AnonymBruker Skrevet 12. september #1 Del Skrevet 12. september Jeg har lest endel i boken «Valp» og har prøvd å gjøre hunden veldig trygg på hus/og meg. Vi øver på hjemme alene trening, men ikke kommet noe særlig på vei. Hun var utrygg bare jeg var i dusjen, selvom hun var inne på badet. Dette begynner hun nå og akseptere så føler vi er et skritt videre. MEN, hun følger etter meg overalt, så er vanskelig å lukke en dør for å øve på at hun er i et annet rom, hun piper med en gang. Har begynt å ha døren på gløtt mens jeg feks er på do, hun piper og vil helst inn til meg. Er dette normalt? Har jeg gått for sent frem? Har hatt valpen 1,5 måned. Kan hun få separasjonsangst fordi vi ikke har kommet skikkelig i gang med å være alene? Jeg synes jo det virker som i den boken at man bør trygge hunden best mulig - men hvordan kan jeg trygge den litt mer? Åpner og lukker dører, går inn og ut uten å bli borte osv. men synes det tar veldig tid, hun kommer rett etter meg om jeg prøver å gå ut i gangen feks. Hva gjør jeg feil, og hvordan kan jeg bli bedre? Eller kan jeg gi dette veldig god tid uten at det blir problemer for hunden? Valpen har vært uten meg hos noen andre fler ganger, hender også da at den piper litt når jeg reiser. Anonymkode: 6f75d...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #2 Del Skrevet 12. september Merker også at hvis den feks holder på med noe i et rom og jeg har flyttet meg uten at den merket det - så leter den etter meg. Anonymkode: 6f75d...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #3 Del Skrevet 12. september Lær valpen å være uten deg mens du er på badet eller i annet rom før du begynner med ekte alenetrening. Når du vet valpen er sliten og tilfreds, men før valpen sovner, så går du raskt inn på badet og gradvis bruker lenger tid når du ser valpen er trygg på dette. Bruk gjerne også grind til å sperre av deler av huset/leiligheten etterhvert så valpen ikke fotfølger deg. Så starter du med det samme bare gå helt ut. Det er koselig å sove sammen med valpen, men valpen burde lære å sovne uten kroppskontakt også for å klare dette ved alenetid, men følger du dette jeg skrev så lærer jo valpen å sovne på den måten også. Anonymkode: d3351...c1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 12. september #4 Del Skrevet 12. september Jeg fikk min valp da han var nesten 4 mnd gammel, og hadde ingen problemer med å lære ham å være alene hjemme, så du er neppe for sent ute. Har ikke lest boka du snakker om, så vet ikke hva slags metoder den anbefaler, men her gjorde vi det til et rituale. Luftet/gikk tur først, ba ham legge seg i senga si, klødde og koste litt, ga ham noe å tygge på, sa hadet og gikk. Gikk helt ut av huset, men var bare borte i et par minutter i starten. Økte på etter hvert. Lignende metode kan sikkert også brukes om valpen skal lære seg å bare være i et annet rom enn deg. Men ville altså forberedt den litt den første tiden, ikke bare lukket dører rett foran ansiktet på den og forventet at den skulle forstå at akkurat denne gangen får den ikke følge etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #5 Del Skrevet 12. september Jeg ville tatt i bruk kompostgjerder, slik at valpen kan se deg, men ikke være helt inntil deg, og gjøre den vant til det. Anonymkode: ade1d...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #6 Del Skrevet 12. september Tusen takk for råd. Hun begynner å bli noe tryggere, så nå går hun ut av badet selvom jeg er i dusjen, men hun er innom og sjekker. Metoden jeg er ute etter å bruke er jo at valpen ikke skal være redd, bruker gjerne en eller to ekstra måneder på det om jeg må. Men er det realistisk å få til uten noe piping? Hun piper som sagt fort, men jeg hører jo forskjell på lydene hennes, om hun bare vil ha oppmerksomhet eller er nervøs/redd. Anonymkode: 6f75d...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #7 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ville tatt i bruk kompostgjerder, slik at valpen kan se deg, men ikke være helt inntil deg, og gjøre den vant til det. Anonymkode: ade1d...34b Ok, hadde de ute, men de klarer hun å klarte litt i - så synes det ble litt skummelt hvis hun prøver å komme ut derfra alene? Men skal se på andre løsninger - om veggene er bedre Anonymkode: 6f75d...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #8 Del Skrevet 12. september Ikke ligg på sofaen å bare kos med den. Vær i aktivitet, vask vinduer etc. Når du pusler rundt så vil til slutt valpen slutte å passe på deg, for så legge seg ned å sove. Øv på at valpen legger seg på plassen sin, der er det ro og hvile, og det skal ikke bety noe annet enn akkurat det. Tenker på at det ikke kun er fordi du skal gå. Anonymkode: d4509...032 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #9 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke ligg på sofaen å bare kos med den. Vær i aktivitet, vask vinduer etc. Når du pusler rundt så vil til slutt valpen slutte å passe på deg, for så legge seg ned å sove. Øv på at valpen legger seg på plassen sin, der er det ro og hvile, og det skal ikke bety noe annet enn akkurat det. Tenker på at det ikke kun er fordi du skal gå. Anonymkode: d4509...032 Har ikke alt fokus på valpen, gjør husarbeid osv som vanlig. Men den følger ofte/stort sett etter meg. Vi øver på ro trening og at hun har plass å være på- men spretter fort avgårde hvis jeg blir borte litt. Hun kan ligge å sove litt mens jeg holder på i samme etasje, men går jeg i en annen etasje følger hun etter. Vi skal på valpekurs om et par uker. Anonymkode: 6f75d...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #10 Del Skrevet 12. september Føler «alle» synes det er så enkelt, bare setter valpen hjemme og drar fra den - men synes det er for galt at hun hyler/er engstelig. Men jeg er åpen for at jeg gjør feil og at jeg må gjøre ting annerledes. Anonymkode: 6f75d...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #11 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Føler «alle» synes det er så enkelt, bare setter valpen hjemme og drar fra den - men synes det er for galt at hun hyler/er engstelig. Men jeg er åpen for at jeg gjør feil og at jeg må gjøre ting annerledes. Anonymkode: 6f75d...435 Jeg fikk beskjed om at jeg var hysterisk og at det bare var å dra fra, det gikk ikke bra, og jeg gikk fra å ha en valp som ikke likte å være alene til å få en voksen hund med ren separasjonsangst. Det har tatt lang tid å gjøre noe med, så jeg ville heller tatt det så sakte som trengs for at valpen ikke skal bli stressa. Jeg har fulgt metoden til Julia Naismith, men flere har lignende metoder. Boka hennes heter Be right back, og hun har også en valpeutgave, men kort fortalt går det på at valpen aldri skal bli redd og kjenne at dette er noe den ikke mestrer. Du kan begynne med "Door is a bore". Fram og tilbake til døra uten at det skjer noe spesielt. Til slutt vil det at du går mot døra miste sin betydning for valpen, for det skjer jo ikke noe spennende allikevel. For min del gjorde jeg all trening mens jeg satt i sofaen. Da fikk jeg etter hvert samme rutine. Gjerne kose litt i sofaen etter at vi hadde vært ute, så stopper min oppmerksomhet. Når hunden er rolig, reiste jeg meg og gikk mot døra. I begynnelsen kom jeg kanskje ikke til døra en gang, jeg bare reiste meg og satte meg igjen. Det tok ikke veldig lang tid før hunden lærte at det at jeg gikk til døra, ikke hadde noen betydning for ham. Jeg var også nøye med å si fra når han skulle være med. Så begynte jeg å ta i dørhåndtaket. Åpne døra. Gå ut døra og rett inn igjen. En del ser ut til å tenke at to eller ti minutter er kort tid, for en redd hund er det en evighet. Det er derfor viktig at man bygger opp fra sekunder, hele tiden mens hunden er under terskel og ikke oppfatter dette som noe den ikke mestrer. Jo flere opplevelser den får med at dette ikke er en big deal, til enklere blir det for hunden å være alene hjemme. Så er det noen hunder man omtrent bare kan gå fra fra de er små. Og jeg skjønner godt at de som har slike hunder tenker på den måten de gjør. Jeg gjorde også det basert på min erfaring med tidligere hunder Anonymkode: cdf05...837 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #12 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg fikk beskjed om at jeg var hysterisk og at det bare var å dra fra, det gikk ikke bra, og jeg gikk fra å ha en valp som ikke likte å være alene til å få en voksen hund med ren separasjonsangst. Det har tatt lang tid å gjøre noe med, så jeg ville heller tatt det så sakte som trengs for at valpen ikke skal bli stressa. Jeg har fulgt metoden til Julia Naismith, men flere har lignende metoder. Boka hennes heter Be right back, og hun har også en valpeutgave, men kort fortalt går det på at valpen aldri skal bli redd og kjenne at dette er noe den ikke mestrer. Du kan begynne med "Door is a bore". Fram og tilbake til døra uten at det skjer noe spesielt. Til slutt vil det at du går mot døra miste sin betydning for valpen, for det skjer jo ikke noe spennende allikevel. For min del gjorde jeg all trening mens jeg satt i sofaen. Da fikk jeg etter hvert samme rutine. Gjerne kose litt i sofaen etter at vi hadde vært ute, så stopper min oppmerksomhet. Når hunden er rolig, reiste jeg meg og gikk mot døra. I begynnelsen kom jeg kanskje ikke til døra en gang, jeg bare reiste meg og satte meg igjen. Det tok ikke veldig lang tid før hunden lærte at det at jeg gikk til døra, ikke hadde noen betydning for ham. Jeg var også nøye med å si fra når han skulle være med. Så begynte jeg å ta i dørhåndtaket. Åpne døra. Gå ut døra og rett inn igjen. En del ser ut til å tenke at to eller ti minutter er kort tid, for en redd hund er det en evighet. Det er derfor viktig at man bygger opp fra sekunder, hele tiden mens hunden er under terskel og ikke oppfatter dette som noe den ikke mestrer. Jo flere opplevelser den får med at dette ikke er en big deal, til enklere blir det for hunden å være alene hjemme. Så er det noen hunder man omtrent bare kan gå fra fra de er små. Og jeg skjønner godt at de som har slike hunder tenker på den måten de gjør. Jeg gjorde også det basert på min erfaring med tidligere hunder Anonymkode: cdf05...837 Takk, dette skal jeg gjøre Anonymkode: 6f75d...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #13 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Lær valpen å være uten deg mens du er på badet eller i annet rom før du begynner med ekte alenetrening Dette er veldig viktig! Ikke start med å gå ut av huset. La den bli trygg på alenetrening når du er hjemme først. Anonymkode: 1587b...793 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 14. september #14 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 16.11): Har ikke alt fokus på valpen, gjør husarbeid osv som vanlig. Men den følger ofte/stort sett etter meg. Vi øver på ro trening og at hun har plass å være på- men spretter fort avgårde hvis jeg blir borte litt. Hun kan ligge å sove litt mens jeg holder på i samme etasje, men går jeg i en annen etasje følger hun etter. Vi skal på valpekurs om et par uker. Anonymkode: 6f75d...435 Hva med en grind rundt plassen hennes, så hun ikke får mulighet til å følge etter når du gjør husarbeid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå