Gå til innhold

Hvorfor kollapser barn i sinne når de må legge seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke noe galt i det altså, men har bare lagt merke til det. Dette er jo ikke en atferd de har lært i barnehagen. Men likevell så ser jeg det overalt, på tv, hos venner osv. 

«Nå er det tid for senga»

«Neei NAAAAAAI» (kollaps på gulvet, grining ++

Oh the drama 😂 Skjønner at et lite barn ikke har opplevet mye motgang og at dette er kanskje det verste i verden. Men hvorfor er det det verdte i verden for alle barn? Slik jeg ser foreldre så lager de jo til det som en kosestund med lesing av bok osv. Hvorfor oppfatter barn det som en krise? Skjønner reaksjoner om å ikke få sjokoladepålegg hver dag liksom, men… leggetid? Hva liker de ikke med det? 

Anonymkode: 6d2a2...19e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forbereder du de på at det snart er legging? 

Anonymkode: f1d02...7d9

• Liker 2
Skrevet

Hvem liker vel å gå å legge seg?

Men man kan gjøre stunden koselig som du sier. 

Personlig tror jeg det viktigste er å holde dem unna skjerm i god tid før leggetid. Mange spiser også alt for sent, så kroppen er i ferd med å jobbe seg opp i energi.

Skrevet

Fordi de ikke har lyst til å legge seg, så enkelt. Noen synes det er fryktelig kjedelig, noen vil ikke avslutte det de holder på med, vil være lenger oppe med eldre søsken, synes det er urettferdig når voksne får være opp, the list goes on. 

Anonymkode: 8c71f...a46

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke barn, prøver bare forstå

ts

• Liker 1
Skrevet

Min 2-åring gjør ikke det. 

Anonymkode: 679c4...904

Skrevet
takinova skrev (1 minutt siden):

Hvem liker vel å gå å legge seg?

Men man kan gjøre stunden koselig som du sier. 

Personlig tror jeg det viktigste er å holde dem unna skjerm i god tid før leggetid. Mange spiser også alt for sent, så kroppen er i ferd med å jobbe seg opp i energi.

Jeg elsker å legge meg 😅 Fleste voksne syntes vell det, eller kanskje jeg tar feil? Husker ikke hva jeg syntes om det selv som barn 

Hm, ja logisk det om energien går oppover. Men da er det noe foreldrene burde endre på av vaner? Syntes bare det er så merkelig at alle barn jeg har kjennskap til og har sett tidligere syntes det å legge seg er enden av verden. Foreldrene gjør det jo så koselig, leser, de får en til en oppmerksomhet osv

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg elsker å legge meg 😅 Fleste voksne syntes vell det, eller kanskje jeg tar feil? Husker ikke hva jeg syntes om det selv som barn 

Hm, ja logisk det om energien går oppover. Men da er det noe foreldrene burde endre på av vaner? Syntes bare det er så merkelig at alle barn jeg har kjennskap til og har sett tidligere syntes det å legge seg er enden av verden. Foreldrene gjør det jo så koselig, leser, de får en til en oppmerksomhet osv

ts

Barn lever mer i nuet. De har det artig, leker, ser på tv, spiser god mat - og så kommer en diktator og forteller at vi skal avslutte dette for Å LEGGE SEG Å SOVE.

Skrevet

Fordi de blir skilt i fra foreldrene sine da

Anonymkode: 8a4ef...dd0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lakenskrekk selv og får litt panikk når klokken nærmer seg leggetid. Da får jeg lyst til å vaske vindu, særlig ute når det regner sidelengs 😂 ALT er mer fristende enn senga og jeg opplever "last minute panic". Og hva med alt det andre jeg skulle ha gjort i dag? 

Så jeg skjønner de barna godt

Anonymkode: 81913...619

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Ingen av mine har drevet slik. 

Men har sett enkelte unger driver slik. Selv med gode rutiner

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en 5-åring som er sånn og jeg forbereder MYE før leggetid 😄 En sjelden gang han er enig, men da er han så trøtt at han knapt klarer å gå til badet for å pusse tennene. 

Anonymkode: 63965...842

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi de blir skilt i fra foreldrene sine da

Anonymkode: 8a4ef...dd0

Jeg har min i senga mi, jeg leser til han sovner og jeg sover jo ved siden av ham. Han merker ikke at jeg går ut på stua og er der noen timer fram til min egen leggetid, så det er i hvert fall ikke tema her. 

Anonymkode: 63965...842

Skrevet

Les om barn og følelsesrulering, og generelt om barns emosjonelle utvikling. Barns hjerner er under ombygging og da blir det ikke alltid så enkelt å håndtere ting. Min er stort sett enkel å ha med å gjøre, men overganger kan være utrolig vanskelig.

Anonymkode: c12cc...f7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De gangene barnet mitt kollapser i sinne sånn du forklarer er de gangene jeg legger alt for sent, så barnet har blitt overtrøtt. Legger jeg til passe tid så går leggingen veldig fint.

Anonymkode: b2061...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke noe galt i det altså, men har bare lagt merke til det. Dette er jo ikke en atferd de har lært i barnehagen. Men likevell så ser jeg det overalt, på tv, hos venner osv. 

Oh the drama 😂 Skjønner at et lite barn ikke har opplevet mye motgang og at dette er kanskje det verste i verden. Men hvorfor er det det verdte i verden for alle barn? Slik jeg ser foreldre så lager de jo til det som en kosestund med lesing av bok osv. Hvorfor oppfatter barn det som en krise? Skjønner reaksjoner om å ikke få sjokoladepålegg hver dag liksom, men… leggetid? Hva liker de ikke med det? 

Kommer vel an på hvordan barna legges antar jeg. Mine gleder seg alltid til senga. Det er kos før natta rett og slett. 

Anonymkode: 69425...96d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi de er i ferd med å bli bevisstløse og det er en ekkel og sårbar tilstand, særlig i våre dager der vi sover i separate rom. I tillegg til at de vet at det er tilknytningsbrudd som venter. 

Anonymkode: 92309...2da

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ts

Jeg hater å legge meg. Har lyst til å ommøblere, rydde, vil veldig gjerne at hele huset skal legge seg så jeg kan få være alene i to timer til.

Anonymkode: 92309...2da

Skrevet

Om ikke barna blir forberedt, men plutselig får beskjed om å legge seg, så er det klart at de reagerer. De blir dratt plutselig avgårde. Dersom man da mangler ord for å uttrykke skuffelsen og frustrasjonen, så blir det fort en meltdown.

Man sier i fra til barna på forhånd ala 'etter denne boka, skal vi på badet og pusse tennene dine før det er senga'.

Har aldri opplevd noe meltdown eller noe når det har kommet til leggetid. Vi har hatt faste rutiner og forberedelse om hva som kommer. Forutsigbarhet og rutiner er noe de fleste barn reagerer positivt på, det sammen med positiv forsterkning.

Anonymkode: 8650d...fff

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Om ikke barna blir forberedt, men plutselig får beskjed om å legge seg, så er det klart at de reagerer. De blir dratt plutselig avgårde. Dersom man da mangler ord for å uttrykke skuffelsen og frustrasjonen, så blir det fort en meltdown.

Man sier i fra til barna på forhånd ala 'etter denne boka, skal vi på badet og pusse tennene dine før det er senga'.

Har aldri opplevd noe meltdown eller noe når det har kommet til leggetid. Vi har hatt faste rutiner og forberedelse om hva som kommer. Forutsigbarhet og rutiner er noe de fleste barn reagerer positivt på, det sammen med positiv forsterkning.

Anonymkode: 8650d...fff

Hehe, javel du.. så enkelt er det kke nødvendigvis. Min yngste vil aldri legge seg, så og si hver kveld er det styr, og her er det ikke mangel på hverken rutiner eller forutsigbarhet. Mitt første barn derimot elsker å sove og har alltid lagt seg uten å mukke. 

Anonymkode: 8c71f...a46

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...