Gå til innhold

Betaling av unge barnevakter som passer når barnas foreldre er hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 3 år og en datter på 11 år. Nå har jeg lyst til å tilby elleveåring å være barnevakt for treåringen ca tre timer hver lørdag på dagtid, og da gjerne sammen med en venninne. Jeg/pappaen skal være hjemme, men da har de ansvar for treåringen og kan leke med henne inne eller ute. Hva ville du betalt jentene for dette? Tenker å betale hver av de direkte.

Anonymkode: 3b06d...f01

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor betale søster for å passe lillesøster når dere er hjemme? Hvordan skal det fungere i praksis? Hvor skal du og far være i huset? Hva når 3 åringen heller vil være med dere iløpet av de timene og ikke søster? 

Nei jeg hadde ikke betalt storesøsken for å se til småsøsken mens jeg er i huset. 

Anonymkode: 53975...0d2

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, søsken skal ikke være barnevakt for hverandre. Det er ikke bra for søskendynamikken, og søskenforholdet kan bli ødelagt på sikt. Man får plutselig en omsorgsrolle, selv om man er barn og søsken. 

Anonymkode: 6c07f...2c3

• Liker 1
Skrevet

Dette høres helt tullete ut, hvorfor i all verden skal storesøster være barnevakt for lillesøster når dere foreldre er hjemme?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, søsken skal ikke være barnevakt for hverandre. Det er ikke bra for søskendynamikken, og søskenforholdet kan bli ødelagt på sikt. Man får plutselig en omsorgsrolle, selv om man er barn og søsken. 

Jo skulle bare mangle at storesøsken ikke kan hjelpe til med å passe på småsøsken. De lærer å være omsorgsfulle, hjelpsomme og ansvarsfulle. Etter foreldre er det som regel mest eldre søsken småbarna er mest trygge på❤️

Endret av Urwa
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde gitt dem 150kr hver om de gjorde jobben skikkelig, og ikke mistet fokus. 

Anonymkode: f206d...e96

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Freyja Valkyrie skrev (1 minutt siden):

Dette høres helt tullete ut, hvorfor i all verden skal storesøster være barnevakt for lillesøster når dere foreldre er hjemme?

For å aktivisere barnet mens foreldrene får gjort noe som ikke passer med å ha treåringen i hælene. Slappe av eller vaske fir eksempel 

Anonymkode: f206d...e96

• Liker 2
Skrevet

Min søster og hennes venninne fikk betalt for å passe meg i sin tid. Trillet ned til lekeplassen, var der litt, og trillet hjem.  Føler ikke dette har påvirket oss negativt, så synes det var en drøy påstand. 😂 

Anonymkode: 85acd...604

• Liker 9
Skrevet

Da jeg var 11 var jeg barnevakt for nabobarna på 2 og 4 en kveld i uken. Fikk 30kr timen, og hvis en venninne var med, delte vi summen. 

Anonymkode: 1c470...f3c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har en datter på 3 år og en datter på 11 år. Nå har jeg lyst til å tilby elleveåring å være barnevakt for treåringen ca tre timer hver lørdag på dagtid, og da gjerne sammen med en venninne. Jeg/pappaen skal være hjemme, men da har de ansvar for treåringen og kan leke med henne inne eller ute. Hva ville du betalt jentene for dette? Tenker å betale hver av de direkte.

Skjønner ikke hvordan det skal fungere i praksis… Her hadde 3 åringen hengt etter meg eller far når det ble kjedelig å leke med de andre, hadde sikkert kommet til oss for hjelp til å gå på do, sulten/tørst, lei seg og vil ha trøst osv. 

Skal dere holde 3 åringen adskilt fra dere i samme hus?😅

Å hvorfor i all verden skal søster få betalt for å leke med lillesøster? Syns det høres helt feil ut… 

Anonymkode: c250d...de7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine søstre var også "trillepiker" for meg i sin tid, og fikk litt betalt for det. 

Tror ikke søskendynamikken ble påvirket av det. Husker det jo ikke, men regner med de var like irriterende som trillepiker som de var som støresøstre 😁

Jeg ville gitt de 150,- hver, for det er lett-tjente penger så lenge dere er i nærheten. Men samtidig sikkert kjærkomne lommepenger for de som er for unge for sommerjobb o.l. enda. 

Anonymkode: 35545...90a

• Liker 2
Skrevet

Vil tro at en 3-åring som får henge med storesøster og hennes venninne, og som gir henne all oppmerksomhet, ikke henger i skjørtene til mor. De fleste småsøsken ville nok blitt overlykkelige. 

Anonymkode: 35545...90a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det synes jeg var en god idé! Og jeg stemmer for ca 150 kr hver. 

Anonymkode: d657a...c51

• Liker 3
Skrevet
Urwa skrev (36 minutter siden):

Jo skulle bare mangle at storesøsken ikke kan hjelpe til med å passe på småsøsken. De lærer å være omsorgsfulle, hjelpsomme og ansvarsfulle. Etter foreldre er det som regel mest store søsken småbarna er mest trygge på❤️

Det var slik man holdt på på 80-tallet. 

De fleste kan heldigvis en god del mer om barneoppdragelse i disse dager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De fleste storesøsken tar naturlig på seg en omsorgsrolle uansett.

Jeg er enig i at storesøsken ikke skal bli en ekstra forelder, men det er ikke det det er snakk om her.

Jeg har 4 småsøsken, og har passet dem alle sammen opp igjennom. 4 av oss er nå voksne og har ett veldig nært forhold til hverandre. Sistemann er en atpåklatt som kommer etter.

Så klart føler vi eldste på omsorg for de yngre. Men det er da en fin ting? 😊

Tenker det er en god ide jeg ts. 100-150kr virker heller ikke så dumt. Eldste lærer nok en god del av det!

• Liker 1
Skrevet

For det første, så tror jeg tre timer er alt for lenge å passe lillesøster.

To timer hadde vært maks. 
Også tenker jeg en hundrings er mer enn nok. I en familie må man jo hjelpe hverandre - og vi har aldri betalt storesøster for å passe lillebror her hjemme. 

Anonymkode: 4ac46...ee7

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det var slik man holdt på på 80-tallet. 

De fleste kan heldigvis en god del mer om barneoppdragelse i disse dager.

Vanlig i dag også det. Man skal selvfølgelig ikke overdrive slikt pass, men mange storesøsken synes det er stas også. Og en pengeslant tjener de. 

Anonymkode: 649ff...f43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei....

Anonymkode: 19c6b...523

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første, så tror jeg tre timer er alt for lenge å passe lillesøster.

To timer hadde vært maks. 
Også tenker jeg en hundrings er mer enn nok. I en familie må man jo hjelpe hverandre - og vi har aldri betalt storesøster for å passe lillebror her hjemme. 

Anonymkode: 4ac46...ee7

Enig. Jeg kan aldri se for meg at min 3-åring hadde klart det. Dobesøk, mat, gråt.. 

Jeg ville nok vært litt betenkelig med å betale for storesøsterlek, men her er vi vel forskjellige 

Anonymkode: 9cc02...b5f

Skrevet

3 timer var veldig lenge for 11 åringen. Her har min 11 åring hatt med 3,5 åringen ut i hagen og lekeplassen, men da 30-60 minutter. Får 40,- timen. Er han med en venn deler han pengene med vennen.

Anonymkode: 73f22...d5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...