe utredning eller lignende. Følte jo det var litt rart kanskje at DPS ikke ville stille diagnose selv, eller de har jo kanskje vurdert litt, men ingen konkret utredning. Jeg har også vært innlagt en del, men der har de også bare forholdt seg til diagnosen fastlegen satt. Men siden det har gått så lang tid nå og jeg fortsatt er syk og medisnene jeg har prøvd ikke har hatt særlig effekt så har psykologen henvist meg til en psykiater på DPS for utredning, men det tar selvsagt en del tid. Hva legger du i ville reaksjoner? Jeg får helt vanlige reaksjoner tror jeg. Jeg prøver å passe på aktivitet og kosthold, og særlig kosthold da jeg tidligere har hatt blant annet jernmangel, så prøver å få til et bra kosthold. Selv om det er vanskelig når jeg er veldig nedstemt og knapt orker noe, da blir det en del ferdigmat og godteri rett og slett. Men nå den siste tiden har kostholdet vært greit og blodprøvene har også vært grei ifølge fastlegen. Anonymkode: 23520...3d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå