Gå til innhold

Gravid i uke 17+5. Kjenner ikke spark/ liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier er jeg snart 18 uker på vei. Har lest at noen kjenner liv allerede i uke 15 og 16. Dette er oftere de som har vært gravide tidligere. Alt så fint ut på TUL og OUL er 23. septemper. Kan det være at det er første gang jeg bærer frem barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt å ikke kjenne liv før rundt uke 20 første gangen. Det er veldig individuelt. 

• Liker 7
Skrevet

Kjente de første små bevegelsene i uke 18. Ante ikke at det var baby, det var jordmor som kommenterte det på ultralydundersøkelsen. At jeg kanskje kunne kjenne at baby dunket mot bekkenet. Men kjente de første sparkene i uke 20-22

Anonymkode: 08a39...ab2

• Liker 2
Skrevet
Sefanja skrev (14 minutter siden):

Som overskriften sier er jeg snart 18 uker på vei. Har lest at noen kjenner liv allerede i uke 15 og 16. Dette er oftere de som har vært gravide tidligere. Alt så fint ut på TUL og OUL er 23. septemper. Kan det være at det er første gang jeg bærer frem barn?

Helt normalt at man ikke kjenner liv før etter uke 20. Noen kjenner før, særlig flergangsfødende. Andre merker liv senere enn det også.. 

Har man morkake foran f.eks vil man også kjenne enda mindre liv. 

Anonymkode: d982d...9c7

• Liker 1
Skrevet

Du har helt sikkert kjent noe, du bare vet ikke helt hva du skal kjenne etter. Jeg hadde morkaken på fremsiden når jeg var gravid, og kjente små bobler i magen rundt u 15, det var baby - men jeg skjønte det ikke. Helt normalt som flere skriver her at man ikke kan forvente å kjenne så mye før rundt u20😊

Anonymkode: 82c05...c4e

• Liker 1
Skrevet

det kjennes ut som luft i magen i starten TS.. litt svar rumling.. ikke nødvendigvis noe man tenker over som en bevegelse fra barnet.. 

Anonymkode: 971d4...fd2

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar. Skjønner at jeg ikke trenger å bekymre meg. Det som jeg har kjent minner mer om sommerfugler i magen. Og jeg tenker at det har med fordøyelse å gjøre. Litt vanskelig å beskrive. Men håper å kjenne noe mer tydelig i løpet av måneden

Skrevet

Det er forskjellig fra person til person. Det kommer nok etterhvert :) 

Når du får barn kommer det til å være masse skjemaer som ungen liksom skal passe inn i, vekstkurver, motorisk utvikling, språkutvikling, hvor mye de skal sove, hvor lenge de liksom skal klare å sove sammenhengende, osv, osv.  

Dette kan være en god øvelse i å ta alle sånne «fasiter» med en klype salt og isteden stole på magefølelsen sin. Det gjelder begge veier. Jeg tror mammaen ofte har en god hunch på når de er grunn til å være bekymra, og når det ikke er grunn til det. 

Anonymkode: f0d17...d70

Skrevet
Sefanja skrev (6 minutter siden):

Takk for alle svar. Skjønner at jeg ikke trenger å bekymre meg. Det som jeg har kjent minner mer om sommerfugler i magen. Og jeg tenker at det har med fordøyelse å gjøre. Litt vanskelig å beskrive. Men håper å kjenne noe mer tydelig i løpet av måneden

Høres ut som det er baby du kjenner da!

Anonymkode: 36f50...43e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Høres ut som det er baby du kjenner da!

Anonymkode: 36f50...43e

Håper litt det❤️

Skrevet

Det er helt normalt å ikke kjenne liv så tidlig. 

Jeg kjente ikke liv før rundt uke 22 med min første, og med andremann var jeg vel også nærmere uke 20. Jeg hadde morkaken foran begge gangene. 

Anonymkode: 829d9...9e0

• Liker 1
Skrevet

Kjente ikke noe før uke 19-20 med første, morkaken bak 😊 

• Liker 1
Skrevet
tøysekopp skrev (2 timer siden):

Kjente ikke noe før uke 19-20 med første, morkaken bak 😊 

Da håper jeg alt er bra. Hørte jevn hjertelyd hos jordmor i slutten av august

Skrevet

Jeg kjente et lite dunk i uke 18, så ingenting før uke 22. Er helt normalt 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjente ingenting før uke 22. Helt frisk unge! 

Anonymkode: f67f2...400

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjente noe som minnet om sommerfugler rundt uke 20, og så var det mer som en gullfisk i magen. Høres normalt ut 😊❤️

Anonymkode: 905de...1be

• Liker 1
Skrevet
Sefanja skrev (På 12.9.2024 den 14.23):

Det var akkurat sånn jeg kjente det også, og definitivt ikke noe "tydelig bobler" så tidlig, mer vag rumling. Umulig å si hva som var fordøyelse og hva som var baby (kjenner liknende følelse nå feks, men babyen er født for mange måneder siden xD)

Jeg hadde morkake foran / på fremre vegg, så det gjør jo ofte at man kjenner mindre og senere. Men jeg fikk alltid høre at det gjorde at man kanskje ikke kjente noe før i uke 20. Men da jeg var 24+5 hadde jeg fortsatt ikke kjent noe som helt klart var baby (ingen tydelige spark eller noe sånt enda). Og da jeg var 28+0 var det fortsatt ikke ekstremt tydelige bevegelser/spark, selv om jeg da kjente noe form liv hver dag. 

Helsepersonell var aldri bekymret, de var mer opptatt av at bevegelsene ikke skulle avta. Så når jeg begynte å kjenne ting skulle det fortsette. Men før uke 24 er det jo ikke så viktig å kjenne etter, selv om jeg husker at jeg også hadde veldig behov for den bekreftelsen på at alt er bra.

Anonymkode: e83bd...8e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var akkurat sånn jeg kjente det også, og definitivt ikke noe "tydelig bobler" så tidlig, mer vag rumling. Umulig å si hva som var fordøyelse og hva som var baby (kjenner liknende følelse nå feks, men babyen er født for mange måneder siden xD)

Jeg hadde morkake foran / på fremre vegg, så det gjør jo ofte at man kjenner mindre og senere. Men jeg fikk alltid høre at det gjorde at man kanskje ikke kjente noe før i uke 20. Men da jeg var 24+5 hadde jeg fortsatt ikke kjent noe som helt klart var baby (ingen tydelige spark eller noe sånt enda). Og da jeg var 28+0 var det fortsatt ikke ekstremt tydelige bevegelser/spark, selv om jeg da kjente noe form liv hver dag. 

Helsepersonell var aldri bekymret, de var mer opptatt av at bevegelsene ikke skulle avta. Så når jeg begynte å kjenne ting skulle det fortsette. Men før uke 24 er det jo ikke så viktig å kjenne etter, selv om jeg husker at jeg også hadde veldig behov for den bekreftelsen på at alt er bra.

Anonymkode: e83bd...8e1

Takk for fyldig svar. Har gode nyheter, og det er at bare noen timer etter jeg opprettet tråden kjente jeg boblene/ sommerfuglene igjen. Og akkurat nå, når jeg endelig har lagt meg kjenner jeg det igjen. Men det er så forsiktig og små bevegelser. Mandag om en uke er det ny ultralyd, og jeg håper jordmoren sier at alt er fint da. Håper også at barnet ditt er frisk og rask nå

Skrevet
Sefanja skrev (På 12.9.2024 den 13.59):

Jeg kjente ikke liv før uke 23 med noen av mine 3 graviditeter. Med de to første lå morkaken foran så da måtte jeg ligge på siden for å kjenne noe. Med tredje lå morkaken bak og jeg var ganske plaget av harde og vonde spark. 

Anonymkode: 8b2d5...3b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...