AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Uten å si hva jeg ligger på nå, så ønsker jeg å høre hva andre tenker at jeg bør ligge på.... Jeg er 173 cm høy og veier 89-90 kilo nå. Har gått ned fra 120. De siste måneden har jeg stått en del stille, men har ikke gått opp (bortsett fra i sommerferien). Jeg er 50 år, men har ikke tegn på overgangsalder. Jeg har en delvis stillesittende, delvis oppegående jobb. Dersom jeg ikke går "ekstra" etter jobb havner jeg som regel på 6-7000 skritt, så man kan ta utgangspunkt i det (varierer hvor mye ekstra det blir). Jeg trener ikke ellers. Diverse kalkulatorer sier forskjellig, og jeg vet ikke helt hva som er fornuftig. Vil gjerne ned 10 til hvis det går, ihvertfall 5. Haster ikke sånn sett, men jevnt og trutt er fint. Hva vil dere tro at jeg bør ligge på i kalori-inntak i snitt pr dag? (Jeg pleier å se uka under ett, kan spise litt mindre en dag eller to for å spise litt mer i helga, derfor snitt). Anonymkode: 03e94...c7f
MissSkog Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Det kjedelige svaret er at om vekten har stått stille de siste månedene så må du ned enda litt i kaloriinntak, evnt øke aktivitetsnivået. Det er nesten umulig å si hvor mange kcal du må ligge på. Er det én ting jeg har lært her inne så er det at kaloribehovet kan variere ekstremt fra person til person - det viktigste er at DU er i kaloriunderskudd om DU skal ned i vekt. Men dette regner jeg med at du er fullt klar over 😉 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 MissSkog skrev (6 minutter siden): Det kjedelige svaret er at om vekten har stått stille de siste månedene så må du ned enda litt i kaloriinntak, evnt øke aktivitetsnivået. Det er nesten umulig å si hvor mange kcal du må ligge på. Er det én ting jeg har lært her inne så er det at kaloribehovet kan variere ekstremt fra person til person - det viktigste er at DU er i kaloriunderskudd om DU skal ned i vekt. Men dette regner jeg med at du er fullt klar over 😉 Jeg vet... Men jeg er egentlig ikke interessert i å legge meg særlig lavere enn jeg gjør nå - for jeg føler at jeg ikke kan spise så mye mindre enn jeg gjør nå - og jeg vil ikke gå på "diett", jeg vil endre livsstil til noe jeg kan leve med... Og går jeg mer ned på færre kalorier, så kommer jeg jo til å gå opp hvis jeg skal normalisere det igjen... Men takk, jeg vet jo alt du sier... Har jo gått ned en del.... Og det har stått stille i perioder da også, før det plutselig slipper litt igjen. Og jeg VET jo at det er vanskeligere jo mindre man har å ta av, men jeg har jo på ingen måte for lite å ta av foreløpig! Kanskje jeg bare skal belage meg på at jeg ikke kommer meg videre ned og heller bli her.... Anonymkode: 03e94...c7f 1
KaraThrace Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Jeg kan godt regne anbefalt kaloriinntak for deg, men husk at det er så mange andre faktorer som påvirker. Alt fra stress, hormoner, søvn, etc... Så det rette svaret er nok over her: hvis du ikke går ned i vekt, og ønsker å fortsette å gå ned i vekt, så må du spise noe mindre. MEN, husk å se dette i et lengre perspektiv og ikke gjør drastiske endringer. Utregning for kaoriinntak: BMR er lik 1570 kcal/ dag (10*vekt i kg + 6,25*høyden din i cm - 5*alderen din i år - 161) Så regner man totalt daglig energiforbruk. Jeg har satt din aktivitetsfaktor på 1,6 fordi du har stillesittende arbeid, men beveger litt på deg (basert på antall skritt). Da havner vi på en TDEE = 2512 kcal/dag. (BMR*1,6). Dette er for å opprettholde vekta di. Siden du enda ønsker å gå ned litt, har jeg satt dette til 0,5 kg i uka. Det kan være litt heftig, men det utgir ~2 kg i måneden. Da må du ha et kaloriunderskudd på 500 kcal om dagen. Da havner vi på hele 2012 kcal/ dag. Eller ~14 000 kcal i uka. Hvis du ønsker å bruke mer enn 5 måneder på å nå målet ditt, kan du prøve å legge deg på 1 kg i måneden. Da havner du på et underskudd på 250kcal om dagen, og kan da spise 2262 kcal/ dag, eller ~15800 kcal i uka. Det gir litt mindre slingringsmonn for helgene, og alle de andre ytre/indre faktorene som påvirker vekttap kan gjøre at du faktisk ikke går ned noe som helst. Du kan jo prøve litt fremover? (Du kan også vurdere å få opp skrittallet ditt. En økning til 10k om dagen vil TDEE-en din øke til ~2600kcal/dag, og dermed kan du spise omtrent 100kcal ekstra om dagen om du føler deg sulten, eller du får litt ekstra buffer mtp andre ting som spiller inn..) 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 Her har vi mange likheter og jeg har også stoppet opp nå. Jeg har gått ned fra 123 til 93. Per nå er målet 1600-1700kcal, men har nå stått på 0 i 4 uker på rad. Og 1 kilo totalt mnd før. Og jeg har i tillegg vært dårlig så siste 4 uker 1440,1540,1610 og 1634. Jeg er 37 år gammel og sittestillende uten mulighet til å trene. (Går 5km i uka, sitter resten så veldig lavt aktivitetsnivå). Jeg visste det ville gå saktere, men under 1600kcal blir tøffere. Jeg ligger på 1400-1500 snitt de fleste dager og koser meg i helga. Jeg har lagt om kosthold og spiser sunnere uten å slanke meg. Noe særlig lavere blir "slanking" som er noe jeg ville unngå, for det fører til sprekk og jeg er da redd for å gi opp.. Det jeg ihvertfall ser for meg å gjøre, som kanskje du kan gjøre? er å ligge på mitt normale men sunne nivå på 1600 én uke, og så annenhver uke ta i litt ekstra og kanskje ligge på 1400-1500. Teller du kalorier nå? For enkelt og greit så må du litt lavere hvis det stopper opp etterhvert som du mister mer. Anonymkode: 0359e...3ac
KaraThrace Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 Jeg vil også bare si... og det kan godt være du allerede har gjort det... men det kan være en fordel å skrive ned alt du spiser i noen uker, for å se om du har noen kalorityver. En venninne av meg gikk sakte opp i vekt, og ante ikke helt hvorfor, men hun drakk 1 energidrikk om dagen (noe hun ikke gjorde før). Det utgjør matematisk nesten 15 kg i året. (0,3 kg i uka) 😱💀. Hvor sykt er ikke det. Nå sier ikke jeg at du har en sånn kalorityv, men det er ikke så mye som skal til om marginene er små. ❤️
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg vet... Men jeg er egentlig ikke interessert i å legge meg særlig lavere enn jeg gjør nå - for jeg føler at jeg ikke kan spise så mye mindre enn jeg gjør nå - og jeg vil ikke gå på "diett", jeg vil endre livsstil til noe jeg kan leve med... Og går jeg mer ned på færre kalorier, så kommer jeg jo til å gå opp hvis jeg skal normalisere det igjen... Men takk, jeg vet jo alt du sier... Har jo gått ned en del.... Og det har stått stille i perioder da også, før det plutselig slipper litt igjen. Og jeg VET jo at det er vanskeligere jo mindre man har å ta av, men jeg har jo på ingen måte for lite å ta av foreløpig! Kanskje jeg bare skal belage meg på at jeg ikke kommer meg videre ned og heller bli her.... Anonymkode: 03e94...c7f Da får du øke aktiviteten. Anonymkode: b3878...b60
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her har vi mange likheter og jeg har også stoppet opp nå. Jeg har gått ned fra 123 til 93. Per nå er målet 1600-1700kcal, men har nå stått på 0 i 4 uker på rad. Og 1 kilo totalt mnd før. Og jeg har i tillegg vært dårlig så siste 4 uker 1440,1540,1610 og 1634. Jeg er 37 år gammel og sittestillende uten mulighet til å trene. (Går 5km i uka, sitter resten så veldig lavt aktivitetsnivå). Jeg visste det ville gå saktere, men under 1600kcal blir tøffere. Jeg ligger på 1400-1500 snitt de fleste dager og koser meg i helga. Jeg har lagt om kosthold og spiser sunnere uten å slanke meg. Noe særlig lavere blir "slanking" som er noe jeg ville unngå, for det fører til sprekk og jeg er da redd for å gi opp.. Det jeg ihvertfall ser for meg å gjøre, som kanskje du kan gjøre? er å ligge på mitt normale men sunne nivå på 1600 én uke, og så annenhver uke ta i litt ekstra og kanskje ligge på 1400-1500. Teller du kalorier nå? For enkelt og greit så må du litt lavere hvis det stopper opp etterhvert som du mister mer. Anonymkode: 0359e...3ac Du har rett, kunne nesten skrevet dette selv Jeg føler jo også at dette blir en slankekur om jeg går lavere i kalorier. Jeg telte kalorier de første månedene, så sluttet jeg for å føle mer at det er en livsstil. Nå har jeg begynt igjen, rett og slett for å se om jeg har mistet oversikten mens jeg ikke har telt - men jeg ser jo at jeg ikke har det. Pr nå er snittet mitt på 1479 kalorier pr dag. Jeg skjønner jo at jeg må lavere enn det (eller øke aktiviteten ganske kraftig), men jeg ønsker ikke å ligge så mye mer under 1500 kalorier pr dag.... Anonymkode: 03e94...c7f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 KaraThrace skrev (5 timer siden): Jeg vil også bare si... og det kan godt være du allerede har gjort det... men det kan være en fordel å skrive ned alt du spiser i noen uker, for å se om du har noen kalorityver. En venninne av meg gikk sakte opp i vekt, og ante ikke helt hvorfor, men hun drakk 1 energidrikk om dagen (noe hun ikke gjorde før). Det utgjør matematisk nesten 15 kg i året. (0,3 kg i uka) 😱💀. Hvor sykt er ikke det. Nå sier ikke jeg at du har en sånn kalorityv, men det er ikke så mye som skal til om marginene er små. ❤️ Jeg er veldig klar over at det finnes sånne kalorityver, og jeg har vært veldig bevisst det mens jeg har gått ned de andre kiloene. Jeg sitter igjen med ingen kalorityver. Har brukt Lifesum og ført inn alt jeg har spist de første månedene, så sluttet jeg med det men endret ikke spisevanene. Nå teller jeg igjen, og har fortsatt ingen sånne. Spiser lunsj og middag, har "safe" lunsj på 3-400 kalorier som regel, og resten er igjen til middag. Spiser maks et eple mellom der. Men det er et bra tips å se på absolutt alt man putter inn i munnen! Anonymkode: 03e94...c7f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da får du øke aktiviteten. Anonymkode: b3878...b60 Ja, det er vel det som står igjen av alternativer. Skal bare grave fram noe overskudd til det (eller godta at dette er der det stopper...) Anonymkode: 03e94...c7f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 KaraThrace skrev (5 timer siden): Jeg kan godt regne anbefalt kaloriinntak for deg, men husk at det er så mange andre faktorer som påvirker. Alt fra stress, hormoner, søvn, etc... Så det rette svaret er nok over her: hvis du ikke går ned i vekt, og ønsker å fortsette å gå ned i vekt, så må du spise noe mindre. MEN, husk å se dette i et lengre perspektiv og ikke gjør drastiske endringer. Utregning for kaoriinntak: BMR er lik 1570 kcal/ dag (10*vekt i kg + 6,25*høyden din i cm - 5*alderen din i år - 161) Så regner man totalt daglig energiforbruk. Jeg har satt din aktivitetsfaktor på 1,6 fordi du har stillesittende arbeid, men beveger litt på deg (basert på antall skritt). Da havner vi på en TDEE = 2512 kcal/dag. (BMR*1,6). Dette er for å opprettholde vekta di. Siden du enda ønsker å gå ned litt, har jeg satt dette til 0,5 kg i uka. Det kan være litt heftig, men det utgir ~2 kg i måneden. Da må du ha et kaloriunderskudd på 500 kcal om dagen. Da havner vi på hele 2012 kcal/ dag. Eller ~14 000 kcal i uka. Hvis du ønsker å bruke mer enn 5 måneder på å nå målet ditt, kan du prøve å legge deg på 1 kg i måneden. Da havner du på et underskudd på 250kcal om dagen, og kan da spise 2262 kcal/ dag, eller ~15800 kcal i uka. Det gir litt mindre slingringsmonn for helgene, og alle de andre ytre/indre faktorene som påvirker vekttap kan gjøre at du faktisk ikke går ned noe som helst. Du kan jo prøve litt fremover? (Du kan også vurdere å få opp skrittallet ditt. En økning til 10k om dagen vil TDEE-en din øke til ~2600kcal/dag, og dermed kan du spise omtrent 100kcal ekstra om dagen om du føler deg sulten, eller du får litt ekstra buffer mtp andre ting som spiller inn..) Takk! Jeg ligger en god del lavere enn dette.... Så da er jeg ikke helt på bærtur ihvertfall... Anonymkode: 03e94...c7f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #12 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk! Jeg ligger en god del lavere enn dette.... Så da er jeg ikke helt på bærtur ihvertfall... Anonymkode: 03e94...c7f Høres veldig høyt ut. Vanlige tded kalkulatorer sier følgende: You are a 50 year old female who is 173 cm tall and weighs 90 kg while being Sedentary. Your Maintenance Calories 1,884 calories per day 13,190 calories per week https://tdeecalculator.net/result.php?s=metric&g=female&age=50&kg=90&cm=173&act=1.2&f=2 Anonymkode: cebee...8df
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #13 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Høres veldig høyt ut. Vanlige tded kalkulatorer sier følgende: You are a 50 year old female who is 173 cm tall and weighs 90 kg while being Sedentary. Your Maintenance Calories 1,884 calories per day 13,190 calories per week https://tdeecalculator.net/result.php?s=metric&g=female&age=50&kg=90&cm=173&act=1.2&f=2 Anonymkode: cebee...8df Takk! Men gir fortsatt ikke mening at vekta går opp siden jeg ligger under dette også.... Anonymkode: 03e94...c7f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #14 Skrevet 13. september 2024 KaraThrace skrev (19 timer siden): Jeg kan godt regne anbefalt kaloriinntak for deg, men husk at det er så mange andre faktorer som påvirker. Alt fra stress, hormoner, søvn, etc... Så det rette svaret er nok over her: hvis du ikke går ned i vekt, og ønsker å fortsette å gå ned i vekt, så må du spise noe mindre. MEN, husk å se dette i et lengre perspektiv og ikke gjør drastiske endringer. Utregning for kaoriinntak: BMR er lik 1570 kcal/ dag (10*vekt i kg + 6,25*høyden din i cm - 5*alderen din i år - 161) Så regner man totalt daglig energiforbruk. Jeg har satt din aktivitetsfaktor på 1,6 fordi du har stillesittende arbeid, men beveger litt på deg (basert på antall skritt). Da havner vi på en TDEE = 2512 kcal/dag. (BMR*1,6). Dette er for å opprettholde vekta di. Siden du enda ønsker å gå ned litt, har jeg satt dette til 0,5 kg i uka. Det kan være litt heftig, men det utgir ~2 kg i måneden. Da må du ha et kaloriunderskudd på 500 kcal om dagen. Da havner vi på hele 2012 kcal/ dag. Eller ~14 000 kcal i uka. Hvis du ønsker å bruke mer enn 5 måneder på å nå målet ditt, kan du prøve å legge deg på 1 kg i måneden. Da havner du på et underskudd på 250kcal om dagen, og kan da spise 2262 kcal/ dag, eller ~15800 kcal i uka. Det gir litt mindre slingringsmonn for helgene, og alle de andre ytre/indre faktorene som påvirker vekttap kan gjøre at du faktisk ikke går ned noe som helst. Du kan jo prøve litt fremover? (Du kan også vurdere å få opp skrittallet ditt. En økning til 10k om dagen vil TDEE-en din øke til ~2600kcal/dag, og dermed kan du spise omtrent 100kcal ekstra om dagen om du føler deg sulten, eller du får litt ekstra buffer mtp andre ting som spiller inn..) Jeg er for så vidt enig i at denne utregningen er korrekt, men med ett unntak: Ved vektreduksjon bør BMR beregnes ut i fra en lavere vekt enn nåværende, helst ønsket vekt. Da blir tallene litt annerledes. La oss si at TS ønsker en vekt på 65 kg, da blir BMR (10*65+6,25*173-5*50-161) 1320 kcal/dag. Med 1,6 i aktivitetsfaktor blir daglig vedlikehold på ny vekt 2112 kcal/dag, og med 500 kcal i minus daglig blir dette 1612 kcal/dag. Anonymkode: f1fd9...bf3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #15 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Uten å si hva jeg ligger på nå, så ønsker jeg å høre hva andre tenker at jeg bør ligge på.... Jeg er 173 cm høy og veier 89-90 kilo nå. Har gått ned fra 120. De siste måneden har jeg stått en del stille, men har ikke gått opp (bortsett fra i sommerferien). Jeg er 50 år, men har ikke tegn på overgangsalder. Jeg har en delvis stillesittende, delvis oppegående jobb. Dersom jeg ikke går "ekstra" etter jobb havner jeg som regel på 6-7000 skritt, så man kan ta utgangspunkt i det (varierer hvor mye ekstra det blir). Jeg trener ikke ellers. Diverse kalkulatorer sier forskjellig, og jeg vet ikke helt hva som er fornuftig. Vil gjerne ned 10 til hvis det går, ihvertfall 5. Haster ikke sånn sett, men jevnt og trutt er fint. Hva vil dere tro at jeg bør ligge på i kalori-inntak i snitt pr dag? (Jeg pleier å se uka under ett, kan spise litt mindre en dag eller to for å spise litt mer i helga, derfor snitt). Anonymkode: 03e94...c7f Jeg er like høy som deg og samme alder, er 69 kg og ligger på ca 2000-2200 om dagen for å holde den vekta. Jogger 5 km 3 dager i uka og går minimum en time pr dag tur med hundene. Har stillesittende jobb. På kalkulator så legg inn vekta du ønsker å være og lite aktivitet. Vil tro 16-1700 kalorier om dagen vil gi et greit underskudd. Anonymkode: ffb44...b63 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #16 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk! Men gir fortsatt ikke mening at vekta går opp siden jeg ligger under dette også.... Anonymkode: 03e94...c7f Jeg sjekket den kalkulatoren med mine tall, og den var ganske nøyaktig basert på min erfaring. Som sagt tidligere bør du ikke se på BMR for nåværende vekt, det blir for høyt, du må se på hva du vil forbrenne med ønsket vekt (du har delmål 80 kg, da er vedlikehold 1764 for "sedentary"), og ha et energiinntak basert på det tallet. Anonymkode: f1fd9...bf3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #17 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sjekket den kalkulatoren med mine tall, og den var ganske nøyaktig basert på min erfaring. Som sagt tidligere bør du ikke se på BMR for nåværende vekt, det blir for høyt, du må se på hva du vil forbrenne med ønsket vekt (du har delmål 80 kg, da er vedlikehold 1764 for "sedentary"), og ha et energiinntak basert på det tallet. Anonymkode: f1fd9...bf3 Beklager, det var mine tall som kom med her, mens det var dine tall jeg tenkte å legge inn Anonymkode: f1fd9...bf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå